4080 pajad fläktkontroller

Permalänk
Medlem

4080 pajad fläktkontroller

Huvva.
Kan ev ha pajat fläktstyrningen i mitt 4080. Dum som jag är (dvs inget ovanligt med andra ord) höll jag på och härjade med datorn igång. Kortet är de-shroudat och jag kör 2 st 12 cm fläktar med adapterkablar. Skulle "bara" plugga ur fläktara ur adapterkablarna och prova att köra dem via moderkortet istället. Ville mest testa bara för att. Gjorde ett par ggr fram och tillbaka. Plötsligt börjar ena fläkten snurra på max när den pluggas in i gpun. Provar övriga 2 anslutningar, ena är död och den tredje är också "maxad". Går inte längre att styra. Så 2 fläktuttag är på max och ett är på noll...

Ouch.

Så nu måste jag köra via moderkortet, och allt funkar kalas på så vis, förutom att jag inte får någon temperaturstyrning mot gpun utan istället cpu eller mb. Lite yxigt. Skulle bäl kunna vattenkyla och köra så utan problem, men chassit är en dan a4h2o och typ ingenting får plats..

Har jag klantat mig big time nu? Tror inte det rör sig om statisk elektricitet då datorn var jordad och jag höll i chassit. Men vem vet, nog borde väl fläktstyrningen tåla att bli "hot swapped" ett par ggr? Eller?
Argh.
😂

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Huvva.
Kan ev ha pajat fläktstyrningen i mitt 4080. Dum som jag är (dvs inget ovanligt med andra ord) höll jag på och härjade med datorn igång. Kortet är de-shroudat och jag kör 2 st 12 cm fläktar med adapterkablar. Skulle "bara" plugga ur fläktara ur adapterkablarna och prova att köra dem via moderkortet istället. Ville mest testa bara för att. Gjorde ett par ggr fram och tillbaka. Plötsligt börjar ena fläkten snurra på max när den pluggas in i gpun. Provar övriga 2 anslutningar, ena är död och den tredje är också "maxad". Går inte längre att styra. Så 2 fläktuttag är på max och ett är på noll...

Ouch.

Så nu måste jag köra via moderkortet, och allt funkar kalas på så vis, förutom att jag inte får någon temperaturstyrning mot gpun utan istället cpu eller mb. Lite yxigt. Skulle bäl kunna vattenkyla och köra så utan problem, men chassit är en dan a4h2o och typ ingenting får plats..

Har jag klantat mig big time nu? Tror inte det rör sig om statisk elektricitet då datorn var jordad och jag nuddade chassit. Men vem vet, nog birde väl fläktstyrningen tåla att bli "hot swapped" ett par ggr? Eller?
Argh.
😂

Om du har fan control så kan du styra mot gpu temp från moderkortet dock 😊
Angående att den gick sönder så känns det inte troligt men allt är möjligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag har bara moderkortets styrning så fläktkurvor samt vatt man kan välja mobo eller cpu övervakning. Annars får man skaffa nåt externt med tempsensor antar jag?

Jag vet ärligt talat inte vad som kan ha hänt men kopplar jag in gpuns egna 3 fläktar där de ska va, då går 2 på absolut tok-max och den mittre är still.

Permalänk
Medlem

Jag stod iofs med strumpor på en såndär skrivbordsstolsmatta i plast. Tänk om jag ändå på nåt sätt vart statiskt laddad. Ugh. Fast som sagt datorn var jordad och jag var jordad i datorn (fast kan ju ha släpot chassit vid något tillfälle, minns inte riktigt..

Allt verkar i alla fall funka kalas i övrigt, kan köra furmark osv och spela utan bekymmer. Bara att fläktstyrnigen är keff..

Hur som helst, måste vara mer försiktig framöver..!

Vad är alternativen man har, förutom att köra fläktar via mobo? Går sånt här att reparera och vad kan sånt kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du har fan control så kan du styra mot gpu temp från moderkortet dock 😊

Men vänta nu.. vad innebär det där, i termer som ett barn kan förstå?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Men vänta nu.. vad innebär det där, i termer som ett barn kan förstå?

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases
Ett program där du ställer fläkt kurvor mot fläkterna i ditt chassi mot olika parametrar typ vilken kärna på cpu, gpu temp, ssd etc etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ett program där du ställer fläkt kurvor mot fläkterna i ditt chassi mot olika parametrar typ vilken kärna på cpu, gpu temp, ssd etc etc

Ahaaa ska kolla på det där. Tack!

Permalänk
Medlem

Wow, det där var ju svinbra! Funkar kalas att styra allt nu, och långt bättre än det man kan åstadkomma i bios (även om det normalt sett är rätt ok). Bra, då kör jag vidare som det är helt enkelt och försöker glömma att jag precis nära på dödat ett 15kkr kort hahaha.

Tack!

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Wow, det där var ju svinbra! Funkar kalas att styra allt nu, och långt bättre än det man kan åstadkomma i bios (även om det normalt sett är rätt ok). Bra, då kör jag vidare som det är helt enkelt och försöker glömma att jag precis nära på dödat ett 15kkr kort hahaha.

Tack!

Skönt att det fungerade 😊
Bästa programmet för en sådan enkel funktion!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att det fungerade 😊
Bästa programmet för en sådan enkel funktion!

Ja ruskigt bra är det.
Är allergisk mot "extraprogram" i normala fall men det beror mest på att de ofta har saker man inte vill ha. Tänk asus armoury crate t.ex. Men detta var grymt.

Jag är jäkla missnöjd med att jag bara kvaddar grejer hela jäkla tiden, och i synnerhet nu när det är dyrare grejer. Men vilken uppgradering detta var! Nu känns det plötsligt jättemycket bättre.
Återigen, tack för tipset. I owe you a beer. 😁

Permalänk
Medlem

Kanske man skulle löpa linan ut och fimpa sista cm av backplaten, så jag kan stänga chassit. Nu när garantin ändå är totally f***ed
Haha fy fasen alltså jag är ju verkligen dum i huvet, tänk att jag aldrig lär mig av mina misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Kanske man skulle löpa linan ut och fimpa sista cm av backplaten, så jag kan stänga chassit. Nu när garantin ändå är totally f***ed
Haha fy fasen alltså jag är ju verkligen dum i huvet, tänk att jag aldrig lär mig av mina misstag!

Här. Sticker ut 7-8 mm. Hade tänkt göra en custom frontplatta i 10 mm alu med en urfräst ficka för gpun. Men kanske man skulle greja med backplaten. Eller göra ny mindre backplate för kylning av baksidan(om det sitter pads där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det här gör mig nostalgisk och minns tillbaka när jag själv lyckades med liknande saker på Amiga tiden när det skulle monteras CPU "kort" ovanpå CPU sockeln - det var tider.

Men att du skriver att du ska "kapa" på ditt kort... du vet att ifall du skär av värmerören så är du F-ed. De måste vara hela för att din kylning ska fungera...
Det är kanske uppenbart - men du verkar ha ganska mycket energi och vilja att modda så jag bara tänkte att du kan få denna "bromskloss" av mig

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det här gör mig nostalgisk och minns tillbaka när jag själv lyckades med liknande saker på Amiga tiden när det skulle monteras CPU "kort" ovanpå CPU sockeln - det var tider.

Men att du skriver att du ska "kapa" på ditt kort... du vet att ifall du skär av värmerören så är du F-ed. De måste vara hela för att din kylning ska fungera...
Det är kanske uppenbart - men du verkar ha ganska mycket energi och vilja att modda så jag bara tänkte att du kan få denna "bromskloss" av mig

Hehe ja jag räds ingenting. Typ.

Självklart plockar jag loss backplaten först i så fall. Sen kapa (backplaten alltså, inte rören för de är innanför chassit med nöd och näppe) och om möjligt kanske tigsvetsa tillbaka änden så det inte ser så moddat ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hehe ja jag räds ingenting. Typ.

Självklart plockar jag loss backplaten först i så fall. Sen kapa (backplaten alltså, inte rören) och om möjligt kanske tigsvetsa tillbaka änden så det inte ser så moddat ut..

Fasiken vad du gör mig nervös.. du menar inte att du ska tigsvetsa tillbaka rören.
Om du kapar rören som är tillslutna av en anledning för att behålla sin egen "atmosfär" så är de paj.

Inte-såga-kapa-värmerören är din mantra

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Fasiken vad du gör mig nervös.. du menar inte att du ska tigsvetsa tillbaka rören.
Om du kapar rören som är tillslutna av en anledning för att behålla sin egen "atmosfär" så är de paj.

Inte-såga-kapa-värmerören är din mantra

Nej nej, inte rören. De är innanför chassit så det är lugnt.
Tänker på plåten bakpå. Den kan man skruva loss, sen fimpa 1 cm, sen svetsa tillbaka änd-uppviket. Eller låta vara kapat i änden.

Äh, får se om jag vågar:-D

Permalänk
Medlem

Blev en annan lösning - sålde kortet och köpte istället ett 4080 FE som borde trilla in under dagen. Första founders kortet för min del.

Hoppas nu bara inte att det känns som en nedgradering. Tänker väl mest på ljudnivå, kylning och sådant. Åtminstone får det plats i a4 h2o chassit utan problem. Och ena fläkten blåser värmen ut ur chassit vilket jag tror blir till rätt stor fördel för cpu tempen.