[Nikon]Är det värt att skaffa en ny kamera för djur/macro?

Permalänk

[Nikon]Är det värt att skaffa en ny kamera för djur/macro?

Hej kära medlemmar, Jag söker råd från erfarna fotografer som fotar djur i rörelse/i det vilda.

Jag är relativ ny i fotografi, (ca 1år) en glad amatör och älskar att fota djur i det vilda. Jag har lite svårt med att få bra fokus och att komma till rätt längd för att ta ett bra foto på djur och insekter som inte ger dig tid att få en bra bild på kort tid.

Jag äger en Nikon D5600 med ett zoom objektiv på 55-200mm och är supernöjd för övrigt men det jag tycker kan förbättras är autofokus tracking och funktion att ta fler bilder än 5 i sträck.

Jag funderar på att inskaffa ett nytt objektiv [AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR] som är värt ca 10.000kr begagnat, så min totala investering blir då ca 15000kr.

Jag funderar också på om jag borde uppgradera till en helt ny kamera + nytt objektiv som är bättre för mitt syfte och som hamnar i värde runt 20.000-25.000Kr, Canon eller Sony? (jag är supervan med Nikkon's inställningar så jag föredrar inte o byta märke)

Så frågan lyder är det värt att inskaffa ny objektiv eller att investera i ett helt nytt system för en högre summa för mitt ändamål?

Jag uppskattar tips där jag kan få information från Stockholm området från experter i butik eller diverse forum.
Detta är ett jätte rolig hobby och har bidragit många bra stunder i mina promenader.
Ni kan se mina foton/inlägg på ett instagram konto. instagram.com/merlinvargur/ för att förstå vad jag fotar för något och ge kritik och råd om ni vill, detta är inte seriöst men jag siktar på att bli bättre.

Tack!

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att byta märke om du är nöjd. Om jag vore du så skulle jag investera i den där telezoomen och ett riktigt makro (+ ev ringblixt) innan uppgradering av kamerahuset. Då får du mer känn på vad de nya objektiven kräver av dig, både supertele och makro kräver god teknik och tålamod, och du ser om och hur du vill uppgradera huset. Objektiven kommer ändå att följa med dig till nya kameror.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du nästan får tillbaka alla pengar om du säljer sen om du köpt begagnat. Så se det inte som en kostnad på 20k utan mer som en deposition

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla in på nya Canon R6 mk II. Där har du autofokus som heter duga. Helt galet bra. Sen köper du en enkel RF / EF adapter och sedan finns det hur mycket billiga bra begagnade objektiv som helst att köpa. Det är tokbilligt nu eftersom folk går över till RF från den gamla EF-standarden men EF funkar ändå kalas på dom nya spegellösa kamerorna.

Jag har själv en R3:a och kör än så länge enbart EF objektiv med adapter. Funkar kalas.

Jag kör den bl.a. med Sigma 150-600mm f/5-6.3 Contemporary och en 2x adapter som jag fick med på köpet. Då får man 300-1200mm och fågelbilder blir grymma.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag kör kombon Nikon D500 + 200-500 5,6 och är nöjd.
Nikon D500 finns begagnade runt 10.000 kr.
Finns det ingen i ditt närområde som du kan låna ett 200-500 för att testa med din kamera?

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

Jag uppskattar tips där jag kan få information från Stockholm området från experter i butik eller diverse forum.

Jag skulle rekommendera att knata in till butiken Kameradoktorn i Stockholm och prata med personalen där, framförallt den något äldre man som verkar vara ägare/chef där. Han har gett mig ett gott intryck avseende kunskap och balans mellan "använda vad man har" och köpa nytt. Gott om Nikon i butiken dessutom.

https://kameradoktorn.se/

Permalänk
Medlem

Kameradoktorn är väl i princip enbart Nikon. Komplettera med t.ex. Scandinavian Photo som har lite fler märken. Om man tittar på autofokus för djur/fåglar så har väl Nikon bara Z9 som är konkurrensmässig bland de spegellösa. Canon R6 II är ju mera optimalt för det. Sony har ju också en del alternativ. Sedan är ju frågan hur bra du egentligen behöver. Jag kan ju bara säga av egna erfarenheter att när man har testat en spegellös med riktigt bra autofokus som kan följa ögonen på det man vill fota så vill man inte ha något annat. Jag har erfarenhet från Canon R5, R6 och R6 II ska ju vara liknande. Canon har ju R7 också om man vill ha lite mindre sensor som ger mera räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UlfPH:

Kameradoktorn är väl i princip enbart Nikon. Komplettera med t.ex. Scandinavian Photo som har lite fler märken. Om man tittar på autofokus för djur/fåglar så har väl Nikon bara Z9 som är konkurrensmässig bland de spegellösa. Canon R6 II är ju mera optimalt för det. Sony har ju också en del alternativ. Sedan är ju frågan hur bra du egentligen behöver. Jag kan ju bara säga av egna erfarenheter att när man har testat en spegellös med riktigt bra autofokus som kan följa ögonen på det man vill fota så vill man inte ha något annat. Jag har erfarenhet från Canon R5, R6 och R6 II ska ju vara liknande. Canon har ju R7 också om man vill ha lite mindre sensor som ger mera räckvidd.

Ja, Nikon börjar kännas lite väl efter nu. Z9 är ju såklart grym särskilt med nya firmwaren, men kostar 65 tusen och att lägga den på en Nikon i dagsläget känns sådär. R6 mk II har ju stört bra autofokus, samma som i R3:an. Kostar iofs 33 tusen, men är man seriös med sin hobby så.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av UlfPH:

Kameradoktorn är väl i princip enbart Nikon. Komplettera med t.ex. Scandinavian Photo som har lite fler märken. Om man tittar på autofokus för djur/fåglar så har väl Nikon bara Z9 som är konkurrensmässig bland de spegellösa. Canon R6 II är ju mera optimalt för det. Sony har ju också en del alternativ. Sedan är ju frågan hur bra du egentligen behöver. Jag kan ju bara säga av egna erfarenheter att när man har testat en spegellös med riktigt bra autofokus som kan följa ögonen på det man vill fota så vill man inte ha något annat. Jag har erfarenhet från Canon R5, R6 och R6 II ska ju vara liknande. Canon har ju R7 också om man vill ha lite mindre sensor som ger mera räckvidd.

Nja, Kameradoktorn säljer även Fujifilm och Sony. Dock ej Canon, annat än ev beg inbyte.

Dessa spegellösa som flyger runt är en helt annan prisklass än beg D500 e dyl. Även om R6 Mk2 kostar hälften av Z9 så är det fortfarande över 30 tkr, utan objektiv. Men som vanligt med den här sortens trådar spårar det gärna ur helt, alternativt så klarar man sig lika bra med en telefon med potatiskamera. R7 är lite rimligare, men det är fortfarande mer än beg D500 eller D7200 alt D7500.

Personligen, som bl a rätt långvarig Nikon-missbrukare, gillar jag inte Sonys sätt att bygga kameror på alls. I vissa avseenden bra teknik, men en kamera är mer än bara det. Hellre Canon eller Fujifilm i så fall, lite beroende på vad man är ute efter, men detta är en smaksak. Får man ”bölder” i händerna av kamerahuset så faller idén med att det ska vara ett nöje.

Permalänk
Medlem

Kompisen som är Canon fanboy saliverade duktigt på nya dom släppte.. Jag gillar Canon husen, kör själv Sony. Hade jag köpt ny hade jag gått o känt på lite olika kamerahus förmodligen hade jag kollat på Canon och Fujifilm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Kompisen som är Canon fanboy saliverade duktigt på nya dom släppte.. Jag gillar Canon husen, kör själv Sony. Hade jag köpt ny hade jag gått o känt på lite olika kamerahus förmodligen hade jag kollat på Canon och Fujifilm.

Ja, jag är också en riktig Canon fanboy. Har en en 1DX MKII, en C70 och en R3:a. R3:an är det sjukaste jag varit med om. Hade jag inte haft så mycket Canongluggar hade jag dock varit riktigt sugen på att börja med Sony

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu kan jag inte så mycket om Nikon, men det finns kanske andra kamerahus som har bättre autofokus, som passar med dina nuvarande objektiv?
Kan ju vara värt att kolla upp och alternativt byta in din nuvarande, om du trivs med Nikon i övrigt.

Mitt tips, efter att ha kikat på dina bilder, är att försöka tänka på att ha solen i ryggen (eller i alla fall att du har den i "rätt" vinkel) när du fotar, så du får mer ljus och då även mer färger på dina djur och insekter

Lycka till!

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Hedersmedlem

Läget på kameramarknaden är rätt så förvirrat just nu. Canon har ju släppt flera riktigt bra kamerahus på sistone och leder fältet, men har också rackat ner på tredjepartstillverkare. Detta är Canons strategi sedan länge för skrivare och annat, så jag skulle räkna med att detta kommer att gälla framöver, dvs inga tredjepartsobjektiv till R-serien. Personligen tycker jag att detta suger. Jag skulle vilja byta bort mitt Nikon-system, men Canon känns uteslutet.

Äger för övrigt 200-500 objektivet du tittar på, och gillar det starkt. Har även provat Tamrons senaste 150-600, vilket också var väldigt trevligt. Känns svårt att göra fel just bland de zoomarna. Använder mest objektivet på en D7500, men även på D810. Men trevligt att kombinera med 1,5x crop-faktor eftersom man ofta inte når så långt som man vill.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Skalaus:

Jag kör kombon Nikon D500 + 200-500 5,6 och är nöjd.
Nikon D500 finns begagnade runt 10.000 kr.
Finns det ingen i ditt närområde som du kan låna ett 200-500 för att testa med din kamera?

Det blir nog min nästkommande upgradering efter all fundering, en D500 med det objektivet, nu när jag tittat runt på reviews och så, råder det oklarheter på om man får en "defekt" objektiv som inte är lika skarp nog, så allt man köper begagnat kan ju vara en sämre version?

Skrivet av blackcoffee:

Jag skulle rekommendera att knata in till butiken Kameradoktorn i Stockholm och prata med personalen där, framförallt den något äldre man som verkar vara ägare/chef där. Han har gett mig ett gott intryck avseende kunskap och balans mellan "använda vad man har" och köpa nytt. Gott om Nikon i butiken dessutom.

https://kameradoktorn.se/

Tack! Ska kika på det.

Skrivet av Alu:

Hej!
Nu kan jag inte så mycket om Nikon, men det finns kanske andra kamerahus som har bättre autofokus, som passar med dina nuvarande objektiv?
Kan ju vara värt att kolla upp och alternativt byta in din nuvarande, om du trivs med Nikon i övrigt.

Mitt tips, efter att ha kikat på dina bilder, är att försöka tänka på att ha solen i ryggen (eller i alla fall att du har den i "rätt" vinkel) när du fotar, så du får mer ljus och då även mer färger på dina djur och insekter

Lycka till!

Det tog mig ett år att känna mig bekväm med Nikon så att gå över till någon annan märke spelar nog ingen roll som folk nämner, det är ju efter allt användaren som har en större påverkan på bilden än själva kameran.

Tack så mycket för tipsen med solen, jag är rätt missnöjd med vissa fågel bilder som har fel ljus kontrast så jag tror att ja förstår vad du menar.

Skrivet av giplet:

Läget på kameramarknaden är rätt så förvirrat just nu. Canon har ju släppt flera riktigt bra kamerahus på sistone och leder fältet, men har också rackat ner på tredjepartstillverkare. Detta är Canons strategi sedan länge för skrivare och annat, så jag skulle räkna med att detta kommer att gälla framöver, dvs inga tredjepartsobjektiv till R-serien. Personligen tycker jag att detta suger. Jag skulle vilja byta bort mitt Nikon-system, men Canon känns uteslutet.

Äger för övrigt 200-500 objektivet du tittar på, och gillar det starkt. Har även provat Tamrons senaste 150-600, vilket också var väldigt trevligt. Känns svårt att göra fel just bland de zoomarna. Använder mest objektivet på en D7500, men även på D810. Men trevligt att kombinera med 1,5x crop-faktor eftersom man ofta inte når så långt som man vill.

Haha. Ja, jag förstår känslan med att vilja nå lite längre.
Hur är stabilisieringen för övrigt om du handhåller 200-500 objektivet på typ 400-500mm zoomen?
eller rekomenderas det alltid att ha det fast monterat? antar att det är upp till individen?

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att främst basera köpet på tillgängliga tillbehör. Köpte en Z50 med FTZ-adapter till min flickvän i födelsedagspresent, eftersom hon hade lite Nikon-objektiv redan. Men måste säga att de är fruktansvärt utdaterade och begränsade i inställningar och klumpiga ointuitiva menyer. Hon som ändå fotat lite orkade inte riktigt med att arbeta med kameran, och överlät mycket till mig. Men även när man har fått in vanan så upplever jag att det finns saker man helt enkelt inte kan göra som man borde kunna, och saker som är för klumpiga för att snabbt ändra när man behöver göra det kvickt.
Sedan är utbudet på objektiv till Z-mount uselt, och det kommer inte nya i någon vidare takt alls. Känns som att Nikon är lite döende helt enkelt.

Skulle jag köpa idag så skulle det vara Fujifilm eller Sony, inte nog med att utbudet på objektiv är långt bättre, det känns som att de har livskraft och utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

Hur är stabilisieringen för övrigt om du handhåller 200-500 objektivet på typ 400-500mm zoomen?
eller rekomenderas det alltid att ha det fast monterat? antar att det är upp till individen?

Helt klart det sistnämnda. Det finns personer som kan handhålla det extremt stadigt och andra som inte kan fota ens ett fast träd utan enbensstativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Mitt tips är att främst basera köpet på tillgängliga tillbehör. Köpte en Z50 med FTZ-adapter till min flickvän i födelsedagspresent, eftersom hon hade lite Nikon-objektiv redan. Men måste säga att de är fruktansvärt utdaterade och begränsade i inställningar och klumpiga ointuitiva menyer. Hon som ändå fotat lite orkade inte riktigt med att arbeta med kameran, och överlät mycket till mig. Men även när man har fått in vanan så upplever jag att det finns saker man helt enkelt inte kan göra som man borde kunna, och saker som är för klumpiga för att snabbt ändra när man behöver göra det kvickt.
Sedan är utbudet på objektiv till Z-mount uselt, och det kommer inte nya i någon vidare takt alls. Känns som att Nikon är lite döende helt enkelt.

Skulle jag köpa idag så skulle det vara Fujifilm eller Sony, inte nog med att utbudet på objektiv är långt bättre, det känns som att de har livskraft och utvecklas.

Är gammal Nikonanvändare och har nu även en Fuji.

Jag blir hopplöst bortkommen i menyerna på Fujin för minsta sak som ska göras i menyerna och knapparna på kameran är på tok för små för att kunna hantera kameran snabbt.

Är inte heller så imponerad av spegellöst i allmänhet, batteritiden är allt annat än bra och sökaren är bristfällig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Mitt tips är att främst basera köpet på tillgängliga tillbehör. Köpte en Z50 med FTZ-adapter till min flickvän i födelsedagspresent, eftersom hon hade lite Nikon-objektiv redan. Men måste säga att de är fruktansvärt utdaterade och begränsade i inställningar och klumpiga ointuitiva menyer. Hon som ändå fotat lite orkade inte riktigt med att arbeta med kameran, och överlät mycket till mig. Men även när man har fått in vanan så upplever jag att det finns saker man helt enkelt inte kan göra som man borde kunna, och saker som är för klumpiga för att snabbt ändra när man behöver göra det kvickt.
Sedan är utbudet på objektiv till Z-mount uselt, och det kommer inte nya i någon vidare takt alls. Känns som att Nikon är lite döende helt enkelt.

Skulle jag köpa idag så skulle det vara Fujifilm eller Sony, inte nog med att utbudet på objektiv är långt bättre, det känns som att de har livskraft och utvecklas.

Instämmer med dig.

Sitter själv med en Z6 och har 2st objektiv med Z-mount.

Extremt begränsad marknad och väldigt dyra är de också, så länge man inte nöjer sig med FTZ-adaptern för då finns det
en uppsjö att välja bland.

Måste dock säga att Nikons Z-objektiv ger otroligt fina resultat, inget snack om saken!

Har själv alltid haft Canon innan, men Nikons nya Z-serie lockade mig vid release, så jag bytte.

Nu vacklar jag lite precis som du beskriver, men känner att det nästan blir för dyrt att byta system

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medichaaaz:

Haha. Ja, jag förstår känslan med att vilja nå lite längre.
Hur är stabilisieringen för övrigt om du handhåller 200-500 objektivet på typ 400-500mm zoomen?
eller rekomenderas det alltid att ha det fast monterat? antar att det är upp till individen?

Jag har uteslutande kört handhållet och har inte märkt av rörelseoskärpa i bilderna. Men att stå och hålla det länge är jobbigt. Jag har tex fotograferat cykellopp, och då har det kommit några tävlande, sedan en paus där man kunnat vila armarna osv.

Något jag tror du kommer märka stor skillnad till det bättre mellan ditt 55-300 och detta 200-500 är autofokusen, som jag upplever som betydligt bättre på Nikon 200-500 än Nikons 55-300.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur blev det, bytte du kamera?

Använder själv Nikon Z50, Z6 och Z9. https://www.instagram.com/lonian.se/

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Hur blev det, bytte du kamera?

Använder själv Nikon Z50, Z6 och Z9. https://www.instagram.com/lonian.se/

Köpte ett objektiv 200-500mm, älskar den. Kamerans autofokus lider fortfarande kan jag tycka (D5600)
Letar efter en Nikon D500 som inte har så många exponeringar att inskaffa i snar framtid.
Får nog bli min julklapp till mig själv.

Du har sjukt snygga macro bilder! övriga bilder är också najs men detalj nivån på dina macro är, inspirerande.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

Köpte ett objektiv 200-500mm, älskar den. Kamerans autofokus lider fortfarande kan jag tycka (D5600)
Letar efter en Nikon D500 som inte har så många exponeringar att inskaffa i snar framtid.
Får nog bli min julklapp till mig själv.

Du har sjukt snygga macro bilder! övriga bilder är också najs men detalj nivån på dina macro är, inspirerande.

Tackar kul att höra!

Jag fotar macro mest med min nikon Z50 vilket är en aps-c kamera. Mycket kompakt och lätt.
Jag använder Laowa 65mm som är 2x macro, helt manuellt objektiv utan autofokus.

Det bekväma med spegel lös kamera inför macro är att man ser fokus peaking vilket gör att man får fram små tunna linjer när något objekt är i fokus och med träning kan man utan stora problem se när en flugas ögon blir markerade och då trycka av flera bilder, då vickar jag kameran fram och tillbaka för att få in fokusen rätt sen använder jag en blixt och en diffusor för att få rätt ljus.

Med den utrustningen jag använder blir det så lätt att jag kan fota allt med en hand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medichaaaz:

Köpte ett objektiv 200-500mm, älskar den. Kamerans autofokus lider fortfarande kan jag tycka (D5600)
Letar efter en Nikon D500 som inte har så många exponeringar att inskaffa i snar framtid.
Får nog bli min julklapp till mig själv.

Du har sjukt snygga macro bilder! övriga bilder är också najs men detalj nivån på dina macro är, inspirerande.

Kör du med back button fokus? Annars kanske det är något att prova för att se om du tycker autofokusen blir bättre.

Om du går in Anpassningsmeny - Tilldela AE-L/AF-L och sätter den till AF-ON så använder du den knappen på baksidan för fokus. På D5200 är det allt som behövs. Du kan även behöva ställa om autofokusen till att prioritera avtryckaren, dvs att kameran ska ta bild även om den inte tycker att den är i fokus. Sedan kör du AF-C läget.

Nu trycker du på AE-L/AF-L för att fokusera och du styr fokus helt skilt från avtryckaren. Vill du fokusera manuellt eller korrigera så släpper du helt enkelt AE-L/AF-L. Tar en liten stund att vänja sig, men sedan får du mycket bättre flyt i din autofokus.

https://www.youtube.com/watch?v=y2yz-wrZYCI

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kör du med back button fokus? Annars kanske det är något att prova för att se om du tycker autofokusen blir bättre.

Om du går in Anpassningsmeny - Tilldela AE-L/AF-L och sätter den till AF-ON så använder du den knappen på baksidan för fokus. På D5200 är det allt som behövs. Du kan även behöva ställa om autofokusen till att prioritera avtryckaren, dvs att kameran ska ta bild även om den inte tycker att den är i fokus. Sedan kör du AF-C läget.

Nu trycker du på AE-L/AF-L för att fokusera och du styr fokus helt skilt från avtryckaren. Vill du fokusera manuellt eller korrigera så släpper du helt enkelt AE-L/AF-L. Tar en liten stund att vänja sig, men sedan får du mycket bättre flyt i din autofokus.

https://www.youtube.com/watch?v=y2yz-wrZYCI

Jag kör med back button focus, men det är nog mer av min sätt att fota på som är felet.
Jag kör mycket manuellt och på vissa bilder jag vill ta har jag nog inte erfarenhet eller rätt inställningar för situation, dvs metering läget, ISO och ljuset jag fotar i när jag vill fota fort rörande objekt och är i stunden när mått händer.

Har börjat experimentera och nu kör jag enbart i Apature mode och ändrat autofokus metoden till 39 punkter, har fått betydligt bättre autofokus och bilder.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Tackar kul att höra!

Jag fotar macro mest med min nikon Z50 vilket är en aps-c kamera. Mycket kompakt och lätt.
Jag använder Laowa 65mm som är 2x macro, helt manuellt objektiv utan autofokus.

Det bekväma med spegel lös kamera inför macro är att man ser fokus peaking vilket gör att man får fram små tunna linjer när något objekt är i fokus och med träning kan man utan stora problem se när en flugas ögon blir markerade och då trycka av flera bilder, då vickar jag kameran fram och tillbaka för att få in fokusen rätt sen använder jag en blixt och en diffusor för att få rätt ljus.

Med den utrustningen jag använder blir det så lätt att jag kan fota allt med en hand.
<Uppladdad bildlänk>

Sjukt nice setup.

Jag var inne på en setup som du har men när jag läste på hur nära man ska vara för att zooma in och hur viktigt ljuset var, gav jag upp utan att försöka ens, haha. Ska nog öva på mitt tålamod med Astro fotografi först innan jag kör macro fullt ut, jag nöjer mig med 500mm zoom på små insekter för tillfället lol

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]