Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Bodelning hjälp

Hej
Har hamnat på min lott att ordna med bodelning. Min motpart missförstånd att banken skulle göra det men så var inte fallet. Ska ju tas fram massa uppgifter på hus och värden och grejor.

Har ju fått värdering på huset, sen ska man sätta ett fiktivt mäklarsrvode och ev vinstskatt. Sen ska väl olika åtgärder på huset tas fram. Vi har ju lagt olika mycket på både insats och renoveringar så det ställer väl till det.
Känner att vi borde kunna göra detta själva utan att blanda in jurister då vi är hyggligt överens.

Är just att få till vad vi ska räkna på så det blir rätt och ingen blir lurad liksom. Har ni några tips hur man räknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Känner att vi borde kunna göra detta själva utan att blanda in jurister då vi är hyggligt överens.

Man är överens tills man inte är det och pengar och ägodelar är väldigt lätt att vara oense om. Av erfarenhet (av dödsbo, men samma lika..) så är det värt att anlita någon annan. Visserligen kanske ni inte har något intresse för en långvarig relation efter det här (som syskon har vid ett dödsbo) men det kanske ändå känns bra att veta att man inte avslutar det hela med ett fullskaligt krig om det går riktigt illa.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Man är överens tills man inte är det och pengar och ägodelar är väldigt lätt att vara oense om. Av erfarenhet (av dödsbo, men samma lika..) så är det värt att anlita någon annan. Visserligen kanske ni inte har något intresse för en långvarig relation efter det här (som syskon har vid ett dödsbo) men det kanske ändå känns bra att veta att man inte avslutar det hela med ett fullskaligt krig om det går riktigt illa.

Kan ju säga att vi redan skrivit lista på ägodelar.

Nu har ju vi blivit mer resonliga än i början av allt. Men jag antar att även en jurist vill ha uppgifter för att kunna göra vissa bedömningar och räknanden...

Hon har ju rent ekonomiskt gått in med mer insats och bostaden, och det är inget jag tänker sitta och lura av henne. Jag har ju inte kunnat betala lika mkt under viss period.

Men jag

Permalänk
Medlem

Anlita en jurist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Hon har ju rent ekonomiskt gått in med mer insats och bostaden, och det är inget jag tänker sitta och lura av henne. Jag har ju inte kunnat betala lika mkt under viss period.

Du gör såklart som du vill [1]. Normalt delas boet lika när man är/varit gift, i frånvaro av äktenskapsförord, 11 kap 3 paragrafen äktenskapsbalken. För sambo är huvudregeln, i frånvaro av samboavtal, att man delar bostad som köpts för gemensamt boende lika, se 14 paragrafen i sambolagen.

Man kan ana att ditt ex känner till detta och att det blir väldigt mycket svårare att gnälla på bodelningen i efterhand ifall man själv tog hand om den och avsade sig saker man hade rätt till.

[1] Riktigt som man vill kan man inte göra i alla situationer på grund av regler om borgenärsskydd (till förmån för dem som lånat ut pengar till er). Man kan inte avsäga sig egendom man har rätt till precis hur som helst.