Qualcomm lovar högre FPS i mobilspel

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm lovar högre FPS i mobilspel

Qualcomm går samma väg som Nvidia och Intel och bakar in uppskalningen Snapdragon Game Super Resolution med kommande Snapdragon-kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det minst intressanta i det här är ju att använda det i mobilspel - mycket häftigare om man gör en implementation like Nvidia gjort för att skala upp videoklipp och liknande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det minst intressanta i det här är ju att använda det i mobilspel - mycket häftigare om man gör en implementation like Nvidia gjort för att skala upp videoklipp och liknande.

yes! Detta går jag och väntar på (från AMD), tänk allt gammalt material man kan testa att skala upp så att det ser bättre ut på moderna skärmar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sweisdapro:

yes! Detta går jag och väntar på (från AMD), tänk allt gammalt material man kan testa att skala upp så att det ser bättre ut på moderna skärmar

Hade varit kul att se en sådan inriktning från AMD:s sida, särskilt iom att FSR är open source

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

yes! Detta går jag och väntar på (från AMD), tänk allt gammalt material man kan testa att skala upp så att det ser bättre ut på moderna skärmar

Skrivet av landmarks:

Hade varit kul att se en sådan inriktning från AMD:s sida, särskilt iom att FSR är open source

Hoppas också att AMD har något på gång och att de får till en bra lösning - fick verkligen upp ögonen för det här när det släpptes till MPC-BE för uppskalning med Nvidia, det fungerar helt enkelt väldigt bra i praktiken.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Något liknande kanske Apple kan utveckla till sina Mx och AXX-processorer, de har väl någon sorts maskinlärningskrets i de alla också om de vill göra lite som nVidia.

Permalänk
Medlem

Det trista är att eftersom det är Qualcomm kan man glömma allt vad Open Source heter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket ’inspiration’ de tagit från FSR, kanske lika bra att bara anamma samma standard och göra likadant

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag spelar med mobil men det sparar ju även på batteriet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Något liknande kanske Apple kan utveckla till sina Mx och AXX-processorer, de har väl någon sorts maskinlärningskrets i de alla också om de vill göra lite som nVidia.

Det finns redan: https://developer.apple.com/documentation/metalfx

Permalänk
Medlem

Qualcomm är sena på bollen. 😁
Lite skumt att de kräver nya processorer, kunde de inte få in det på de äldre?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Undrar hur mycket ’inspiration’ de tagit från FSR, kanske lika bra att bara anamma samma standard och göra likadant

Beror på vad man menar med "samma standard". Qualcomm hymlar inte med att deras avsikt är att göra rätt mycket samma sak som FSR-tekniken, fast den pipeline man använder är rätt annorlunda från den AMD använder i FSR då detta är ett (av många) exempel där det finns fundamentala skillnader i svagheter/styrkor mellan "PC GPU" och "mobil GPU".

Grund-algoritmen som FSR bygger på, Lanczos algoritm, är allt annat än ny.

Det är fullt möjligt att köra FSR1 på dagens mobiler, men varianten på GPUOpen är väldigt ineffektiv. Finns fork:ar som optimerat den för mobiler och spel som använder dessa fork:ar. Men AMD har inte visat någon intresse att ta in dessa förändringar, någon som med stort sannolikhet har tekniska orsaker: de förändringar som optimerar för mobil GPUer kan mycket väl vara direkta sänken för "PC GPUer".

Qualcomm, sin vana trogen, ger inte speciellt mycket detaljer kring deras implementation. Men läser vad de skriver verkar det primärt handla om att man gör ungefär vad FSR gör (algoritm-mässigt), fast på ett handoptimerat sätt för Qualcomms Adreno (så hur man realiserar algoritmen är rejält annorlunda). Så även om detta skulle vara öppen källkod skulle det antagligen ha rätt begränsad nytta utanför Snapdragon-kretsen.

Att denna teknik är användbar på mobiler råder dock inget tvivel om. Mobiler har ju skärmar med exceptionellt hög pixeldensitet, så är lite av ett "best-case" för kvalité samtidigt som mobiler behöver alla förenklingar de kan få till för att minska antalet beräkningar och därmed öka batteritiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det som vi inte vet är om de använder deras Neural Engine alls i metal fx.
Det kan finnas en antydan till det då de säger att metal fx ska fungera på enheter med stöd för ios16 (där alla så vitt jag vet har ANE).

Men för datorer säger de macOS 13.0 vilket innefattar Intel-macs. Dock skriver de att metal fx inte har stöd för alla enheter som har stöd för macOS 13.
Men igen: det kan ju också innebära att de bara har stöd för sina egna GPUs bara. Så det behöver egentligen inte vara relaterat till ANE.

Även på sidan du länkar så benämner de ju det som GPU-accelererat medan inget nämns om ML.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Fungerar även för VR där det är Qualcomms chip (XR2) som är dominerande på stand alone virtual reality

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc