Fairphone gör hörlurar i elva delar

Permalänk
Melding Plague

Fairphone gör hörlurar i elva delar

För den som önskar plocka isär sina hörlurar på molekylär nivå gör Fairphones enkelt reparerbara hörlurar där det mesta kan bytas ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Hade det funnits billigare varianter hade jag lätt köpt sådana till mina barn. Så slipper man byta ut allt när de väl går sönder, vilket de alltid gör på något sätt.

2800kr kan min barn glömma att jag spenderar på lurar till dem

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Om ljudet låter bra verkar det vara ett självklart köp, särskilt efter att jag precis har reparerat ett par vanliga hörlurar och insett att de verkligen inte är konstruerade för att demonteras, eftersom de använder många plastklämmor. Så ser fram emot att höra hur de låter.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mycket bra! Hade det funnits billigare varianter hade jag lätt köpt sådana till mina barn. Så slipper man byta ut allt när de väl går sönder, vilket de alltid gör på något sätt.

Om man vill ha elektronik som är gjort med bra arbetarvillkor och etiskt framställda råvaror så är det faktiskt vad det kostar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med dagens priser, men mycket bra initiativ. Ska fundera om jag behöver lurar först

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Tycker dock det räcker med avtagbar kabel och kuddarna och ev batteri om trådlösa.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nej men vad läckert! Dock, är de enbart trådlösa, eller går de att köra trådat också?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nej men vad läckert! Dock, är de enbart trådlösa, eller går de att köra trådat också?

Enbart trådlöst vad jag kan se på deras hemsida. Finns inget intag för 3.5mm-kabel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Wow vad läckert! Undra om de har någon ljudkvalité att prata om!
Är de i paritet med XM3 så kan de absolut vara ett alternativ för mig!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har haft många 2000Kr hörlurar från bra märken som gått sönder, så är detta bra lurar så är det intressant.

Kabel och kuddar har gått sönder på Sennheiser momentum 2 och Philips(2 modeller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Enbart trådlöst vad jag kan se på deras hemsida. Finns inget intag för 3.5mm-kabel.

Attans! Trevligt med bt för telefonen, men föredar nog trådat när jag sitter vid datorn Tackar för svar!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Molekylär? Hatar att vara den som märker ord.. men njå.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Från deras hemsidan. "We believe in a product that is wireless first, but can be connected if needed. We made it possible for the USB-C connection to also be used for analog sound. That means that you can connect via a USB-C cable (not included in the packaging) in order to listen to music, even when your battery is discharged or no battery is available"

Permalänk
Medlem

Premium lurar utan 3.5mm? neck tack, sån skit får jag billigt på alibaba.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vad kostar reservdelarna då och hur länge kommer de säljas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Svårt att hitta Fairtrade-produkter på såna skitsidor däremot.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sysop:

De har inte avtäckt vad de ska kosta än, men de brukar ha sina reservdelar i lager länge åtminstone för telefonerna Tror de precis fasade ut modellen från 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Om deras andra saker är något att gå på är svaret

1. OK pris, med deras mått mätt. Batteri till en faiphone 4 går på 30 Euro, en skärm på 80 och USB-portens carrier board ca 15 Euro. Inte billigt, men de är inte precis kända för låga priser. Telefonen börjar på 580 Euro för 6GB RAM, 128GB Flash och en Snapdragon 750G

2. Ganska länge. Reservdelar för Fairphone 2 är fortfarande tillgängliga för vissa komponenter (slut i lager, men inte discontinued). Vissa komponenter är helslut, men du kan nog hitta på ebay eftersom det är såpass enkelt att ta delar från skrotade enheter. Telefonen släpptes 2015, och produktionen la ner 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

De har inte avtäckt vad de ska kosta än, men de brukar ha sina reservdelar i lager länge åtminstone för telefonerna Tror de precis fasade ut modellen från 2014.

Skrivet av cheben:

Om deras andra saker är något att gå på är svaret

1. OK pris, med deras mått mätt. Batteri till en faiphone 4 går på 30 Euro, en skärm på 80 och USB-portens carrier board ca 15 Euro. Inte billigt, men de är inte precis kända för låga priser. Telefonen börjar på 580 Euro för 6GB RAM, 128GB Flash och en Snapdragon 750G

2. Ganska länge. Reservdelar för Fairphone 2 är fortfarande tillgängliga för vissa komponenter (slut i lager, men inte discontinued). Vissa komponenter är helslut, men du kan nog hitta på ebay eftersom det är såpass enkelt att ta delar från skrotade enheter. Telefonen släpptes 2015, och produktionen la ner 2018.

Okej, låter ju riktigt bra. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Med tanke på att du fortfarande kan köpa reservdelar till Fairphone OG som kom 2013 så kan du nog vara lugn...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Hahaha om du nöjer dig med den kvalitén och ljud så är du inte rätt kund för dom här nej 😅

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Älskar du dem inte??

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Lite OT, men till dagens datum har jag inte hittat en hörlur som låter bättre än Koss Porta Pro, en hörlur som endast kostar 349 kr och som har livstids garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Lite OT, men till dagens datum har jag inte hittat en hörlur som låter bättre än Koss Porta Pro, en hörlur som endast kostar 349 kr och som har livstids garanti.

Tror dock inte just de här hörlurarna är riktade till döva som målgrupp.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Tror dock inte just de här hörlurarna är riktade till döva som målgrupp.

Va, jag hörde inte. Låt mig sätta på min hörapparat.

Permalänk

Detta gjorde danska Aiaiai för 8 år sedan med sina TMA-2. Tänker ifall någon letar alternativ. Kostar runt 2000kr. Kanonlurar med flera olika högtalarelement och kuddar att välja mellan för lite olika ljudkaraktär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Älskar du dem inte??

Jag älskar dem upp till ungefär 699kr

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Coolt, men lägger inte så mycket pengar om det inte är bra ljud också. Mina nuvarande trådlösa är helt ok, och duger för pendlingslyssnande, men de är rätt rejält slitna. Får se om det kanske kan bli dessa så småningom som utbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag älskar dem upp till ungefär 699kr

Hehe, min dotter älskar jag upp till ungefär 100kr för hörlurar. Vet inte hur många hon tappat bort, så nu brukar jag köpa billiga skitlurar i bulk runt Black Friday...

Sonen däremot är mer ordentlig, så han skulle kunna få för lite mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Detta gjorde danska Aiaiai för 8 år sedan med sina TMA-2. Tänker ifall någon letar alternativ. Kostar runt 2000kr. Kanonlurar med flera olika högtalarelement och kuddar att välja mellan för lite olika ljudkaraktär.

Riktigt intressant! Tack för denna info!