Microsoft tjatar på Windows-användare med lokala konton

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna slopa Microsoft när win10 får inte stöd längre. Någon som kan rekommendera ett bra o säkert operativsystem som fungerar för daglig bruk och givetvis spel? Ubuntu?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Så jag kan alltså vara väldigt glad över att jag slipper skiten? Skönt

Om man vill bli övervakad av Microsoft, japp, jag håller med. Är medveten om vad man kan stänga av i Windows 11.

9 av 10 spel som jag spelar nu för tiden (Wolfenstein-serien, Dishonored-serien, The Division 2, FlatOut (yepp, ettan), No Man's Sky, Cyberpunk 2077, plus många fler), spelar jag via Linux. Linux är i dagsläget det (snart) perfekta systemet när det kommer till spel via ett annat system än Windows (kolla bara på Steam Deck som använder sig av Arch). Det har vi Valve att tacka för. Och vem är Valves grundare om inte den legendariska Gabe Newell, som tidigare har arbetat med just Windows hos Microsoft (dock de äldre versionerna, men ändå).

Linux Mint Cinnamon är för övrigt (enligt mitt egna tyckte) den enda Linux-dist. som är bäst anpassad för vana Windows-användare som vill testa eller gå över helt till Linux. Använde det själv när jag ville gå över från Windows till Linux, och det var Linux Mint Cinnamon som fick mig att stanna kvar (slående lik Windows på många sätt) och senare vilja byta till EndeavourOS efter att ha lärt mig mer om Linux.

Jepp, jag har kört Linux Mint sedan 2018 skarpt på mina bärbara, fungerar ju hur bra som helst. All hårdvara bara hittas och man behöver aldrig leta efter drivrutiner, allt bara funkar! Magi!

Har också börjat spela i Linux, skulle säga att 75% av de spelen jag kör funkar utmärkt i Linux.

Det är faktiskt lika lätt eller tom lättare att installera Linux Mint än Windows 11 typ! Iaf inte svårare!

Inte konstigt Microsoft börjat implementera Linux i Windows och det blir mer och mer en hybrid.

Känns som spelen är det enda som "räddar" Windows just nu. Alla standard appar finns i Linux nu och funkar lika bra där som i Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Alla spel jag har testat går bra att köra under Linux. De allra flesta utan att göra någon som helst handpåläggning.
Skall en spela så bör en dock använda en distribution med hyfsat nya paket.

Skrivet av kaput:

98 bra - ME kass - 2000 bra - XP bra - Vista kass - 7 bra - 8 kass - 10 bra - 11 kass.

Enda lilla hickan är väl 2000/XP, annars tycker jag statistiken talar för det

XP blev ju inte användbart förrän service pack 3 x64, innan dess var det hopplöst uselt. Den enda orsaken till att jag gick över från 2000 var för att det slutade komma nya drivrutiner. 2000 är och förblir, för sin tid, det bästa MS har släppt.
Vista var mycket bättre än sitt rykte, jag tycker det var bättre än XP iallafall.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag vill gärna slopa Microsoft när win10 får inte stöd längre. Någon som kan rekommendera ett bra o säkert operativsystem som fungerar för daglig bruk och givetvis spel? Ubuntu?

Om du har ett NVIDIA-kort och vill bara köra på rakt av direkt efter installationen, Pop!_OS. Om inte, oavsett distribution. AMD har släppt källkoden för deras grafikkortsdrivrutiner, vilket NVIDIA inte har gjort (nouveau finns, men har hört att de inte är att rekommendera för spelande). Detta bidrar till snabbare uppdateringar och bättre prestanda för specifika system. Åtminstone vad jag minns. Om någon vet mer om detta och vet att jag har fel, snälla, rätta mig med giltiga källor.

Sen är i stort sett alla Linux-dist. säkrare än vad Windows någonsin har varit. Främst tails.

Skrivet av Xverminator:

Jepp, jag har kört Linux Mint sedan 2018 skarpt på mina bärbara, fungerar ju hur bra som helst. All hårdvara bara hittas och man behöver aldrig leta efter drivrutiner, allt bara funkar! Magi!

Har också börjat spela i Linux, skulle säga att 75% av de spelen jag kör funkar utmärkt i Linux.

Ja, du ser Ja, hårdvaror funkar mycket bättre i Linux jämfört med i Windows. Webbkameror som ett exempel, funkar inte utan rätta drivrutiner i Windows (åtminstone de jag har testat sedan 00-talet). Men i Linux, plugga in och det är bara att köra.

Skrivet av Xverminator:

Det är faktiskt lika lätt eller tom lättare att installera Linux Mint än Windows 11 typ! Iaf inte svårare!

Exakt. Och det bästa av allt, du kan testa hela Linux-systemet för att se om du gillar det eller inte, innan du ens installerar det. Och om man kan bash, så är ominstallationer en ren fröjd.

Jag har skrivit en bashfil specifikt för pacman med rsync för mitt ändamål. Så när jag behöver installera om EndeavourOS igen, behöver jag bara köra bashfilen efter installationen och sen ta disken eller nått. Och när jag är tillbaka vid datorn igen, är allt precis som det var innan jag installerade om systemet: program, data till programmen, personliga filer, allt. Supersmidigt!

Skrivet av Xverminator:

Känns som spelen är det enda som "räddar" Windows just nu. Alla standard appar finns i Linux nu och funkar lika bra där som i Windows.

Håller med. Windows hänger på en skör tråd nu för tiden, om du frågar mig. Allt fler personer som jag introducerar Linux för (trogna Windows-användare sen de började använda en dator), är intresserade av Linux. Så fort min kropp har bekämpat Coronaviruset, kommer jag att introducera Linux för åtminstone en vän

-- -- -- -- -- --

Värt att nämna är att alla spel funkar inte till Linux än. Battlefield 2042 är ett av dom. Battlefield V funkar klockrent, men inte det senaste i spelserien. Om man vill kolla om något spel funkar och hur bra det funkar till Linux, så kan man gå till protondb.com.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Håller med. Windows hänger på en skör tråd nu för tiden, om du frågar mig. Allt fler personer som jag introducerar Linux för (trogna Windows-användare sen de började använda en dator), är intresserade av Linux. Så fort min kropp har bekämpat Coronaviruset, kommer jag att introducera Linux för åtminstone en vän

Håller inte riktigt med. Pratar vi om ordbehandlingsstandarder så fungerar det inte riktigt out of box, och inte heller med handpåläggning i mitt fall. Jag behöver office till plugget och jag får det bara inte att fungera. Office online har inte alla funktioner som behövs, och inte heller google docs då jag använder google workspace. Enda alternativet blir att köra windows. Men dom få spel man lirar fungerar rätt skapligt i Linux, iaf ubuntu där jag har testat längst med vad som fungerar och inte.

Men linux blir mer och mer kompetent för varje version. Det är roligt att följa

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Håller inte riktigt med. Pratar vi om ordbehandlingsstandarder så fungerar det inte riktigt out of box, och inte heller med handpåläggning i mitt fall. Jag behöver office till plugget och jag får det bara inte att fungera. Office online har inte alla funktioner som behövs, och inte heller google docs då jag använder google workspace. Enda alternativet blir att köra windows. Men dom få spel man lirar fungerar rätt skapligt i Linux, iaf ubuntu där jag har testat längst med vad som fungerar och inte.

Men linux blir mer och mer kompetent för varje version. Det är roligt att följa

För en sådan grej som just att köra en specifik applikation fungerar ju virtualisering rätt bra annars om man är datorvan.
Bara köra kvm eller virtualbox och dra in Windows den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Totalt utanför ämnet men jag blev nyfiken på vad för 4G modem som inte har stöd i linux eller är det en äldre erfarenhet.

Det är inte äldre erfarenhet, testade det själv för någon månad sedan. Det är ett Huawei m906s modem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tycker det är en sak att sån här popup eller som tidigare i tråden "Slutför konfigurationen av din dator" kommer upp _en_ gång. Men när de kommer upp efter varje satans windows update för man inte valt "ta all min data å spåra allt jag gör" eller likt postens notis som lär synas varje gång man pillar på startmenyn, då är det bra jäkla tröttsamt.

Fatta att nej, jag vill inte ha/slå på/aktivera X å acceptera att jag sagt nej till det utan att tjöta om att skaffa/slå på/aktivera X om å om å om å om igen. Blir ju för fasiken skogstokig!

Permalänk
Medlem

Kör Enterprise med lokalt konto fungerar fint. Där får man inte dessa popups och inge reklam heller som i vanliga Pro och Home vilket är rätt nice.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Linux fungerar inte mitt 4G modem i datorn när jag testa Linux på en Lenovo dator så det är inget alternativ för mig

Allt funkar, men du måste ta reda på problemet. Googla och sen följ stegen, alternativt fråga andra som kör Linux om hur de löser sådant.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Allt funkar, men du måste ta reda på problemet. Googla och sen följ stegen, alternativt fråga andra som kör Linux om hur de löser sådant.

Jag tänker inte hålla på o böka. När det fungerar så bra med Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Tycker det är en sak att sån här popup eller som tidigare i tråden "Slutför konfigurationen av din dator" kommer upp _en_ gång. Men när de kommer upp efter varje satans windows update för man inte valt "ta all min data å spåra allt jag gör" eller likt postens notis som lär synas varje gång man pillar på startmenyn, då är det bra jäkla tröttsamt.

Fatta att nej, jag vill inte ha/slå på/aktivera X å acceptera att jag sagt nej till det utan att tjöta om att skaffa/slå på/aktivera X om å om å om å om igen. Blir ju för fasiken skogstokig!

Går att stänga av såna notiser i inställningarna -> Notifikationer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av AdrWel:

Allt funkar, men du måste ta reda på problemet. Googla och sen följ stegen, alternativt fråga andra som kör Linux om hur de löser sådant.

Och där tappas gemene man

Det går ju inte att komma ifrån att så länge större tillverkare får hjälp av, och i vissa fall betalt för att köra in windows från början så kommer det ju med.
Men starten sätts ju på jobbet, köra olika hemma och på jobbet för en vanlig människa är ju inte populärt. (För dom som nu inte klarar sig med en platta nu för tiden).
Och på företag är ju AD så himla skönt, speciellt nu när större system integrerar azure ad med rättigheter på data-åtkomst i sin mjukvara. Gruppera och strunturera på ett ställe bara

Sedan att dev som körs för datainsamling försöker få en att köra med ms-konto är ju inget konstigt förvisso, även om jag kör utan själv.

Vi här är ju i minoritet, närmaste vi kommer att folk accepterar en linux/bsd-bas i större massa är väl att skola in dom på macos 😀 (de flesta linux-tutorials funkar ju där)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går att stänga av såna notiser i inställningarna -> Notifikationer.

Vissa ja, men långt ifrån alla.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning byta till linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

MS vill ha full kontroll på dig, ovanligt.
Har man monopol så kan man bete sig precis hur som helst.

Det första jag gör vid en MS installation är rycka bort alla 3e parts grejer från MS typ one-drive, edge mm, det ger en betydligt mera bekväm och användarvänlig (användare väljer program själv) desktop.

Kanske är en dubbelstandard men i Apples produkter har jag inga problem att logga in med mitt Apple id men jag ser mer nytta med det när jag har flertal produkter i deras nätverk och synka mellan Mac, iPhone o iPad är uppskattat. På MS sidan har jag bara en Windows dator och ser ingen alls nytta med deras konto och använder inte OneDrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vissa ja, men långt ifrån alla.

Som vad då? Jag har stängt av "Get tips and suggestions when using Windows" och "Suggest ways to get the most out of Windows and finish setting up this device" och jag får inga meddelanden eller liknande från Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket microsoft samlar in och trycker på så borde de ge bort Windows vid det här laget.

Jag tycker att konton är bra på jobbet, men privat ska det vara valfritt.

Kör linux på min daily driver sedan ett tag. Det har blivit så pass bra så nackdelarna är mindre än Windows idag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Fattar inte folk som envisas med lokala konton. allt blir så mycket smidigare när man loggat in.

Det finns inga problem med detta, bara problem i folks huvud. Endast fördelar

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna acceptera att man måste regga sin licens mot t.ex. ett MS-konto, men för admin- och användar-konton anser jag att det ska fungera utan koppling till MS-konto (eller motsvarande). En bindning av ett lokalt konto mot MS ska vara valfritt ("optional") och inte påverka användandet av det lokala kontot eller dess lokala namn eller "display name" (om jag inte väljer det själv förstås).

När jag testade senast (ett par år sedan), så kopplade jag installationen mot ett MS-konto. Det innebar att admin-kontot fick användarnamnet satt efter MS-kontot, och dessutom gick det inte att skapa ett nytt lokalt konto som använde "samma" förled (datat innan "@" i MS-kontot) pga att MS-kontot fanns definierat. Dvs knöt jag Windows mot "foo@example.com", så byttes admin-kontots namn till "foo@example.com" och dess display name blev "För Efternamn", samt att jag då inte kunde skapa ett lokalt konto "foo".

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Fattar inte folk som envisas med lokala konton. allt blir så mycket smidigare när man loggat in.

Det finns inga problem med detta, bara problem i folks huvud. Endast fördelar

Yes. We´re all happy, like pigs in a cage on antibiotics.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem

Huruvida det blir krav på onlinekonton eller ej är en diskussion.

Men alltså upplägget att "tjata" på en användare som gjort ett aktivt val att ändra det här - det är väl inge vidare smart?
Har man nu ansträngt sig för att sätta upp ett lokalt konto (vilket kräver en viss insats numer) så finns det ju redan en uppfattning om vad man är ute efter.

Jag tror det här bränner mer broar än att bara sätta krav på onlinekonton i nästa version. Popups med dåliga förslag gynnar antagligen ingen part.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför skulle man inte vilja?

Man får välja på det eller få notiser då helt enkelt.

Tycker du att det är allmänt trevligt att mobbas/trakasseras till ett beslut eller bara i det här fallet när det inte påverkar dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför skulle man inte vilja?

Man får välja på det eller få notiser då helt enkelt.

Skrivet av Lembritt:

Då byter man till ett OS som inte är gjort av Microsoft 😉

Om man kör Windows, varför vill man inte ha ett Microsoft konto?

Varför skulle jag använda ett onlinekonto på min lokala installation? Varför skulle jag inte ha ett lokalt konto på min lokala installation av mitt OS?

Jag kan logga in med mitt konto i windows store, men jag vill inte använda det för att logga in i mitt OS. Det känns helt självklart för mig att man skall ha den separationen. Jag förstår inte varför man inte skulle vilja ha det så.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Kör Linux, så löses alla problem. Det finns en meme som säger:
Windows kräver tålamod,
Apple kräver pengar,
Linux kräver skills.
Det finns INGENTING som Linux inte klarar av, vissa saker görs otroligt mycket bättre. Behöver du hjälp så finns en engagerad gemenskap. Och om det är något som faktiskt är kompatibelt med allt så är det Linux. Kör Manjaro eller Ubuntu (Rekommenderar PopOS! Men bytte pga mitt Intel Grafikkort, till Manjaro). Hantering av diskar och allt där emellan har underlättat rejält. Jag tänker inte skriva en bok, Linux är kortfattat bäst och man har full kontroll självt, vilket är allt jag sökte och som ni verkar söka.

Tips till alla som blir sugna är att testa! Installera valfri Linux-distro (Ubuntu-baserat är nog mest lämpligt för dom flesta, Pop OS är enklast om du kör Nvidia) på en usb-ssd eller usb-tumminne och sedan peta runt. Kolla någon kom igång-guide, osv. Du kan dessutom enkelt kör samma Linux-installation ifrån vilken dator som helst (noll bekymmer att gå från Ryzen+Nvidia till Intel+Radeon, osv).
Så till er som inte har testat - ge det en chans! Det värsta som kan hända är att ni inte byter och att ni har sett något nytt.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Bah balanserar redan 2 olika 0365 konton på jobbet.

Hela ens liv behöver inte samlas i nån jävla sörja.

Jag kommer alltid köra lokala konton privat.

Hela iden är att ha saker separerade och att kontot alltid ska fungera att använda.

Saker jag vill ha lokalt ska vara lokalt och inget annat.

Finns ett bra skäl till att man använder everything för sök lokalt och inte Microsofts värdelösa sök som börjar lista skit online när man söker efter en lokal fil.

Permalänk
Medlem

Satte nyss upp en Win 11-laptop åt en släkting. Min plan var att göra ett adminkonto, och sedan skulle släktingen köra med ett standardkonto till vardags (extremt sällan han behöver installera något, då gör vi det via Teamviewer). Men jag kunde inte genomföra installationen/uppsättningen utan interntet och MS-konto. Så jag skapade ett (MS) dummy-konto åt honom, och från det kontot skapade jag sedan ett lokalt admin-konto och gjorde om hans konto till (MS-anslutet) standardkonto. Hade funderingar på att göra ett rent lokalt konto, men tänkte det kanske kunde vara praktiskt med Onedrive etc. Inte bara MS som vill ha konto, Acer (laptoptillverkaren) tyckte man skulle ha ett Acer-konto också, men det var enklare att opta ut; skrivaren från HP ville ha ett HP-konto eller allra minst en anslutning till en router (vilket alla inte har som kör mobilt bredband), gick dock att lösa med krångel och USB-kabel (som givetvis inte följde med, men jag hade några liggande).

Nå, att MS försöker trycka in en med MS-konto förstår jag, förstår även att de vill att man reggar sig i MS Store etc, även om den är rörig och dålig (det är iofs Googles och Apples motsvarigheter också, men inte lika illa), det jag däremot INTE tycker om är reklam för Candy Crush och liknande som dyker upp i menyerna. Min äldre släkting tycker sådant är förvirrat, att program installerar sig själv (eller väntar med det men ser installerade ut) och bara dyker upp helt plötsligt.

Men absolut värst är att Microsoft har en startsida som dyker upp i Edge, https://www.msn.com/sv-se tror jag, den har artiklar från Hänt i veckan, Nyheter24, reklam från septiktankar på nätet, och ser ytterst oseriös ut. Apple hade ALDRIG låtit Safari starta med en sådan bottenlöst usel sida (och MS har ju kört med det här skräpet i flera år).
Även om man kör med Chrome (vilket min släkting gör sedan många år) så sparkas ju Edge igång lite då och då tycks det, varpå min släkting undrar varför webläsaren ser så konstig ut. Kanske sker efter uppdateringar eller när andra program öppnar webläsaren, och då Chrome inte väljs.

Exempel (via MacOS, det ser lite annorlunda ut i Edge):

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av AdrWel:

Asahi Linux ska ha kommit ut som stabil för någon månad sen iirc. Har MacBook Air som skoldator tyvärr. Om det är något jag HATAR så är det påtvingade saker och BLOATWARE vilket är varför jag också avskyr Windows. (Förutom 7:an) men det komiska är att på windows kan man iaf ta bort det. Du kan inte ALLS ta bort t.ex Apples förinstallerade Podcast app även om du aldrig har tänkt använda det. Flera GB är låsta.

Faktiskt inte provat att bara delete:a appen. Men hitta en kool app som hindrar iTunes att autostarta så fort man koppla in vad som helst. Heter noTunes på Github.

Skrivet av Sidde:

Finns inga krav på att vara inloggad med applekonto för en Mac. Däremot får man en störig liten röd notifieringsikon för systeminställningarna. Men man måste inte ha systeminställningsikonen öht i dockan så det syns inte mer än så.

Men det är en stor skillnad dock.
Köper man en dator från Apple så är man direkt kund och gör ett aktivt val att köpa en dator från Apple.

Köper man vilken annan PC som helst så kommer den förinstallerad i 99% av fallen med Windows men man valde aldrig att bli en kund till Microsoft. Man köpte en dator från Dell, Hp, Lenovo etc.
Och många, väldigt många, har ingen avsikt att ha molntjänster från Microsoft. när de köper valfri dator på Elgiganten.

Det innebär att Windows fungerar mer och mer som adware.

Den röda pluppen går att få bort med ett kommando i Terminal. Minns inte kommandot och har inte tillgång just nu men det går

defaults write com.apple.systempreferences AttentionPrefBundleIDs 0 && killall Dock

Och 1 för att slå på igen

Mina två ören som mac-användare. Jag vill ha ett lokalt konto, det har jag på min mac, det är inte mitt apple-id. Dock måste jag i princip logga in med mitt apple-id, men jag kan välja att inte nyttja deras molntjänster genom att stänga av dom funktionerna i inställningarna, macos gnäller mycket men det har jag lyckats stänga av ändå.
Helst hade jag sluppit det som jag gjort på win10. Men win11 låter förjävligt, är rätt glad att min laptop inte hade tpm2 chip så jag hoppade aldrig på win11.
Jag vill inte nyttja andra produkter än tex just macos eller windows OSet. Inte intresserad för jag använder produkter från andra, ofta bättre för mig, tillverkare.

hittade kommandot
Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Håller inte riktigt med. Pratar vi om ordbehandlingsstandarder så fungerar det inte riktigt out of box, och inte heller med handpåläggning i mitt fall. Jag behöver office till plugget och jag får det bara inte att fungera. Office online har inte alla funktioner som behövs, och inte heller google docs då jag använder google workspace. Enda alternativet blir att köra windows. Men dom få spel man lirar fungerar rätt skapligt i Linux, iaf ubuntu där jag har testat längst med vad som fungerar och inte.

Men linux blir mer och mer kompetent för varje version. Det är roligt att följa

Vad är det i LibreOffice och/eller OpenOffice som inte funkar, jämfört med i Microsoft Office?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Det handlar om att MS vill koppla folk till mailkontot för att kunna rikta annonser bättre. Annonser finansierar ju två av världens största företag, Google och Facebook. MS vill ha en stor del av den kakan. Istället för att man säljer annonser i webläsaren eller mobilen eller på spotify, så säljer MS annonserna direkt i Windows. Då spelar det ingen roll vilka appar folk använder eller vilken webläsare de använder. MS får alltid en bit av annonskakan.