Permalänk
Medlem

ny dator men ändå slö...

köpte för ett tag sedan lite nya delar och byggde ihop men är missnöjd med prestandan.

P4 2,4 800.
Abit IS7
256 3200.

Innan
P3 450
196 Ram

Visst den nya är betydligt snabbare i det mesta MEN ibland när man har många program igång vilket jag gillar så är den väldigt slö och prestandan är inte så mkt bättre än min gamla faktiskt, det låter sjukt men så är det. Kan detta bero på mitt minne? Windows är trots allt minneskrävande men tycker den borde vara grymmt mkt snabbare än den gamla trots allt...

vad kan vara mitt problem? ngn optimering? tackar....

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem

256 mb RAM är alldeles för lite. Du bör ha 512mb.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Precis. 256mb ram är i minsta laget. Specielt om du kör WinXP. Iofs framgår det inte om du gör det men om du gör det så är 256mb minne för lite

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men har du formaterat och installerat om windows när du fixade den nya hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Dum fråga, men har du formaterat och installerat om windows när du fixade den nya hårdvaran?

Jodå jag kör XP och har formaterat allt efteråt "givetvis"

Men kvarstår dock att jag även körde XP innan på den gamla. Är minnet så avgörande i Windows att processorn inte har lika mkt med saken att göra? tycker det känns så i mitt fall...

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem

Det är därför man väljer amd
Färre problem enligt mig

Men ärligt talat så tycker jag att 256 är alldeles för lite idag. Minst 512 ska du ha om du vill köra många program samtidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
Jodå jag kör XP och har formaterat allt efteråt "givetvis"

Men kvarstår dock att jag även körde XP innan på den gamla. Är minnet så avgörande i Windows att processorn inte har lika mkt med saken att göra? tycker det känns så i mitt fall...

Nja, men du utnyttjar inte din nuvarande processors potential med bara 256. Köp en modul till av exakt samma märke/model. Eller två till om du har 2st 128 nu.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter på en 233mgz ocg 64 mbram till nästa vecka då komemr mia delar:D(har xp)

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk
Medlem

Men det beror väl på lite vad han menar "segt"....
Okej att 256mb ram inte är det mesta idag, men om det inte är jätte tunga program ska det gå rätt bra.
Definiera lite hur segt det går. Det kan inte avra ngra skumma minnestimings osv?

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

fresten, kör 2k istället snabbare!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
Jodå jag kör XP och har formaterat allt efteråt "givetvis"

Men kvarstår dock att jag även körde XP innan på den gamla. Är minnet så avgörande i Windows att processorn inte har lika mkt med saken att göra? tycker det känns så i mitt fall...

När minnet tar slut så fejkar windows att du har mer minne än vad du i själva verket har (swapfilen).
Då blir det hårddiskens prestanda som avgör hur snabb datorn känns. Du kan ju kika i aktivitetshanteraren, och se hur det står till med minnesanvändningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara