Fler spel till Linux med Proton 8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Snart? Har uteslutande spelat mina spel på Linux de senaste två åren. Vi är redan där. Bara vissa titlar med anti-cheat som inte funkar än.

Samma här, gick över 2017 och det jag är intresserad av att spela fungerar fint.

Har hänt att jag dragit igång Windows när vännerna velat spela något specifikt spel som inte varit supportat, men det är sällan det händer.

Skrivet av z3poxx:

Är det snart dags att dualboota med en Linux distro som primära OS?

Ja, varför inte? Förutsatt att spelen just du gillar att spela är supportade.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har kört dual boot med Manjaro ett tag nu och det har varit på det stora hela en problemfri upplevelse. Vid installation funkade allt, dvs tom saker som wifi-kort och externt 7.1 surround. Hade mer strul och fick lägga ned mer tid för att få min kring rustning att funka när jag provade Linux Mint.

Alla spel jag provat har fungerat utan problem. Körs de i Steam så klickar man bara i inställningarna att Steam tillåts körs kompabilitetslager, sedan är det bara att installera och köra. Har inte märkt några prestatandaförluster. Utanför Steam så funkar Lutris utmärkt att starta andra spel, kör Final Fantasy XIV genom den.

Linux är redan en välfungerande platform för gaming och browsing vilket är vad jag använder min dator privat till. Jag kör dock mest single player och mmos, inga multiplayer pvp spel med anticheat så kan inte uttala mig om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Kan inte annat än instämma, den är faktiskt riktigt värdelös. Jag kände mig nostalgisk och har roat mig med The Sims 4 i några veckor, men EA App höll på att få mig att sluta helt.

Ang. just Mass Effect finns Legendary Edition även på Steam har jag för mig, så det kan vara värt att kolla upp

Ja, jag köpte det på Steam i tron om att kunna spela det då ProtonDB såg bra ut med Origin som startas trots det är köpt på Steam. Visade dock sig att man numera blir påpackad EAs nya skräp som inte alls fungerade. Fick pengarna tillbaka på Steam i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Kan lägga till att DLSS fungerar out of the box med Proton 8. Man kan också enablea stöd før ray tracing genom att lägga in denna i launch parameters: VKD3D_CONFIG=dxr

Det enda som saknas nu är HDR-stöd i Linux, sedan kan man kasta ut Windows.

Permalänk
Medlem

Sist jag försökte gå över till Linux på en burk för gaming så var stöd för Freesync över HDMI 2.1 inget som fungerade. Nån som har koll på om det är löst?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Å vad är problemet med att spela från en Windows maskin? Är man gamer så är det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

Supercool : )

Ska nog skaffa Dead Space-remaken bara för det (fått stöd av Proton). Spelade bara ettan när det begav sig.

Linuuux!

https://fedoraproject.org/sv/

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Lanhead:

Snart en realitet Linux för gamers!!

Körs ju fortfarande inte nativt så tycker det fortfarande är långt borta.

Permalänk
Medlem

Mycket fina nyheter. Nu fattas snart bara en bra bild och video redigerare innan jag kan switcha helt till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Snart? Har uteslutande spelat mina spel på Linux de senaste två åren. Vi är redan där. Bara vissa titlar med anti-cheat som inte funkar än.

Jag jobbade som utvecklare i UNIX-miljö för ett antal år sedan, men på senare tid har det bara varit Windows. Själv spelar jag inte, men fixar med datorer till familj, släkt och vänner (de två sistnämnda försöker jag bli kvitt;). Har känt lust ett tag att dra igång ett testsystem med Linux, tror då att jag kommer välja Ubuntu distron Game Pack. Men det är ju en äldre version 20.04 och nu är ju 23.04 på gång, så kanske skall man satsa på att bygga själv i den? Konkret fråga, varför fungerar inte de där Anti-cheat-programmen, beror det på att dessa inte är anpassade till Linusmiljön?

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter!

Av rent intresse, hur många spel har ni andra, som primärt spelar spel på linux installerade?

De här har jag för tillfället, varav alla fungerar fintfint:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Härliga nyheter!

Av rent intresse, hur många spel har ni andra, som primärt spelar spel på linux installerade?

De här har jag för tillfället, varav alla fungerar fintfint:

https://i.imgur.com/04H7U8R.png

tyvärr inte ett enda spel som jag spelar som funkar i "proton" ännu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

tyvärr inte ett enda spel som jag spelar som funkar i "proton" ännu.

Tråkigt att höra! För tillfället är det enbart Bf2042 som tvingar mig att boota upp windows då och då, annars fungerar det mesta rätt smidigt via proton eller native

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Konkret fråga, varför fungerar inte de där Anti-cheat-programmen, beror det på att dessa inte är anpassade till Linusmiljön?

Anticheat är ofta väldigt invasiva i OS:et och kan ofta klassas som rootkit. Ta t.ex. nProtect GameGuard som används av många online-spel:

Citat:

GameGuard hides the game application process, monitors the entire memory range, terminates applications defined by the game vendor and INCA Internet to be cheats (QIP for example[citation needed]), blocks certain calls to Direct X functions and Windows APIs, keylogs keyboard input[citation needed], and auto-updates itself to change as new possible threats surface.

Så det är väldigt svårt att få såna program att fungera i Wine eftersom de mer liknar malware än vanliga Windows-program. Valve har istället försökt få anticheat-tillverkarna att göra versioner av deras program för Linux, t.ex. BattlEye.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

AMD har stöd för Vulkan 1.3 hela vägen tillbaka till Polaris.

Alltså, hela vägen ner till AMD Radeon RX 460.

Nice...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Så länge det funkar o köra EverQuest med proton är jag glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Å vad är problemet med att spela från en Windows maskin? Är man gamer så är det bästa alternativet.

Vad är problemet med valfrihet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eric117:

Så länge det funkar o köra EverQuest med proton är jag glad.

Är det fortfarande live? Det är ett gammalt spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Körs ju fortfarande inte nativt så tycker det fortfarande är långt borta.

Spelar det någon roll?
Har inte mätt men upplever ingen prestandaskillnad i de spel jag testat och då struntar jag fullständigt i om det är "nativt".
Får de till det för alla spel så är det ju inte långt borta alls.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Körs ju fortfarande inte nativt så tycker det fortfarande är långt borta.

Om du med native menar Linux-binär så gör snarare Proton att det går långsammare innan Linux kommer dit. Proton är ingen emulator eller nåt sånt. För spel-binären.exe ser Proton ut som vilken Windows-DirectX miljö som helst.

Permalänk
Medlem

Jag har en vän som joinar vår spelserver från en Linuxmaskin .. och hans spel krashar då och då - och har gjort det de senaste sex+ åren sedan han började spela under Linux. Det är lite tråkigt då vi kan vara mitt i ett uppdrag och så försvinner han rätt vad det är. Det blir då liksom ett avbrott som absolut leder till att vi (hela teamet) förlorar ibland pga det. Alla andra som joinar kör med Windows - spelen är riktigt stabila då. Detta är alltså med en fullt uppdaterad Linux per 2023.

Jag själv prövar Linux med GUI emellanåt och jag anser att det, i den takt det utvecklas, är många år kvar av utveckling innan Linux är gångbart bland människor som faktiskt bara vill att det ska fungera.

Linux med bara terminal är en annan femma. Inte lika smidigt som t ex Windows Server men gångbart i vissa lägen.

Skrivet av Fire_Ice:

Linux fungerar utmärkt för mina ändramål. Det finns ett och annat program/spel som inte går att starta men det är Microsofts fel eftersom de har jobbat flitigt med att bygga upp ett monopol de senaste årtiondena.

Det är bra att Linux fungerar för dina ändamål, det gläder mig. När du däremot beskyller Microsoft för att en Windows-emulator under Linux inte kan köra ett visst Windows-program ... ja, då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.

Sen alltså: Vet inte hur gammal du eller andra här är, men jag var med och spelade på DOS-tiden redan. När Microsoft lyfte PC-spelsvärlden från att bara tillhöra de nördigaste nördarna, som stod ut med terminal-OS (läs DOS) med dess krav på optimering, till att inkludera de lite "enklare" användarna som gärna höll sig till grafiska miljöer, läs Windows ... och dessutom underlättade för hårdvaru- liksom mjukvaruutvecklare genom sitt DirectX-koncept ... ja, det var då det tog fart; PC Master Race eller vad man vill kalla det.

Så, Microsoft är inte någon bov i dramat. Det satt riktigt nördiga + smarta utvecklare samt affärsmän hos Microsoft när det begav sig och de satsade STORA resurser på att få till det som de fått till - de gyllene APIerna som gör att våra spel bara fungerar och fungerar, och dessutom accelereras med ett hav av olika hårdvaror ... med vilka Windowsar vi än väljer att köra. Det är mer av en gåva vi fått än många erkänner, tycker iaf jag. Microsoft tar inte ens betalt för DirectX .. knappt ens för Windows.

Att man väljer att spendera tid på att försöka få Windows-spel att fungera bra under Linux är lite över mitt förstånd. Man kan dual boota till Linux och surfa/jobba men boota till Windows som nästan blir gratis utslaget på hur många timmar man kan spela till priset av en licens och utan behov av att köpa / uppgradera till en ny Windows. Men jag förstår samtidigt att det är spännande att lära sig något nytt.

Aja ...

Edit:
Räkneexempel: Jag köpte en Windows 8 för 1100kr .. fick en uppgradering till 8.1 .. fick en uppgradering till 10 .. fick en uppgradering till 11 .. och jag har bytt maskin flera gånger .. licensen följer med då det var en retail-licens som jag dessutom kopplat till mitt Microsoft-konto. Det har väl spelats en 6000 timmar de senaste tio åren (minst) ... och då blir slutsumman 18 öre per timme jag spelat. Och glöm inte: Spelen bara funkar och funkar. Ny hårdvara bara funkar och funkar. Det är sjukt prisvärt i mina ögon.

😂

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Om du med native menar Linux-binär så gör snarare Proton att det går långsammare innan Linux kommer dit. Proton är ingen emulator eller nåt sånt. För spel-binären.exe ser Proton ut som vilken Windows-DirectX miljö som helst.

Jag skulle nog snarare säga att Wine/Proton skapar förutsättningarna för att vi ö.h.t. ska kunna få någon betydande utveckling av spel till Linux. Det är ju något av en höna/ägget-situation, spelutvecklare satsar inte på Linux eftersom det är en så liten marknad och spelare använder inte Linux eftersom det inte finns några spel.

Proton, och kanske i ännu större grad Steam Deck, har möjligheten att skapa en betydande marknad för Linux-spel, och det i sin tur kommer leda till att fler utvecklare utvecklar spel direkt för Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag skulle nog snarare säga att Wine/Proton skapar förutsättningarna för att vi ö.h.t. ska kunna få någon betydande utveckling av spel till Linux. Det är ju något av en höna/ägget-situation, spelutvecklare satsar inte på Linux eftersom det är en så liten marknad och spelare använder inte Linux eftersom det inte finns några spel.

Proton, och kanske i ännu större grad Steam Deck, har möjligheten att skapa en betydande marknad för Linux-spel, och det i sin tur kommer leda till att fler utvecklare utvecklar spel direkt för Linux.

Varför skulle spelutvecklare utveckla spel direkt för Linux då en Win-binär.exe fungerar i bägge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Varför skulle spelutvecklare utveckla spel direkt för Linux då en Win-binär.exe fungerar i bägge?

För att ett spel utvecklat till Linux har möjlighet till bättre prestanda och integration med systemet. Om tillräckligt många använder Linux för att spela så får spelutvecklarna en anledning att bry sig om sånt, och det enda sättet att få tillräckligt många användare är att kunna köra Windows-spel.

Jag minns hur det var förr i tiden när i stort allt vi hade var Loki som portade något spel till Linux då och då. Nu för tiden så ser det bättre ut, mycket tack vare Steam, men intresset från de större utvecklarna är fortfarande rätt svalt. Men hade inte Wine funnits så skulle nog chansen varit rätt stor att Linux som spelplattform hade gått i graven med Loki för 20 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Är det fortfarande live? Det är ett gammalt spel!

Tror det finns live men det är skräp. Emuleras bättre på Project 1999

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Mest online spel som inte riktigt är där 👌

Ah var ett tag sen jag försökte. Vilket OS har bäst stöd för amd kort? Är det Ubuntu som gäller eller steam OS?

AMDs drivrutiner är patchade i kärnan, så de OS med rolling release där de kör en nyare version av linux kernel ska ha bäst support för AMD kort.

Jag hade rekommenderat att kika på Nobara, skapat av samma person som utvecklar den populära forken av Proton (Proton-GE).
Har du en skärm med VRR så hade jag rekommenderat att köra KDE versionen eftersom dom har bäst stöd för det.
https://nobaraproject.org/download-nobara/

EDIT: Lite mer info, detta OS är baserat på Fedora, och jag tror dom håller på att skapa en ny Nobara version baserat på Fedora 38 om man vill vänta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Edit:
Räkneexempel: Jag köpte en Windows 8 för 1100kr .. fick en uppgradering till 8.1 .. fick en uppgradering till 10 .. fick en uppgradering till 11 .. och jag har bytt maskin flera gånger .. licensen följer med då det var en retail-licens som jag dessutom kopplat till mitt Microsoft-konto. Det har väl spelats en 6000 timmar de senaste tio åren (minst) ... och då blir slutsumman 18 öre per timme jag spelat. Och glöm inte: Spelen bara funkar och funkar. Ny hårdvara bara funkar och funkar. Det är sjukt prisvärt i mina ögon.

😂

Kan ju inte svara för alla, men tror det är få som väljer Linux pga priset, går ju att köpa en windowslicens för korvören. Jag har själv 3st pro-licenser(legit licenser när microsoft valde att sälja ut win 7 pro för 500kr st), men kör ändå majoritet Linux

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

AMDs drivrutiner är patchade i kärnan, så de OS med rolling release där de kör en nyare version av linux kernel ska ha bäst support för AMD kort.

Jag hade rekommenderat att kika på Nobara, skapat av samma person som utvecklar den populära forken av Proton (Proton-GE).
Har du en skärm med VRR så hade jag rekommenderat att köra KDE versionen eftersom dom har bäst stöd för det.
https://nobaraproject.org/download-nobara/

EDIT: Lite mer info, detta OS är baserat på Fedora, och jag tror dom håller på att skapa en ny Nobara version baserat på Fedora 38 om man vill vänta på det.

Snyggt ska testas i helgen tack för all info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

AMD har stöd för Vulkan 1.3 hela vägen tillbaka till Polaris.

Vet inte hur de gör på Windows, men på Linux där du kör Proton gäller ju: https://github.com/GPUOpen-Drivers/AMDVLK

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För att ett spel utvecklat till Linux har möjlighet till bättre prestanda och integration med systemet. Om tillräckligt många använder Linux för att spela så får spelutvecklarna en anledning att bry sig om sånt, och det enda sättet att få tillräckligt många användare är att kunna köra Windows-spel.

Jag minns hur det var förr i tiden när i stort allt vi hade var Loki som portade något spel till Linux då och då. Nu för tiden så ser det bättre ut, mycket tack vare Steam, men intresset från de större utvecklarna är fortfarande rätt svalt. Men hade inte Wine funnits så skulle nog chansen varit rätt stor att Linux som spelplattform hade gått i graven med Loki för 20 år sen.

Nja, jag har varit med sen C64 och spelindustrin byter inte plattform så ofta. Önsketänkande att de gör det i närtid. Ser det där som drömmar.