Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hur mycket behöver man träna innan proteintillskot gör någon skillnad?
Lite omöjlig fråga att svara på, I know, men spekulera gärna.

Skrivet av Monkeyapa:

Nu pratar jag utifrån träning för att bygga muskler: Viktigaste är att du tränar överhuvudtaget. Men när du väl tränar så vill du ju också säkerställa att det protein du äter räcker till för uppbyggnaden av musklerna. Beror på vad du äter i övrigt om du behöver tillskott eller inte. Jag äter inte mycket kött och satsar på 2 gram protein per kg kroppsvikt och därför behöver jag extra tillskott via proteinpulver. Se nedan video för bra källbaserad info i ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=Pok0Jg2JAkE

Kanske beror lite på vad du tränar med. Hörde för ett par år sedan att längdskidlandslaget inte såg några vinster med proteinpulver om kosten var "ordentlig"

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Du kan vända på frågan. Flera studier visar att högre intag än 1,6 g/kg kroppsvikt/dag inte har någon större effekt om du inte är elitsportare. Du borde få i dig runt 100 g/dag via vanlig kost så borde inte krävas så mycket till.

Sedan vill försäljare självklart sälja så mycket proteinpulver som möjligt så de rekommenderar klart mer.

Det finns väldig mycket forskning men även många olika konklusioner.
2 gr per kg kroppsvikt (som nämndes innan) är väldig högt och på sikt tycker jag det blir lite påfrestande båda praktiskt och ekonomiskt. Känner att 1,2-1,6 är mer rimligt. Tror WHO rekommenderar 0,8 gr och medianbehovet är lägre än så. Det ska dock sägas att det finns många fördelar med ett högt proteinintag utöver att bygga muskler. Och ju äldre vi blir, ju sämre tar kroppen upp protein (i kombination med att vi ofta äter mindre mat), vilket kan vara en anledning till öka intaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Nu pratar jag utifrån träning för att bygga muskler: Viktigaste är att du tränar överhuvudtaget. Men när du väl tränar så vill du ju också säkerställa att det protein du äter räcker till för uppbyggnaden av musklerna. Beror på vad du äter i övrigt om du behöver tillskott eller inte. Jag äter inte mycket kött och satsar på 2 gram protein per kg kroppsvikt och därför behöver jag extra tillskott via proteinpulver. Se nedan video för bra källbaserad info i ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=Pok0Jg2JAkE

Skrivet av Doomfarer:

Du kan vända på frågan. Flera studier visar att högre intag än 1,6 g/kg kroppsvikt/dag inte har någon större effekt om du inte är elitsportare. Du borde få i dig runt 100 g/dag via vanlig kost så borde inte krävas så mycket till.

Sedan vill försäljare självklart sälja så mycket proteinpulver som möjligt så de rekommenderar klart mer.

Jo jag känner igen siffrorna, men har inte någon riktig känsla för var gränsen går i mängden träning/intensitet.

Jag tränar 2-3 ggr i veckan på gym/gruppass, men kan inte direkt påstå att jag går in för att "elitsatsa". Jag får bra flås, blir trött; men inte mer än så.

Min bild är att de flesta köper och äter proteinpulver i onödan, d.v.s. att de inte tränar tillräcklig mycket för att det ska ge någon större effekt (mer än att det kostar pengar). Detta förutsätter då att man äter en rätt normal kost.

Permalänk
Skrivet av Levan:

Jo jag känner igen siffrorna, men har inte någon riktig känsla för var gränsen går i mängden träning/intensitet.

Jag tränar 2-3 ggr i veckan på gym/gruppass, men kan inte direkt påstå att jag går in för att "elitsatsa". Jag får bra flås, blir trött; men inte mer än så.

Min bild är att de flesta köper och äter proteinpulver i onödan, d.v.s. att de inte tränar tillräcklig mycket för att det ska ge någon större effekt (mer än att det kostar pengar). Detta förutsätter då att man äter en rätt normal kost.

Går du till gymmet för att hålla igång och äter normal diet så behövs inget proteintillskott. Satsar du på att bli biffig eller behålla muskler vid viktnedgång så kan det vara nyttigt. En vanlig dag med min vanliga (vegetariska) diet får jag i mig ca 80 gram protein. Att jag lägger till 2 shakes/dag gör att jag kommer upp i 130 gram vilket gör att jag kommer upp i över 1,5g/kg vilket duger för att jag ska hålla igång motivationen i gymmet och inte behöver oroa mig för att jag äter för lite protein för att min träning ska ge effekt. Jag hade lika gärna kunnat äta 200 g kyckling istället för 2 shakes, men det är mer omständligt i min situation.

Många tar en proteinshake efter träningen "bara för att", så du har rätt i att många tar det i onödan.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av denna gentemot Denon X3800H?

Permalänk

Jävlar vad snabbt en receiver i den prisklassen tog slut. Hade folk väntat på att SR7015 skulle sjunka ner i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Jävlar vad snabbt en receiver i den prisklassen tog slut. Hade folk väntat på att SR7015 skulle sjunka ner i pris?

Att köpa en receiver i 20-25k klassen när den kostar runt 15 eller lägre är bland det bästa man kan göra för lite mer high end system som inte kör separat amp om man ska ha det senaste.
Marantz gör bra skit också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Jävlar vad snabbt en receiver i den prisklassen tog slut. Hade folk väntat på att SR7015 skulle sjunka ner i pris?

Den är väl inte slut?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Den är väl inte slut?

För det priset är den slut? Eller har du en annan butik?

Marantz SR7015 15990:-
https://www.brl.se/sv/artiklar/marantz-sr7015-bioforstarkare-...

Marantz SR7015 15990:-
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/marantz-sr7015-hemmabiof...

Permalänk
Medlem

Brl and ljudfokus are very good retailers too. IIRC you are given like 60 days try it at home. If you are unhappy you can return and pay a small shipping fee (like 200kr). For expensive and heavy things like avr and speakers that is more than fair. If you are still on the fence, this is a good chance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

För det priset är den slut? Eller har du en annan butik?

Marantz SR7015 15990:-
https://www.brl.se/sv/artiklar/marantz-sr7015-bioforstarkare-...

Marantz SR7015 15990:-
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/marantz-sr7015-hemmabiof...

https://www.brl.se/sv/artiklar/marantz-sr7015-bioforstarkare-...

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Någon här som tidigare nappat på Einhell Kompressor TC-AC 190/24/8 (max. 8 bar, 24 l tank

https://www.amazon.se/Einhell-oljesm%C3%B6rjning-tryckreducer...

Jag behöver pumpa cyckeldäck, rengöra saker från damm, blåsa upp badleksaker och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon här som tidigare nappat på Einhell Kompressor TC-AC 190/24/8 (max. 8 bar, 24 l tank

https://www.amazon.se/Einhell-oljesm%C3%B6rjning-tryckreducer...

Jag behöver pumpa cyckeldäck, rengöra saker från damm, blåsa upp badleksaker och liknande.

Den Einhell var bra när den kostade 600kr på erbjudande, för fullpris skulle jag välja något annat. Lägg till en slant till och köp en tystgående, det gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Köp ej Siemens espressomaskin - har själv en likadan och vi har även en på kontoret och bägge har enormt många fel som inte går att åtgärda och Siemens har världens sämsta kundtjänst.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Någon som la en beställning på: https://www.amazon.se/gp/product/B07KJT9PG2/ref=ppx_yo_dt_b_a... under förra veckan när den fanns för ett bra pris?

Jag köpte en men den ligger fortfarande som "beställd" hos Amazon och inte skickats än för mig, misstänker om dom utreder att dom har satt felpris på varan eller dylikt.

Så tänkte kolla om det är någon som har fått sin vara än, kanske man skall ta och trycka på lite hos Amazon?
(OBS att tillägga är att jag valde fri frakt så skulle ju ta ett par dagar extra men minns det som att den skulle landa under denna veckan hos mig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Någon som la en beställning på: https://www.amazon.se/gp/product/B07KJT9PG2/ref=ppx_yo_dt_b_a... under förra veckan när den fanns för ett bra pris?

Jag köpte en men den ligger fortfarande som "beställd" hos Amazon och inte skickats än för mig, misstänker om dom utreder att dom har satt felpris på varan eller dylikt.

Så tänkte kolla om det är någon som har fått sin vara än, kanske man skall ta och trycka på lite hos Amazon?
(OBS att tillägga är att jag valde fri frakt så skulle ju ta ett par dagar extra men minns det som att den skulle landa under denna veckan hos mig.)

Står det

på ordern eller ett datum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Någon som la en beställning på: https://www.amazon.se/gp/product/B07KJT9PG2/ref=ppx_yo_dt_b_a... under förra veckan när den fanns för ett bra pris?

Jag köpte en men den ligger fortfarande som "beställd" hos Amazon och inte skickats än för mig, misstänker om dom utreder att dom har satt felpris på varan eller dylikt.

Så tänkte kolla om det är någon som har fått sin vara än, kanske man skall ta och trycka på lite hos Amazon?
(OBS att tillägga är att jag valde fri frakt så skulle ju ta ett par dagar extra men minns det som att den skulle landa under denna veckan hos mig.)

Den går ju fortfarande att beställa med Amazon som säljare, då brukar det sällan dröja innan det skickas.

Tar det slut i lager och de upptäcker att de inte kan beställa det lika billigt så brukar de däremot förhala tills du går med på att avbeställa samtidigts som produkten läggs upp dyrare under ett annat ASIN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Står det <Uppladdad bildlänk> på ordern eller ett datum?

Så här ser det ut för mig i portalen när jag följer upp varan:

Det står nu i och för sig "Kommer fredag" ser det ut som enligt dom men framgår verkligen inte vilken fredag om det är denna eller en fredag om 365 dagar

Men håller mig lite lugn under denna veckan innan jag petar på björnen.

Skrivet av pacc:

Den går ju fortfarande att beställa med Amazon som säljare, då brukar det sällan dröja innan det skickas.

Tar det slut i lager och de upptäcker att de inte kan beställa det lika billigt så brukar de däremot förhala tills du går med på att avbeställa samtidigts som produkten läggs upp dyrare under ett annat ASIN.

Precis lite det jag tänkte också att dom gör en klassiker och försöker hålla på det så länge som möjligt tills dom tvingar mig själv att avboka den, men sist detta hände så var dom faktiskt snälla och informerade om prisfelet direkt bara efter någon dag och cancellerade ordern istället. (Nu låter jag som att jag är någon prisfelsjägare men så är inte fallet bara råkat bli så från Amazon av någon anledning )

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Så här ser det ut för mig i portalen när jag följer upp varan:

<Uppladdad bildlänk>

Det står nu i och för sig "Kommer fredag" ser det ut som enligt dom men framgår verkligen inte vilken fredag om det är denna eller en fredag om 365 dagar

Men håller mig lite lugn under denna veckan innan jag petar på björnen.

Precis lite det jag tänkte också att dom gör en klassiker och försöker hålla på det så länge som möjligt tills dom tvingar mig själv att avboka den, men sist detta hände så var dom faktiskt snälla och informerade om prisfelet direkt bara efter någon dag och cancellerade ordern istället. (Nu låter jag som att jag är någon prisfelsjägare men så är inte fallet bara råkat bli så från Amazon av någon anledning )

Då kommer den med störst sannolik att skickas, ibland tar det bara lite längre tid att komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Någon som la en beställning på: https://www.amazon.se/gp/product/B07KJT9PG2/ref=ppx_yo_dt_b_a... under förra veckan när den fanns för ett bra pris?

Jag köpte en men den ligger fortfarande som "beställd" hos Amazon och inte skickats än för mig, misstänker om dom utreder att dom har satt felpris på varan eller dylikt.

Så tänkte kolla om det är någon som har fått sin vara än, kanske man skall ta och trycka på lite hos Amazon?
(OBS att tillägga är att jag valde fri frakt så skulle ju ta ett par dagar extra men minns det som att den skulle landa under denna veckan hos mig.)

Fick min igår, beställde med Prime.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Någon som la en beställning på: https://www.amazon.se/gp/product/B07KJT9PG2/ref=ppx_yo_dt_b_a... under förra veckan när den fanns för ett bra pris?

Jag köpte en men den ligger fortfarande som "beställd" hos Amazon och inte skickats än för mig, misstänker om dom utreder att dom har satt felpris på varan eller dylikt.

Så tänkte kolla om det är någon som har fått sin vara än, kanske man skall ta och trycka på lite hos Amazon?
(OBS att tillägga är att jag valde fri frakt så skulle ju ta ett par dagar extra men minns det som att den skulle landa under denna veckan hos mig.)

Fick min i fredags

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Hur kan man vilja köpa en elektrisk tandborste för över tusenlappen? Alltså Oral-B iO Series 8 i "Övrigt". Galet. Det är bara en tandborste som roterar i olika hastigheter.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ToxicMonkey:

Hur kan man vilja köpa en elektrisk tandborste för över tusenlappen? Alltså Oral-B iO Series 8 i "Övrigt". Galet. Det är bara en tandborste som roterar i olika hastigheter.

Det finns en diskussionstråd för den tråden också:
#20011731

Det kan väl alltid vara kul med extra funktioner om man har budget för det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Hur kan man vilja köpa en elektrisk tandborste för över tusenlappen? Alltså Oral-B iO Series 8 i "Övrigt". Galet. Det är bara en tandborste som roterar i olika hastigheter.

Hur kan man välja att köpa ett grafikkort för 10-20k kronor? Är ju bara lite FPS som snurrar runt?

Jag kan bara tala för mig själv men fick min igår och det är natt och dag mot min gamla "vanliga" Oral-B. Helt nytt borsthuvud också med ny teknik.

Var och en väljer såklart vart man lägger sina surt intjänade slantar men ser det som en investering i egenhälsan och relativt "billigt" med tanke på att den används (minst) 2 gånger per dag.

Visst, du kan köpa en eltandborste för några hundralappar men detta är "next level" enligt mig. Tror man måste prova för att inse den stora skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Hur kan man vilja köpa en elektrisk tandborste för över tusenlappen? Alltså Oral-B iO Series 8 i "Övrigt". Galet. Det är bara en tandborste som roterar i olika hastigheter.

Tänker inte starta någon dialog gällande det men kan bara ge min input på det hela.
Jag köpte Philips Sonicare får ca 2 år sedan, den kostade drygt över 1000:- och är nog ett av dom bättre köpen jag har gjort på väldigt länge.

Anledningen till detta är för att den borsten hjälper mig när jag trycker tex för hårt och många olika lägen som gör att jag kunnat hitta den bästa för just mig, mina tänder har aldrig mått så bra som dom faktiskt gör idag.
Tidigare när jag körde med billigare versioner av eltandborstar och vanliga tandborstar så borstade jag oftast för hårt mot tandkött m.m. och fick alltid klagomål från tandläkaren gällande detta (även om jag själv aldrig tyckte att jag gjorde det).

Men nu två år senare och bättre tänder, mindre kostnad hos tandläkaren, kunnat gå ner i kostnad på min tandförsäkring så har jag sparat in denna tusenlappen på långa vägar.

Att ha rena och bra tänder med hjälp av rätt verktyg, tandtråd och flour är en av dom billigare försäkringarna du kan ha i livet istället för att lägga flera tusenlappar per år för att laga dina tänder och senare i livet kanske måste byta ut dina tänder.

Min käre farfar brände 100 000:- i slutet av sitt liv för nya tänder, något han (kanske) inte hade behövt lägga ifall han hade vårdat dom bättre tidigare i livet.

Just my two cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Hur kan man vilja köpa en elektrisk tandborste för över tusenlappen? Alltså Oral-B iO Series 8 i "Övrigt". Galet. Det är bara en tandborste som roterar i olika hastigheter.

the law of diminishing returns applies differently to different people. Oral-B iO Series 10 is more than 3k SEK and you can be sure there are people willing to pay that much.

I can't speak for Oral-B, but for Philips Sonicare higher lines offer more modes, more intensity, and pressure sensor to let you know when you are pressing too hard. If those are important to you or not, is up to you, but many people might find them appealing.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det finns en diskussionstråd för den tråden också:
#20011731

Aha, tack! Hade fått för mig att det bara fanns en. Hoppas det var OK att jag råkade starta denna diskussionen här då...

Skrivet av edson:

Jag kan bara tala för mig själv men fick min igår och det är natt och dag mot min gamla "vanliga" Oral-B. Helt nytt borsthuvud också med ny teknik.

Fast borsthuvud kan du väl sätta på vilken som?
Hur är den annorlunda från din förra? Genuint nyfiken.

Skrivet av jensen.:

Just my two cents.

Uppskattar din input. Jag har själv en tandborste som visar hur mycket tryck jag lägger och har alltid funnit den funktionen extremt överflödig, så det är ju bra att den kommer till nytta för folk då!

Skrivet av delta76:

the law of diminishing returns applies differently to different people. Oral-B iO Series 10 is more than 3k SEK and you can be sure there are people willing to pay that much.

I can't speak for Oral-B, but for Philips Sonicare higher lines offer more modes, more intensity, and pressure sensor to let you know when you are pressing too hard. If those are important to you or not, is up to you, but many people might find them appealing.

I have some of those functions on my current one and find them superfluous, but I'll buy the overall argument nonetheless. 3k SEK is legitimately crazy though! But to each their own

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Aha, tack! Hade fått för mig att det bara fanns en. Hoppas det var OK att jag råkade starta denna diskussionen här då...
Fast borsthuvud kan du väl sätta på vilken som?
Hur är den annorlunda från din förra? Genuint nyfiken.
Uppskattar din input. Jag har själv en tandborste som visar hur mycket tryck jag lägger och har alltid funnit den funktionen extremt överflödig, så det är ju bra att den kommer till nytta för folk då!

Är ingen expert men du kan inte använda gamla borsthuvuden med deras nya IO, det är en ny "kontakt".
Sedan kanske det är en gimmick för att sälja nya (och dyrare huvuden) men det jag läst mig till är följande:

"How is the Oral-B iO different from other Oral-B toothbrushes?
Most of Oral-B's other current toothbrushes are more or less the same on the inside. With the iO, though, they have completely revolutionized how the toothbrush works.

It still has the familiar round head with an oscillating-rotating motion. But inside, it is powered by a frictionless magnetic drive that efficiently delivers micro-vibrations through the tips of the bristles.

Along with some other new features, it's definitely not ‘just another' Oral-B toothbrush that's had a facelift."

Från:
https://www.dentaly.org/us/best-electric-toothbrush/best-oral...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

Produkt: Electrolux Assistent Pro
Länk: https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...
Kategori: Köksmaskin
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3681188
Pris: 1799 kr

Tycker det är lite för många recensioner där det klagas på ljudvolymen. Är det någon som har testat den och vet om det verkligen är så illa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Produkt: Årets fynd - Glass i stora lass!
Länk: https://www.pressbyran.se/handla-hos-oss/ata/glass-godis/halv...
Prislista: https://storage.googleapis.com/mediabucketpb/1/2023/04/Glassp...

https://storage.googleapis.com/mediabucketpb/1/2023/04/Hero_v16-18_1920x640px.jpg

Pressbyrån kör återigen halva priset på all GB-glass!

Sveriges mest älskade REA är tillbaka! Halva priset på all vår GB-glass, i alla butiker, i hela landet. Det blir ju inte glassigare än så? Och matematiken är enkel. Om en glass kostar 20 kr i vanliga fall, kostar den nu 10 kr. Erbjudandet gäller från och med den 17e april till och med den 7e maj.

Kanske är trött och missar något i texten. Men är prislistan på lådorna redan avdraget pris eller ordinariepris?
Förstår att det blir hälften på styckvarans pris i butiken, men aldrig handlat hel låda.