Fairphone gör hörlurar i elva delar

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Riktigt intressant! Tack för denna info!

Inga problem. Jag har både TMA-1 och TMA-2 med samma konfiguration, som går åt det mer "basiga" hållet och gillar det. Lyssnar på dödsmetall, metalcore, tyngre techno, trance/hardtrance för det mesta. Jag har inte provat andra konfigurationer men deras studio-lurar borde rimligtvis ge ett mer neutralt ljud jämfört med DJ-varianten.

Vad gäller byggkvalitet gillar jag den enkla konstruktionen utan ömtåliga leder eller något annat sådant. Huvudbandet är mycket flex i och allt verkar tåla en hel del stryk. Vanligt 3,5mm-uttag i lurarna och originalkablarna låses med bajonettfattning. Nackdelen är väl att du kan välja vilken färg du vill så länge du väljer svart.

Permalänk

Kan man byta högtalarelementen till några andra så att de låter bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hehe, min dotter älskar jag upp till ungefär 100kr för hörlurar. Vet inte hur många hon tappat bort, så nu brukar jag köpa billiga skitlurar i bulk runt Black Friday...

Sonen däremot är mer ordentlig, så han skulle kunna få för lite mer

Hörlurar för 100Kr är mer ett tortyr redskap än en ljuduppspelare. Är du inte rädd att hon ska fördärva hörseln?

Fick i alla fall den upplevelsen när jag provade billiga som jobbet köpt in i storpack(för iPad till elever), fick ont i öronen och upplevde fort obehag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hörlurar för 100Kr är mer ett tortyr redskap än en ljuduppspelare. Är du inte rädd att hon ska fördärva hörseln?

Fick i alla fall den upplevelsen när jag provade billiga som jobbet köpt in i storpack(för iPad till elever), fick ont i öronen och upplevde fort obehag.

Nej, är inte särskilt orolig faktiskt. Hon är bra på att ha volymen ganska lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nej, är inte särskilt orolig faktiskt. Hon är bra på att ha volymen ganska lågt.

🙂👍

Permalänk
Medlem

Kan dessa användas till PS5 och/eller PSVR2?
Finns det någonstans man kan kolla upp det?

Permalänk
Medlem

Nog för att jag gillar fairphones koncept med reparation, men personligen känns det svårt att motivera ett premiumpris för en reparationsvänligprodukt. Jag antar att det finns otroligt mycket slit & släng-produkter på hörlurs-marknaden, men det finns ju iaf bra alternativ. Jag har själv alltid varit riktigt nöjd med Sonys produkter.

Jag köpte ett par Sony WH-CH700N för 990kr för ganska exakt 5år sedan. De fungerar hur bra som helst, batteritiden är fortfarande fantastisk. (hade 40h från start, troligen lägre nu, men jag behöver ladda dem så pass sällan att jag inte märker någon praktisk skillnad) Vad som är trevligt är just att de är reparationsvänliga även om marknadsföringen inte säger det. Det är relativt enkelt att byta ut batteriet på dem ifall det skulle behövas. Det är inga problem att hitta nya öronkuddar osv. De går att kopplas in med 3.5mm sladd ifall blåtandsenheten ger upp osv. Visst, skulle man sitta på dem eller förstöra konstruktionen då handlar allting om hur länge Sony tillhandahåller reservdelar. Samma som för fairphone egentligen.

Reparation är ju alltid viktigt, och även ifall Sony inte gjort designen "idiot-proof" så är det fortfarande traditionell japansk design som lämpar sig väl för just reparation. Det känns överlag som att Japansk elektronik fortfarande värdesätter reparation genom att fortfarande tillgängliggöra reparationsdiagram osv. Problemet är ju alla andra företag skiter i det. Eller har det som en planerad strategi just för att produkter ska vara förkastliga.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC