Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Inga som kör nuc eller liknade längre/nuförtiden? Får nog testa kodi, senast jag körde det hette det XBMC. var nog ja runt 15 år sedan, kanske hänt lite?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Stor fet facepalm på mig själv....
Gjorde backup på mitt bibliotek och inställningar.
Men efter att jag hade slängt in LibreElec på ett usb minne så upptäckte jag att uppdatera manuellt i Kodi innebär att man får välja en version att ladda ned. Jag klickade aldrig på det när jag såg det för första gången och trodde det var för att uppdatera med ex. usb minne. Var ju supersmidigt att uppdatera... 😅

Skrivet av Aka_The_Barf:

Inga som kör nuc eller liknade längre/nuförtiden? Får nog testa kodi, senast jag körde det hette det XBMC. var nog ja runt 15 år sedan, kanske hänt lite?

Du kan ju köra Kodi på en nuc.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Stor fet facepalm på mig själv....
Gjorde backup på mitt bibliotek och inställningar.
Men efter att jag hade slängt in LibreElec på ett usb minne så upptäckte jag att uppdatera manuellt i Kodi innebär att man får välja en version att ladda ned. Jag klickade aldrig på det när jag såg det för första gången och trodde det var för att uppdatera med ex. usb minne. Var ju supersmidigt att uppdatera... 😅
Du kan ju köra Kodi på en nuc.

Ja men ingen verkar ha sånt nuförtiden. Chromecast undrar jag varför den är så poppis när smart tv finns. Testade en sådan att ha med på semestern men kunde inte ta sig förbi hotells lösenord skyddade wifi sidor vilket gjorde att jag fann den komplett värdelös. Hemma har man mycket bättre saker än en chromecast oftast. Kanske bra att ha i nödläge eller i stugan men inte annars.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hej
Har ett litet problem med en väns kodi på hans nvidia scheld.
Kodi uppdaterade till 20.0 (från 19.3) vid start, han ville ha ett sådant där snyggt bibliotek med bilder och information om materialet (innan så har han bara bläddrat bland filerna) så jag började fixa det.
Men nu hittar kodi inga filer alls, bara alla mappar och om jag väljer den mappen som filerna ligger i så vill\kan den inte lägga de på första sidan med bilder och information? Filerna ligger på en usb hdd som bara är direkt kopplad i schelden.

Jag har gjort exakt samma på min och en annans vän exakt samma setup och det har fungerat utan problem, så undrar vad jag har missat?
Har avinstallerat kodi och installerat igen men utan framgång. 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej
Har ett litet problem med en väns kodi på hans nvidia scheld.
Kodi uppdaterade till 20.0 (från 19.3) vid start, han ville ha ett sådant där snyggt bibliotek med bilder och information om materialet (innan så har han bara bläddrat bland filerna) så jag började fixa det.
Men nu hittar kodi inga filer alls, bara alla mappar och om jag väljer den mappen som filerna ligger i så vill\kan den inte lägga de på första sidan med bilder och information? Filerna ligger på en usb hdd som bara är direkt kopplad i schelden.

Jag har gjort exakt samma på min och en annans vän exakt samma setup och det har fungerat utan problem, så undrar vad jag har missat?
Har avinstallerat kodi och installerat igen men utan framgång. 🤔

Har personen du hjälper sina filer i rar-format? Isf behövs ett addon för att filerna skall synas i mapparna.
https://kodi.wiki/view/Add-on:RAR_archive_support

Visa signatur

|ASRock Z77 Pro4-M|3570k|Corsair TX750M|
|ASUS 570GTX DCII|Thermalright Ultra 120 eXtreme|Seagate Barracuda 7200.11 500GB | Corsair Vengence 16gb| Silverstone TJ08-E|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej
Har ett litet problem med en väns kodi på hans nvidia scheld.
Kodi uppdaterade till 20.0 (från 19.3) vid start, han ville ha ett sådant där snyggt bibliotek med bilder och information om materialet (innan så har han bara bläddrat bland filerna) så jag började fixa det.
Men nu hittar kodi inga filer alls, bara alla mappar och om jag väljer den mappen som filerna ligger i så vill\kan den inte lägga de på första sidan med bilder och information? Filerna ligger på en usb hdd som bara är direkt kopplad i schelden.

Jag har gjort exakt samma på min och en annans vän exakt samma setup och det har fungerat utan problem, så undrar vad jag har missat?
Har avinstallerat kodi och installerat igen men utan framgång. 🤔

Det har blivit lite strul med rättigheter så kolla över så att dessa är fullständiga.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=371331

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej
Har ett litet problem med en väns kodi på hans nvidia scheld.
Kodi uppdaterade till 20.0 (från 19.3) vid start, han ville ha ett sådant där snyggt bibliotek med bilder och information om materialet (innan så har han bara bläddrat bland filerna) så jag började fixa det.
Men nu hittar kodi inga filer alls, bara alla mappar och om jag väljer den mappen som filerna ligger i så vill\kan den inte lägga de på första sidan med bilder och information? Filerna ligger på en usb hdd som bara är direkt kopplad i schelden.

Jag har gjort exakt samma på min och en annans vän exakt samma setup och det har fungerat utan problem, så undrar vad jag har missat?
Har avinstallerat kodi och installerat igen men utan framgång. 🤔

https://forum.kodi.tv/
Överst på sidan finns en ilsket blå banner, klicka på den så kommer du till lösningen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fonky:

Har personen du hjälper sina filer i rar-format? Isf behövs ett addon för att filerna skall synas i mapparna.
https://kodi.wiki/view/Add-on:RAR_archive_support

Ja nä det har han inte, Det har fungerat bra innan och VLC har inga problem med att se de.

Skrivet av backspace:

Det har blivit lite strul med rättigheter så kolla över så att dessa är fullständiga.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=371331

Skrivet av MatteN:

https://forum.kodi.tv/
Överst på sidan finns en ilsket blå banner, klicka på den så kommer du till lösningen.

Okej det var ju tråkigt, men värkar inte vara så svårt att fixa så det kan han garanterat göra skälv. Tack

Edit: Det fungerade 👍😊

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kodi Nexus 20.1 kom igår.
Ganska mycket i changeloggen.
https://github.com/xbmc/xbmc/releases/tag/20.1-Nexus

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Förmodligen därför som skräpmail ökat markant senaste veckorna på den epostadressen som jag har reggat på deras forum

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Mycket Tråkigt att sådant här hela tiden ska hända 🙁😮‍💨🤬

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Forumet är uppe igen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har ingen möjlighet att testa dessa funderingar själv för tillfället.

1. Stödjer Kodi rar-filer?

2. Någon som använder MadVR med Kodi? Hur svår/lätt är det och få det att funka med varandra?

3. Klarar Kodi Dolby Atmos och DTS:X osv?

4. Laddar Kodi automatiskt ned subtitles som standard eller är det något inställning man måste slå på? Kan man välja en speciell mapp den ska ladda ner subtitles till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Har ingen möjlighet att testa dessa funderingar själv för tillfället.

1. Stödjer Kodi rar-filer?

2. Någon som använder MadVR med Kodi? Hur svår/lätt är det och få det att funka med varandra?

3. Klarar Kodi Dolby Atmos och DTS:X osv?

4. Laddar Kodi automatiskt ned subtitles som standard eller är det något inställning man måste slå på? Kan man välja en speciell mapp den ska ladda ner subtitles till?

På vilken enhet/hårdvara tänker du?

Men på Nvidia Shield så är svaren:
1. Ja
2. Vet ej, vet inte vad det är så väljer att lämna det osagt.
3. Ja, Eller ja så länge som motagande enhet kan det. Ljudet kan skickas orört som bitström till motagande enhet. Avkorda är ja lite osäker på då det kväver licenser som måste betalas för. 🤔
4. Ja man kan i inställningarna fixsa så att täxt atomatiskt tas ner från nätet. Det är dock inget jag skälv lakt någon energi på då jag föredrar utan på engelsktanande filmer. Och blu-ray ja rippar får jag med texten på oavset.

Men Kodi är ju gratis så det är ju bara ta ner och börja tästa och leka skälv med det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har ett litet bekymmer med att inte alla filmer kommer upp med bilder, titel och all annan information i filmmenyn? Det ungefär 20% som inte dyker upp.
De går fortfarande att nå på hårddisken genom att gå under video och genom mapparna istället.

Förr vet jag att jag har kunnat "döpa om" / skriva manuellt vad kodi ska söka efter i kodi. Men det är inget jag hittar nu längre tyvärr, nu värkar det bara att gå att söka automatiskt o då hittar den ju inget

Kör Kodi på min Nvidia Shield som läser filerna från min Nas.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej
Jag har ett litet bekymmer med att inte alla filmer kommer upp med bilder, titel och all annan information i filmmenyn? Det ungefär 20% som inte dyker upp.
De går fortfarande att nå på hårddisken genom att gå under video och genom mapparna istället.

Förr vet jag att jag har kunnat "döpa om" / skriva manuellt vad kodi ska söka efter i kodi. Men det är inget jag hittar nu längre tyvärr, nu värkar det bara att gå att söka automatiskt o då hittar den ju inget

Kör Kodi på min Nvidia Shield som läser filerna från min Nas.

Hur är filerna döpta?
Det finns många sätt att döpa dem på.

Jag kör med ex.
Ironman 2008.mkv
Ironman 2 2010.mkv

En del filmer heter inte alltid vad man tror de heter. Då hittar inte scrapern.
Det har även blivit lite tjurigare på senare tid har jag märkt.
Ibland blir man helt enkelt tvungen att välja manuellt vilken film det är. (Kan beskriva hur man gör detta om det behövs. Orkar inte starta tvn för att kolla att jag skriver rätt...)

Men kolla på themoviedb eller imdb att du döpt filmerna korrekt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kodi Omega Alpha 2 är nu släppt.
Rätt mycket nytt under skalet.
https://kodi.tv/article/kodi-omega-alpha-2/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kodi Nexus 20.2 är släppt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kodi Nexus 20.2 är släppt.

Okej
Vad är nytt/fixat? Såg ingen nyhets atikel om det på deras hemsida.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej
Vad är nytt/fixat? Såg ingen nyhets atikel om det på deras hemsida.

Så ny att changelog inte är släppt än.
Finns för nedladdning dock: https://kodi.tv/download/windows/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Release notes Kodi 20.2
Audio
An assortment of E-AC3 related fixes were backported.

Estuary
A fix to the Music Viz screen has been made by @enen92 in an endeavour to chase that elusive target of perfection
Fixes to the seekbar timer when seeking.

Game/Retroplayer
A fix to a crash by memory exhaustion when some emulators are used.

General
A whole assortment of fixes were made to fix building Kodi with GCC13.

Platform Specific

Android
A fix for a crash that occurred when >100 jobs where scheduled for the Android TV recommendation channels.
For some old Android devices that had both MediaTek and Google decoders for some media, a preference to using the Google decoder was put in as the MediaTek decoders fail to play back audio in encrypted streams.

Linux
A PR was reverted that fixes some Linux setups to use the more generic library (GL) rather than the specific GLX library.

macOS/iOS
Fix speech recognition not working (https://github.com/xbmc/xbmc/pull/23341).

Windows
Fixes to HDR playback when windows was already in HDR mode.
A backported fix for a potential deadlock for Xbox users when using pixel shaders and SW decoding.

PVR
Fix crash on saved search (https://github.com/xbmc/xbmc/pull/23195).
Fix last opened group not always restored on Kodi startup (https://github.com/xbmc/xbmc/pull/23165).

Python
@garbear has backported a fix for setting Picture and Game info via infotags.
GameInfo has been added to the Player class to allow get/set GameInfoTag data.
A fix was backported that mainly affected Linux platforms: the path used when searching for modules was appending Kodi script paths at the end of the list, and therefore could potentially find system Python scripts/modules instead of Kodi-specific scripts/modules

Video
Fix watched/unwatched status not taken into account for items not added to video library when creating playlists (https://github.com/xbmc/xbmc/pull/23398).
Fix missing watched/unwatched status in Playlist window (https://github.com/xbmc/xbmc/pull/23013).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Kodi Nexus 20.2. Har installerat MadVR men Kodi hittar inte MadVR. Har aldrig tidigare använt MadVR med Kodi bara med MPC-HC. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har installerat Kodi Nexus 20.2. Har installerat MadVR men Kodi hittar inte MadVR. Har aldrig tidigare använt MadVR med Kodi bara med MPC-HC. Vad gör jag för fel?

Du kan använda MPC-HC som extern spelare i Kodi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Du kan använda MPC-HC som extern spelare i Kodi.

Hur då?

Jag vill testa Kodi med MadVR och uppleva det om jag vill använda det eller inte. MPC-HC hittar ju MadVR som renderare men Kodi hittar inte. Vad ska man göra för och få Kodi att hitta och använda MadVR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Hur då?

Jag vill testa Kodi med MadVR och uppleva det om jag vill använda det eller inte. MPC-HC hittar ju MadVR som renderare men Kodi hittar inte. Vad ska man göra för och få Kodi att hitta och använda MadVR?

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=43511
eller
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=222576

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Kodi DSPlayer 17.7 + MadVR och funkar fint nu

Permalänk
Medlem

Finns det nån fin svart skins som funkar iaf med Kodi DSPlayer 17.7? Typ lite som Netflix. Gärna stilrent.

Permalänk
Medlem

Jag kör Kodi DSPlayer 17.7 med MadVR. När jag spelar upp en HDR film och sen återvänder till huvudmenyn så ser allt väldigt överdriven med färg. Vet inte riktigt ordet för och beskriva det. När jag startar om Kodi så ser färgerna naturliga ut igen. Förstår nån vad jag menar och kan man fixa till det utan att behöva starta om efter varje gång man sett ett klipp?

Permalänk
Medlem

Har man en LG tv med WebOS kan man installera Kodi på den, stöder HDR & Dolby Vision om tv'n gör det.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=368381
Nightlies; https://mirrors.kodi.tv/nightlies/webos/master/
installeras via
https://webostv.developer.lge.com/develop/getting-started/dev...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.