Custom loop - temperaturer - 5800x3D/RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Min loop låg 2-3 grader över lufttemp i full load och den var overkill, men totaltemp på GPU/CPU hänger på mer än bara vattentemp dvs block typ, applicering, typ av GPU/CPU etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

10-15 grader högre än vattnet gällde nog förr i tiden. Mitt vatten ligger aldrig högre än 35 och både CPU och GPU ligger på runt 60.

Ja, beror nog på vad man kör för gpu och block men ts har ett 3080ti och borde gälla där med. Mitt 3080 med fabriksmonterat block ligger på ca 15 graders skillnad. Mitt förra block jag monterade själv var ett 2080ti och hade vid första installationen lite över 20 graders skillnad. Monterade om det och vips så låg det runt 10 graders skillnad.
25 graders skillnad låter högt, vad har du för gpu och block?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ja, beror nog på vad man kör för gpu och block men ts har ett 3080ti och borde gälla där med. Mitt 3080 med fabriksmonterat block ligger på ca 15 graders skillnad. Mitt förra block jag monterade själv var ett 2080ti och hade vid första installationen lite över 20 graders skillnad. Monterade om det och vips så låg det runt 10 graders skillnad.
25 graders skillnad låter högt, vad har du för gpu och block?

Det är rätt svårt att nå 10-15 graders graders delta T för t ex ett 3090 i 500W+ kan jag intyga - oavsett block. Snarare runt 20 grader. Speciellt med 1kW biosen

3080 / 2080 går väl lite svalare iofs.

4090 är så effektivt som det är så jag tycker personligen inte att vattenkylning behövs där lika mycket som för 3-serien.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Liten update.

Nu har jag lite temperaturer att titta på.

Rumstemp när jag startade datorn var 24 grader, viktig detalj är att jag sitter på ovanvåningen i en klassisk sjuttiotalsvilla med snedtak så de varma delarna av året blir det ett par grader varmare på ovanvåningen än nere som är 21 grader just nu.

Fläktarna är inställda på 60% vid 70 C CPU-temp och 70% vid 80 C och sen 88 C är critical vilket innebär fullt ös 100%.

Vila

CPU idle temp vid 24 grader: ~38 C
GPU idle temp vid 24 grader: ~30 C (40 C för hotspot)

Vatten idle temp vid 24 grader: 27 C

*************************************************
Cinebench R20 @ 20 min

CPU temp: ~88-90 C (throttle tror jag)
GPU temp: ~33 C (40 C för hotspot)

Vatten temp: 29-30 C (!?)

*************************************************

Port Royal stress test @ 10 min

Upplåst strömbudget så 360-370 W strömförbrukning. Eftersom fläktarna är inställda på CPU-last så går de på 40%, hörbart men inte mycket mer.

CPU temp: ~68 C (5-20% last pendlande)
GPU temp: ~82 C (100 C för hotspot)

Vatten temp: 44 C (konstant delta på 38C)

******************************************

Mina egna slutsatser. CPU-blocket verkar inte göra någon som helst nytta...

GPU är bättre då vattentempen går upp och tyder på att den iaf kyler men samtidigt så är ett delta på nästan 40 grader ingen höjdare, tänke mig nog mer 20 grader.

Vad säger ni är det kasst monterade block eller är kanske min radiator helt kass?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Liten update.

Nu har jag lite temperaturer att titta på.

Rumstemp när jag startade datorn var 24 grader, viktig detalj är att jag sitter på ovanvåningen i en klassisk sjuttiotalsvilla med snedtak så de varma delarna av året blir det ett par grader varmare på ovanvåningen än nere som är 21 grader just nu.

Fläktarna är inställda på 60% vid 70 C CPU-temp och 70% vid 80 C och sen 88 C är critical vilket innebär fullt ös 100%.

Vila

CPU idle temp vid 24 grader: ~38 C
GPU idle temp vid 24 grader: ~30 C (40 C för hotspot)

Vatten idle temp vid 24 grader: 27 C

*************************************************
Cinebench R20 @ 20 min

CPU temp: ~88-90 C (throttle tror jag)
GPU temp: ~33 C (40 C för hotspot)

Vatten temp: 29-30 C (!?)

*************************************************

Port Royal stress test @ 10 min

Upplåst strömbudget så 360-370 W strömförbrukning. Eftersom fläktarna är inställda på CPU-last så går de på 40%, hörbart men inte mycket mer.

CPU temp: ~68 C (5-20% last pendlande)
GPU temp: ~82 C (100 C för hotspot)

Vatten temp: 44 C (konstant delta på 38C)

******************************************

Mina egna slutsatser. CPU-blocket verkar inte göra någon som helst nytta...

GPU är bättre då vattentempen går upp och tyder på att den iaf kyler men samtidigt så är ett delta på nästan 40 grader ingen höjdare, tänke mig nog mer 20 grader.

Vad säger ni är det kasst monterade block eller är kanske min radiator helt kass?

Som jag skrev tidigare i tråden tror jag du har dåligt monterat GPU block åtminstone, vare sig det är något med pads eller pasta eller helt enkelt dåligt tryck. Idle är hög känns det som och minnet går på tok för högt för att ha fått nya pads på sig och dessutom ett vattenblock.
Har du plockat av all tejp på padsen?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrnez:

Som jag skrev tidigare i tråden tror jag du har dåligt monterat GPU block åtminstone, vare sig det är något med pads eller pasta eller helt enkelt dåligt tryck. Idle är hög känns det som och minnet går på tok för högt för att ha fått nya pads på sig och dessutom ett vattenblock.
Har du plockat av all tejp på padsen?

Säg inte att det är en sådan idiotgrej. Jag ska titta över monteringen på alla komponenterna.

Vad säger du om CPU:n då? Delta på typ 70 grader...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Säg inte att det är en sådan idiotgrej. Jag ska titta över monteringen på alla komponenterna.

Vad säger du om CPU:n då? Delta på typ 70 grader...

Har själv missat tejp nån gång hann dock komma på mig själv innan jag bänkade så hann aldrig se vad effekten blev av det 😂. Lär ju inte hjälpa iaf om så är fallet att man missat nån tejp.

Tänker lite som så att eftersom loopen är delad kanske GPU tempen påverkar CPU tempen och vice versa. Blir väl väldigt varmt vatten som går i loopen om en sak går varmt. Minns inte vilket håll ditt går åt nu. Men lär ju påverka varandra iaf. Men är absolut ingen expert. Försöker bara brainstorma lite.

Angående flöde osv, har inte dessa pumpar typ ett flöde på 1700 liter/h? Borde väl räcka gott och väl för att pumpa runt den här mängden vätska..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrnez:

Har själv missat tejp nån gång hann dock komma på mig själv innan jag bänkade så hann aldrig se vad effekten blev av det 😂. Lär ju inte hjälpa iaf om så är fallet att man missat nån tejp.

Tänker lite som så att eftersom loopen är delad kanske GPU tempen påverkar CPU tempen och vice versa. Blir väl väldigt varmt vatten som går i loopen om en sak går varmt. Minns inte vilket håll ditt går åt nu. Men lär ju påverka varandra iaf. Men är absolut ingen expert. Försöker bara brainstorma lite.

Angående flöde osv, har inte dessa pumpar typ ett flöde på 1700 liter/h? Borde väl räcka gott och väl för att pumpa runt den här mängden vätska..

Jag tror inte att ordningen spelar någon större roll då vattnet oavsett hela tiden flödar över alla komponenter och vattnet har alltid samma temperatur som i reservioren t.ex.

Flödet har jag på performance och det är bra drag, vilket jag såg när det fortfarande fanns luftbubblor i loopen, så jag tror inte det heller är ett problem faktiskt.

Jag lutar mer åt dåligt monterade komponenter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror inte att ordningen spelar någon större roll då vattnet oavsett hela tiden flödar över alla komponenter och vattnet har alltid samma temperatur som i reservioren t.ex.

Flödet har jag på performance och det är bra drag, vilket jag såg när det fortfarande fanns luftbubblor i loopen, så jag tror inte det heller är ett problem faktiskt.

Jag lutar mer åt dåligt monterade komponenter.

Du kan ordspråket: ”gör om gör rätt”.
Nej men ibland är det fan bara enklare att slita ner allt och börja om.
När jag byggde loop gjorde jag separata loopar med egna 360 kylare. Dock en 10900k och 2080 Ti så hade inte samma värmeproblem kanske, men det gick riktigt svalt. Det var då med Lian Li’s distro med inbyggd DDC pump. Men hade ju en hel del vatten då. Men din 420 är kanske snarlik mängd i. Vet inte hur mycket vatten dom kan ta. Jag hade en 60mm och en slim Triple.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

På en sådan tjock radiator bör man ha push and pull setup, Alphacool recommenderar det starkt redan vid 45mm rads.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Angående flöde osv, har inte dessa pumpar typ ett flöde på 1700 liter/h? Borde väl räcka gott och väl för att pumpa runt den här mängden vätska..

Det är teoretiskt maxflöde i ut-porten från pumpen. Bara med ett block och en radiator i loopen så börjar det gå ner rätt fort. Dock är det mesta över 1 gpm eller c:a 230 l/h rätt onödigt då det påverkar för mycket.

Jag provade en slang från ut porten i en D5 pump med en flödesmätare i och sedan tillbaka in i reservoaren och sedan till pumpen och fick bara där c:a 900l/h om jag minns rätt. Loopen var 25 cm lång. 100% på pumpen.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Här har ni en bild på insidan.

<Uppladdad bildlänk>

"Allting sitter i ett Fractal Design Torrent, med 2x180 mm fläktar i botten som blåser in i chassit, 3x140 mm som blåser ut genom radiatorn på framsidan och 1x140 mm i bakkant som blåser in i chassit."

Blåser alla fläktar in i chassit förutom vid radiator? Har jag fel då om du försöker kyla radiatorn med uppvärmd luft?
Tror att modellen föredrar en intake i front (kall luft) och ut ur chassit exhaust. Airflow genom chassit och över kylflänsar på mobo osv. En pushpull uppsättning kanske är att föredra. Snarare än att dra in luft och damm från golvet.

Måste finnas någon på nätet som testat alla olika varianter på fläktplacering och vad som ger bäst.

Så som många andra redan påpekat så tror jag du skulle behöva öka på kylpasta på processorn och se till att den är korrekt monterad utan skyddsfilm o d kvarsittndes.

Hoppas du får bukt på det. Tråkigt när man investerat i ett system som kyler sämre än luftkylarna.

/n

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror inte att ordningen spelar någon större roll då vattnet oavsett hela tiden flödar över alla komponenter och vattnet har alltid samma temperatur som i reservioren t.ex.

Flödet har jag på performance och det är bra drag, vilket jag såg när det fortfarande fanns luftbubblor i loopen, så jag tror inte det heller är ett problem faktiskt.

Jag lutar mer åt dåligt monterade komponenter.

Testa att montera om dina block, men se även över Curve-optimizer i ditt bios, 5800X3D är notorisk svår att kyla på grund a chip-strukturen, men kan tämjas och få högre prestanda med CO aktiverat (den klarar ofta ganska hög nivå dessutom) jag satte -30 och har inte upplevt något problem än

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

"Allting sitter i ett Fractal Design Torrent, med 2x180 mm fläktar i botten som blåser in i chassit, 3x140 mm som blåser ut genom radiatorn på framsidan och 1x140 mm i bakkant som blåser in i chassit."

Blåser alla fläktar in i chassit förutom vid radiator? Har jag fel då om du försöker kyla radiatorn med uppvärmd luft?
Tror att modellen föredrar en intake i front (kall luft) och ut ur chassit exhaust. Airflow genom chassit och över kylflänsar på mobo osv. En pushpull uppsättning kanske är att föredra. Snarare än att dra in luft och damm från golvet.

Måste finnas någon på nätet som testat alla olika varianter på fläktplacering och vad som ger bäst.

Så som många andra redan påpekat så tror jag du skulle behöva öka på kylpasta på processorn och se till att den är korrekt monterad utan skyddsfilm o d kvarsittndes.

Hoppas du får bukt på det. Tråkigt när man investerat i ett system som kyler sämre än luftkylarna.

/n

Vilken av de vattenkylda komponenterna tänker du värmer upp luften tillräckligt för att kunna påverka temperaturen menar du?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Vilken av de vattenkylda komponenterna tänker du värmer upp luften tillräckligt för att kunna påverka temperaturen menar du?

Det avges värme från det flesta komponenterna även om du vattenkyler eller inte. Har du inte några temp-sensorer på moderkortet? Tycker du jag har fel om mitt påstående om hur fläktarna är konfigurerade i fronten?

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Det avges värme från det flesta komponenterna även om du vattenkyler eller inte. Har du inte några temp-sensorer på moderkortet? Tycker du jag har fel om mitt påstående om hur fläktarna är konfigurerade i fronten?

Egentligen inte, jag hade själv satt intake genom radiatorn, och de andra som exhaust, men samtidigt tror jag inte att de få watt som de komponenter som inte är vattenkylda genererar bidrar försumbart lite till att själva loopen värms upp

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P