Någon som testat Qliro?

Permalänk

Någon som testat Qliro?

Sitter och funderar på om man skall använda sig utav Qliro vid betalningen.
Då skall månadskostnaden bli 239 kr i månaden plus s k uppläggningsavgifter.

Kan jag betala en större summa på min avbetalning, eller måste hela skulden betalas samtidigt?

Vad menas med "effektiv ränta"?

Någon som har testat Qliro och kan dela med sig utav sina erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Är det som Blocket använder? Det är snarlikt Klarna om jag inte minns fel.
Har för mig man kan dela upp betalningen, jag har dock aldrig dela upp betalningar men det har funka bra för mig de få gånger jag har använt det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Sitter och funderar på om man skall använda sig utav Qliro vid betalningen.
Då skall månadskostnaden bli 239 kr i månaden plus s k uppläggningsavgifter.

Kan jag betala en större summa på min avbetalning, eller måste hela skulden betalas samtidigt?

Vad menas med "effektiv ränta"?

Någon som har testat Qliro och kan dela med sig utav sina erfarenheter?

Det är väl samma som alla andra avbetalningstjänster,ett tips är att läsa avtalet innan du tecknar nått.

Permalänk
Medlem

Läs igenom avtalet först och främst. Där lär du få svar på dina frågor då det i slutändan kan skilja sig och går som inte besvara utan att ha läst avtalet själv.

Rent generellt så kan du välja det belopp du betalar i månaden, du har ett minimumbelopp men det går bra att betala mer.

Den effektiva räntan är ränta + avgifter (t ex faktura- eller uppläggningsavgift). Ska du jämföra lån så vill du alltid jämföra den effektiva räntan då det omfattar den totala kostnaden.

Ingen direkt skillnad på Qliro, Klarna eller andra avbetalningstjänster.

Permalänk
Testpilot

@Eduardo_S Qliro är precis som Klarna, en form av bank som erbjuder delbetalning.

Var försiktig med dessa, oftast betalar du minst 20% mer på ditt köp för varje år du lägger upp din delbetalning. Det brukar stå i den finstilta texten när du är i kassan och väljer upplägg (t.ex. 12 månader, 24 månader o.s.v.) vad den totala kostnaden faktiskt blir i slutändan.

Sedan kommer du på din månadsfaktura få något som heter i stil med "valfritt belopp från X, eller fortsätt med nuvarande betalningsplan". Det är här du blir "lurad", d.v.s. du ska egentligen betala säg 200kr enligt ditt köp, men du får valet att betala en mindre summa, säg 100kr.

Problemet när du då väljer att betala 100kr, är att du binder ett nytt avtal, där delbetalningen kanske är 3 år istället för 1 år. Vad detta innebär i praktiken är att du får 20%x3 i effektiv ränta på ditt köp. Och har du väl gjort detta valet kan du inte ångra dig.

För att klargöra lite mer: Det här med effektiv ränta appliceras som en slags ökning av din skuld. Säg att du köpt något för 100kr och den effektiva räntan är 20%, då är din skuld till Qliro egentligen 120kr. Så även om du skulle betala av hela skulden direkt på första fakturan så är inte skulden på 100kr (som prylen kostade), utan nu 120kr tack vare den effektiva räntan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

@Eduardo_S Jag avrådar i allra största mån för att teckna något på just delbetalning om du inte har kapital undansparat för att lösa ut skulden om det krävs. Banker som Qliro och Klarna är långt mindre förstående för en dålig ekonomisk sits.

En hyresvärd eller telefonoperatör kan vänta några månader och låta dig samla dina skulder tills en eventuell ekonomisk kris är löst. Räntebanker som Klarna och Qliro kommer gå direkt till inkasso om du missar dina betalningar för länge.

Det är en sak att köpa något på faktura, det är en helt annan sak att köpa något på delbetalning. Tänk dig för en extra gång, talar från erfarenhet här.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

@Eduardo_S Jag avrådar i allra största mån för att teckna något på just delbetalning om du inte har kapital undansparat för att lösa ut skulden om det krävs. Banker som Qliro och Klarna är långt mindre förstående för en dålig ekonomisk sits.

En hyresvärd eller telefonoperatör kan vänta några månader och låta dig samla dina skulder tills en eventuell ekonomisk kris är löst. Räntebanker som Klarna och Qliro kommer gå direkt till inkasso om du missar dina betalningar för länge.

Det är en sak att köpa något på faktura, det är en helt annan sak att köpa något på delbetalning. Tänk dig för en extra gång, talar från erfarenhet här.

Jag vet också att man skall undvika att betala det lägsta beloppet att betala.
Därför brukar jag alltid betala mer i månaden än det lägsta beloppet

Så om man betalar av mer per månad än minimibeloppet, låt säga 300 kr istället för 239kr?

Sedan kan man väl lösa hela skulden direkt när man får kapitalet att lösa skulden med?

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

@Eduardo_S Qliro är precis som Klarna, en form av bank som erbjuder delbetalning.

Var försiktig med dessa, oftast betalar du minst 20% mer på ditt köp för varje år du lägger upp din delbetalning. Det brukar stå i den finstilta texten när du är i kassan och väljer upplägg (t.ex. 12 månader, 24 månader o.s.v.) vad den totala kostnaden faktiskt blir i slutändan.

Sedan kommer du på din månadsfaktura få något som heter i stil med "valfritt belopp från X, eller fortsätt med nuvarande betalningsplan". Det är här du blir "lurad", d.v.s. du ska egentligen betala säg 200kr enligt ditt köp, men du får valet att betala en mindre summa, säg 100kr.

Problemet när du då väljer att betala 100kr, är att du binder ett nytt avtal, där delbetalningen kanske är 3 år istället för 1 år. Vad detta innebär i praktiken är att du får 20%x3 i effektiv ränta på ditt köp. Och har du väl gjort detta valet kan du inte ångra dig.

För att klargöra lite mer: Det här med effektiv ränta appliceras som en slags ökning av din skuld. Säg att du köpt något för 100kr och den effektiva räntan är 20%, då är din skuld till Qliro egentligen 120kr. Så även om du skulle betala av hela skulden direkt på första fakturan så är inte skulden på 100kr (som prylen kostade), utan nu 120kr tack vare den effektiva räntan.

Om man betalar av mer per månad då?

Beloppet som står är ju ett minimibelopp, och därmed lätt att fastna i räntefällan.

Permalänk
Medlem

Har använt Qliro, men betalade på faktura och då skiljer sig inte tjänsterna speciellt mycket åt.

Som alltid om du funderar på att betala per månad, behöver du verkligen det du ska köpa?

Permalänk
Medlem

Är det inte smartare att spara ihop pengar till det du vill köpa istället för att köpa på kredit? Det verkar som att du tänkt lösa skulden ganska snabbt och då är det bättre att spara och sen betala kontant

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Eduardo_S:

Jag vet också att man skall undvika att betala det lägsta beloppet att betala.
Därför brukar jag alltid betala mer i månaden än det lägsta beloppet

Så om man betalar av mer per månad än minimibeloppet, låt säga 300 kr istället för 239kr?

Sedan kan man väl lösa hela skulden direkt när man får kapitalet att lösa skulden med?

Skrivet av Eduardo_S:

Om man betalar av mer per månad då?

Beloppet som står är ju ett minimibelopp, och därmed lätt att fastna i räntefällan.

Du kan alltid betala in mer än det som står, det som händer om du betalar in mer en månad, det är att du får betala lite mindre kommande månader. Men du kommer fortfarande alltid betala mer i slutändan tack vare den effektiva räntan och eventuella administrativa avgifter (t.ex. uppläggningsavgift).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Eduardo_S:

Så om man betalar av mer per månad än minimibeloppet, låt säga 300 kr istället för 239kr?

Det intressanta är snarare hur mycket totalbeloppet är och hur mycket ränta du kommer att pynta när avbetalningen är klar. Qliro har (enligt en snabb googling) effektiv ränta på 19,90% plus administrationsavgift på 29kr/mån. Att du betalar av 300 eller 239 kronor av skulden säger inget om vi inte vet hur mycket kredit du nyttjar. Först när man vet det kan man få fram en prognos för den effektiva räntan.

Vad som gäller köp på delbetalning så är den praktiska biten väldigt odramatisk. Du betalar helt enkelt en månadskostnad och hos Qliro uppstår inga konstigheter såvida du betalar i tid. Däremot skulle jag starkt avråda från att handla nöjesprylar på avbetalning av privatekonomiska skäl. Att handla på kredit blir lätt impulsivt och har man inte disciplinen som krävs kan det sluta illa. Som flera tidigare har nämnt är det bättre att spara ihop ett eget kapital och sedan ta beslut om du verkligen vill ha prylen eller inte.

Permalänk
Medlem

Vad är det för lån du tänker ta som kostar under 300:- per månad och hur lång bindningstid är det? Låter som en bättre idé att spara till det du tänker köpa om det handlar om såna småsummor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Sitter och funderar på om man skall använda sig utav Qliro vid betalningen.
Då skall månadskostnaden bli 239 kr i månaden plus s k uppläggningsavgifter.

Kan jag betala en större summa på min avbetalning, eller måste hela skulden betalas samtidigt?

Vad menas med "effektiv ränta"?

Någon som har testat Qliro och kan dela med sig utav sina erfarenheter?

har man slutat med ekonomi i högstadiet nu för tiden? back in my days fick man en kurs i grundläggande ekonomi och fick lära sig om ränta, effektiv ränta mm.

det står för övrigt vad effektiv ränta är i avtalen. men kortfattat. ränta är den summa som plussas på grundbeloppet varje månad (ibland anges den per år), exempelvis 15%. Så har du ett lån på en dator på 15000 så plussas det på 15% ränta vid månadsskiftet

månaden efter kanske du har betalat 2000kr, då plussas det på 15% på 13000kr osv.

effektiv ränta är den totala lånekostnaden, inkl. aviagifter och uppläggningsavgifter

så genom att veta vad effektiva räntan är kan du räkna ut den totala lånekostnaden (exempel: Om jag köper en dator för 15000kr och uppläggningsavgiften är xxxkr och aviavgifterna är xxkr i 24mån och räntan är yy% kommer detta kosta mig 1924kr)

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Är det inte smartare att spara ihop pengar till det du vill köpa istället för att köpa på kredit? Det verkar som att du tänkt lösa skulden ganska snabbt och då är det bättre att spara och sen betala kontant

Jo iofs, men behöver en dator då jag sålt min andra.
Tänkte använda pengarna från försäljningen till att betala av skulden på den nya.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Det intressanta är snarare hur mycket totalbeloppet är och hur mycket ränta du kommer att pynta när avbetalningen är klar. Qliro har (enligt en snabb googling) effektiv ränta på 19,90% plus administrationsavgift på 29kr/mån. Att du betalar av 300 eller 239 kronor av skulden säger inget om vi inte vet hur mycket kredit du nyttjar. Först när man vet det kan man få fram en prognos för den effektiva räntan.

Vad som gäller köp på delbetalning så är den praktiska biten väldigt odramatisk. Du betalar helt enkelt en månadskostnad och hos Qliro uppstår inga konstigheter såvida du betalar i tid. Däremot skulle jag starkt avråda från att handla nöjesprylar på avbetalning av privatekonomiska skäl. Att handla på kredit blir lätt impulsivt och har man inte disciplinen som krävs kan det sluta illa. Som flera tidigare har nämnt är det bättre att spara ihop ett eget kapital och sedan ta beslut om du verkligen vill ha prylen eller inte.

Har inga problem att betala månadsvis, och tänker betala skulden så fort det går.
Summan är 5500 kr, och det skulle kosta ca 250 kr i månaden enligt Qliro.
Jag har möjlighet att betala av mer varje månad, än det fasta beloppet som anges.

Kan jag betala av mer varje månad än det utsatta beloppet för att undvika ränta?

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Du kan alltid betala in mer än det som står, det som händer om du betalar in mer en månad, det är att du får betala lite mindre kommande månader. Men du kommer fortfarande alltid betala mer i slutändan tack vare den effektiva räntan och eventuella administrativa avgifter (t.ex. uppläggningsavgift).

Ok, men det går att betala av skulden om man vill?

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Är det som Blocket använder? Det är snarlikt Klarna om jag inte minns fel.
Har för mig man kan dela upp betalningen, jag har dock aldrig dela upp betalningar men det har funka bra för mig de få gånger jag har använt det.

Ja, det som jag är osäker på är den effektiva räntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Sitter och funderar på om man skall använda sig utav Qliro vid betalningen.
Då skall månadskostnaden bli 239 kr i månaden plus s k uppläggningsavgifter.

Kan jag betala en större summa på min avbetalning, eller måste hela skulden betalas samtidigt?

Vad menas med "effektiv ränta"?

Någon som har testat Qliro och kan dela med sig utav sina erfarenheter?

Om du menar via CDON, har dem just nu räntefritt osv 12 månader. Själv använt flertal gånger , fungerat utan problem, smidigt med app, kundservice varit bra vid flera tillfällen.

Qliro syns även inte på samma sätt som visa andra lån, så även där en fördel att om något ska delbetalas att det inte ska ses som en större nackdel inför framtida andra lån.

Annars om via annan part du ska betala via Qliro, så antigen ta kortare betalningstid för mindre avgifter, eller ta kostnaderna i åtanke om du väljer 12 månader men sedan inte kan betala, så där får du avväga själv.

Brukar själv rekommendera att bättre delbetala när har bra ekonomi så att OM något går åt pipan, så vet du att du har buffert att kunna klara av månadskostnaden, än att redan ligga dåligt, avbetala, och om inte kan betala dina skulder, så blir det en rejäl snöbollseffekt.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Om du menar via CDON, har dem just nu räntefritt osv 12 månader. Själv använt flertal gånger , fungerat utan problem, smidigt med app, kundservice varit bra vid flera tillfällen.

Qliro syns även inte på samma sätt som visa andra lån, så även där en fördel att om något ska delbetalas att det inte ska ses som en större nackdel inför framtida andra lån.

Annars om via annan part du ska betala via Qliro, så antigen ta kortare betalningstid för mindre avgifter, eller ta kostnaderna i åtanke om du väljer 12 månader men sedan inte kan betala, så där får du avväga själv.

Brukar själv rekommendera att bättre delbetala när har bra ekonomi så att OM något går åt pipan, så vet du att du har buffert att kunna klara av månadskostnaden, än att redan ligga dåligt, avbetala, och om inte kan betala dina skulder, så blir det en rejäl snöbollseffekt.

Det gäller denna hos Inet

Blir varan dyrare i slutändan om man väljer "betala lite i taget"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Blir varan dyrare i slutändan om man väljer "betala lite i taget"?

Ja.

Från din länk:
"LITE I TAGET
Delbetalning
Du betalar ett fast belopp varje månad under perioden.
3-12 månader 0% ränta*
36 månader 9,95% ränta*

Samlingsfaktura / konto
Väljer du samlingsfaktura / konto som ditt betalsätt kan du själv bestämma hur mycket du vill betala varje månad krediträntan är 19.90%.

* Delbetalningsalternativ

3 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 95 kr aviavgift 29 kr)
6 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 195 kr aviavgift 29 kr)
12 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 295 kr aviavgift 29 kr)
36 månader med 9,95% ränta (uppläggningsavgift 395 kr aviavgift 29 kr)
Qliro Samlingsfaktura med 19,90% ränta (uppläggningsavgift 0 kr aviavgift 29 kr)
Effektiv ränta vid köp om 10 000 kr med 0% ränta i 12 månader är f.n. 11,45%."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det gäller denna hos Inet

Blir varan dyrare i slutändan om man väljer "betala lite i taget"?

Såvida det inte är en kampanj för räntefritt/avgiftsfritt, så såklart kommer slutsumman bli dyrare. Enbart avi för 1 år ligger på 360 kr, lägg till upp.avgift, så blir totalen ju drygt 660 kr.

Så om du känner att för att avbetala mot 660 kr dyrare i slutändan är värt och har redan bra ekonomi för det, och behöver produkten, kör på, annars med tanke på dessa tider, se över istället begagnat, annan produkt på rea eller invänta vår/sommarrea/BF mm.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Såvida det inte är en kampanj för räntefritt/avgiftsfritt, så såklart kommer slutsumman bli dyrare. Enbart avi för 1 år ligger på 360 kr, lägg till upp.avgift, så blir totalen ju drygt 660 kr.

Så om du känner att för att avbetala mot 660 kr dyrare i slutändan är värt och har redan bra ekonomi för det, och behöver produkten, kör på, annars med tanke på dessa tider, se över istället begagnat, annan produkt på rea eller invänta vår/sommarrea/BF mm.

Ok, 660 kr är ingen jättesumma, var rädd för att det skulle handla om tusenlappar.
Behöver även produkten, då jag kommer vara utan dator snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, 660 kr är ingen jättesumma, var rädd för att det skulle handla om tusenlappar.
Behöver även produkten, då jag kommer vara utan dator snart.

Så om du redan tänkt köra på det, hitta samma/liknande via CDON just nu med tanke på kampanjen dem har, så får du istället räntefritt, och även Inet finns på CDON, så samma laptop kanske finns där.

https://cdon.se/hemelektronik/asus-vivobook-15-d515-15-6-ryze...

Annars denna, lite dyrare men bättre, såld av Inet, köp via CDON, betala med Qliro räntefritt = bäst lösning.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ja.

Från din länk:
"LITE I TAGET
Delbetalning
Du betalar ett fast belopp varje månad under perioden.
3-12 månader 0% ränta*
36 månader 9,95% ränta*

Samlingsfaktura / konto
Väljer du samlingsfaktura / konto som ditt betalsätt kan du själv bestämma hur mycket du vill betala varje månad krediträntan är 19.90%.

* Delbetalningsalternativ

3 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 95 kr aviavgift 29 kr)
6 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 195 kr aviavgift 29 kr)
12 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 295 kr aviavgift 29 kr)
36 månader med 9,95% ränta (uppläggningsavgift 395 kr aviavgift 29 kr)
Qliro Samlingsfaktura med 19,90% ränta (uppläggningsavgift 0 kr aviavgift 29 kr)
Effektiv ränta vid köp om 10 000 kr med 0% ränta i 12 månader är f.n. 11,45%."

Så det är samlingsfakturan som har det svinhöga räntan på 19.90%?

Dålig på matte; hur mycket blir 9,95% ränta i slutändan utöver det fasta månadsbeloppet?

Tänkte mig antingen 12 eller 36 månader.

Kan jag välja att slutbetala skulden om jag får tillfälle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Så det är samlingsfakturan som har det svinhöga räntan på 19.90%?

Dålig på matte; hur mycket blir 9,95% ränta i slutändan utöver det fasta månadsbeloppet?

Tänkte mig antingen 12 eller 36 månader.

Kan jag välja att slutbetala skulden om jag får tillfälle?

Samlingfakturan har olika delbetalningsnivåer som nämns, där 36 månader har ränte, 12 och lägre har ej ( via Inets villkor, kan vara annorlunda via andra såklart)

Det är 19,90 % utöver uppläggningsavgiften och aviavgiften, så enbart avi ligger på ett par extra tusen om du väljen mer än 12 månader. Så kör på bäst på det jag nämnt ovan, för om du redan är osäker så ta isåfall det säkraste alternativet.

Såklart kan du slutbetala om du vill det, dock bättre köra på och ha kostnaden i åtanke, så kan du spara åt sidan kontant vid andra oförutsedda händelser.

Permalänk
Medlem

Annan riktigt billig modell för priset om modellen ovan vart dyr:
https://cdon.se/hemelektronik/asus-vivobook-14-tum-fhd-med-ry...

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Samlingfakturan har olika delbetalningsnivåer som nämns, där 36 månader har ränte, 12 och lägre har ej ( via Inets villkor, kan vara annorlunda via andra såklart)

Det är 19,90 % utöver uppläggningsavgiften och aviavgiften, så enbart avi ligger på ett par extra tusen om du väljen mer än 12 månader. Så kör på bäst på det jag nämnt ovan, för om du redan är osäker så ta isåfall det säkraste alternativet.

Såklart kan du slutbetala om du vill det, dock bättre köra på och ha kostnaden i åtanke, så kan du spara åt sidan kontant vid andra oförutsedda händelser.

Då undviker jag samlingsfakturan och siktar in mig på avbetalning.

Kan du hjälpa mig med att räkna ut vad det kostar vid avbetalning för datorn hos Inet jag länkade ovan?
Det går att börja delbetala och sedan slutbetala när man fått ihop hela summan "kontant"?.

Ordet ränta ger mig kalla kårar längs ryggraden.

Permalänk
Medlem

Tycker du har väldigt många trådar igång gällande avbetalningar av olika saker. Hur ser dina ekonomiska förutsättningar ut egentligen då du inte kan lägga 5000 på en dator? Att köpa på avbetalning är i princip alltid en dålig lösning utom ev. bostad och redskap som krävs för att man ska kunna utföra ett arbete eller studier såsom bil eller studiedator, men det kanske är dator för studier du ska låna till?

Permalänk
Medlem

Qliro funkar alldeles utmärkt. Många som orerar om att man ska tänka sig för och absolut inte betala saker med kredit. Det låter väl bra men ibland kanske man ändå överväger det alternativet om man anser att man inte kan vänta på grejerna. Är man sansad så är det väl ett helt ok alternativ så länge man har koll på räntor och avgifter. För dyrare blir det. Själv har jag mest använt det för att kanske dela upp betalningen på typ tre månader max.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE