Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Tyvärr så är de elbilar med lägre försäkringspremier också de med otroligt låg räckvidd (vet du någon med låg premie och OK räckvidd så länka gärna!).

Tanken är att ha elbilen som vår primära bil, därav hade jag helst velat ha lite över 40 mil räckvidd. Model 3 SR+ eller Model Y SR är riktigt lockande... har kört en tidigare och den checkar alla boxar för mig. Dock är försäkringen lite väl tuff.

Vet inte om jag kan tycka försäkringen är galet hög, min senaste Model 3 LR kostade ca 5-600 kr i månaden med halvförsäkring. Så kanske 200 mer än en standard Golf hade kostat för mig.

Permalänk
Medlem

Det finns elbilar som är billigare att använda och äga än bränslebilar.
Det finns bränslebilar som är billigare att använda och äga än elbilar.

Beror helt på vad man kollar och jämför mot. Samt hur mycket man kör per år för det kan vara den största skillnaden.

Men vill man komma undan så billigt som möjligt - begagnad ICE som precis täcker dina behov. Det finns Honda Civics på blocket som gått kring 5000-7500 mil och kostar 100-110k. Fungerar säkert skitbra för majoriteten av befolkningen.

Jag har en kompis med en gammal Opel Corsa som han haft i många år. Kostade nästan ingenting att köpa och de få gånger den behövs fixas har det varit billigt. Garanterat billigare än alla bilar som nämnts i denna tråd och han tar sig dit han vill utan problem

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Det finns elbilar som är billigare att använda och äga än bränslebilar.
Det finns bränslebilar som är billigare att använda och äga än elbilar.

Beror helt på vad man kollar och jämför mot. Samt hur mycket man kör per år för det kan vara den största skillnaden.

Men vill man komma undan så billigt som möjligt - begagnad ICE som precis täcker dina behov. Det finns Honda Civics på blocket som gått kring 5000-7500 mil och kostar 100-110k. Fungerar säkert skitbra för majoriteten av befolkningen.

Jag har en kompis med en gammal Opel Corsa som han haft i många år. Kostade nästan ingenting att köpa och de få gånger den behövs fixas har det varit billigt. Garanterat billigare än alla bilar som nämnts i denna tråd och han tar sig dit han vill utan problem

Jo det är klart, man kan förstås hitta en begagnad bil för under tiotusen som kanske duger ett tag också, om man har tur, och så billiga elbilar finns ju inte. Men snackar vi om att köpa en nyare begagnad småbil exempelvis så kan det absolut vara värt att kolla på en elbil i liknande eller lite högre prisklass. En Civic är ju rätt hållbar och praktisk och inte hemsk att köra och så, men säg en Zoe eller i3 för 150-180K kanske går att räkna hem på några år. Mestadels på grund av drivmedelskostnaden förstås, men lägre skatt är ju också en fördel. Service borde vara billigare med, men så är det inte alltid. I teorin borde också en elbil hålla bättre över tid med tanke på den enklare konstruktionen, men samtidigt saknas ju lite vana eller erfarenhet på det området hos tillverkarna, så vi är kanske inte riktigt där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det gäller alltså för en AWD och inte FWD.
Gissar att han vill ha fyrhjulsdrift till tunga släp... och då drar den mer.
0,36L/mil kan inte stämma oavsätt på långa vägar..

Det är vad Volvo anger, men det är säkert glädjesiffror..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

63,3 öre/kWh lär vara själva elkostnaden. Till det tillkommer energiskatt (som vi naturligtvis ökar varje år...), den är 2023 49 öre/kWh. Sedan har man nätavgiften, för egen del är det Vattenfall och där får man betala 30,5 öre/kWh.

Så kostnaden per förbrukad kWh vid hemmaladdning borde bli ca 63,3+49,0+30,5 = 142,8 öre/kWh i elområde 1.

Sen är bilens uppmätta kWh/10km fullt korrekt, den mäter hur batteriets kapacitet minskar i förhållandet till körd sträcka. D.v.s. den inkluderar alla förluster och liknande.

Men att ladda bilen är inte utan förluster. Att ladda upp batteriet med säg 20 kWh betyder inte att det står 20 kWh mer på elmätare, det kommer vara en större siffra.

Då jag nyligen kikat på Tesla Y har jag deras siffror färskt. För den modellen anger Tesla att man kan få upp till 87 % effektivitet om man laddar med bilens AC-system. Det är en siffra de uppmätt i en miljökontrollerat lab som hela tiden håller batteriet vid optimal temperatur (20-25°C). (Med DC-snabbladdare är det full möjligt att uppnå >95 % effektivitet!).

Laddar man bilen på vintern alt. i stekande sol minskar effektiviteten då en del av ladd-effekten går till att värma/kyla batteriet så det håller optimal temperatur (det sliter betydligt mindre på batteriet att ladda vid "rätt" temperatur).

Ovan är ännu en anledning att investera i en 11 kW laddare hemma. Är det -20°C eller kallare fungerar värmepump i praktiken inte alls, laddar man i en sådan miljö med enfas 10 A (2200W) kommer effektiviteten droppa under 50 % men genom att i stället köra 11 kW ökar den till strax under 80 %!!!

Men anta att det alltid är perfekt väder för laddning alt. bilen står i varmgarage: pris per 10 km borde vara ca 3,40 kr. Fortfarande superbilligt!

Det är såklart som du skriver, men det gör ju inte kalkylen för en elbil bättre direkt.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Fick, via arbetet, en BMW i4 för ett par veckor sedan. Utan att göra jämförelsen elbil vs. bränslebil i stort så är körglädjen på en ny nivå. Även kvalitetskänslan är hög. Detta jämfört med den XC60 T6 jag hade innan som jag var mycket förtjust i. Kör för lite för att det ska vara ekonomiskt försvarbart för ett personligt köp men givet att att från och med 1/7 (tror jag det var) så får man ladda bilen på arbetet (för resor till och från jobbet) utan att bli förmånsbeskattad, något min arbetsgivare är positiv till. Kostnaden för drivmedel (el) blir därmed låg. Framtiden lär vara el men när den framtiden är här är såklart föremål för diskussion

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det finns elbilar som är billigare att använda och äga än bränslebilar.
Det finns bränslebilar som är billigare att använda och äga än elbilar.

Beror helt på vad man kollar och jämför mot. Samt hur mycket man kör per år för det kan vara den största skillnaden.

Men vill man komma undan så billigt som möjligt - begagnad ICE som precis täcker dina behov. Det finns Honda Civics på blocket som gått kring 5000-7500 mil och kostar 100-110k. Fungerar säkert skitbra för majoriteten av befolkningen.

Jag har en kompis med en gammal Opel Corsa som han haft i många år. Kostade nästan ingenting att köpa och de få gånger den behövs fixas har det varit billigt. Garanterat billigare än alla bilar som nämnts i denna tråd och han tar sig dit han vill utan problem

Alla dessa "endless moneypits" du nämner slaktas fullkomligt av en moped kostnadsmässigt eller varför inte en cykel. Du kommer garanterat till samma ställe med dessa färdmedel också.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aktsu:

Vet inte om jag kan tycka försäkringen är galet hög, min senaste Model 3 LR kostade ca 5-600 kr i månaden med halvförsäkring. Så kanske 200 mer än en standard Golf hade kostat för mig.

Han kanske menar helförsäkring, vilket jag antar att man bör ha på en bil som inte längre har så kallad vagnskadegaranti. Bävar själv inför den dag då jag måste börja se mig om efter helförsäkring.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alla dessa "endless moneypits" du nämner slaktas fullkomligt av en moped kostnadsmässigt eller varför inte en cykel. Du kommer garanterat till samma ställe med dessa färdmedel också.

Ja. Ännu bättre.
Allt ni pratar om är ändå priset

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MrTowle:

Tyvärr så är de elbilar med lägre försäkringspremier också de med otroligt låg räckvidd (vet du någon med låg premie och OK räckvidd så länka gärna!).

Tanken är att ha elbilen som vår primära bil, därav hade jag helst velat ha lite över 40 mil räckvidd. Model 3 SR+ eller Model Y SR är riktigt lockande... har kört en tidigare och den checkar alla boxar för mig. Dock är försäkringen lite väl tuff.

Två exempel som båda ska klara väl över 40 mil är ID.4 Performance (RWD, 204 HP) och Hyundai Kona (FWD, 201 HP).

På samma försäkringsbolag får jag följde helförsäkrings-priser på dessa bilar

M3LR: 1330 kr/månad
ID4: 900 kr/månad
Kona: 720 kr/månad

Skrivet av Aktsu:

Vet inte om jag kan tycka försäkringen är galet hög, min senaste Model 3 LR kostade ca 5-600 kr i månaden med halvförsäkring. Så kanske 200 mer än en standard Golf hade kostat för mig.

Halvförsäkring sticker inte ut på något sätt för Model 3 LR, men helförsäkringen som verkar komma som en kalldusch för visa. En granne skaffade precis M3LR som är 3 år gammal, försäkringen ingick första två veckorna och en fortsättning på den gick lös på 40k per år... Efter lite letande kom han ner till 20k per år.

Halvförsäkring på bilarna ovan ligger på en helt annan nivå, interessant nog är M3LR billigare än ID4 här

M3LR: 440 kr/månad
ID4: 510 kr/månad
Kona: 310 kr/månad

Exakt vad man får betala för samma bil beror på flera faktorer. Ålder, historik och var man bor spelar roll (att jag får lägre pris på samma bil än min granne beror antagligen på att jag är ca 15 år äldre samt aldrig använt försäkringen utöver byte av vindruta).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Tyvärr så är de elbilar med lägre försäkringspremier också de med otroligt låg räckvidd (vet du någon med låg premie och OK räckvidd så länka gärna!).

Tanken är att ha elbilen som vår primära bil, därav hade jag helst velat ha lite över 40 mil räckvidd. Model 3 SR+ eller Model Y SR är riktigt lockande... har kört en tidigare och den checkar alla boxar för mig. Dock är försäkringen lite väl tuff.

Är spekulant på en MYLR 2023 så jag kollade med Länsförsäkringar om prisuppgift på både halvförsäkring och helförsäkring (med tanke på att Trygg Hansas självrisk på vagnskadan är 13000 kr):

Halvförsäkring inkl. MER 2500 mil/år = 6000 kr/år
Helförsäkring inkl. MER 2500 mil/år = 11000 kr/år

Permalänk
Datavetare

Ni som gnäller på ljudet från ICE, ser ni någon i videon som inte verkar älska detta!

Här kan vi snacka om en bil som kanske inte riktigt fungerar som bruksbil, men damn vilken "vill ha faktor" det är på denna!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ni som gnäller på ljudet från ICE, ser ni någon i videon som inte verkar älska detta!
https://youtu.be/83EaZaGKYvE

Här kan vi snacka om en bil som kanske inte riktigt fungerar som bruksbil, men damn vilken "vill ha faktor" det är på denna!

Så väldigt amerikanskt, fullständig avsaknad av finess. Tycke och smak så klart. Själv skulle jag inte ta i den med tång. Bara för att man gillar bensinbilar och ljudet från en bensinmotor betyder det inte att man gillar det där. För mig är sången från en Busso V6 det vackraste motorljudet någonsin. Så sjukt nöjd att jag har en men för mig är bilen mer en hobby än ett transportmedel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Två exempel som båda ska klara väl över 40 mil är ID.4 Performance (RWD, 204 HP) och Hyundai Kona (FWD, 201 HP).

På samma försäkringsbolag får jag följde helförsäkrings-priser på dessa bilar

M3LR: 1330 kr/månad
ID4: 900 kr/månad
Kona: 720 kr/månad

Halvförsäkring sticker inte ut på något sätt för Model 3 LR, men helförsäkringen som verkar komma som en kalldusch för visa. En granne skaffade precis M3LR som är 3 år gammal, försäkringen ingick första två veckorna och en fortsättning på den gick lös på 40k per år... Efter lite letande kom han ner till 20k per år.

Halvförsäkring på bilarna ovan ligger på en helt annan nivå, interessant nog är M3LR billigare än ID4 här

M3LR: 440 kr/månad
ID4: 510 kr/månad
Kona: 310 kr/månad

Exakt vad man får betala för samma bil beror på flera faktorer. Ålder, historik och var man bor spelar roll (att jag får lägre pris på samma bil än min granne beror antagligen på att jag är ca 15 år äldre samt aldrig använt försäkringen utöver byte av vindruta).

Betalar idag 400 kr /månad för helförsäkring på en Kia hybrid. Så det blir ju ett hopp...

Att betala det dubbla kanske inte ses som så mycket i sammanhanget... men det är svårt att få en vinnande kalkyl när man redan idag har en plug-in hybrid. Men kommer göra hoppet vid tillfälle, vill som sagt ha en elbil men vill inte binda så mycket kapital just nu..

OT. Kan verkligen inte förstå att en hybrid är billigare än en elbil... en hybrid har ändå två motorer osv. Det är väl batteriet i elbilen som gör det dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Är spekulant på en MYLR 2023 så jag kollade med Länsförsäkringar om prisuppgift på både halvförsäkring och helförsäkring (med tanke på att Trygg Hansas självrisk på vagnskadan är 13000 kr):

Halvförsäkring inkl. MER 2500 mil/år = 6000 kr/år
Helförsäkring inkl. MER 2500 mil/år = 11000 kr/år

Det var riktigt bra! Var det innan rabatt eller efter? Kör lämligen länsförsäkringar idag till det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Betalar idag 400 kr /månad för helförsäkring på en Kia hybrid. Så det blir ju ett hopp...

Att betala det dubbla kanske inte ses som så mycket i sammanhanget... men det är svårt att få en vinnande kalkyl när man redan idag har en plug-in hybrid. Men kommer göra hoppet vid tillfälle, vill som sagt ha en elbil men vill inte binda så mycket kapital just nu..

OT. Kan verkligen inte förstå att en hybrid är billigare än en elbil... en hybrid har ändå två motorer osv. Det är väl batteriet i elbilen som gör det dyrt.

Nej det är väl hästkrafterna? En elbil med sin acceleration räknar de väl som att den kan ställa till ett och annat.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MrTowle:

Betalar idag 400 kr /månad för helförsäkring på en Kia hybrid. Så det blir ju ett hopp...

Att betala det dubbla kanske inte ses som så mycket i sammanhanget... men det är svårt att få en vinnande kalkyl när man redan idag har en plug-in hybrid. Men kommer göra hoppet vid tillfälle, vill som sagt ha en elbil men vill inte binda så mycket kapital just nu..

OT. Kan verkligen inte förstå att en hybrid är billigare än en elbil... en hybrid har ändå två motorer osv. Det är väl batteriet i elbilen som gör det dyrt.

Finns väl en hel del saker som pekar på att det funnits en hel del samhälls- och miljömässiga saker som hade mått betydligt bättre av att man inte hoppat direkt från ICE till BEV.

I förlängningen är självklart PHEV en övergångsteknik, men i det korta loppet löser PHEV många problem. T.ex. att en förkrossande majoritet av alla resor vi faktiskt gör är så pass korta att batteriet i en PHEV är fullt tillräckligt. PHEV löser också problemet med längre resor, där kan man "snabb-ladda" 2-3 tiopotenser snabbare än de bästa BEV-modeller

Dissade själv helt PHEV som privatbil tidigare (vi har haft en Passat GTE via jobb och var mycket nöjda), har helt svängt på den punkten. Lutar väldigt mycket åt att nästa bil för oss blir en BEV, men det då frugan kan ta den på jobbet (företagspolicy, förmånsvärde etc gör det valet). Skulle jag köpa ny bil privat idag lutar det, p.g.a. ekonomin, starkt mot PHEV istället.

Finns en del märkligheter i försäkringspremier. Har t.ex. aldrig förstått varför Subaru Legacy/Outback är så löjligt billiga att försäkra (var fallet även när bilen var helt ny, kom ändå från Volvo innan men var ett rejält steg ned i premie...). Samma försäkringsbolag som ovan, samma övriga förutsättningar, halvförsäkring på Subaru:n går lös på 140 kr/månad!

Undrar också om PHEV inte lite "går under radarn" vad det gäller hästkrafter. Har man en modell där man kan kombinera el och ICE, vilket jag tror de flesta kan (Passaten har ett GTE:läge för det) blir det rätt bra sprutt på bilen. El-motor hjälper till rejält i starten och sedan kan man fortsätta få kraft uppåt allt mer från ICE. Känns lite som försäkringen räknas på den starkare av de två drivlinorna, inte deras kombinerade kraft (när sådant läge finns), men vem vet hur de egentligen räknar...

Edit: batteriet är den klart dyraste komponenten i en BEV. PHEV har ett betydligt mindre batteri + ofta har man en lite enklare ICE-motor än motsvarande bil som är ren ICE. Även det sparar kostnad (och tar ned vikten lite).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Nej det är väl hästkrafterna? En elbil med sin acceleration räknar de väl som att den kan ställa till ett och annat.

Och det vill man ju egentligen inte välja bort Jag inser ju att jag vill ha hela tårtan men inte betala för den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns väl en hel del saker som pekar på att det funnits en hel del samhälls- och miljömässiga saker som hade mått betydligt bättre av att man inte hoppat direkt från ICE till BEV.

I förlängningen är självklart PHEV en övergångsteknik, men i det korta loppet löser PHEV många problem. T.ex. att en förkrossande majoritet av alla resor vi faktiskt gör är så pass korta att batteriet i en PHEV är fullt tillräckligt. PHEV löser också problemet med längre resor, där kan man "snabb-ladda" 2-3 tiopotenser snabbare än de bästa BEV-modeller

Dissade själv helt PHEV som privatbil tidigare (vi har haft en Passat GTE via jobb och var mycket nöjda), har helt svängt på den punkten. Lutar väldigt mycket åt att nästa bil för oss blir en BEV, men det då frugan kan ta den på jobbet (företagspolicy, förmånsvärde etc gör det valet). Skulle jag köpa ny bil privat idag lutar det, p.g.a. ekonomin, starkt mot PHEV istället.

Finns en del märkligheter i försäkringspremier. Har t.ex. aldrig förstått varför Subaru Legacy/Outback är så löjligt billiga att försäkra (var fallet även när bilen var helt ny, kom ändå från Volvo innan men var ett rejält steg ned i premie...). Samma försäkringsbolag som ovan, samma övriga förutsättningar, halvförsäkring på Subaru:n går lös på 140 kr/månad!

Undrar också om PHEV inte lite "går under radarn" vad det gäller hästkrafter. Har man en modell där man kan kombinera el och ICE, vilket jag tror de flesta kan (Passaten har ett GTE:läge för det) blir det rätt bra sprutt på bilen. El-motor hjälper till rejält i starten och sedan kan man fortsätta få kraft uppåt allt mer från ICE. Känns lite som försäkringen räknas på den starkare av de två drivlinorna, inte deras kombinerade kraft (när sådant läge finns), men vem vet hur de egentligen räknar...

Så är det verkligen! Det är det som gör det lite svårt för mig idag att ta steget från plugin hybrid till elbil. Vi kör ändå majoriteten av tiden på el... så det är egentligen bara långresor där det sticker iväg. Där kan man även argumentera för att det kostar lika mycket att snabbladda som att tanka bensin.

Ur ett miljöperspektiv hade jag föredragit att alltid köra på el. Att vänta på laddning ser jag inte som ett problem... det hade nog varit bra för äktenskapet om vi stannade lite oftare och längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Det var riktigt bra! Var det innan rabatt eller efter? Kör lämligen länsförsäkringar idag till det mesta.

Med 20% rabatt (kundbonus).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Finns väl en hel del saker som pekar på att det funnits en hel del samhälls- och miljömässiga saker som hade mått betydligt bättre av att man inte hoppat direkt från ICE till BEV.

Vilka skulle de vara?

Citat:

I förlängningen är självklart PHEV en övergångsteknik, men i det korta loppet löser PHEV många problem. T.ex. att en förkrossande majoritet av alla resor vi faktiskt gör är så pass korta att batteriet i en PHEV är fullt tillräckligt. PHEV löser också problemet med längre resor, där kan man "snabb-ladda" 2-3 tiopotenser snabbare än de bästa BEV-modeller

Dissade själv helt PHEV som privatbil tidigare (vi har haft en Passat GTE via jobb och var mycket nöjda), har helt svängt på den punkten. Lutar väldigt mycket åt att nästa bil för oss blir en BEV, men det då frugan kan ta den på jobbet (företagspolicy, förmånsvärde etc gör det valet). Skulle jag köpa ny bil privat idag lutar det, p.g.a. ekonomin, starkt mot PHEV istället.

Jo pluginer passar vissa behov rätt bra. Samtidigt är ju fördelen gentemot en ren elbil bara att det går snabbare att tanka än att snabbladda, vilket för många nog inte är en så stor fördel egentligen. Viss prisskillnad är det också förstås, och hybrider har ju rätt låg skatt med.

Jag hoppas fortfarande att tillverkarna ska landa i någon standard för batteripaket som kan användas under körning. En elbil med ett litet batteri räcker rätt bra, som du säger klarar sig många bra med en plugin som bara går på el i vardagen, då hade de ju klarat sig med en elbil med batteri för tio-tolv mils räckvidd i vardagen också, och kan man "hänga på" ett batteri med säg 30 kWh eller liknande så hade det underlättat långresor. Nu är inte det så lätt fixat i dagsläget förstås, 30 kWh batteri är rätt tungt och fästningen hade blivit komplicerad, men det ger ju en massa fördelar också. En elbil med mindre batteri blir billigare och lättare exempelvis, påverkar miljön mindre och nyttjas bättre.

Citat:

Finns en del märkligheter i försäkringspremier. Har t.ex. aldrig förstått varför Subaru Legacy/Outback är så löjligt billiga att försäkra (var fallet även när bilen var helt ny, kom ändå från Volvo innan men var ett rejält steg ned i premie...). Samma försäkringsbolag som ovan, samma övriga förutsättningar, halvförsäkring på Subaru:n går lös på 140 kr/månad!

De bygger förstås sina premier på olycksstatistik och liknande. Är Subaru billigare så lär det komma av att de är billigare för försäkringsbolagen att hantera också, färre skador och/eller billigare skador. Sen kan man förstås spekulera i vad det beror på, skillnader i kvalitet eller i användargruppen kanske, men det är i alla fall inget som bara råkar bli så utan är baserat på faktiska kostnader.

Citat:

Undrar också om PHEV inte lite "går under radarn" vad det gäller hästkrafter. Har man en modell där man kan kombinera el och ICE, vilket jag tror de flesta kan (Passaten har ett GTE:läge för det) blir det rätt bra sprutt på bilen. El-motor hjälper till rejält i starten och sedan kan man fortsätta få kraft uppåt allt mer från ICE. Känns lite som försäkringen räknas på den starkare av de två drivlinorna, inte deras kombinerade kraft (när sådant läge finns), men vem vet hur de egentligen räknar...

Min uppfattning är att de inte baserar premierna så mycket på teoretiska risker utan faktiska. Mer hästkrafter innebär inte nödvändigtvis större olycksrisk eller dyrare reparationer, men i praktiken är det ju ofta så. En Golf GTI är rätt mycket dyrare att försäkra än en Golf Diesel exempelvis men inte för att GTI:n är mer motorstark utan för att den orsakar mer kostnader för försäkringsbolagen. I det fallet har det säkert i hyfsat stor mån att göra med hur olycksbenägna köparna i respektive grupp är förstås, vilket säkert är fallet om man jämför Subaru mot en Volvo också. Subaru är mer bruksbil, köparna är kanske lite mer insatta än genomsnittet medan en Volvo-köpare kanske hamnar ungefär på snittet? Tar de också hand om sin bil bättre, eller är kanske underhållsbehovet lägre? Ingen aning, men inte helt osannolikt att båda sakerna stämmer.

Citat:

Edit: batteriet är den klart dyraste komponenten i en BEV. PHEV har ett betydligt mindre batteri + ofta har man en lite enklare ICE-motor än motsvarande bil som är ren ICE. Även det sparar kostnad (och tar ned vikten lite).

Det finns så många varianter på hybrider nu. De tidiga, typ Prius och så, har absolut andra typer av förbränningsmotorer än vanliga bensinbilar, och idag finns det ju hybrider som försöker vara så mycket elbil som möjligt och som drivs helt av el (eller det gjorde väl Prius också, men kopplingen mellan drivlinorna känns lösare för den nya typen), där motorn typ går på ett av tre varvtal konstant och laddar upp ett ganska litet batteri, som är det som faktiskt driver bilen via en elmotor eller så. Men Passat eller Volvo hybrider har väl samma bensinmotorer som övriga varianter utan hybriddrift.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Vilka skulle de vara?

En uppenbar sådan fördel är att bristen på material för att bygga batterier driver upp priset. Hade man i stället primärt byggt PHEV hade man kunna bygga åtskilliga PHEV-batterier per BEV-batterier lämpliga för samma biltyp.

Men den kanske mest uppenbara fördelen är priset, dessa är tillgängliga för en långt större andel av marknaden.

Men som vanligt finns nackdelar. En stor nackdel med PHEV är att förvånansvärt många ägare verkar använda sin hybrid primärt som en ICE. I det läget finns bara nackdelar då bilen är tyngre (mer mikropartiklar från däck och mer CO2 från ICE).

Skrivet av snajk:

Jo pluginer passar vissa behov rätt bra. Samtidigt är ju fördelen gentemot en ren elbil bara att det går snabbare att tanka än att snabbladda, vilket för många nog inte är en så stor fördel egentligen. Viss prisskillnad är det också förstås, och hybrider har ju rätt låg skatt med.

Prisskillnaden är rätt stor. Spelade mindre roll när räntan var i princip noll samtidigt som vi (likt många andra länder) hade rätt stora subventioner på BEV. 70000 kr gav nära 2000 kr lägre kostnad per månad för ett 36 månaders-kontrakt, hade man lagt lika stor subvention på PHEV hade det gett ännu större utväxling på priset (p.g.a. lägre inköpspris).

Skrivet av snajk:

De bygger förstås sina premier på olycksstatistik och liknande. Är Subaru billigare så lär det komma av att de är billigare för försäkringsbolagen att hantera också, färre skador och/eller billigare skador. Sen kan man förstås spekulera i vad det beror på, skillnader i kvalitet eller i användargruppen kanske, men det är i alla fall inget som bara råkar bli så utan är baserat på faktiska kostnader.
Min uppfattning är att de inte baserar premierna så mycket på teoretiska risker utan faktiska. Mer hästkrafter innebär inte nödvändigtvis större olycksrisk eller dyrare reparationer, men i praktiken är det ju ofta så. En Golf GTI är rätt mycket dyrare att försäkra än en Golf Diesel exempelvis men inte för att GTI:n är mer motorstark utan för att den orsakar mer kostnader för försäkringsbolagen. I det fallet har det säkert i hyfsat stor mån att göra med hur olycksbenägna köparna i respektive grupp är förstås, vilket säkert är fallet om man jämför Subaru mot en Volvo också. Subaru är mer bruksbil, köparna är kanske lite mer insatta än genomsnittet medan en Volvo-köpare kanske hamnar ungefär på snittet? Tar de också hand om sin bil bättre, eller är kanske underhållsbehovet lägre? Ingen aning, men inte helt osannolikt att båda sakerna stämmer.

Har tidigare bara haft en "känsla" här, men testade att plocka ut ett par bilmodeller och jämföra kostnaden för försäkring kontra två olika motoralternativ. Korrelationen mellan priset för helförsäkring och motoreffekt var så otroligt nära varandra att det känns osannolikt att det inte är en "formel". Kan naturligtvis vara en slump då jag inte testade ett statistisk signifikant antal.

Men samtidigt måste de ha andra saker än bara statistik. Går ju att försäkra väldigt ovanliga modeller, även försäkringsbolagen behöver något att luta sig mot och lite mer ovanliga modeller kommer överhuvudtaget inte ha någon statistisk relevant information man kan luta sig mot.

Gissar att det mer handlar om att vissa modeller som har utstickande statistisk (problem hos importerande fordon, vissa motorstarka bilar som är populära hos unga män, etc). För finns helt klart mer än bara pris och motorkraft som skiljer mellan modeller.

Skrivet av snajk:

Det finns så många varianter på hybrider nu. De tidiga, typ Prius och så, har absolut andra typer av förbränningsmotorer än vanliga bensinbilar, och idag finns det ju hybrider som försöker vara så mycket elbil som möjligt och som drivs helt av el (eller det gjorde väl Prius också, men kopplingen mellan drivlinorna känns lösare för den nya typen), där motorn typ går på ett av tre varvtal konstant och laddar upp ett ganska litet batteri, som är det som faktiskt driver bilen via en elmotor eller så. Men Passat eller Volvo hybrider har väl samma bensinmotorer som övriga varianter utan hybriddrift.

Passat har (hade?) tidigare 1,5l motor med 7 växlad låda i "vanliga" ICE-modellen medan GTE hade en 1,4l motor med 6 växlad låda. Hyundai Kona har en 1,6l motor med "endast" 139hp i deras PHEV. 1,6l för ICE-versionen har 175hp.

Finns säkert PHEV där man använder exakt samma ICE-motor som i rena ICE-modellen, men känns som man missar en klar möjlighet att utnyttja fördelarna med hybriddrift då.

Passat använder GTE:läget för att få lite "sportighet", GTE-läget en bit över 200hp (är "bara" 150 för rena ICE). Hyundai verkar i stället utnyttjat det för kunna ha en lite svagare ICE.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Räckvidden på elbilar är total bullshit. Jag har haft vår id4 gtx nu sedan februari. Vintertid med dubbdäck är räckvidden 16-18 mil, då använder jag uppvärming inför avresa och hemresa från jobbet utan laddkabel ansluten. Dvs precis som en fosilbil med dieselvärmare.

Nu på sommaren är räckvidden 36-38 mil normal stadskörning. Blandat med rondeller, 30-40 sträckor och 100 sträckor till från jobb och utflykter med barn.

Den enda fördelen med elbil är glädjen att inte tanka fosilbränsle, långfingret åt Ryssland känns extra bra också. Sedan körglädjen är fantastisk och tystnaden.

Permalänk
Datavetare

Givet riktningen på detta svara jag här i stället...

Skrivet av anon132576:

Grejen är ju den att förbränningsmotorn har nått sin vägs ände. Efter över 130 år av utveckling så finns det inte mycket mer jos att pressa ur den, och alla ytterligare effektivitetsvinningar som uppnås betalas med priset att göra en redan mycket komplicerad maskin ännu mycket mer komplicerad, ännu dyrare, och med ännu fler felkällor och större underhållsbehov.

En ICE må vara komplicerad, men de är ändå "tillräckligt" tillförlitliga. Att drivlinan havererar är på en modern bil undantagsfallet på de ca 18 år (d.v.s. ca 20000 mil givet den genomsnittlig körsträckan som var 1112 mil/år 2021 i Sverige) som en bil lever i genomsnitt.

Teoretisk max ur Otto-cykeln är strax över 50 % effektivitet med den kompression och temperaturer som används i "vanliga" bilar. I praktiken ligger vi på 30-35 % idag, men man har brutit 50 % vallen hos F1-motorer (kombo av långt större budget samt högre temperatur på "varma" sidan).

För att ta ett exempel där vissa grundläggande delar varit konstant under långt tid och som jag råkar känna till kan man kika på Fords 5,0L V8 (farsan har en Mustang från 1971 och jag en från 2018, båda med "naturally aspirated 5,0L V8"). Dessa drar rätt likvärdigt, ca 1,3l milen. Skillnaden är att 1971 fick man ut 210hp ur denna motor, 2019 får man ut 450hp (2024 års modell når upp till 500hp).

Moderna versionen av denna bil har en drivlina som man kan räkna håller i alla fall 30000 mil.

I det andra spektrat finns idag mycket små turboladdade bensinmotorer där man realistiskt kan komma under 0,5l/mil i motorvägsfart. Fullt möjligt med vår MiniCooper, en liten bil men tycker inte den ser super-optimerad ut vad det gäller saker som luftmotstånd. Det är nivåer som inte ens var möjligt med diesel för 20-30 år sedan.

Så är fortfarande möjligt att göra förbättringar på ICE. Men rimligen borde det inte finnas så mycket kvar, teoretisk max är som sagt ~50 % effektivitet (om man inte hittar sätt att kraftigt öka den "höga" temperaturen med vettig tillförlitlighet).

Skrivet av anon132576:

Samma med bränsleceller; naturlagarna sätter stopp, och oavsett hur mycket du forskar kan du inte kringgå att det kostar mer energi att frigöra vätgas ur vatten än vad du får ut ens i teorin av att reagera vätgasen med syre. Sedan finns det en annan fundamental gräns för den maximala teoretiska effektiviteten för bränsleceller (vilken är en bit under 70% vill jag åminna mig) - detta är i teorin - i praktiken kommer det såklart vara lägre.

Teoretisk max är 75,7 % för väte/luft bränslecell.

Skrivet av anon132576:

Så du kommer alltid att behöva betala ett mycket högre pris för att framföra vätgas-bränslecellfordonet en viss sträcka än motsvarande batterielektriska fordon. Och vad för fördelar får man för det mycket högre priset? Snabbare tankning? Ingen direkt fördel, då många elbilar hemladdas eller jobbladdas eller liknande - de flesta bilar står ju stilla ca 95% av tiden så det finns gott om tid att ladda den då. Har du hemladdning kan du börja dagen varje dag med en full tank med elbilen - försök få tillstånd att tillverka vätgas och komprimera den till enormt tryck hemma i villaområdet säger jag ju bara... lol

Absolut, jämför man teoretisk/praktisk effektivitet från produktion till hjulen är BEV 2,5-3 gånger mer effektiv. Så klappart och klart?

Det där är ett exceptionellt endimensionellt synsätt!

Huvudfördelarna med vätgas kontra batteri är dessa

* Stora mängder vätgas kan effektivt lagras under längre tid.

* Vätgas kan effektivt transporteras över stora sträckor. När det framställs via elektrolys är egentligen enda råmaterialet vatten (och fungerar med havsvatten vilket är kritiskt då färskvatten är en bristvara).

* Det är inte praktiskt att ladda batteriet på en plats, transportera det en längre sträcka för att sedan använda strömmen. Vidare går det inte heller att lagra energin i lika stora volymer och tids-spann.

Implikationen av detta? En sak som vi redan ser är att ju mer förnybar elproduktion vi stoppar in i systemet, ju mer volatilt blir priset på el. Bara idag går spannet från -4,78(!) öre till 99,38 öre i SE3. Mer relevant är att det snittpriset över lite längre perioder skiljer sig redan nu mer än en tiopotens mellan de billigaste perioderna och de dyraste perioderna sett över ett år.

D.v.s. priset på el är inte det mest relevanta jämförelsetalet, man måste fundera vad "genomsnittspris man realistiskt kan nå genom att utnyttja volatiliteten i elpriset" kan bli för respektive fall.

Om vätgas skulle börja användas i väldigt stor skala (bl.a. Tyskland planerar för väldigt stora elektrolysanläggningar) skulle man naturligtvis lägga majoriteten av produktionen när det är överskott (vid kraftig utbyggnad av sol/vind kommer vi ha enorma överskott vissa lägen efter som solens uppvärmning tenderar generera vind, framförallt vår/höst när havet/marken kyls av på nätterna).

Lite svårt att förlägga sitt elbilsåkande primärt till blåsiga perioder höst/vår... Men just p.g.a. att det effektivt går att lagra stora mängder väte under lägre tid ("lägre tid" är i detta fall tillräckligt länge för att täcka in behovet över ett år) kan genomsnittlig elkostnad för väteproduktion bli väsentligt lägre än det realistiskt kan bli för elbilsladdning.

Framförallt när tänker på att man kan utnyttja möjligheterna för elproduktion över hela världen. Vi här blir inte så hjälpta om man bygger gigantiska solfarmar mellan vändkretsarna, laddsladden till elbilen räcker inte. Däremot fullt möjligt att använda väte tillverkad där p.g.a. effektiv möjlighet till transport.

Ovanpå har elbilar faktiskt en del miljöproblem. Brytning av nickel är en katastrof för närmiljön, flera städer med stora nickelgruvor tillhör bland de mest förorenade på jorden. Ovanpå det råkar Ryssland sitta på de största nu kända fyndigheter. Nickel är i nuläget kritisk för batteritillverkning.

Som tur är finns det väldigt gott on litium, men även här finns kraftiga miljöproblem då sättet litium bryts på kräver enorma mängder vatten. För varje kg litium används mellan 0,5 till 2 miljoner liter vatten!!! Tyvärr råkar de bästa ställena att bryta litium sammanfalla med områden med låg vattentillgång...

Nu finns i.o.f.s. en växande opinion mot att elbilar inte är lösningen, vätgasbilar är inte heller lösningen. Många tror att enda realistiska lösningen är att vi få ge upp tanken på att alla ska ha en egen bil, är egentligen den delen som inte är hållbar (finns idag ca 2 miljarder bilar, det lär knappast minska framåt...). Men det är en annan diskussion!

Skrivet av anon132576:

Sedan finns det redan nu batteripackar som enligt kinesisk tillverkare laddar 5-80% på 5 minuter. Du hinner nätt och jämt köpa en påse Ahlgrens bilar i mackens affär och gå och pinka innan det är klart, vilken normalt funtad människa skulle gnälla om detta? Och såklart är det här något som kommer fortsätta förbättras.

Längre räckvidd då? Tja, elbilar har redan längre räckvidd än de flesta kör nästan alla dagar på året. Även vintertid. Och detta kommer såklart fortsätta bli bättre över tid.

Är det dock, verkligen? Priset för både vätgas och elbilsladdning styrs av elektricitetspriset - om vätgasbilen kräver långt högre energiåtgång för att färdas motsvarande sträcka (inkluderat elektrolys, kompression, pumpning, transporter, förluster i bränslecellen osv) så kommer den fundamentala prisskillnaden att ligga fast såväl nu som i framtiden.

Ser inte hur detta är relevant dock; vi har ju till att börja med inte tillgång till hela universums utbud av vätgas...

Sånt kan vara intressant för exempelvis fraktfartyg, eller kanske långdistansflyg osv då dessa transportformer skitar ned så oproportionerligt mycket att högre energipris för bränsleceller är en smocka vi kan ta för miljöns skull (särskilt då gällande fartyg som drivs med bunkerolja - eller helvetesklägg som det snarare borde kallas.)

Sista toch:ar ju en annan fördel med väte framställt med elektrolys: hur billigt tror det blir att bygga batterier om man ska börja betala för miljöskadorna som orsakas av gruvbrytning?

Idag är produktionskostnaden för 1 kg väte ca 1 USD. Problemet är att den primärt framställs med metoder som genererar utställ av växthusgaser. Kostnaden för att göra det med elektrolys är 3-4 gånger så dyrt, men tydligen tror EU att man ska kunna komma till eller till och med under €2 till 2040.

Idag kan Toyotas vätgasbilar köra ca 10 mil på 0,8 kg vätgas, så är i alla fall möjligt att köra billigare på vätgas än på bensin/diesel (hitta något om att konsumentpriset idag är ca 9-10 USD per kg, så 0,7-0,8 USD per mil).

Skrivet av anon132576:

Lättillgängligt bara i teorin förresten; i och med att väte sitter fast så hårt i vattenmolekylen så är det i själva verket tämligen svårtillgängligt (vatten är ju "askan" av att bränna väte i en syrgasatmosfär - eller motsvarande reaktion under cellandningsprocessen i biologiska organismer.)

Det är ganska välkänt hur svårt det är: teoretisk krävs 39,4 kWh för att framställa 1 kg H2. Rent praktiken går det idag att göra det i större skala på strax under 50 kWh per kg H2.

Hur mycket el-energi man sedan kan få ut år det dikteras av Gibbs fria energi (en del måste bli värme, andra huvudsatsen...), man kan maximalt få ut 33,3 kWh per kg (det skulle ge 85 % maximala effektivitet, vilket är högre än teoretisk max för bränsleceller).

Skrivet av anon132576:

Det stora problemet med avgasröret är alla giftkemikalier som sprutar ut där. Miljontals människor dör varje år av luftföroreningar från fordonstrafik. Att säga att däck orsakar mycket mer partiklar än avgasrörsutsläpp gör ju som ingen skillnad där, det är två vitt skillda ting. (Partiklar är såklart också något vi borde titta mer strängt på för övrigt.)

Det är är inte två vitt skilda ting eftersom majoriteten av hälsoproblemen primärt kommer från mikropartiklar. CO2 och NOx må vara miljöproblem, men de är inget direkt akut problem för människor (i de nivåer det handlar om på lokal nivå).

Vad är däck gjorda av? Jo petroleumprodukter, vilket även gäller för asfalt. Är lite den delen man "missat", vi har ett väldigt stort utsläpp av petroleumprodukter på ett sätt som helt saknar rening. Dessa partiklar andas vi dels in i närområdet, de lägger sig också på marken och hamnar på fält där vi odlar djurfoder och mat till oss själva.

En ICE som körs på vätgas blir därför också "oproblematisk" då kol (förbränning av kol orsakar bl.a. sot) inte längre finns med. Den lilla mängd kol som ändå kommer med via oljor och liknande är tiopotenser lägre än för en ICE som körs på bensin/diesel, så helt utanför relevant nivå.

Annars är enda som kommer ur avgasröret från en ICE som körs på vätgas vattenånga. Vid stökiometrisk optimal mix av vätgas och luft får man en del NOx, men detta kan nästan helt elimineras genom att ha luftöverskott.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

https://carup.se/elbil-vs-bensin-och-diesel-vad-ar-billigast-...
"Elbil vs bensin och diesel: Vad är billigast att köra nu?
Efter bonusförändringar och ändrade priser på drivmedel – vad är egentligen billigast att köra? Carup har jämfört elbilar mot bensin- och dieseldrivna alternativ.

Begagnad elbil vs bensinbil via billån 2000 mil
Förutsättningarna på bilmarknaden har förändrats kraftigt på mindre än ett år. Vid den här tiden förra året fick du fortfarande 70 000 kronor i klimatbonus vid köp av en ny elbil, samtidigt som räntan som styr priserna på billån och privatleasing var relativt låg.

För ett år sedan låg dessutom priserna på bensin och diesel på en betydligt högre nivå. I juni för ett år sedan kostade en liter diesel 26,40 kronor och en liter bensin 23,50 kronor. Räntan på billån och privatleasing låg på 3-5 procent, medan den idag ofta ligger på 7-9 procent. "

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

https://carup.se/elbil-vs-bensin-och-diesel-vad-ar-billigast-...
"Elbil vs bensin och diesel: Vad är billigast att köra nu?
Efter bonusförändringar och ändrade priser på drivmedel – vad är egentligen billigast att köra? Carup har jämfört elbilar mot bensin- och dieseldrivna alternativ.

Begagnad elbil vs bensinbil via billån 2000 mil
Förutsättningarna på bilmarknaden har förändrats kraftigt på mindre än ett år. Vid den här tiden förra året fick du fortfarande 70 000 kronor i klimatbonus vid köp av en ny elbil, samtidigt som räntan som styr priserna på billån och privatleasing var relativt låg.

För ett år sedan låg dessutom priserna på bensin och diesel på en betydligt högre nivå. I juni för ett år sedan kostade en liter diesel 26,40 kronor och en liter bensin 23,50 kronor. Räntan på billån och privatleasing låg på 3-5 procent, medan den idag ofta ligger på 7-9 procent. "

Jo, samtidigt är det något av en konstig jämförelse de har gjort. De tar inte hänsyn till bilarnas kvaliteter alls utan de tar rätt lyxiga och snabba elbilar och jämför med rätt tråkiga och billiga fossilbilar. Och elbilarna är ju klart billigare när det gäller skatt och "bränsle", enda anledningen att de blir dyrare är inköpspriset och då borde man väl jämföra med bilar som är mer i klass med elbilarna. Det är lite som att jämföra en diesel mercedes mot en Peugeot 308 bensin och komma till slutsatsen att bensin är billigare trots att kostnaden för själva dieseln är mycket lägre än kostnaden för bensinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet riktningen på detta svara jag här i stället...

En ICE må vara komplicerad, men de är ändå "tillräckligt" tillförlitliga. Att drivlinan havererar är på en modern bil undantagsfallet på de ca 18 år (d.v.s. ca 20000 mil givet den genomsnittlig körsträckan som var 1112 mil/år 2021 i Sverige) som en bil lever i genomsnitt.

Teoretisk max ur Otto-cykeln är strax över 50 % effektivitet med den kompression och temperaturer som används i "vanliga" bilar. I praktiken ligger vi på 30-35 % idag, men man har brutit 50 % vallen hos F1-motorer (kombo av långt större budget samt högre temperatur på "varma" sidan).

För att ta ett exempel där vissa grundläggande delar varit konstant under långt tid och som jag råkar känna till kan man kika på Fords 5,0L V8 (farsan har en Mustang från 1971 och jag en från 2018, båda med "naturally aspirated 5,0L V8"). Dessa drar rätt likvärdigt, ca 1,3l milen. Skillnaden är att 1971 fick man ut 210hp ur denna motor, 2019 får man ut 450hp (2024 års modell når upp till 500hp).

Moderna versionen av denna bil har en drivlina som man kan räkna håller i alla fall 30000 mil.

I det andra spektrat finns idag mycket små turboladdade bensinmotorer där man realistiskt kan komma under 0,5l/mil i motorvägsfart. Fullt möjligt med vår MiniCooper, en liten bil men tycker inte den ser super-optimerad ut vad det gäller saker som luftmotstånd. Det är nivåer som inte ens var möjligt med diesel för 20-30 år sedan.

Så är fortfarande möjligt att göra förbättringar på ICE. Men rimligen borde det inte finnas så mycket kvar, teoretisk max är som sagt ~50 % effektivitet (om man inte hittar sätt att kraftigt öka den "höga" temperaturen med vettig tillförlitlighet).

Teoretisk max är 75,7 % för väte/luft bränslecell.

Absolut, jämför man teoretisk/praktisk effektivitet från produktion till hjulen är BEV 2,5-3 gånger mer effektiv. Så klappart och klart?

Det där är ett exceptionellt endimensionellt synsätt!

Huvudfördelarna med vätgas kontra batteri är dessa

* Stora mängder vätgas kan effektivt lagras under längre tid.

* Vätgas kan effektivt transporteras över stora sträckor. När det framställs via elektrolys är egentligen enda råmaterialet vatten (och fungerar med havsvatten vilket är kritiskt då färskvatten är en bristvara).

* Det är inte praktiskt att ladda batteriet på en plats, transportera det en längre sträcka för att sedan använda strömmen. Vidare går det inte heller att lagra energin i lika stora volymer och tids-spann.

Implikationen av detta? En sak som vi redan ser är att ju mer förnybar elproduktion vi stoppar in i systemet, ju mer volatilt blir priset på el. Bara idag går spannet från -4,78(!) öre till 99,38 öre i SE3. Mer relevant är att det snittpriset över lite längre perioder skiljer sig redan nu mer än en tiopotens mellan de billigaste perioderna och de dyraste perioderna sett över ett år.

D.v.s. priset på el är inte det mest relevanta jämförelsetalet, man måste fundera vad "genomsnittspris man realistiskt kan nå genom att utnyttja volatiliteten i elpriset" kan bli för respektive fall.

Om vätgas skulle börja användas i väldigt stor skala (bl.a. Tyskland planerar för väldigt stora elektrolysanläggningar) skulle man naturligtvis lägga majoriteten av produktionen när det är överskott (vid kraftig utbyggnad av sol/vind kommer vi ha enorma överskott vissa lägen efter som solens uppvärmning tenderar generera vind, framförallt vår/höst när havet/marken kyls av på nätterna).

Lite svårt att förlägga sitt elbilsåkande primärt till blåsiga perioder höst/vår... Men just p.g.a. att det effektivt går att lagra stora mängder väte under lägre tid ("lägre tid" är i detta fall tillräckligt länge för att täcka in behovet över ett år) kan genomsnittlig elkostnad för väteproduktion bli väsentligt lägre än det realistiskt kan bli för elbilsladdning.

Framförallt när tänker på att man kan utnyttja möjligheterna för elproduktion över hela världen. Vi här blir inte så hjälpta om man bygger gigantiska solfarmar mellan vändkretsarna, laddsladden till elbilen räcker inte. Däremot fullt möjligt att använda väte tillverkad där p.g.a. effektiv möjlighet till transport.

Ovanpå har elbilar faktiskt en del miljöproblem. Brytning av nickel är en katastrof för närmiljön, flera städer med stora nickelgruvor tillhör bland de mest förorenade på jorden. Ovanpå det råkar Ryssland sitta på de största nu kända fyndigheter. Nickel är i nuläget kritisk för batteritillverkning.

Som tur är finns det väldigt gott on litium, men även här finns kraftiga miljöproblem då sättet litium bryts på kräver enorma mängder vatten. För varje kg litium används mellan 0,5 till 2 miljoner liter vatten!!! Tyvärr råkar de bästa ställena att bryta litium sammanfalla med områden med låg vattentillgång...

Nu finns i.o.f.s. en växande opinion mot att elbilar inte är lösningen, vätgasbilar är inte heller lösningen. Många tror att enda realistiska lösningen är att vi få ge upp tanken på att alla ska ha en egen bil, är egentligen den delen som inte är hållbar (finns idag ca 2 miljarder bilar, det lär knappast minska framåt...). Men det är en annan diskussion!

Sista toch:ar ju en annan fördel med väte framställt med elektrolys: hur billigt tror det blir att bygga batterier om man ska börja betala för miljöskadorna som orsakas av gruvbrytning?

Idag är produktionskostnaden för 1 kg väte ca 1 USD. Problemet är att den primärt framställs med metoder som genererar utställ av växthusgaser. Kostnaden för att göra det med elektrolys är 3-4 gånger så dyrt, men tydligen tror EU att man ska kunna komma till eller till och med under €2 till 2040.

Idag kan Toyotas vätgasbilar köra ca 10 mil på 0,8 kg vätgas, så är i alla fall möjligt att köra billigare på vätgas än på bensin/diesel (hitta något om att konsumentpriset idag är ca 9-10 USD per kg, så 0,7-0,8 USD per mil).

Det är ganska välkänt hur svårt det är: teoretisk krävs 39,4 kWh för att framställa 1 kg H2. Rent praktiken går det idag att göra det i större skala på strax under 50 kWh per kg H2.

Hur mycket el-energi man sedan kan få ut år det dikteras av Gibbs fria energi (en del måste bli värme, andra huvudsatsen...), man kan maximalt få ut 33,3 kWh per kg (det skulle ge 85 % maximala effektivitet, vilket är högre än teoretisk max för bränsleceller).

Det är är inte två vitt skilda ting eftersom majoriteten av hälsoproblemen primärt kommer från mikropartiklar. CO2 och NOx må vara miljöproblem, men de är inget direkt akut problem för människor (i de nivåer det handlar om på lokal nivå).

Vad är däck gjorda av? Jo petroleumprodukter, vilket även gäller för asfalt. Är lite den delen man "missat", vi har ett väldigt stort utsläpp av petroleumprodukter på ett sätt som helt saknar rening. Dessa partiklar andas vi dels in i närområdet, de lägger sig också på marken och hamnar på fält där vi odlar djurfoder och mat till oss själva.

En ICE som körs på vätgas blir därför också "oproblematisk" då kol (förbränning av kol orsakar bl.a. sot) inte längre finns med. Den lilla mängd kol som ändå kommer med via oljor och liknande är tiopotenser lägre än för en ICE som körs på bensin/diesel, så helt utanför relevant nivå.

Annars är enda som kommer ur avgasröret från en ICE som körs på vätgas vattenånga. Vid stökiometrisk optimal mix av vätgas och luft får man en del NOx, men detta kan nästan helt elimineras genom att ha luftöverskott.

Kortet du drar som ofta kommer fram om gruvbrytning menar jag är märklig. Av någon anledning används det inte för argument mot ICE eller för den delen andra produkter. Nickel används t.ex. i stora mängder i rostfritt stål, där kommer den debatten aldrig fram. Så tänk på det när ni står vid diskbänken eller äter med rostfria bestick nästa gång.

Och för övrigt så kan man inte bedriva industriell produktion så som du spekulerar. Att man ska vänta in låga elpriser, det hade ju varit en rätt komisk produktionsapparat att hantera.

Och för övrigt framställs idag inte största mängden vätgas automagiskt ur vatten, den kommer från fossila råvaror. Förr pratade man om att över 90% framställdes från gas/olja, det är nog ungefär samma idag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dunde:

Kortet du drar som ofta kommer fram om gruvbrytning menar jag är märklig. Av någon anledning används det inte för argument mot ICE eller för den delen andra produkter. Nickel används t.ex. i stora mängder i rostfritt stål, där kommer den debatten aldrig fram. Så tänk på det när ni står vid diskbänken eller äter med rostfria bestick nästa gång.

Och för övrigt så kan man inte bedriva industriell produktion så som du spekulerar. Att man ska vänta in låga elpriser, det hade ju varit en rätt komisk produktionsapparat att hantera.

Och för övrigt framställs idag inte största mängden vätgas automagiskt ur vatten, den kommer från fossila råvaror. Förr pratade man om att över 90% framställdes från gas/olja, det är nog ungefär samma idag.

Gruvbrytning är ett problem även för ICE, men där handlar det "bara" om koppar och mangan (som båda ger väldigt dåliga effekter t.ex. risk att göra grundvattnen odrickbart under lång tid framöver i närområdet). Och ovanpå det har ICE sedan problemen med oljan.

Men det handlar om skalan när det kommer till mineralanvändning!

En elbil behöver ca dubbelt så mycket koppar och mangan, totalt behöver en elbil ca 6 gånger så mycket mineraler. Detta betyder också att återvinningen bara kan så för en liten del under hela övergången, mängderna som behövs ökar ju kraftigt allt eftersom vi går över till elbilar (är nu själv ägare till en BEV, så dragit ett litet strå till stacken...).

Det är absolut helt korrekt att nästan all vätgas framställs från fossila råvaror, primärt ihop med naturgasproduktion. Att producera vätgas på det sättet ger CO2 utsläpp.

Viktiga att ha med sig här är: finns inga tekniska hinder att göra vätgas i stora mängder på koldioxid-fri väg.

Orsaken att en ytterst del av producerad vätgas är "lila" (hydrolys m.h.a. kärnkraft), "gul" (hydrolys m.h.a. solkraft) eller "grön" (hydrolys m.h.a. övrig förnybara energislag) är en prisfråga. Det är dyrare att göra det på detta sätt, men finns inga tekniska begränsningar att skala upp detta till de nivåer som skulle behöva vid storskalning användning i transporter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ni som gnäller på ljudet från ICE, ser ni någon i videon som inte verkar älska detta!
https://youtu.be/83EaZaGKYvE

Här kan vi snacka om en bil som kanske inte riktigt fungerar som bruksbil, men damn vilken "vill ha faktor" det är på denna!

Himla gött! Brutal amerikansk V8, kanske i en av sina bästa versioner

Ofta blir det bråk och tjafs i diskussioner kring EL vs ICE bilar.. Det är tråkigt, varför kan man inte få gilla båda?
Jag gillar teknik och jag fascineras av både förbränningsmotorer och eldrift.

Eldrift är kul, tyst, bekvämt, rapp respons, modernt.
Vi har ännu ingen elbil, men har provkört många elbilsmodeller för att få en uppfattning om vad jag skulle vilja ha.
Jag har byggt en del litiumbatterier, både åt mig själv och åt ett företag. Har byggt drönare, elekrisk longboard mm. Jag äger ett gäng radiostyrda bilar (alla el i nuläget) och njuter av enkelheten med eldrift.

Förbränningsmotorer är spännande, välljudande (inte alla) och kan vara både väldigt komplicerade men också väldigt enkla.
Har skruvat med mopeder, motorcyklar och bilar under många års tid. Har byggt, trimmat och reparerat.
Senaste åren har jag alternerat mellan 2-takts tuning och elfordons-projekt
2-taktare är inte effektiva vad gäller bränsleförbrukning, men ack så roliga, man kan få mycket effekt ur en liten cylindervolym och de är enkla.
Fick för ett par år sen en gammal hemmabyggd gocart av en kollega. Den hade 2T mopedmotor. Trots att den hade stått stilla i över 15 år så var det bara att hälla i bensin i tanken och rulla igång den

Jag funderar på Audi A6 etron Avant som nästa bilköp. Den ska komma ut sent 2023 eller tidigt 2024.
Hoppas den inte blir galet dyr...
Förutom den gillar jag prestandan och utseendet på Tesla Model S Plaid

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Hej Alla,

Vill varna alla: köp inte ELBILAR. Ej värt pengar.
Köpte en ny för ungefär 3 månader sedan.
För 2 veckor sedan kontaktade jag VD till firma där jag köpte bilen.
Under veckan ska förhandla att lämna bilen tillbaka eller byta ut mot annan.
Aldrig mer EL skiten. Största misstagen som jag gjorde i mitt liv var att köpa en Elbil.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB