Permalänk

Spelburk till grabben

Hallå där!

Som titeln säger, min grabb börjar närma sig sin 10 års dag och det är dags för en dator enligt min mening.

Jag är hemskt utdaterad gällande vad som är rimligt med för dagens spel.

Han spelar (just nu) mest Minecraft Roblox och liknande. Men om han är som jag var så lär det bli spel som CS2 i framtiden.

Räcker budgeten på 8k? Jag tänker leta skärm begagnat så kan inte säga hz eller liknande.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara något? Notera att PSU:n inte inkluderar en strömkabel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagermannen:

Hallå där!

Som titeln säger, min grabb börjar närma sig sin 10 års dag och det är dags för en dator enligt min mening.

Han spelar (just nu) mest Minecraft Roblox och liknande. Men om han är som jag var så lär det bli spel som CS2 i framtiden.

Räcker budgeten på 8k? Jag tänker leta skärm begagnat så kan inte säga hz eller liknande.

Mvh

Ett alternativ runt 900 kr bör räcka för en begagnade bildskärm ifall du vill så kan också lägga till en bättre CPU kylare för lite lägre ljudnivå.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

om du vill ha allt nyt så gå med scarebos förslag. Men när du ändå köper något begagnat så kanske du är intreserad i andra delar också. Jag tänker att detta bygget med en begagnad 2080 ti för typ 3k skulle passa väldigt bra. Och beroende på hur bra deal du får på grafikortet kanske du kan gå upp till i5 12400f

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagermannen:

Hallå där!

Mvh

Kan du bygga datorn själv? Om inte kanske du kan följa youtube guide, anledningen till att vi vill veta är att oftast så får man mest och bäst för pengarna att bygga själv.

Om inte och du vill att den ska vara byggd av till exempel webhallen eller inet
Känner du dig bekväm att installera windows själv?
Finns produktnyklar för det för ca 200kr istället för 1449kr som webhallen och inet tar.

Eller vill du ha allt helt klart byggt och installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/LCpVt.png

om du vill ha allt nyt så gå med scarebos förslag. Men när du ändå köper något begagnat så kanske du är intreserad i andra delar också. Jag tänker att detta bygget med en begagnad 2080 ti för typ 3k skulle passa väldigt bra. Och beroende på hur bra deal du får på grafikortet kanske du kan gå upp till i5 12400f

Känns lite på gränsen med nätagget 500w för 2080ti även om det är gold.

Annan tanke på cs och roblox är cpu och ram heavy om det fortsätter som det varit. Vad tycker du om att välja en 12400f och kanske en 2070 beg istället? Nu är ju att hitta beg grafikkort som man vill ha till rätt pris inget garanterst men något sånt riktmärke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Vad har Gold med saken att göra? Det anger ju bara hur effektivt nätaggregatet är, inte hur mycket ström det kan leverera.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Annan tanke på cs och roblox är cpu och ram heavy om det fortsätter som det varit. Vad tycker du om att välja en 12400f och kanske en 2070 beg istället? Nu är ju att hitta beg grafikkort som man vill ha till rätt pris inget garanterst men något sånt riktmärke?

ja 500w är nog lite på gränsen. han kan betala 150kr mer och skaffa thermaltake 750w bronze. Cs iallafall bryr sej nästan bara om hur snabba ens kärnor är. Och i3 12100f har några sjukt snabba sånna. Och sen så tror jag att det också kan vara bättre att ha lite mer gpu kraft när han vill köra annat. Han är ju bara 10år så jag tror att han kommer hitta fler spel att spela. Men som du säger är ändå ett ganska bra tillvägagånsätt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av AvantiJ:

Kan du bygga datorn själv? Om inte kanske du kan följa youtube guide, anledningen till att vi vill veta är att oftast så får man mest och bäst för pengarna att bygga själv.

Om inte och du vill att den ska vara byggd av till exempel webhallen eller inet
Känner du dig bekväm att installera windows själv?
Finns produktnyklar för det för ca 200kr istället för 1449kr som webhallen och inet tar.

Eller vill du ha allt helt klart byggt och installerat?

Inga problem med att bygga själv, snarare ett plus isf. Bra sätt för grabben att lära sig.