Varför använder folk elscooter istället för att cykla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Undrar jag också, cyklade dagligen till förra jobbet som var 7km och kan inte minnas att jag blev svettig förutom de gångerna jag var sen och cyklande snabbt. Men som sagt är ju bara starta några minuter tidigare. Cykeln går oftast snabbare.

Permalänk

För att jag bor i lägenhet och i mitt pyttelilla cykelförråd blir min cykel förstörd. Varannan gång var det något på cykeln som var trasigt... Jag tröttnade på att va bitter och skaffade mig en elsparkcykel som jag kan förvara i lägenheten istället. Hade gärna cyklat annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Hur mycket man svettas har INTE med hur tränad man är att göra! Vissa svettas helt enkelt mer än andra.
Jag har genom hela livet varit en aktiv person som spelar fotboll, innebandy, cyklar landsväg, springer mm. Men jag svettas nästan bara jag knyter på mig fotbollsskorna.
När jag rört på mig kan jag eftersvettas i långt mer än en timme, och så har det alltid varit, sedan jag var ung.

Detta får mig att nu låta bli att cykla till jobbet, trots att jag bara har 4km. Tidigare när jag hade ett mer fysiskt arbete och det inte gjorde något att vara svettig på jobbet pendlade jag med cykel året runt.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag gillar verkligen den dära översittarattityden som skiner fram i vart tjugonde inlägg eller så i tråden.

Tydligen är cyklare, speciellt icke svettiga sådana, eller några som bara kan byta t-shirt till skjorta utan att behöva duscha där mellan någon form av überperzon som bara är minst litegrann bättre än snittet.

Själv tycker jag att det är fantastiskt att det enda vissa personer verkar behöva för att klappa sig själv på axeln är att de trampat på en cykel.

Grattis.

Tycker definitivt de som cyklar är värda en klapp på axeln. Det mest energieffektiva fordon vi har som dessutom är bra för hälsan. Men sen förstår jag att det inte passar alla i alla lägen och att komma svettig till jobbet är absolut störigt. Rätt lätt hänt en varm sommardag när det är bråttom och med ryggsäck på sig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Att cykla är lämpligast för överviktiga människor, resten kan åka bil eller ta elfordon.

Det var det märkligaste jag har läst på länge. Som om normalviktiga människor inte heller behöver röra sig. Var du så undernärd så får du anpassa intaget efter förbränningen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Enligt forskning så svettas vältränade människor mer än otränade då deras svettkörtlar svarar tidigare då kroppen blivit bättre på att reglera sin temperatur.

Permalänk
Medlem

Det är en bra fråga. Lathet känns det ändå som att det oftast slutar med är orsaken på något vis om jag får spekulera fritt. Sen kan ju folk paketera det hur de vill som försvar mot detta men de vet nog innerst inne att detta är orsaken i slutändan när man börjar gräva bland undanflykterna. På samma sätt är det ju många som inte behöver ta bilen eller bussen heller men trots det så gör man detta. Är ju exakt samma grej. Vissa är latare än andra helt enkelt.

Och samtidigt finns många som bor längre från jobbet eller destinationen än de som har elscooter, tar bilen eller bussen men trots detta cyklar eller rentav går man ändå hellre för man vill ha motionen eller bara gillar att röra på sig i allmänhet.

Sen finns ju förstås undantag, folk som rör på sig nog mycket ändå och nöjer sig med scooter, bil eller buss till jobbet och många andra destinationer där det inte behövs. Men denna grupp skulle jag säga är rätt liten ändå.

Och sista spontana undantaget jag kommer på är folk som helt enkelt bor för långt bort för att det ska vara praktiskt möjlig. Men då är nog elscooter inget alternativ heller utan då bil- eller busspendlar man nog.

Det är min spontana analys av situationen 😜

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jag gillar verkligen den där loser attityden där man gör sig själv till ett offer och känner sig ytterst kränkt över att det finns folk som inte blir svettiga efter en cykeltur. Grattis.

Fast det vi sett i tråden är ju en översittarattityd från vissa som cyklar, med oförståelse att det inte är en lösning för alla.

Kan helt ärligt erkänna att jag måste cykla ganska långsamt för att inte börja svettas när jag kommer fram. Elspark är då ett mycket bättre alternativ. Är jag otränad? Nej, springer 60-100km i veckan och styrketränar 2-3ggr/v. Är det fel på mig? Troligtvis inte. Hade jag otur i genlotteriet? Ja, om vi mäter aktiva svettkörtlar så ser det nog inte så bra ut

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag brukar cykla 9 gånger av 10 när jag ska in till kontoret, men elscooter är ju supersmidigt när man inte ska åka direkt hem från jobbet. Ex. idag ska jag till verkstaden och hämta ut min bil efter jobbet, då är det ju supersmidigt att ta en elsparkcykel istället.

Jag pratar ju främst om såna man hyr för stunden, men det gäller väl även med "privata". Alltså är det enklare att ta den med sig vid annat färdsätt. Även för ex. folk som kombinationspendlar och kanske inte vill ta med sig en cykel på ett tåg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Mkt är nog för att elscooter är smidigt o vissa sammanhang vid längre pendling med tåg osv. Men kollar man generellt över landet så är folk latare, förlåt bekvämmare idag än förr. Landet smyger ifatt usa med hur folk ser ut idag. "Nej måste jag gå i tio min av mitt liv, gud vad jobbigt🙄, jag tar scootern."

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Jag har varken cykel eller elspark. MEN skulle jag köpa en så hade det varit elspark.
1. Billigare, ca 5000 vs 15000.
2. Ihopfällbar och simpel att bära upp till jobb / lägenhet och ladda. Slipper även då tänka så mycket på stöldrisken.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag gillar verkligen den dära översittarattityden som skiner fram i vart tjugonde inlägg eller så i tråden.

Tydligen är cyklare, speciellt icke svettiga sådana, eller några som bara kan byta t-shirt till skjorta utan att behöva duscha där mellan någon form av überperzon som bara är minst litegrann bättre än snittet.

Själv tycker jag att det är fantastiskt att det enda vissa personer verkar behöva för att klappa sig själv på axeln är att de trampat på en cykel.

Grattis.

Bästa inlägget i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Det var det mest korkade jag läst idag. Att svettas = otränad vet jag inte riktigt hur du killgissat ihop.

Anpassa farten är absolut vägen framåt men jag har vissa polare som inte kan gå 500m utan att svettas och då är inte ”otränad” ett ord som skulle användas som beskrivning någonsin.

Att man sen blir van en viss typ av träning och därav mer energieffektiv vet jag inte om alltid måste vara ändamålsenligt. Har man tiden att avvara absolut. Men de flesta av oss måste göra ett val över vad vi lägger tiden på.

Mvh äger ingen elspark men två vanliga cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Lata människor köper cykel eller skoter med el!

Enligt studier så har det visat sig att människor med elcykel får mer motion än utan elcykel, de cyklar oxå längre än jämförbara individer med vanlig cykel. Så tvärtom är de mindre lata.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker definitivt de som cyklar är värda en klapp på axeln. Det mest energieffektiva fordon vi har som dessutom är bra för hälsan. Men sen förstår jag att det inte passar alla i alla lägen och att komma svettig till jobbet är absolut störigt. Rätt lätt hänt en varm sommardag när det är bråttom och med ryggsäck på sig.

Wow, läste du ens inlägget du svarade på? Ska vi dela ut medverkansmedaljer för varenda grej folk gör som är bra för hälsan? Då borde inte cykel vara med eftersom det är det absolut farligaste fordonet att färdas på, skitdåligt för hälsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Finns även de som är lyckligt ovetande om att de luktar fan och verkligen behöver duscha även om de inte själva inser det..

Luktar ändå bättre än de som duschat i parfym.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Men är den lagligt? Eller i alla fall har du reggat den på lagligt sätt?
Finns ju många såna att köpa som är egentligen olagligt att köra i offentligt trafik.

Den är laglig. Det följer med ett COC intyg och den är försäkrad.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Lol, tänkte lite samma. Själv har jag bara ca 2,5 km till jobbet och cyklar i princip varje arbetsdag, året runt så länge det inte är värsta snöstormen eller dylikt. Man får nog ta i ordentligt om man ska svettas på en sån kort sträcka. El-scooter är inget alternativ för mig då jag sitter på kontor 8 timmar om dagen och har nollintresse för gym. Vet att el-scooter är bekvämt och praktiskt men det är ju en trade-off med din fysik. Visst man märker inte det i 20-30 års åldern men när man börjar pusha 40 bast så börjar man märka var man har fuskat respektive var man har investerat rätt när det gäller motion och det fysiska.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Wow, läste du ens inlägget du svarade på?

Ja, det gjorde jag. Vad är det som får dig att tolka det som att jag inte gjorde det?

Skrivet av Mordekai:

Ska vi dela ut medverkansmedaljer för varenda grej folk gör som är bra för hälsan? Då borde inte cykel vara med eftersom det är det absolut farligaste fordonet att färdas på, skitdåligt för hälsan.

Nej, men det är väl bra om det uppmuntras att göra saker som gör gott för hälsan?
Att cykla istället för att exempelvis färdas ensam i en tung fossildriven bil är gör stor skillnad gällande miljöpåverkan. Vad är det för fel med att påpeka det? Sen undrar jag om det är så farligt sett till mängden som cyklar i förhållande till de olyckor som sker. Knappast större risk än en el-sparkcykel i alla fall. Har varit relativt många olyckor med de fordonen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Luktar ändå bättre än de som duschat i parfym.

Värst är de som inte duschat och som dränker sig i parfym i tron om att det döljer stanken. Spoilervarning, it makes it worse.

Permalänk
Medlem

Cyklar själv, men nackdelen är ju att man aldrig kan cykla lugnt så man kommer fram till jobbet andfådd/svettig osv. Gillar det själv men är inget vidare på nuvarande jobb utan dusch så får nog börja cykla lugnare.

Kollegorna som kör kostym är ju i princip tvingade att använda elscooter i och med klädplagget. Nej många variabler finns det nog, sen handlar det ju bara om att vi som människor är lata när möjligheten finns.

Samma fråga som varför man går uppför rulltrappor istället för vanliga

Permalänk
Medlem

Elscooter kan köpas in till samma pris som cykel.
Kan ofta förvaras inne på kontoret och hemma. Man kan enkelt ladda dem hemma.
Cykel är stora kräver förvaring hemma och på kontoret om detta finns så kan elcykel vara ett alternativ som är snabbare och stabilare samt fungerar bra i snö, dock ofta mycket dyrare.
Enda nackdelen med elscooter och elcykel när dem laddas ska batteriet vara i en brand påse eller i ett utrymme som klarar av en brand.
På mitt kontor är det det krav att elscooter ladas i brand påse då vi har utbildning i hur man ska släcka litium bränder.

Dock har jag bara en vanlig cykel för att ta mej till jobbet och jag kan säga en sak, man blir inte svettig av att cykla 5 km till jobbet om man tänker på hur man cyklar. Problemet med cykel som folk inte tänker på är att ju mer vältränad en person är desto snabbare cyklar dem vilket gör att man alltid kan vara svettig när man kommer till jobbet oavsett hur vältränad man är.

Permalänk
Avstängd

Elspark hade kunnat vara trevligt, om jag och frun hade varsin, men det finns flera bekymmer:

- Vi bor så långt norrut att det inte känns riktigt bra att köpa ett fordon som absolut inte går använda ungefär 3-5 månader per år.
Plus att den helst bör undvikas så fort det är lite blött på marken ens.

- Vi skulle behöva två stycken då både jag och frun är ute för det mesta, vilket kostar mer i inköp än en enkel bil. Försäkring och sådant är marginellt mot vad vi sparar på svindyra bussresor, så bilen har i vårat fall sannolikt ett nettoplus så länge vi inte nöjesåker allt för mycket.
Och ja... Det skulle nog ta ungefär ett år för oss att skrapa ihop 10.000 till två dugliga elscootrar sedan när jag inte har studiemedel ovanpå lönen längre.

- Framförallt detta, barnen har tjatat sig fördärvad om elsparkcyklar, och jag klipper hellre av mig ett finger än att låta dem ha stadig tillgång till sådana.
Dels skulle de köra minst lika vårdslöst som andra slynglar i grannskapet, och dels beter de sig inte på långa vägar bra nog för att få tillgång till en sådan lyxpryl.
Sen räckte det tydligen med att lämna cykeln olåst en gång, och sen var det tack och hej med den.

Så nej, blir absolut ingen elsparkcykel förrän barnen flyttat ut om typ... 15-30 år?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bra fråga. Jag har varken cykel eller elspark. MEN skulle jag köpa en så hade det varit elspark.
1. Billigare, ca 5000 vs 15000.
2. Ihopfällbar och simpel att bära upp till jobb / lägenhet och ladda. Slipper även då tänka så mycket på stöldrisken.

Jag skulle tro detta inte är något att förringa, helt klart att tillgång är en stor faktor.
Själv aldrig åkt en elscooter så kan inte svara på frågan. Däremot cyklar jag mer än gärna, helst tre gånger per dag!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tycker det är bra att det finns alternativ till att åka bil/kollektivt i form av elscootrar och elcyklar. Cyklar själv(utan el) 13 km enkel resa genom stockholm varje dag. Jag svettas som en gris men har möjlighet att ställa cykeln i ett garage på jobbet och har skåp där jag kan förvara kläder på jobbet, så det blir den träning som annars inte skulle bli av för att jag är för slö för att släpa mig till jobbet. Hade jag inte haft möjlighet att duscha på jobbet skulle jag med lätthet köpt mig en elscooter istället för att slippa bilköer, försenade tåg/bussar (på en elcykel skulle jag nog trampa på oavsett och bli svettig på cupen).

Mitt tips är bara att tänka på oavsett om man har cykel eller scooter så ska man hålla sig i cykelbanan eller på vägen, trottoaren är till för fotgängare. Och rödljusen gäller för oss då vi klassas som fordon. 98-99% av alla jag träffar på i trafiken följer den devisen, tänk på att det gör mycket ondare för oss än bilen som kör mot grönt om det blir en krock.

Permalänk
Medlem

Cykel är det bästa färdmedlet, dock bor vi i ett land där de flesta inte cyklar 3-5 månader om året. Men så är det.
El-cykel är en super fin pendelfordon, den borde subsidieras av staten, så släpper vi trängsel i trafiken, och alla skitmoppebilar.

Själv har jag ca 12km till kontoret just nu, till stor del cyklar jag igenom en naturreservat, och det är en form for meditation. Och på en sådan dag, svårt att jämföra med något annat.

Annars ser jag en el-mtb ute på spåret så blir jag lätt förbannat. Whats the point.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nej så klart inte men risken är extremt liten.

Batteritekniken är densamma som används i elbilar och även om en del av dem börjar gnistra lite extra är det ju snudd på felmarginal i förhållande till hur många som fungerar perfekt och då rör det sig nästan alltid om tillverkningsfel.
Samma batterityp används i bärbara datorer, e-cigaretter, mobiltelefoner, plattor, powerbanks och mer.
De "olyckor" som e-cigaretter klandrades för var av exakt samma sorts vanvård som sker med elscootrar och elcyklar som bränt upp lägenheter - nått smartskaft satte på en coil med 0.01 Ohm och 400 Watt så att du skulle kunnat grilla korv på metallen, i kinesiska kloner av rent mekaniska (utan någon form av elektronik, bara metall som leder ström riktigt effektivt) basenheter som inte hade ventilationshål för övertryck eller någon som helst form av skyddsmekanismer, stoppade skiten i munnen och ja. Återigen ingenting som "bara händer".

En elscooter är ju ett fordon och en maskin precis som en cykel, scooter, bild, skateboard osv; det är inte som vissa verkar tro någon slags pansarvagn korsad med leksak bara för att du som ägare inte ens läst första sidan i manualen som t.ex. berättar att däcken bara är halvpumpade från fabrik och ska genast fyllas till (oftast) 55 psi av en rad anledningar såsom minskad risk för punktering, kortare bromssträcka, lägre batteriförbrukning och så vidare.
Min bromssträcka är kortare än 3 meter från maxfart, det är kanske hälften av stock och en Voi är i mitten av en fyrfilig Europaled vid det laget.
Detta genom att varannan eller tredje vecka spänna bromsvajern, pumpa däcken, spänna skruvar, smörja relevanta delar med PTFE och sånt där jobbigt som tar typ en halvtimme på YouTube för att lära sig första gången och sedan mindre än en kvart i framtiden. Rent rutinunderhåll alltså, i mina ögon sunt förnuft.

I Helsingborg hade vi ju det första dödsfallet på en elscooter i Sverige, och det enda som var elscooterns fel var att de inte ännu implementerat den aktiva motorbromsen som gjorde att du aldrig kommer upp i över ~22 km/h ens i den brantaste nerförsbacken du kan tänka dig. Det var inte så att bromsarna inte fungerade eller att den inte pep febrilt på grund av för hög hastighet.
Idioten som körde var dretfull och bromsade inte samtidigt som han körde ner för en av stans längsta backar och sedan rakt ut i trafik vilket ska påpekas inte är något man kan göra av misstag på den aktuella platsen.
Det går inte att komma upp i ens 30 med den typen av scooter han stod på MEDAN man har gasen i botten till och med om du har deaktiverat speed cap i firmwaren. Enbart och uteslutande en aktiv handling av användaren alltså.
(Idag finns det ju modeller som kör fucking 80+ km/h men detta var alltså i prylarnas relativa barndom.)

Jag kör också som en idiot då och då men ALDRIG när någon annan än jag kan råka illa ut och aldrig på ett sätt som kan skada någon annans egendom. Jag har inte heller nån dödslängtan.
Det är inte scootrarna som är felet, det är idioterna som ställer sina 3 13-åriga barn på samma scooter och låter dem köra runt utan uppsikt i några timmar för att slippa uppfostra kräken.

När det är en så djup nonchalans bland så många ägare/användare är det inte konstigt att många avskyr både fordonen och de som använder dem och då i synnerhet hyrscootrarna som faktiskt SER ut som pansarvagnar för att företagen var tvungna till det - de första modellerna vi hade i Sverige från Voi och Lime var i princip Xiaomi M365 och Ninebot G30 med lite färg och stöldskydd medan det idag är extremt skräddarsydda modeller som är byggda som skyddsrum men ändå är förbrukade efter mindre än ett år om ens ett halvår.

Initiativet som t.ex. Bolt (tror jag det är) tagit med utbytbara batterier är mest ett spel för gallerian, det är inte batterierna som dör först med tanke på hur hyrscootrarnas körparametrar är utformade (vilken effekt BMSen släpper igenom till motorn baserat på batteriets spänning, aktuell belastning, lutning och hastighet, vilken plats/zon du är på. Detta gör bland annat att batterierna aldrig ens är i närheten av att belastas ens till sitt specificerade sustained strömstyrka och peak har jag svårt att tro att de någonsin är i närheten av med den fetaste personen i den brantaste backen.
Innan det ens är 30% wear på batteripacket ligger de på botten av något vattendrag, är stulna och körda till östra Europa eller söndervandaliserade.
Jag har absolut ingen kunskap om några andra fordon så mina termer är kanske inte helt korrekta men jag tror att jag gör mig någorlunda förstådd ändå.)

Nåväl; Li-Ionbatterier är riktigt vidriga när de väl går åt skogen, men om du inte har köpt dem på AliExpress har alla reputabla tillverkare övertrycksventiler och du hinner både höra, se och lukta att någonting är jävligt fel, du har tid på dig att få ut faran ur rummet och antagligen även hela fastigheten från någon våning upp.
Men punktera ett sådant batteri med flit, eller var totalt ovetande och vårdslös med dem så får du skylla dig själv. Jag vet inte varför det är så extremt avvikande med elscooteranvändare vs. "alla" andra fordon men det är absolut ett faktum att rövhattarna är överrepresenterade jämfört med andra transportmetoder.
(Förutom i Malmö, där kör, cyklar och går alla som idioter med aktivt mål att döda både sig själv och andra på väg till och från jobbet. På 34 år hade jag aldrig varit med om att ens ramla av en cykel så att jag fått mer än ett skrubbsår på ett knä och på två år i Malmötrafiken kom mitt föregående inlägg att bli. Ja, jag är bitter AF och det är befogat )

För de som aldrig sett ett sånt här batteri gå åt skogen insisterar jag på en kvarts YouTube med söktermer som lithium ion battery explosion eller ännu bättre; lithium polymer. Det väcker många reaktioner i huvudet
Det är även därför man inte får ha bärbara datorer med batterier större än 90 något Wh, och det är även därför den där Samsung Note gjorde som den gjorde. Shit is on fire yo

</rant & novell>

Tack, det hade räckt med den första paragrafen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

4½ km cykel efter 50 minuter tåg klockan 06 på morgonen? Nej, jag tror inte det va. Jag har dessutom problem med överdrivna svettningar sedan forever och Egazil som jag fick mot det innan finns inte längre i Sverige så jag svettas floder oavsett vad som händer. BMI är 1 över undervikt och jag har fysiskt inga som helst problem med att gå två-tre mil i rask om jag faktiskt måste.
Det räcker med att stå på bussen, eller på scootern, för att det ska vara irriterande ändå så någon cykel kommer inte på fråga om det inte är fritid och sommar.

Under tre år av Covid åkte jag nog inte buss med än en handfull gånger, har sparat så många tusentals kronor att det är tramsigt. Kommer 4 mil i 33 km/h, helt underbart. Snabbare och smidigare och roligare och skönare etc. etc.
Håller man dessutom på att modda firmwares och kanske även modifiera hårdvaran blir det en hel hobby av det och den betalar i många fall sig själv jämfört med om man skulle åka kollektivt eller ta bilen.

Och då har jag ändå både krockat två gånger och blivit påkörd en, det första var för att en bil körde rakt på mig vid en T-korsning - men jag borde å andra sidan varit beredd på att idioter är överallt så jag räknar det som mestadels mitt fel.
Andra krocken var en snubbe som öppnade bildörren 100% när jag var sådär 3 meter bakom bilen i cykelfilen.
Gjorde två 360 över dörren och fick uppenbarligen en lätt hjärnskakning. Laptop, powerbank och mobil höll, det var faktiskt rätt underhållande och det blev än mer intressant när folk runt omkring beskrev hur det såg ut.
Påkörningen (och några sekunder senare smitningen) var dock något som fick mitt jävla blod att koka - jag ledde den över ett övergångsställe (dvs. jag var fotgängare) och idioten som pratar i mobilen och bara tittar åt ena hållet drar på mig i kanske 10-15 km/h. Hela framgaffeln och hjulet böjdes sådär 30 grader, då blev man rätt bitter.

Samtliga ovanstående kan även hända med en cykel - särskilt i Malmö eller Stockholm.
Malmötrafiken kommer att bli min död och det kommer inte att vara självförvållat, och det kommer att hända oavsett hur jag tar mig fram. Jävla muppar.

Det gör jag varje dag jag är där, bredvid min plats.
Förhoppningsvis har de flesta arbetsplatser både rutiner, optiska brandvarnare, människor med ögon och näsa samt någon slags hum om vad som kan hända med lithiumbatterier om man vanvårdar dem. Det är inte produktens fel.

Du borde kolla upp försäkringen på kontoret. På min arbetsplats har dom fått nytt avtal numera och då tillåts inte att man förvarar batterier som kommer från elcyklar eller elsparkcyklar. Så en ny policy skickades ut. Var många som tog upp sitt cykelbatter i och laddade under dagen, men icke mer då vid en eventuell brand så täcker inte försäkringen om ett batteri är "vållande".

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Cyklar varje dag, trängingscycklar 2 ggr/vecka, tävlat på elit nivå. 61 år, paketet fungerar tillfredställande, sannolikt tack vare att jag cyklar så pass mycket.

FYI:
https://www.1177.se/Stockholm/fragor--svar/nationellt/liv--ha...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, det gjorde jag. Vad är det som får dig att tolka det som att jag inte gjorde det?

Nej, men det är väl bra om det uppmuntras att göra saker som gör gott för hälsan?
Att cykla istället för att exempelvis färdas ensam i en tung fossildriven bil är gör stor skillnad gällande miljöpåverkan. Vad är det för fel med att påpeka det? Sen undrar jag om det är så farligt sett till mängden som cyklar i förhållande till de olyckor som sker. Knappast större risk än en el-sparkcykel i alla fall. Har varit relativt många olyckor med de fordonen.

elsparkcykel är lika farligt som cykel, man räknar olyckor per färdsträcka.

Tunga bilar fanns väl inte ens med i diskussionen. Min poäng är att vi har olika förutsättningar och behov, blir löjligt (och obehagligt) att värdera folk mot varandra, du har ingen aning om varför en person kör en stor tung bil. Kanske ligger det en rullstol i bagageutrymmet och en ramp måste kunna anslutas...

Detta är bara en del av den obehagliga utvecklingen där vi fokuserar på vad andra gör fel istället för att se till att det finns förutsättningar för alla att göra så bra som möjligt.

Jag är extrem motståndare till stora ffa bränsledrivna bilar i innerstaden men det betyder inte att cyklisterna är några hjältar, de har möjligheten att cykla, vissa gör det på ett sätt att det utsätter andra för direkt livsfara.

Många har inte möjlighet att cykla, vissa måste köra stora fordon. Det kan inte vara en anledning till beröm vilka möjligheter man har.

EDIT

Och ja, det är definitivt ett problem med självgoda cyklister som försöker skuldbelägga andra, det skapar försvarsmekanismer som gör att vissa idioter börjar tro på falska rapporter om hur farliga elfordon är etc.