Permalänk

Har någon handlat på Sellpy?

Ser att det ligger mycket annonser ute på Tradera från Sellpy.

Är det någon som handlat där?

Vad är era erfarenheter av dom?

Permalänk
Medlem

Jag har handlat mycket kläder därifrån, det mesta bra med en del halvtråkiga upplevelser. För att summera:

  • Frakten är relativt dyr och långsam

  • Det går enligt dem själva att returnera varor, men det blir ofta så dyrt att det inte är värt

  • Bilderna och beskrivningarna gör inte alltid varan rättvis, men är oftast bra om man kollar noggrant

  • Grejer kan vara hur gamla som helst, men konstig passform osv., så det gäller att ha koll på vad man köper

Hoppas det kan vara till lite hjälp, fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Frugan är klädgalen och har både köpt och sålt via Sellpy.

Som lumberjack skriver så är det långsamt och som med alla kläder är passformen alltid ett issue.

Men man får prova och returnera om man inte tagit bort deras etiketter.

Frugan har aldrig gnällt om dyr frakt, så det kan jag inte svara på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Frugan är klädgalen och har både köpt och sålt via Sellpy.

Som lumberjack skriver så är det långsamt och som med alla kläder är passformen alltid ett issue.

Men man får prova och returnera om man inte tagit bort deras etiketter.

Frugan har aldrig gnällt om dyr frakt, så det kan jag inte svara på just nu.

Precis så. Dyrt är ju ett relativt begrepp, jag bor centralt i Göteborg och det brukar kosta typ 79:- samt att det alltid tar runt en vecka för grejerna att komma, ibland ännu längre.

Man är väl lite för van vid typ 29:- frakt och man har grejerna dagen efter

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Har köpt npgra ggr därifrån.
Inte kläder men elektronik.
Det är oftast överprisat men ibland har man fått bra deal.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Ligger en blå jätte påse i vårt vardagsrum full med kläder som Sellpy ska hämta idag. Går inte att lämna in hos ombud fast de kommer på kvällen så det fungerar ändå.

Frugan använder de flitigt, hon verkar nöjd fast långt från allt passar men det är nog ingen större skillnad mot vanlig shopping av damkläder på nätet. Priset sjunker hela tiden så man kan göra en del fynd om man orkar vänta och innan annan hinner före, fast de har massor av kläder så det e nog lugnt.

Tycker det är ganska tråkigt att köpa kläder fast ett bälte och t-shirts blev det, passade bra.

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Jag har handlat mycket kläder därifrån, det mesta bra med en del halvtråkiga upplevelser. För att summera:

  • Frakten är relativt dyr och långsam

  • Det går enligt dem själva att returnera varor, men det blir ofta så dyrt att det inte är värt

  • Bilderna och beskrivningarna gör inte alltid varan rättvis, men är oftast bra om man kollar noggrant

  • Grejer kan vara hur gamla som helst, men konstig passform osv., så det gäller att ha koll på vad man köper

Hoppas det kan vara till lite hjälp, fråga gärna om det är något specifikt du undrar över.

Tänkte mer om det är säkert att handla där?

Vilka betalsätt använder dom sig av?

Långsam frakt kan man leva med, men inte att bli lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tänkte mer om det är säkert att handla där?

Vilka betalsätt använder dom sig av?

Långsam frakt kan man leva med, men inte att bli lurad.

Ja, jag skulle säga att det är väldigt säkert.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Har handlat en del spel där. Det enda är väl att de har väldigt dålig koll (säljer kontroller till radiostyrda bilar som tv-spelskontroller etc) så man får ha koll på vad man köper och titta noga på bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tänkte mer om det är säkert att handla där?

Vilka betalsätt använder dom sig av?

Långsam frakt kan man leva med, men inte att bli lurad.

Om jag inte missminner mig så äger HM stora delar av Sellpy, så det är ju inte bara Kalle och Kurt i sitt garage som driver det här.

Jag köpte en frack av Sellpy på Tradera för några år sedan, så kan inte uttala mig om betalsÄtt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Tänkte mer om det är säkert att handla där?

Vilka betalsätt använder dom sig av?

Långsam frakt kan man leva med, men inte att bli lurad.

3,7 på Trustpilot.
https://se.trustpilot.com/review/www.sellpy.se

Gissar att sura kunder oftare lämnar dåligt betyg än nöjda. Att du skulle bli blåst på pengarna bedömer jag som 0%. chans. Frugan som är stammis har mest haft problem med konstiga storlekar.

Permalänk
Medlem

Min sambo har sålt en del grejer där, verkar som en schyst affärsidé tänkte jag.
Så jag bestämde mig för att köpa en kostym där. Köpte en Hugo Boss "i nyskick, utan tecken på användning".
En byxficka var rejält sliten och det hängde trådar, ena armbågen hade en väldigt stor håla, a lá "åkt skateboard utför och vurpat".
Skickade tillbaka skiten, första och sista gången jag handlade där, inte värt min tid

Permalänk
Medlem

Sambon har shoppat rätt mycket där, jag har köpt ett fåtal plagg med.
Inga större konstigheter, det är ju lite chansning på storlek och skick men deras beskrivningar brukar stämma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Största problemet är att personerna som identifierar och lägger upp produkter saknar grundläggande kompetens. Av nyfikenhet så skummade jag lite av deras utbud på Tradera och noterade hur följande saker beskrevs:

- Dokumentförstörare som skrivare
- DVD-brännare som diskettläsare
- Squashbollar som pingisboll
- Nätverkskort, TV-kort, ram-minne som moderkort
- Nätagg som datorfläkt

Jag har köpt genom Sellpy två gånger. Ett Apple tangentbord och en mus. Tangentbordet hade en stor repa som inte var synlig på bilderna eller nämndes i annonsen. Som det nämns ovan så är H&M majoritetsägare i Sellpy så det är "säkert" men det framstår som slump om sakerna stämmer med annonsbeskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Största problemet är att personerna som identifierar och lägger upp produkter saknar grundläggande kompetens.

Jag brukar kolla tangentbord och möss på Tradera ganska ofta. Ofta ser jag annonser från Sellpy, med trådlös mus utan mottagare, eller mottagare utan mus som säljs som mus.
Påpekar man det till Sellpy händer inget. Och liknande grejer läggs upp på samma sätt veckan efter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag brukar kolla tangentbord och möss på Tradera ganska ofta. Ofta ser jag annonser från Sellpy, med trådlös mus utan mottagare, eller mottagare utan mus som säljs som mus.
Påpekar man det till Sellpy händer inget. Och liknande grejer läggs upp på samma sätt veckan efter.

Ja, det känns ju lite krims krams wish varning tycker jag.

Man får väl helt enkelt testa och bilda sig en egen uppfattning.

Hur är det med kundtjänst? Erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Köpt en del kläder därifrån. Tycker det fungerar OK men som ovan sagt så tar det sin lilla tid innan man får grejerna.

Permalänk
Skrivet av Casimir2323:

Köpt en del kläder därifrån. Tycker det fungerar OK men som ovan sagt så tar det sin lilla tid innan man får grejerna.

Ok hur betalar man?

Är det fortfarande av privatpersoner man köper av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, det känns ju lite krims krams wish varning tycker jag.

Man får väl helt enkelt testa och bilda sig en egen uppfattning.

Hur är det med kundtjänst? Erfarenheter?

De säljer andrahandsvaror och de har funnits i många år, du kan vara lugn och sluta överanalysera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok hur betalar man?

Är det fortfarande av privatpersoner man köper av?

Har för mig att jag betalat med Swish. Man köper av Sellpy, man vet inte vem som lämnat in varorna ursprungligen.

Gjorde en räd och köpte skjortor för nåt år sen. 150-200kr/plagg istället för 1000kr och det mesta var knappt använt.

Permalänk
Medlem

Köpte en yllerock i ”nästan nyskick” från Hugo Boss för 600 kr, och den var i fint skick förutom att den luktade hemskt. Tänk lukten hos en dåligt sorterad secondhand-butik. Jag sprang med den till kemtvätten och fick lägga 200 för att få den tvättad.

Jag tyckte dålig lukt rimmade illa med beskrivningen, så jag bad om att få kemtvätten ersatt vilket deras kundtjänst vägrade gå med på. Det enda de erbjöd var retur mot pengarna tillbaka. Jag orkade inte bråka mer (fick trots allt en riktigt bra rock för 600+200 kr när nypris var över 6000), så jag släppte det. Allt som allt funkade det väl okej men tycker man borde kunna kräva att kläderna är fräscha oavsett skick.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mina döttrar handlar som galningar av dem…
Har fungerat galant varje gång och returer mm funkar altid smärtfritt!

Rekommenderas

Visa signatur
Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har handlat där och blivit nöjd. Ett par jeans någon gång, en halsduk en annan. Att skicka in däremot, det har hittills inte varit en höjdare. Tyvärr verkar det endast vara Airmee som gäller och då jag bor i ett nyproducerat område går min adress inte in i deras system. Således blir upphämtning av påsen avbokad varje gång. Slutade med att jag skänkte bort det istället, det var för drygt att hålla på med.

Permalänk
Medlem

Har positiva erfarenheter i meningen att de två Wii-kontroller jag köpte därifrån fungerade - däremot saknades ena batteriluckan. De drog av en hundring tror jag, typ, sedan köpte jag en replacement för ett par tior. Så, de försöker ha lite service iaf. Men produktbeskrivningarna är ofta väldigt fel, de som skriver dem är nog underbemannade, underbetalda och underkompetenta. Riktigt konstiga priser också, ibland mer än nypris på saker som knappt ens är kompletta.

Smidigt sätt om man vill bli av med ett stort antal saker utan problem antar jag, tror dock de har en maxgräns på 100 saker utan en ganska dryg avgift. Eller hur det nu var. Men köpa därifrån borde funka bara man vet att beskrivningarna är uppåt väggarna ibland.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Köpte ett par Roccat möss, de var inte i direkt suveränt skick

En trasig äldre stereo som inte fungerade alls men fick full refund och behövde inte skicka tillbaka

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Har positiva erfarenheter i meningen att de två Wii-kontroller jag köpte därifrån fungerade - däremot saknades ena batteriluckan. De drog av en hundring tror jag, typ, sedan köpte jag en replacement för ett par tior. Så, de försöker ha lite service iaf. Men produktbeskrivningarna är ofta väldigt fel, de som skriver dem är nog underbemannade, underbetalda och underkompetenta. Riktigt konstiga priser också, ibland mer än nypris på saker som knappt ens är kompletta.

Smidigt sätt om man vill bli av med ett stort antal saker utan problem antar jag, tror dock de har en maxgräns på 100 saker utan en ganska dryg avgift. Eller hur det nu var. Men köpa därifrån borde funka bara man vet att beskrivningarna är uppåt väggarna ibland.

Ok, har gjort mitt första köp nu så det skall bli spännande att se kvaliten.

Dock är det flera veckors leveranstid; brukar det vara det?

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Jag har handlat där och blivit nöjd. Ett par jeans någon gång, en halsduk en annan. Att skicka in däremot, det har hittills inte varit en höjdare. Tyvärr verkar det endast vara Airmee som gäller och då jag bor i ett nyproducerat område går min adress inte in i deras system. Således blir upphämtning av påsen avbokad varje gång. Slutade med att jag skänkte bort det istället, det var för drygt att hålla på med.

Ok, såhär långt har det fungerat smidigt för mig.
Återstår att se leveranstiden, beställde idag och de angav den 20:e Maj.

Är 3 veckor leveranstid normalt vid beställning hos Sellpy?