Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Ursäkta om det här har svarats på förut, men har någon koll på den här varianten? Verkar rätt ny så har inte sett så mycket reviews och så.

https://www.webhallen.com/se/product/357487-ASUS-TUF-AX6000-A...

Dags att flytta till hus, så behöver en router med lite mer kräm i. Lutar annars åt GT-AX6000 men jag kräks ju lite på designen och jag har fått för mig att mesh-lösningar kan addera latens och annat mög. Vad tror panelen om en ASUS AX86u annars? Finns i alla fall en chans att frun inte stympar mig om jag kommer hem med en sådan.

Tack på förhand och ursäkta det röriga inlägget!

Det är en ”uppgraderad” variant av TUF-5400 modellen.
Den har ett annat chipset och 2 streams till på 2.4Ghz bandet (helt onödigt imo).

Inte hittat mycket om vilket chip det är men såg en kommentar på att det va Mediatek. Om det stämmer så är det inget jag skulle rekommendera då alla premium wifi aps kör broadcom eller qualcomm. Kanske går att hitta/kommer mer info snart.

Jag hade kört tuf 5400, AX86S/U eller som ”premium” ROG AX6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det är en ”uppgraderad” variant av TUF-5400 modellen.
Den har ett annat chipset och 2 streams till på 2.4Ghz bandet (helt onödigt imo).

Inte hittat mycket om vilket chip det är men såg en kommentar på att det va Mediatek. Om det stämmer så är det inget jag skulle rekommendera då alla premium wifi aps kör broadcom eller qualcomm. Kanske går att hitta/kommer mer info snart.

Jag hade kört tuf 5400, AX86S/U eller som ”premium” ROG AX6000

skulle inte kalla Mediatek icke premium då fördelen kan vara att kunna köra OpenWrt på den vilket är trevligt.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

skulle inte kalla Mediatek icke premium då fördelen kan vara att kunna köra OpenWrt på den vilket är trevligt.

Just som en trådlös router är ju Broadcom och Qualcomm överlägset största ledarna. Då får man automatiskt med sig allt bra (och dåligt) som det medför. Jag gissar som sagt att det finns bra anledningar till att det är deras kretsar som används i alla värstingroutrar och enterprise APs. Mediatek går förmodligen inte heller att köra Merlin på, vilket är en nackdel.

Openwrt är väldigt trevligt, men också väldigt nischat. Det är inget jag skulle rekommendera för en "vanlig" användare. Det brukar också saknas hw-offloading och andra funktioner om man byter till Openwrt. Behöver man specifikt funktioner från Openwrt brukar man veta om det

HW acceleration till HW-offloading
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Just som en trådlös router är ju Broadcom och Qualcomm överlägset största ledarna. Då får man automatiskt med sig allt bra (och dåligt) som det medför. Jag gissar som sagt att det finns bra anledningar till att det är deras kretsar som används i alla värstingroutrar och enterprise APs. Mediatek går förmodligen inte heller att köra Merlin på, vilket är en nackdel.

Openwrt är väldigt trevligt, men också väldigt nischat. Det är inget jag skulle rekommendera för en "vanlig" användare. Det brukar också saknas hw-acceleration och andra funktioner om man byter till Openwrt. Behöver man specifikt funktioner från Openwrt brukar man veta om det

japp, fördelen framförallt är längre livslängd, hw-acceleration antar jag du syftar på hw offloading? har haft det på tidigare R7800 och nuvarande Xiaomi AX3200, körde både AC86U och AX5400 tidigare men alltid gått tillbaka till OpenWrt, men det sagt så är allt idag i princip "bra".

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp, fördelen framförallt är längre livslängd, hw-acceleration antar jag du syftar på hw offloading? har haft det på tidigare R7800 och nuvarande Xiaomi AX3200, körde både AC86U och AX5400 tidigare men alltid gått tillbaka till OpenWrt, men det sagt så är allt idag i princip "bra".

Jag korrigerade HW-offloading (skrev fel ). Jag gillar verkligen konceptet med OpenWrt. Men det kräver en hel del mer av användaren om man ska slänga in det på nya produkter.

När det gäller Mediatek på routers är det väldigt bra att det görs såna med tanke på konkurrensen. Eftersom ASUS inte har så många Mediatek så är det inte lika "inkört" och just när det kommer till Wifi som man vill bara ska fungera perfekt så vill jag inte rekommendera icke broadcom/qualcomm om det inte är en budgetrouter man köper eftersom det är större risk för barnsjukdomar och andra strul. Sen kan det säkert gå hur bra som helst, men det är bara min egna tanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

ROG AX6000 ska vara marknadens bästa wifi 6. Köp med öppet köp/ångerrätt och prova. Du bör få bättre latency med wifi 6 också.

Tänk bara på att om du kör genom mesh på din amplifi HD idag för att det är långt bort är det inte säkert att en nod räcker.

Slog till på den då den gick för 2300 :- på kampanj De blir att testa, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Slog till på den då den gick för 2300 :- på kampanj De blir att testa, tack!

👍🏼
Kul att höra vad du tycker om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

"Bra och billig" är lite svårtolkat men tar det för en budget <1000kr. ASUS RT-AX53U har WiFi 6 och enklare specs men bör vara fullt tillräckligt för en mindre lägenhet. Självklart Gigabit ethernet också!

Recension:
https://www.mbreviews.com/asus-rt-ax53u-wifi-6-router-review/

Vettigt pris på kampanj hos Webhallen!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812263

Vill bara säga att en ny router löste alla mina problem. hittade storrebrorsan till denna, ax56u och plötsligt fungerar mitt internet felfritt. Trodde det berode på mitt moderkort nästan 1 år och bråkade med drivrutiner men med tanke på att dessa problem nu inte längre inträffar så måste det varit routern. Summa sumarum så är Tilgin routern man får från Banhof skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Vill bara säga att en ny router löste alla mina problem. hittade storrebrorsan till denna, ax56u och plötsligt fungerar mitt internet felfritt. Trodde det berode på mitt moderkort nästan 1 år och bråkade med drivrutiner men med tanke på att dessa problem nu inte längre inträffar så måste det varit routern. Summa sumarum så är Tilgin routern man får från Banhof skräp.

Snyggt jobbat och bra val av router! Ja, oavsett operatör så brukar de routers man får av sin ISP inte vara speciellt bra dessvärre även om de givetvis (oftast) ger den mest basala funktionaliteten och specsen.

Permalänk
Medlem

Hej finns säkert massor av hjälp men svårt att hitta. Jag sitter i en villa med 3 spelade barn och wifi som de kör på då vi inte vill dra sladdar till alla rum har börjat strula. Så jag letar en router som klara det vardagliga för egen del, men även lite gaming för barnen. (Rocket League, fortnite, fifa m.m)
Prisklass, ja vad krävs för att vi ska vara nöjda.
Vi kör 250/100 hemma och på 5ghz når vi det men det är den som hoppar ur hela tiden så de måste köra 2.4 och då går det för segt enligt spelarna

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är på jakt efter en bättre/stabilare router är min nuvarande. Vid gaming får jag ostabil ping som hoppar mellan 19ms till 60ms. Jag har rätt många enheter inkopplade, telefoner, kameror, tvapparater datorer osv. Kopplas kameran ut är min ping stabil.
Datorn kopplad via kabel. Kameror på wifi.

Nuvarande router: TP-link Archer C9.

Har ni tips på någon bättre router om det nu är den som är problemet?
Tack!

Permalänk
Medlem

Till er som söker router så kan jag tipsa om MikroTik. Den här är underbar (så även de mindre modellerna). Kör givetvis med accesspunkt då det endast är en trådad router. Men gott om inställningsmöjligheter. Jag delar Internet till grannens spelande barn och ungdomar på separat VLAN och kör "Kid Control" som fixar schema för access och hastighet.

https://mikrotik.com/product/rb4011igs_rm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpan84:

Hej finns säkert massor av hjälp men svårt att hitta. Jag sitter i en villa med 3 spelade barn och wifi som de kör på då vi inte vill dra sladdar till alla rum har börjat strula. Så jag letar en router som klara det vardagliga för egen del, men även lite gaming för barnen. (Rocket League, fortnite, fifa m.m)
Prisklass, ja vad krävs för att vi ska vara nöjda.
Vi kör 250/100 hemma och på 5ghz når vi det men det är den som hoppar ur hela tiden så de måste köra 2.4 och då går det för segt enligt spelarna

Villaägare med 3 plan här. Tonåring med gaming dator i källaren, fru med delvis distansjobb och zoommöten på ovanvåning. Vi kör Asus xt8 zenwifi. Totalt tre enheter (viss overkill men det funkar bra).En på markplan vid fiberkonverter,n en i källaren i sonens rum. En på övervåningen. Kör med trådlös backhaul. Sonen kör nätkabel till sin enhet i källaren. Funkar felfritt på FPS-spel.
Ingen har klagat under snart två års tid. Det måste vara ett gott omdöme.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Villaägare med 3 plan här. Tonåring med gaming dator i källaren, fru med delvis distansjobb och zoommöten på ovanvåning. Vi kör Asus xt8 zenwifi. Totalt tre enheter (viss overkill men det funkar bra).En på markplan vid fiberkonverter,n en i källaren i sonens rum. En på övervåningen. Kör med trådlös backhaul. Sonen kör nätkabel till sin enhet i källaren. Funkar felfritt på FPS-spel.
Ingen har klagat under snart två års tid. Det måste vara ett gott omdöme.

Tack. Vi har 2 våningar och fiber indraget i källaren. 2 av 3 sitte uppe.
119 kvadrat per våning så den verkar intressant. Så borde man klara sig med en? Ca 2000 kr i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpan84:

Tack. Vi har 2 våningar och fiber indraget i källaren. 2 av 3 sitte uppe.
119 kvadrat per våning så den verkar intressant. Så borde man klara sig med en? Ca 2000 kr i så fall

Kan funka dugligt, men lätt att köpa till en till enhet vid behov. Går även att använda gamla asus routers som del av meshnätverket, ex en ac68u som det inte borde vara så svårt att hitta begagnad för ett bra pris.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Hej

Jag har en Asus rt-n66u som verkar ha slutat att fungera, av/på knappen har strulat en tid så jag har fått eltejpa för att hålla igång den, sen har sladden blivit så glapp att den inte går att använda längre, nu undrar jag om Asus RT-AX53U duger som ersättare? Jag bor i en ganska liten lägenhet och funderar på att köpa hus inom några år så jag vill inte lägga alltför mycket pengar då jag inte vet hur länge jag ska ha den, jag har 250/250mbit fiber och vill att det ska fungera bra med kabel till min pc, i övrigt kör jag mest wifi till telefon, surfplatta och gäster.

Tacksam för svar

Edit: Jag har även en USB-hårddisk som jag kopplat in till den router jag har nu och vill också att det ska fungera smidigt.

Permalänk
Skrivet av griffin83:

Hej

Jag har en Asus rt-n66u som verkar ha slutat att fungera, av/på knappen har strulat en tid så jag har fått eltejpa för att hålla igång den, sen har sladden blivit så glapp att den inte går att använda längre, nu undrar jag om Asus RT-AX53U duger som ersättare? Jag bor i en ganska liten lägenhet och funderar på att köpa hus inom några år så jag vill inte lägga alltför mycket pengar då jag inte vet hur länge jag ska ha den, jag har 250/250mbit fiber och vill att det ska fungera bra med kabel till min pc, i övrigt kör jag mest wifi till telefon, surfplatta och gäster.

Tacksam för svar

Edit: Jag har även en USB-hårddisk som jag kopplat in till den router jag har nu och vill också att det ska fungera smidigt.

Borde fungera bra. Flyttar du till hus kanske du kan använda den som AP sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Hej

Jag har en Asus rt-n66u som verkar ha slutat att fungera, av/på knappen har strulat en tid så jag har fått eltejpa för att hålla igång den, sen har sladden blivit så glapp att den inte går att använda längre, nu undrar jag om Asus RT-AX53U duger som ersättare? Jag bor i en ganska liten lägenhet och funderar på att köpa hus inom några år så jag vill inte lägga alltför mycket pengar då jag inte vet hur länge jag ska ha den, jag har 250/250mbit fiber och vill att det ska fungera bra med kabel till min pc, i övrigt kör jag mest wifi till telefon, surfplatta och gäster.

Tacksam för svar

Edit: Jag har även en USB-hårddisk som jag kopplat in till den router jag har nu och vill också att det ska fungera smidigt.

Funkar säkert bra 👍🏼

Personligen hade jag gått upp till AX56U eller AX58U då du får en Broadcom krets istället för Mediatek. Finns också stöd för Merlin Firmware och de har USB 3 till din hdd. De är säkert lättare att sälja sen eller köra mesh med.
Däremot inte säkert du märker nån skillnad på 250/250.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Har idag Telia-F1 router som behöva bytas ut (instabil).

Funderar utöver det på en till nod/router för att täcka hela huset.
Ideelt totalt under 3000kr

90kvm, skorsten i mitten av huset som förstör kopplingen till andra änden av huset. Inga direkta grannar med WiFi. Datorn kopplas in med Eth, de flesta andra enheter klarar sig med Wifi. Har idag Fiber 500/100

Tanken jag själv haft är antingen ett Mesh-system eller att skaffa 2st Asus routrar och göra den ena till AiMesh med Ethernet backhaul.
Routrarna hade försökts ställas på varsin sida av huset.

Frågetecken jag har kring AiMesh blir; Hur effektivt byter den mellan noder/routrarna genetemot ett vanligt Mesh system, hur påverkas det om man använder 2 olika routrar? Exempelvis RG-AX58U (main) + AX55 (aimesh)

Mesh-system inom budgeten blir väl Tp-link, vet inte hur poppis dom är på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReeZo:

Tjena!
Har idag Telia-F1 router som behöva bytas ut (instabil).

Funderar utöver det på en till nod/router för att täcka hela huset.
Ideelt totalt under 3000kr

90kvm, skorsten i mitten av huset som förstör kopplingen till andra änden av huset. Inga direkta grannar med WiFi. Datorn kopplas in med Eth, de flesta andra enheter klarar sig med Wifi. Har idag Fiber 500/100

Tanken jag själv haft är antingen ett Mesh-system eller att skaffa 2st Asus routrar och göra den ena till AiMesh med Ethernet backhaul.
Routrarna hade försökts ställas på varsin sida av huset.

Frågetecken jag har kring AiMesh blir; Hur effektivt byter den mellan noder/routrarna genetemot ett vanligt Mesh system, hur påverkas det om man använder 2 olika routrar? Exempelvis RG-AX58U (main) + AX55 (aimesh)

Mesh-system inom budgeten blir väl Tp-link, vet inte hur poppis dom är på forumet?

Hej,

Utan att veta exakt hur ditt hus ser ut är 90kvm inte en gigantisk yta. Köper du en riktigt bra router, typ TUF 5400 så tror jag du kan klara dig med enbart den. Resor bättre än Telias F1-router som inte ens har externa antenner.

Du kan givetvis köpa ett Mesh-system också men som sagt, en bra grundrouter såsom TUF 5400 lär du komma långt med!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Som jag skrivit förut, Asus vs TP-link smaksak. TP-link är byggt i Kina medans Asus görs i Taiwan. Bara du själv kan avgöra om du tycker detta är viktigt och en faktor, jag vet var jag själv står i frågan iaf

Permalänk
Skrivet av ReeZo:

Tjena!
Har idag Telia-F1 router som behöva bytas ut (instabil).

Funderar utöver det på en till nod/router för att täcka hela huset.
Ideelt totalt under 3000kr

90kvm, skorsten i mitten av huset som förstör kopplingen till andra änden av huset. Inga direkta grannar med WiFi. Datorn kopplas in med Eth, de flesta andra enheter klarar sig med Wifi. Har idag Fiber 500/100

Tanken jag själv haft är antingen ett Mesh-system eller att skaffa 2st Asus routrar och göra den ena till AiMesh med Ethernet backhaul.
Routrarna hade försökts ställas på varsin sida av huset.

Frågetecken jag har kring AiMesh blir; Hur effektivt byter den mellan noder/routrarna genetemot ett vanligt Mesh system, hur påverkas det om man använder 2 olika routrar? Exempelvis RG-AX58U (main) + AX55 (aimesh)

Mesh-system inom budgeten blir väl Tp-link, vet inte hur poppis dom är på forumet?

Det är väldigt många "standard" routrar som har MESH funktion idag. Om hastigheten på WI-FI inte är så viktig så hade jag kollat på billigare routrar med WI-FI 5 som har stöd för MESH.
Sen så har 2.4ghz bandet mycket bättre räckvidd än 5ghz. Välj gärna en router med externa antenner som går att byta ut.
Jag har en gammal dator som router. Den har fungerat extremt bra trotts sin väldigt gamla ålder. Det enda jag har gjort med den är att sätta in ett extra nätverkskort (pci-e) på 1gbit/s. Så moderkortet har en nätverksport på 1gbit/s.
Dell Optiplex 745 (tower):
CPU: Core2Duo @ 2,4 ghz (uppgraderad från core2duo @ 1,86ghz, vilket är overkill)
RAM: 4gb DDR2
Lagring: 80gb HDD (SATA).
OS: Ipfire

Till detta så har jag en HP Procurve 1810-24g (24 portars 1gbit/s switch) som är fläktlös.
För Wifi/wlan så hittade jag en gammal Inteno DG200 router som jag stängde av DHCP servern på samt gav den ett statiskt IP.
Jag kopplade en nätverkskabel mellan HP switchen och Inteno routerns LAN port (inte WAN).
Jag får ut 500 mbit/s (som jag betalar för) över WI-FI på 5ghz bandet.

Det enda jag har köpt är switchen. Den köpte jag begagnad på tradera. Och den har livstidsgaranti med. Resten har jag fått gratis.
Visst. Det finns nackdelar med detta. Strömförbrukningen är en av nackdelarna samt att det tar lite mer plats.
Många föredrar pfsense eller opensense framför ipfire.
ipfire är byggt på debian och har ett brett stöd för olika hårdvara. Där är pfsense lite mer känsligt då det är byggt på freebsd om jag inte minns helt fel.
Men idag så finns det mycket bättre lösningar än "standard routrar" som klarar av extremt mycket mer.
Men du behöver då en "router", separat switch och WI-FI/WLAN.
Men kraftfulla switchar med 24 portar gbit portar och livstidsgaranti kan man köpa billigt begagnat.
Jag har köpt av denna säljare och jag är mycket nöjd med honom. Kanonbra säljare.
HP Procurve switcharna har i regel Livstidsgaranti och Procurve 1810-24G är fläktlös och går att montera i rack.
Man kan ha tur och ropa hem billigare switchar som ligger ute på auktion. Där har jag gjort många bra och mycket billiga köp.
Vinn gärna en auktion som går ut i mitten på en månad innan folk för lön/pengar.

Jag kommer nog aldrig att gå tillbaka till en "normal" router lösning då jag har för många datorer och enheter som behöver anslutas till nätverket via LAN. Jag prioriterar att köra så mycket som möjligt över kabel istället för trådlöst.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Shartor:

Hej!

Jag är på jakt efter en bättre/stabilare router är min nuvarande. Vid gaming får jag ostabil ping som hoppar mellan 19ms till 60ms. Jag har rätt många enheter inkopplade, telefoner, kameror, tvapparater datorer osv. Kopplas kameran ut är min ping stabil.
Datorn kopplad via kabel. Kameror på wifi.

Nuvarande router: TP-link Archer C9.

Har ni tips på någon bättre router om det nu är den som är problemet?
Tack!

Är det över wifi du får den där variationen i ping?

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det över wifi du får den där variationen i ping?

Det känns som att routern blir överbelastad och kan inte hantera den interna trafiken mellan nätverksportarna och WI-FI.
Jag hade samma problem för många år sedan med att jag hade dålig ping. Jag hade inte råd med en ny router. För då var routrarna för 1gbit/s nätverk mycket dyrare än idag.
Så jag hade lite tur att jag fick en gammal dator av en kompis som jag satte i ett extra nätverkskort i (så att den har 2, 1 WAN och 1 LAN).
Efter det så hade jag en separat Switch och separat WI-FI.
Sedan dess så har jag inga problem alls. Samma dator som går som router har rullat utan problem i över 10 år nu.
Enda nackdelen är att den är lite större och drar mer el.
CPU: Intel core2duo @ 2.4ghz (hade core2duo @ 1,86 ghz innan, som egentligen inte behövdes uppgraderas)
RAM: 4gb ddr2
HDD: 80 gb mekanisk disk.
OS: Ipfire

Routern har använt som mest ca 20% av cpu:n på min 500/500mbit/s fiber uppkoppling under det senaste året.
Den har använt som mest 2,4gb ram minne det senaste året.
Jag har ett 20-tal enheter på mitt nätverk. Jag kör så mycket jag kan över kabel.
Som switch så har jag en HP Procurve 1810-24g som är en layer 2, fläktlös 24-port gbit switch. Rackmonterbar och har livstidsgaranti.
Jag köpte min begagnad på tradera. HP har även POE switchar med om det behövs.
Jag hade kollat på en begagnad switch från Netgear prosafe serie eller HP Procurve då dom har livstidsgaranti.
Välj antal portar du är i behov utav. Du får best prestanda om du enbart har en switch.
Kolla i din nuvarande router om du kan stänga av DHCP samt ge den en statisk ip då du eventuellt kan använda den som en accesspunkt til WI-FI. Du kopplar då in denna till switchen via LAN porten och inte WAN porten.
Du behöver ingen kraftfull dator för att köra den som router.

Då ipfire utnytjar ram minnet som en ramdisk så stänger den av hårddisken helt, och startar bara upp den vi behov. Du skulle klara dig väldigt bra med 32gb SSD eller likvärdig HDD. Men du kan även installera större diskar och använda datorn som NAS med. Men detta har jag ingen erfarenhet utav.
Mycket enkel installation av operativsystemet som är byggt på debian samt lätt att förstå sig på och konfigurera.
Ipfire är gratis med.
Jag vet att folk har fokuserat på att datorn som skall agera router skall dra så lite ström som möjligt så dom har underklockat cpu:n och ram minnena.
Sen så har den stöd för några 10gbit/s nätverkskort med. Men jag vet inte riktigt hur mycket cpu kraft som behövs för att routra 10 gib/s.

Du har även PFsense och Opensense med som är likvärdiga. Men dom är lite mer bortskämda med vilka nätverkskort som stöds.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Det känns som att routern blir överbelastad och kan inte hantera den interna trafiken mellan nätverksportarna och WI-FI.
Jag hade samma problem för många år sedan med att jag hade dålig ping. Jag hade inte råd med en ny router. För då var routrarna för 1gbit/s nätverk mycket dyrare än idag.
Så jag hade lite tur att jag fick en gammal dator av en kompis som jag satte i ett extra nätverkskort i (så att den har 2, 1 WAN och 1 LAN).
Efter det så hade jag en separat Switch och separat WI-FI.
Sedan dess så har jag inga problem alls. Samma dator som går som router har rullat utan problem i över 10 år nu.
Enda nackdelen är att den är lite större och drar mer el.
CPU: Intel core2duo @ 2.4ghz (hade core2duo @ 1,86 ghz innan, som egentligen inte behövdes uppgraderas)
RAM: 4gb ddr2
HDD: 80 gb mekanisk disk.
OS: Ipfire

Routern har använt som mest ca 20% av cpu:n på min 500/500mbit/s fiber uppkoppling under det senaste året.
Den har använt som mest 2,4gb ram minne det senaste året.
Jag har ett 20-tal enheter på mitt nätverk. Jag kör så mycket jag kan över kabel.
Som switch så har jag en HP Procurve 1810-24g som är en layer 2, fläktlös 24-port gbit switch. Rackmonterbar och har livstidsgaranti.
Jag köpte min begagnad på tradera. HP har även POE switchar med om det behövs.
Jag hade kollat på en begagnad switch från Netgear prosafe serie eller HP Procurve då dom har livstidsgaranti.
Välj antal portar du är i behov utav. Du får best prestanda om du enbart har en switch.
Kolla i din nuvarande router om du kan stänga av DHCP samt ge den en statisk ip då du eventuellt kan använda den som en accesspunkt til WI-FI. Du kopplar då in denna till switchen via LAN porten och inte WAN porten.
Du behöver ingen kraftfull dator för att köra den som router.

Då ipfire utnytjar ram minnet som en ramdisk så stänger den av hårddisken helt, och startar bara upp den vi behov. Du skulle klara dig väldigt bra med 32gb SSD eller likvärdig HDD. Men du kan även installera större diskar och använda datorn som NAS med. Men detta har jag ingen erfarenhet utav.
Mycket enkel installation av operativsystemet som är byggt på debian samt lätt att förstå sig på och konfigurera.
Ipfire är gratis med.
Jag vet att folk har fokuserat på att datorn som skall agera router skall dra så lite ström som möjligt så dom har underklockat cpu:n och ram minnena.
Sen så har den stöd för några 10gbit/s nätverkskort med. Men jag vet inte riktigt hur mycket cpu kraft som behövs för att routra 10 gib/s.

Du har även PFsense och Opensense med som är likvärdiga. Men dom är lite mer bortskämda med vilka nätverkskort som stöds.

Med all respekt - det här kanske inte riktigt är rätt tråd för diskussion kring hemmabyggda routrar med uppdelade lösningar av gammal överbliven hårdvara. Det är knappast den bästa eller smidigaste lösningen för de allra flesta.

Det finns gott om andra trådar som passar bättre för de ämnena.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har kört en massa olika routers både med och utan stöd för WiFI och har sedan flera år tillbaka kört en open OPNsense router från teklager och är väldigt nöjd.

Du väljer vilken router du vill ha, kommer du t.ex. köra VPN så kanske du behöver en kraftfullare och vill du ha stöd för trådlöst direkt i routern så köper du det.
Du väljer själv OS som kommer förinstallerat.

https://teklager.se/sv/

Permalänk

Cred till @edson i fyndtipstråden

Produkt: ASUS ROG Rapture GT-AX6000
Länk: https://www.amazon.se/dp/B09MG9MDB5/
Pris: 1986kr
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5973582

På nytt bra pris på denna toppspecade Wifi 6-router!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Idag så har jag en Asus RT-AX55 ståendes mitt på bottenplan i ett hus på 138kvm/två våningar som fungerar ok, men kommer att behöva flytta routern till ena änden av huset efter fiberinstallation och skulle vilja knåpa ihop ett mesh-nätverk.

Just nu står jag och väljer mellan att skaffa en till RT-AX55 (749kr) eller att byta ut denna mot ett 2-pack Asus ZenWiFi XD6S (1990kr). Enda kraven jag har egentligen är WiFi 6 och att det är någorlunda framtidssäkert. Budgetmässigt så kan jag tänka mig att sträcka mig till 3000kr om jag får bra bang for the buck, så är öppen för förslag.

Tankar och idéer? Är det värt att utöka RT-AX55 eller satsa på något separat?

Permalänk
Skrivet av Dixxen:

Idag så har jag en Asus RT-AX55 ståendes mitt på bottenplan i ett hus på 138kvm/två våningar som fungerar ok, men kommer att behöva flytta routern till ena änden av huset efter fiberinstallation och skulle vilja knåpa ihop ett mesh-nätverk.

Just nu står jag och väljer mellan att skaffa en till RT-AX55 (749kr) eller att byta ut denna mot ett 2-pack Asus ZenWiFi XD6S (1990kr). Enda kraven jag har egentligen är WiFi 6 och att det är någorlunda framtidssäkert. Budgetmässigt så kan jag tänka mig att sträcka mig till 3000kr om jag får bra bang for the buck, så är öppen för förslag.

Tankar och idéer? Är det värt att utöka RT-AX55 eller satsa på något separat?

Är du nöjd med hur din nuvarande AX55 presterar så finns det väl ingen anledning att skaffa något annat än en till AX55. Ett alternativ är ju att skaffa tex en TUF-5400 att utöka sin AX55 med, när den säljs för ett bra pris om du kan invänta någon kampanj.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC66U uppgradering

Hej.
Jag har just nu en ASUS RT-AC66U som funkat klockrent fram tills nu den gick sönder. Jag skulle behöva en ny och funderar på vilken jag borde köpa som är billig men gärna snäppet bättre än den förra.

Bor i hus på 90kvm och den förra funkade i princip i hela huset trots att routern stod i hallen. Det viktigaste för mig är att den har bra räckvidd och är stabil. Har fiber 100/100

Har ni några tips? Jag har presentkort på inet jag skulle behöva använda Max 1000kr
Använder inga speciella funktioner så behöver inte bara nåt avancerat.

Permalänk
Skrivet av daff01:

Hej.
Jag har just nu en ASUS RT-AC66U som funkat klockrent fram tills nu den gick sönder. Jag skulle behöva en ny och funderar på vilken jag borde köpa som är billig men gärna snäppet bättre än den förra.

Bor i hus på 90kvm och den förra funkade i princip i hela huset trots att routern stod i hallen. Det viktigaste för mig är att den har bra räckvidd och är stabil. Har fiber 100/100

Har ni några tips? Jag har presentkort på inet jag skulle behöva använda Max 1000kr
Använder inga speciella funktioner så behöver inte bara nåt avancerat.

Är det endast Inet som gäller är nog denna bästa. Har haft en sån och den täckte hela min lgh på 84 kvm.

https://www.inet.se/produkt/5411594/tp-link-archer-ax1500

Annars är denna svårslagen för <1000kr.

https://www.amazon.se/dp/B09BMXXW6N/ref=asc_df_B09BMXXW6N/?ta...