Kan nå routern via accesspunkt men får inget internet

Permalänk

Kan nå routern via accesspunkt men får inget internet

Jag har ett gammalt mobilt bredbandsmodem/router/accesspunkt. Nu har jag äntligen fått fiber och ville använda mitt gamla modem/router/accesspunkt som accesspunkt.

Jag har stängt av DHCP i accesspunkten, och jag kan nå min nuvarande router 192.168.0.1 via accesspunkten.

Men jag får inget internet uttdelat från min nuvarande router till min dator som ansluter via accesspunkten. Spelar ingen roll om jag använder wifi eller ethernet.

Går det inte att använde ett gammalt mobilt bredbandsomdem som accesspunkt?

Tips mottaget tacksamt.

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att göra så.

Vad får du för ip/dns/gateway när du kopplar via den?
Har du testat att pinga en ip på internet? (8.8.8.8 tex) eller ett hostnamn?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funkar internet från faktiskta routern och är kabel ansluten till LAN - istället för WAN - på mobila bredbandsroutern?
I din router bör du se en IP-adress eller eventulla felmeddelanden

Permalänk

Om inte routern har accesspunkt läge kan du troligen inte använda wanporten på den som du vill ha som är accesspunkt utan får koppla på en av lan portarna mellan routrarna.
.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Routern har ingen wan port bara lan portar. Har en annan likadan, ska prova den också för att se om det är routern som är knäpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_T_B:

Routern har ingen wan port bara lan portar. Har en annan likadan, ska prova den också för att se om det är routern som är knäpp.

Wut?

Hur fungerar din router om din inte router till Internet?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Wut?

Hur fungerar din router om din inte router till Internet?

Det va för mobilt bredband.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Med "routern" menar jag i texten nedan den burk som står ytterst mot fibern/internet och som faktiskt ska agera router.

Jag förutsätter att du kan surfa när du går förbi AP:n och kopplar dig mot internet direkt via routern.

Skrivet av Martin_T_B:

jag kan nå min nuvarande router 192.168.0.1 via accesspunkten.

Du kan alltså nå webbgränssnittet på routern.

När din klientenhet är uppkopplad via AP:n: Du bör via routerns webbgränssnitt kunna konstatera att routerns DHCP-server har delat ut en IP-adress till din klientenhet och den överensstämmer med vad du ser på klientenheten. Du bör kunna se vilken MAC-adress IP-adressen har delats ut till. Verifiera även att MAC-adressen stämmer med klientenheten.

I det läget bör allt fungera.

Om det inte fungerar är min hypotes följande: Routingen i AP:n spökar - den ser att trafiken inte är lokal och försöker skicka ut trafiken till internet via mobiluppkopplingen som inte existerar. Trafiken till routern fungerar eftersom den är lokal.

Jag gissar att hypotesen är svår att bekräfta på något enkelt sätt, det krävs nog sniffning av nätverkstrafiken (Wireshark eller dylikt). Du skulle kunna köra "telnet sweclockers.com 443" i kommandorad i Windows med telnet-klienten installerad, det är en Windows-komponent och installeras som en sådan. Felmeddelande i stil med "No route to host" skulle kunna indikera att hypotesen är korrekt, men det är nog inget avgörande bevis. En helsvart skärm indikerar att du är uppkopplad (eventuellt med någon text om escape character, jag kommer inte ihåg och sitter inte vid Windows).