Permalänk
Medlem

Är i kast med planer för bröllop i augusti. Blir mellan 60 - 70 pers, budget cirka 85k utan ringar, kläder osv.
Vi ska köra borgerligt och har abonnerat en restaurang vi gillar, i princip hela budget är enbart lokal, mat och dryck. Det vi tycker är viktigt helt enkelt, ska bli en jävla fest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Cirka 50 gäster 100k är absolut görbart och kommer då bli en trevlig fest.
Man kan inte få vilken plats som helst för dom pengarna och får säkert göra lite själv, men det låter som en bra kompromiss i mitt tycke.

Tänk på att planera för ett lite billigare bröllop åtminstone 20% lägre - för alla kringkostnader skjuter enkelt iväg i kostnad - blommor, fotograf osv.

Blommor fotograf dj var ~ 20k i vårat fall.

Vi kommer försöka anlita en del människor vi känner, om pengar ska användas så kan man lika gärna köra på folk man känner. Fotograf lär hamna på 10K. Maten, runt 50K, ringen 20K, blommor, 5K, kläder, 10K. Äktenskapsförord 5K och sen säkert annat man glömt.

Permalänk
Medlem

Vi fick offert på 200k på ett fint ställe för 50 pers. Sen såg vi en annan prislista. Samma ställe, samma mat, samma allt, men i oktober. Och halva priset! Vi gifte oss i oktober

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vi fick offert på 200k på ett fint ställe för 50 pers. Sen såg vi en annan prislista. Samma ställe, samma mat, samma allt, men i oktober. Och halva priset! Vi gifte oss i oktober

Vi tänker köra i oktober också. Ska bara få bekräftat av vigselförrättaren att han kan det datumet.

Permalänk
Medlem

Va fan är det som kostar så hiskeligt mycket? Kan någon bidra med en mer specifik lista?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Va fan är det som kostar så hiskeligt mycket? Kan någon bidra med en mer specifik lista?

Blivande brudar är enkla att lura, servettringar för flera tusen är nog inget ovanligt

För egen del så hade jag haft ett bröllop med dom allra närmaste för 5-10k och istället smällt på med en oförglömlig bröllopsresa. Alternativt haft en vigsel utöver det vanliga, vad sägs som att vigas i fritt fall från ett flygplan?(fallskärm), hyra en luftballong? Eller vigas på en oförglömlig plats och kombinera själva vigseln med resan? Möjligheterna är oändliga.
Kul och lägga flera hundra tusen på en enstaka dag som dessutom kan "förstöras" av minsta lilla motgång.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Blivande brudar är enkla att lura, servettringar för flera tusen är nog inget ovanligt

För egen del så hade jag haft ett bröllop med dom allra närmaste för 5-10k och istället smällt på med en oförglömlig bröllopsresa. Alternativt haft en vigsel utöver det vanliga, vad sägs som att vigas i fritt fall från ett flygplan?(fallskärm), hyra en luftballong? Eller vigas på en oförglömlig plats och kombinera själva vigseln med resan? Möjligheterna är oändliga.
Kul och lägga flera hundra tusen på en enstaka dag som dessutom kan "förstöras" av minsta lilla motgång.

Tydligen! Måste vara lyckad att ha träffat en som inte vill bjuda hela tjocka släkten. Går i tankarna på att gifta oss nu efter 20 år tillsammans och just det att vi har barn, men siktar på borgerligt med fest för de absolut närmaste. Blir kring 10-20st.
Dock väldigt nyfiken på vad folk betalar för.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pnorberg:

Va fan är det som kostar så hiskeligt mycket? Kan någon bidra med en mer specifik lista?

Först din egna utstyrsel.
Brudklänning, Smoking, Ringar, Brudbukett - Alla dessa kan ju kosta från 5kkr-50kkr totalt. Det beror väl lite på vad man har för ekonomi och vill lägga pengar på. Jag har gift mig två gånger, båda borgligt, första gången hade vi inte mycket pengar så allt var budget. Andra gången tror jag vi la 40kkr bara på ringarna. Och det hade gått att lägga mycket mer. Vi köpte då helt nya ringar. Vi hade några billigare sedan vi förlovade oss, men ville byta till något som vi verkligen ville ha.

Fest
Lokal, underhållning, mat och dryck, serveringspersonal, utsmyckning. - Även här finns det ju ganska mycket gummiband. Just nu planerar vi en 50-års fest med ca 60 gäster. Lokalen är billig, kostar några tusen, ett coverband som spelar 10kkr, mat och dryck 500kr per person, några tusen på servering (vi kommer köra buffé, men det behövs ändå 3-4p som fyller på mat, plockar undan osv.) Planen just nu är att försöka anlita några kompisar till barnen.

Och som jag skrev tidigare så är min upplevelse att när man tex köper saker till ett bröllop så stiger priset rejält när det går upp för säljaren att det är just ett bröllop. Jag har lite koll på vad blommor kostar då min pappa jobbat med det i många år. När jag gifte mig första gången gick jag till en florist och kollade vad olika saker skulle kosta och så pratar vi om hur jag ville ha det osv. Efter en stund så frågar hon om det är en bröllopsbukett. Och efter det så var det mycket mer som skulle med i buketten. Band med pärlor, något speciellt handtag och jadda jadda. Visst man får saker för pengarna, men behövs de?

Samma sak med tårtan. Vi ville ha en prinsesstårta med vitt täcke. När de fattar att det är bröllop så skulle det vara ringar, gubbar och extra utsmyckning på tårtan och helt plötsligt är det dubbla priset.

Jag säger inte att det är nödvändigtvis fel. Men jag tycker att det är något man ska vara uppmärksam på. För släpper man loss en säljare på ett bröllop så kommer du att få alla extragrejer. Och när jag drog i dessa grejerna så var jag väldigt irriterad på tilltagen, för det är sjukt mycket som ska ordnas, och jag hade inte lust att stå och förklara gång på gång att vi ville hålla ner kostnaderna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Först din egna utstyrsel.
Brudklänning, Smoking, Ringar, Brudbukett - Alla dessa kan ju kosta från 5kkr-50kkr totalt. Det beror väl lite på vad man har för ekonomi och vill lägga pengar på. Jag har gift mig två gånger, båda borgligt, första gången hade vi inte mycket pengar så allt var budget. Andra gången tror jag vi la 40kkr bara på ringarna. Och det hade gått att lägga mycket mer. Vi köpte då helt nya ringar. Vi hade några billigare sedan vi förlovade oss, men ville byta till något som vi verkligen ville ha.

Fest
Lokal, underhållning, mat och dryck, serveringspersonal, utsmyckning. - Även här finns det ju ganska mycket gummiband. Just nu planerar vi en 50-års fest med ca 60 gäster. Lokalen är billig, kostar några tusen, ett coverband som spelar 10kkr, mat och dryck 500kr per person, några tusen på servering (vi kommer köra buffé, men det behövs ändå 3-4p som fyller på mat, plockar undan osv.) Planen just nu är att försöka anlita några kompisar till barnen.

Och som jag skrev tidigare så är min upplevelse att när man tex köper saker till ett bröllop så stiger priset rejält när det går upp för säljaren att det är just ett bröllop. Jag har lite koll på vad blommor kostar då min pappa jobbat med det i många år. När jag gifte mig första gången gick jag till en florist och kollade vad olika saker skulle kosta och så pratar vi om hur jag ville ha det osv. Efter en stund så frågar hon om det är en bröllopsbukett. Och efter det så var det mycket mer som skulle med i buketten. Band med pärlor, något speciellt handtag och jadda jadda. Visst man får saker för pengarna, men behövs de?

Samma sak med tårtan. Vi ville ha en prinsesstårta med vitt täcke. När de fattar att det är bröllop så skulle det vara ringar, gubbar och extra utsmyckning på tårtan och helt plötsligt är det dubbla priset.

Jag säger inte att det är nödvändigtvis fel. Men jag tycker att det är något man ska vara uppmärksam på. För släpper man loss en säljare på ett bröllop så kommer du att få alla extragrejer. Och när jag drog i dessa grejerna så var jag väldigt irriterad på tilltagen, för det är sjukt mycket som ska ordnas, och jag hade inte lust att stå och förklara gång på gång att vi ville hålla ner kostnaderna.

Just därför vill vi handla så mycket som möjligt från vänner och bekanta. Då slipper man bli fullständigt skinnad. Viktigaste är ju äktenskapsförordet där man specar hur man vill ha det. Äktenskapsbalken är föråldrad, folk skiljer sig till höger och vänster och då är det rätt skönt att all egendom samt dess avkastning, både innan och efter äktenskapet ska förbi enskild egendom. Giftorättsgods existerar ej i äktenskapet mellan slipbit och bruden.

Permalänk
Medlem

Jag kan dra en lista, fick nyss lite fler priser:

Festlokal inkl middag med dryck, tårta, kaffe, snittar o bröllopsskål, vickning och 2 drinkbiljetter, 1500kr per pers x40 = 60.000
Fotograf 8000 (och då har vi den bara för bröllopsfoton + kyrka, en bekant ska fota under fest mm )
DJ 7000
Blommor 2000 (ingår lite blommor mm i fetlokalen)

Det är bara festen sen tillkommer ju kläder o ringar, med det är vi uppe på 100k ca, nu har vi sån tur att bådas närmast sörjande vill bidra till festen samt vi har båda bra jobb så vi klarar det + en sansat budgeterad bröllopsresa

Permalänk
Medlem

En sak vi lärde oss nu när osa tiden gick ut är att om man bjuder 45 o räknar på att 35-40 borde komma, så var verkliga siffran 26 av 45 kommer , väldigt många som inte ens svarat o många som tackat nej , då har vi ändå sänt ett save the date före jul och inbjudan för över en månad senn , trist och helt klart en städning bland vänner är due ( en del sköter de snyggt och då beror de på tex 50 års kalas och väntad nedkomst men många svarar bara nej eller inte alls , det sistnämnda är ju riktigt dålig kutym måste jag säga jag tycker ), budgeten minskade såklart lite men vi får betala mer till festlokalen då de offererat på 40 , tur de inte som många har minimum antal

Vi utökade fotograf till 14000 då priset innan bara inkluderade ett foto fixat

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av slipbit:

Vi kommer försöka anlita en del människor vi känner, om pengar ska användas så kan man lika gärna köra på folk man känner. Fotograf lär hamna på 10K. Maten, runt 50K, ringen 20K, blommor, 5K, kläder, 10K. Äktenskapsförord 5K och sen säkert annat man glömt.

Kolla upp det där med fotograf. Vi hade räknat med 5k men hade ingen aning om hur dyr en fotograf är. Nu har vi en vi är väldigt nöjda med när vi ska gifta oss i Juli och han kostar strax under 19k.

~50 gäster
Skaldjursbuffé inkl. vickning & kaffe.
Tårta
2st personal x 8 timmar
Alkohol åker vi ner och köper själva i Tyskland.
Hyra av lokal (Borglig vigsel)
Fotograf

Vi landar på ungefär 60k med allt detta. Så om ni har som mål 100k tror jag absolut det är görbart.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Kolla upp det där med fotograf. Vi hade räknat med 5k men hade ingen aning om hur dyr en fotograf är. Nu har vi en vi är väldigt nöjda med när vi ska gifta oss i Juli och han kostar strax under 19k.

~50 gäster
Skaldjursbuffé inkl. vickning & kaffe.
Tårta
2st personal x 8 timmar
Alkohol åker vi ner och köper själva i Tyskland.
Hyra av lokal (Borglig vigsel)
Fotograf

Vi landar på ungefär 60k med allt detta. Så om ni har som mål 100k tror jag absolut det är görbart.

Vi har en bekant som är fotograf. Så henne ska vi välja. Sambon har koll på priset. Men vi lägger undan 5K var, varje månad. 5 månader kvar, så det blir 50K där och lite annat också.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av slipbit:

Vi har en bekant som är fotograf. Så henne ska vi välja. Sambon har koll på priset. Men vi lägger undan 5K var, varje månad. 5 månader kvar, så det blir 50K där och lite annat också.

Perfekt dåså Fick nämligen en smärre chock själv när vi såg hur dyra fotografer är.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Gifte mig hemma i TV-rummet för snart 18-år sedan, en gratis-tårta från ICA (hade fyllt år någon vecka tidigare) Fick stå för kaffet själv för 5 personer. Men på den tiden var inte kaffet så dyrt.

Vi gifte oss bara för vår bankkontakt sa att det var lämpligt när vi just köpt hus och skulle ha vårt första barn.

Och så säger man att romantiken är död, visar att folk inte vet vad dom pratar om! Hoppas ni skickade bilder på bröllopet till bankmannen, fast jag misstänker att ni har en engångskamera liggande i en garderob någonstans med bilderna som ni tänkt skicka in någon gång när andan faller på? När ni gör det se till att leta rätt på bankmannen!

Permalänk
Medlem

Kul att läsa era planer/kostnader.

Skrivet av Pnorberg:

Va fan är det som kostar så hiskeligt mycket? Kan någon bidra med en mer specifik lista?

Gifte mig under 2021 och tyckte då att vi kom billigt undan med strax under 200k ink allt för 50 gäster. Nu har priserna gått upp betydligt.

Några av utgifterna jag har i huvudet:

50 st gäster a 1600:- per kuvert 3 rätters med vinpaket = 80k
Bröllopsklänning = 14k (stod svärfar för)
Skor, hår osv för fru = 5k
Min kostym + skor och tillbehör från suit supply = 11k
Hennes ring 33k plus en alliansring 10k (jag använde min förlovningsring sen tidigare men betalade ? för gravering)
Tårta 3K
Bröllopsresa en vecka till Kroatien 23k (billigt pga covid)
Fotograf 5k (kompispris)
Båtresa från kyrka till festlokal 10k

Sen tillkommer tack och inbjudningskort, bubbel och tilltugg på båtresa samt diverse annat som jag inte har koll på nu 2 år senare

Totalt ca 200k varav vi betalade ca 180k. Har bara tänkt gifta mig en gång med tanke på vad huset och barnen kostat så är det ingenting i sammanhanget

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5