Varför använder folk elscooter istället för att cykla?

Permalänk
Medlem

Har varit flitig användare av Stockholm eBikes sedan förra sommaren beroende på vädret.

Det går det minst lika snabbt att ta mig till jobbet på min 24-växlade citybike/hybrid som en eBike.

Den stora fördelen med hyrcykel är att jag kan ta tuben om regnet vräker ned.

Nu är dock Stockholm eBikes borta på obestämd tid pga bristande underhåll (en cykelram föll isär), så jag lär ta min egna cykel till jobbet sommaren ut.

Vägrar SL tills vidare, då det bolaget verkar hata sina resenärer. Min cykel köpte jag efter att "sparat" 2500:- på att undvika SL en sommar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Allexz:

Jag gillar verkligen den dära översittarattityden som skiner fram i vart tjugonde inlägg eller så i tråden.

Tydligen är cyklare, speciellt icke svettiga sådana, eller några som bara kan byta t-shirt till skjorta utan att behöva duscha där mellan någon form av überperzon som bara är minst litegrann bättre än snittet.

Själv tycker jag att det är fantastiskt att det enda vissa personer verkar behöva för att klappa sig själv på axeln är att de trampat på en cykel.

Grattis.

Finns även de som är lyckligt ovetande om att de luktar fan och verkligen behöver duscha även om de inte själva inser det..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Snorungarna och en del andra kör ju dessa som idioter.

§1
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Problemet är väl sällan själva elskotrarna utan att folket som använder dem saknar all form av vett, hänsyn eller respekt mot andra.

I alla fall i min erfarenhet (..som blivit påkörd 3 gånger hittills, 2 gånger på cykelbana och en gång på motorcykel)

Det är hippt, det finns en app och det är antagligen smidigt för transport där en cykel upplevs stort och bökigt men det borde behövas körkort för dem...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Varför jag väljer elsparkcykel framför att cykla? För att det är bekvämare, och att jag kan ta med mig den in på jobbet, behöver inte oroa mig för att den ska bli stulen. Gör det dock bara under sommarhalvåret när det är varmt och torrt ute. Övrig del av året blir det bilen.

Permalänk
Master of Overkill

Kör EUC bästa köpet någonsin extremt smidigt för allt, handla och träffa polare och ta sig långt utan några omständigheter.
Den klarar 14+ mil också så de e gott

Exempel bild inte jag på bilden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag köpte min framförallt för att den går in i bagaget på bilen utan konstigheter så att jag kan använda den när jag är iväg.
Annars funkar den fint som fylletransport också, även om det blivit en del vurpor så är dom lindrigare än på cykel.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Cykel sparar både in på bussbiljett och gymkort. Man kan parkera den inomhus utan brandrisk, men det är ju såklart lite bökigt så ofta blir den stulen istället om man har en bra.
Därför blir det skrotdamcykel, vill man lasta lite så är 1-2 cykelkorgar enkelt att haka på på pakethållaren.
Visst 17 blir man svettig, så kanske inte att rekommendera om man jobbar på kontor med dålig AC.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Daemon:

Finns även de som är lyckligt ovetande om att de luktar fan och verkligen behöver duscha även om de inte själva inser det..

Hehe, ja. Exakt de jag tänker på när jag läser det. Det är riktigt hemskt att jobba i ett öppet kontorslandskap när man tvingas sitta nära en sådan kollega. Usch säger jag bara, det märks ofta redan när man kommer ur hissen.

Tack och lov för hemarbete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Annars funkar den fint som fylletransport också, även om det blivit en del vurpor så är dom lindrigare än på cykel.

Det är värt att nämna att precis som med cykel kan du trots allt kan bli dömd för vårdslöshet i trafik, alternativt rattfylleri om den är så stark att den klassas som moped.

Gillar reglerna de har infört här i Norge som säger att det är olagligt att fylleköra elsparkcykel, och att om du har en viss promille så blir du även av med ditt körkort eftersom det visar en allmän brist på ansvar och omdöme i trafiken. Mina kollegor som jobbar på akuten har sett överraskande många livshotande olyckor som varit resultatet av fyllekörning på elsparkcykel, så den dumheten borde även Sverige jobba lite med på att få bukt med.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Jag ser den som ett komplement till promenad eller cykel!
Jag cyklar 70% av tiden, 10% bil, 10% promenad och sen elsparkcykel sista 10%.

Igår drog jag iväg med kameran och fotade solnedgången med den, orkade inte dra ut cykeln, och då var det smidigt att vara swisha iväg mot solnedgången 😅

Permalänk

Jag har en ganska mysig elmoppe. Jag tycker den är bättre än en elspark på det sätt att jag sitter ner på moppen. Perfekt för mig som är väldigt lat.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kan dom enbart fallera vid vanvård?
Nåväl, så länge dom alltid är under uppsikt så är det ju lugnt. (y)

Nej så klart inte men risken är extremt liten.

Batteritekniken är densamma som används i elbilar och även om en del av dem börjar gnistra lite extra är det ju snudd på felmarginal i förhållande till hur många som fungerar perfekt och då rör det sig nästan alltid om tillverkningsfel.
Samma batterityp används i bärbara datorer, e-cigaretter, mobiltelefoner, plattor, powerbanks och mer.
De "olyckor" som e-cigaretter klandrades för var av exakt samma sorts vanvård som sker med elscootrar och elcyklar som bränt upp lägenheter - nått smartskaft satte på en coil med 0.01 Ohm och 400 Watt så att du skulle kunnat grilla korv på metallen, i kinesiska kloner av rent mekaniska (utan någon form av elektronik, bara metall som leder ström riktigt effektivt) basenheter som inte hade ventilationshål för övertryck eller någon som helst form av skyddsmekanismer, stoppade skiten i munnen och ja. Återigen ingenting som "bara händer".

En elscooter är ju ett fordon och en maskin precis som en cykel, scooter, bild, skateboard osv; det är inte som vissa verkar tro någon slags pansarvagn korsad med leksak bara för att du som ägare inte ens läst första sidan i manualen som t.ex. berättar att däcken bara är halvpumpade från fabrik och ska genast fyllas till (oftast) 55 psi av en rad anledningar såsom minskad risk för punktering, kortare bromssträcka, lägre batteriförbrukning och så vidare.
Min bromssträcka är kortare än 3 meter från maxfart, det är kanske hälften av stock och en Voi är i mitten av en fyrfilig Europaled vid det laget.
Detta genom att varannan eller tredje vecka spänna bromsvajern, pumpa däcken, spänna skruvar, smörja relevanta delar med PTFE och sånt där jobbigt som tar typ en halvtimme på YouTube för att lära sig första gången och sedan mindre än en kvart i framtiden. Rent rutinunderhåll alltså, i mina ögon sunt förnuft.

I Helsingborg hade vi ju det första dödsfallet på en elscooter i Sverige, och det enda som var elscooterns fel var att de inte ännu implementerat den aktiva motorbromsen som gjorde att du aldrig kommer upp i över ~22 km/h ens i den brantaste nerförsbacken du kan tänka dig. Det var inte så att bromsarna inte fungerade eller att den inte pep febrilt på grund av för hög hastighet.
Idioten som körde var dretfull och bromsade inte samtidigt som han körde ner för en av stans längsta backar och sedan rakt ut i trafik vilket ska påpekas inte är något man kan göra av misstag på den aktuella platsen.
Det går inte att komma upp i ens 30 med den typen av scooter han stod på MEDAN man har gasen i botten till och med om du har deaktiverat speed cap i firmwaren. Enbart och uteslutande en aktiv handling av användaren alltså.
(Idag finns det ju modeller som kör fucking 80+ km/h men detta var alltså i prylarnas relativa barndom.)

Jag kör också som en idiot då och då men ALDRIG när någon annan än jag kan råka illa ut och aldrig på ett sätt som kan skada någon annans egendom. Jag har inte heller nån dödslängtan.
Det är inte scootrarna som är felet, det är idioterna som ställer sina 3 13-åriga barn på samma scooter och låter dem köra runt utan uppsikt i några timmar för att slippa uppfostra kräken.

När det är en så djup nonchalans bland så många ägare/användare är det inte konstigt att många avskyr både fordonen och de som använder dem och då i synnerhet hyrscootrarna som faktiskt SER ut som pansarvagnar för att företagen var tvungna till det - de första modellerna vi hade i Sverige från Voi och Lime var i princip Xiaomi M365 och Ninebot G30 med lite färg och stöldskydd medan det idag är extremt skräddarsydda modeller som är byggda som skyddsrum men ändå är förbrukade efter mindre än ett år om ens ett halvår.

Initiativet som t.ex. Bolt (tror jag det är) tagit med utbytbara batterier är mest ett spel för gallerian, det är inte batterierna som dör först med tanke på hur hyrscootrarnas körparametrar är utformade (vilken effekt BMSen släpper igenom till motorn baserat på batteriets spänning, aktuell belastning, lutning och hastighet, vilken plats/zon du är på. Detta gör bland annat att batterierna aldrig ens är i närheten av att belastas ens till sitt specificerade sustained strömstyrka och peak har jag svårt att tro att de någonsin är i närheten av med den fetaste personen i den brantaste backen.
Innan det ens är 30% wear på batteripacket ligger de på botten av något vattendrag, är stulna och körda till östra Europa eller söndervandaliserade.
Jag har absolut ingen kunskap om några andra fordon så mina termer är kanske inte helt korrekta men jag tror att jag gör mig någorlunda förstådd ändå.)

Nåväl; Li-Ionbatterier är riktigt vidriga när de väl går åt skogen, men om du inte har köpt dem på AliExpress har alla reputabla tillverkare övertrycksventiler och du hinner både höra, se och lukta att någonting är jävligt fel, du har tid på dig att få ut faran ur rummet och antagligen även hela fastigheten från någon våning upp.
Men punktera ett sådant batteri med flit, eller var totalt ovetande och vårdslös med dem så får du skylla dig själv. Jag vet inte varför det är så extremt avvikande med elscooteranvändare vs. "alla" andra fordon men det är absolut ett faktum att rövhattarna är överrepresenterade jämfört med andra transportmetoder.
(Förutom i Malmö, där kör, cyklar och går alla som idioter med aktivt mål att döda både sig själv och andra på väg till och från jobbet. På 34 år hade jag aldrig varit med om att ens ramla av en cykel så att jag fått mer än ett skrubbsår på ett knä och på två år i Malmötrafiken kom mitt föregående inlägg att bli. Ja, jag är bitter AF och det är befogat )

För de som aldrig sett ett sånt här batteri gå åt skogen insisterar jag på en kvarts YouTube med söktermer som lithium ion battery explosion eller ännu bättre; lithium polymer. Det väcker många reaktioner i huvudet
Det är även därför man inte får ha bärbara datorer med batterier större än 90 något Wh, och det är även därför den där Samsung Note gjorde som den gjorde. Shit is on fire yo

</rant & novell>

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Acid:

Jag har en ganska mysig elmoppe. Jag tycker den är bättre än en elspark på det sätt att jag sitter ner på moppen. Perfekt för mig som är väldigt lat.

https://i.imgur.com/bpNDyvO.png

Men är den lagligt? Eller i alla fall har du reggat den på lagligt sätt?
Finns ju många såna att köpa som är egentligen olagligt att köra i offentligt trafik.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ja i det nya samhället med mera bus så verkar scootern lockande. Fick ha min nya cykel i två veckor innan den blev stulen i söndags mellan 17-19 utanför på entrén på campus.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Ni som har och använder en elscooter.
Varför cyklar ni inte istället?

Snabbare, man blir inte svettig, får plats i hissen, man får inte ont i rumpan, finns att hyra precis överallt närsomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Varför inte köpa en cykel som du låser vid stationen och som du använder mellan kontoret och stationen? Det blir många minuter sparade och roligare

Blir ju stulen. I alla fall här i stockholm.

Permalänk
Medlem

har inte en motordriven sparkcykel. Men frågan är likadan som "varför har du moped när du kan gå" det är helt enkelt lättja för mig.
Det finns i Piteå kommun knappt en plats som jag behöver till som jag inte kan gå till eller använda kollektivtrafik. Ändå äger man diverse fordon och betalar skatt på. De enda gångerna jag behöver mina fordon är långt emellan varven.
Brukar säga: Nått ska ju staten ha efter de bara stulit 55% av all min inkomst, så det är bäst jag skaffar mer de kan beskatta så de stackarna har rård.

Min bil är inte startad tpå åtta år dock.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni som uppger att ni "inte vill bli svettiga" måste ju bara fruktansvärt otränade. Eventuellt ovana att röra på er. Man blir inte automatiskt svettig av att cykla 5km. Anpassa farten, samt att ni blir mer vältränade och kommer fram snabbare efter en tids cykling.

Det har inget med saken att göra, det är individuellt, om något så fungerar mina svettkörtlar bättre när jag är i form och jag svettas snabbare.

Permalänk
Medlem

(Stockholm) Saknar cykelrum och ska den stå ute så får jag inte behålla den länge.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Blir ju stulen. I alla fall här i stockholm.

I Dalarna när jag bodde där så kom jag ut till en cykel som var bara ett framhjul kvar. Falun har problem med cykelstölder.
Tack och lov att det är vad de är kända för och inte mc gäng och millitära massmördare som går bärsärk och skjuter 37 pers. Hmm ja, jo, well, det hände ju med såklart. Btw massmördaren är nu på fri fot efter "avtjänat straff". Hur är det ens möjligt? Han sköt barn i barnvagn som knappast kunnat oförättat honom på något vis genom deras existens.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det har inget med saken att göra, det är individuellt, om något så fungerar mina svettkörtlar bättre när jag är i form och jag svettas snabbare.

Vill inte säga att jag är vältränad, men jag lyfter de flesta sweclockersmedlemmar på raka armar utan problem. Jag kan springa 43km utan större problem (har till och med varit visad på SVT trailern för stockholm maraton). Jag är blöt i svett vid minsta ansträngning och har så varit sedan jag var en liten kotte.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

kan också säga att jag tycker sverige behöver verkligen se över lagarna som rör små elfordon då allt som överstiger 250W och 20 km/h är i princip olagligt att köra.
har vissa tider funderat på att bygga nåt egen elcyckel ihop men genom att det ändå skulle blir olagligt pga av för starkt motor och blir stulen direkt så har det inte varit värt att lägga nåt på det.
säga inte att det ska gå fortare. tycker 20-25 km/h är helt ok hastighet för fordon som rör sig på ckyelväg men då jag är på den tyngre sidan så tycker jag att starkare motorer både var tilllåten om man håller hastighetbegränsningen. tycker det är så himla korkat att "cycklar" är så jävla överregulerat men varje pucko kan rägga vad som helst som a-traktor och gång på gång körs dem i otillåtna hastigheter utan att man gör nåt åt det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte hur folk överlevde för bara 5 år sedan, innan höjden av lathets grunkan ens existerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag gillar verkligen den dära översittarattityden som skiner fram i vart tjugonde inlägg eller så i tråden.

Tydligen är cyklare, speciellt icke svettiga sådana, eller några som bara kan byta t-shirt till skjorta utan att behöva duscha där mellan någon form av überperzon som bara är minst litegrann bättre än snittet.

Själv tycker jag att det är fantastiskt att det enda vissa personer verkar behöva för att klappa sig själv på axeln är att de trampat på en cykel.

Grattis.

Jag gillar verkligen den där attityden där man gör sig själv till ett offer och känner sig ytterst kränkt över att det finns folk som inte blir svettiga efter en cykeltur. Grattis.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Maaxan:

Förstår fortfarande inte hur folk överlevde för bara 5 år sedan, innan höjden av lathets grunkan ens existerade.

Det fanns motorfordon även innan det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det fanns motorfordon även innan det.

Och fan så många fler cyklar ( utan handikapp motor ) 😉

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ragnvlad:

Jag gillar verkligen den där loser attityden där man gör sig själv till ett offer och känner sig ytterst kränkt över att det finns folk som inte blir svettiga efter en cykeltur. Grattis.

Mja, är nog mer realist än loser. Men vi kan köra på båda. Min kommentar hade ju ändå aldrig skrivits om det inte fanns någon som trodde han var adel för att trampa en kedja framlänges

Kanske så de kände sig som kvarnade för hundratals år sedan.
De där Adeln är ingenting, för jag kan bannemig putta pinnen hårdare än nån annan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatt_40:

Hej

Ni som har och använder en elscooter.
Varför cyklar ni inte istället?

Tar liten plats. Tex. i bakluckan på bilen eller ståendes i garaget.

Perfekt även när man är lat eller inte vill bli svettig av att cykla (tex. till krogen). Även enkla att hyra på många ställen (Von, etc.). Perfekt om man tagit en öl nere på hamnkrog och skall hem, då vi har en bit med mycket uppförsbackar. Även bra om man skall handla, då det är lättare att transportera kassar hängandes på en elsparkcykel än en vanlig cykel. En annan sak jag gjort någon gång är att ta elsparkcykel in till stan för AW-krogen, och sedan kunnat ta med den på nattbussen hem (hade inte gått med min cykel).

Men självklart så är det bättre att promenera eller cykla manuellt när man har möjligheten. Så oftast promenerar jag, eller tar bilen i andra fall. Gillar våra elsparkcyklar, men använder inte så extremt ofta. Men när jag gör det, så är de kul att köra. Känns sommar när man kör en elsparkcykel ner till affären för att köpa en glass i värmen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Lata