Test: Intel Core i9-13900KS – het, snabb och dyr

Permalänk
Melding Plague

Test: Intel Core i9-13900KS – het, snabb och dyr

Det är dags för testlabbet att sätta tänderna i Intel Core 13000-seriens svanesång Core i9-13900KS som får höga siffror i alla tester, inklusive pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu? Jo det kostar att ligga på topp!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Köpte fem, behövde byta ut några element i huset.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tänkte att det bör noteras att jag är medveten om att vi är lite sena på bollen men det fanns inte tillfälle att göra testerna förrän nu. Vidare har jag för in Ryzen 7 7800X3D i de standardtester som saknades vid den recensionen. Hör av er om ni har frågor eller annan feedback!

slant på knappen
Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tänkte att det bör noteras att jag är medveten om att vi är lite sena på bollen men det fanns inte tillfälle att göra testerna förrän nu. Vidare har jag för in Ryzen 7 7899X3D i de standardtester som saknades vid den recensionen. Hör av er om ni har frågor eller annan feedback!

Ryzen 7 7899X3D? Extremt binnad variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tänkte att det bör noteras att jag är medveten om att vi är lite sena på bollen men det fanns inte tillfälle att göra testerna förrän nu. Vidare har jag för in Ryzen 7 7899X3D i de standardtester som saknades vid den recensionen. Hör av er om ni har frågor eller annan feedback!

Jag förstår anledningen såklart, men 3090 känns ganska gammalt i speltesterna

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av filbunke:

Ryzen 7 7899X3D? Extremt binnad variant?

Exakt så (nedrans tangenter att sitta nära varandra)

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Jag förstår anledningen såklart, men 3090 känns ganska gammalt i speltesterna

Yes det kan jag hålla med om. Jag och Jonas kommer att omarbeta sviten inför nästa generation givetvis.
Största problemet var att 4090 släpptes efter Zen4 och testsviten ärvdes från den som användes under Alder Lake och när första recensionerna den här generationen gjordes var jag typ 2 månader in på jobbet. Men givetvis kommer vi att se över våra sviter och testriggar nu när vi är fulltaliga på testredaktionen.

Permalänk
Medlem

En fördel är att den får grafikkort att framstå som snorbilliga. 7 nm och 257 mm2 för dessa pengar, jo jag tackar. Tur att inte Nvidia saltat notan så mkt (än).

Permalänk

En hel del watt alltså, blir AC på Max på sommaren 😂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 2x Samsung 990 PRO 1 TB • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/ypglqj

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Yes det kan jag hålla med om. Jag och Jonas kommer att omarbeta sviten inför nästa generation givetvis.
Största problemet var att 4090 släpptes efter Zen4 och testsviten ärvdes från den som användes under Alder Lake och när första recensionerna den här generationen gjordes var jag typ 2 månader in på jobbet. Men givetvis kommer vi att se över våra sviter och testriggar nu när vi är fulltaliga på testredaktionen.

Som sagt jag förstår varför full fart framåt!

Permalänk
Avstängd

Ja, vad ska man säga.
Ser ut som... Skit?

Permalänk
Medlem

"Vill du kunna använda din dator som element under vintern, throttla grovt på sommaren och till dubbla priset av en processor som presterar bättre i 95% av användningsområdena?

Intel Inside

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För att få ut max av denna känns det som en custom loop vatten kylning är att föredra. Då kan man dra vattnet genom ett element man kan sätta upp på väggen bredvid datorhörnan.

Får se vad datorerna drar om några år, undrar om en 10A säkring räcker vid hårt spelande, får bli 20A trefas

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Snusfri

Blir ingen uppgraderingen från min 13900K känns det som.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Körs denna i stock och med minne på 6000 och XMP?
Med lite entusiastisk inställning till grejerna och en ram runt cpu för ca $10 så blir det ju helt andra bullar och resultat.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

För en speldator känns det inte ok att elda upp 200+ watt extra till kråkorna... Även om man väljer mellan mer vettiga 13700K och 7800X3D så skiljer det fortfarande nästan 200 watt och då med sämre prestanda än vad AMD levererar i spel.

Det jag dock undrar över är varför 7800X3D drar 20 watt mer vid ingen belastning, är det något allmänt för AM5? AM4 verkar ligga på 60 watt liksom Intel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tänkte att det bör noteras att jag är medveten om att vi är lite sena på bollen men det fanns inte tillfälle att göra testerna förrän nu. Vidare har jag för in Ryzen 7 7800X3D i de standardtester som saknades vid den recensionen. Hör av er om ni har frågor eller annan feedback!

ni borde ha med vad ni rekommenderar för kylare till cpuerna i era tester, 3st olika kylare ex: budget kylare men fungerar, mellanklass pris som är bättre och premium som fungerar bäst med cpuerna i era tester. hade uppskattats för alla nyare datorbyggare skulle jag tro och sparat oss andra tid med att behöva svara på samma frågor så ofta 🙂👍

hade varit trevligt att se iaf 🙂👌

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ända jag ser och blir förvånad över är hur extremt energieffektiv amds 7xxx serie är. Kan tänka mig att det åter igen är lite smått panik hos Intel =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

För en speldator känns det inte ok att elda upp 200+ watt extra till kråkorna... Även om man väljer mellan mer vettiga 13700K och 7800X3D så skiljer det fortfarande nästan 200 watt och då med sämre prestanda än vad AMD levererar i spel.

Det jag dock undrar över är varför 7800X3D drar 20 watt mer vid ingen belastning, är det något allmänt för AM5? AM4 verkar ligga på 60 watt liksom Intel.

Jepp, håller med. 70W+ ligger AMDs 7000-serie på och det mätta värdet är för hela systemet ser det ut som, inte någon inte-så-värdefull siffra för bara CPUn. Inte-så-värdefull för att du ändå betalar för vad hela systemet drar. Det verkar som att AM5 iaf med 7000-serien har lite sämre idle än Intel, med 10-25W skillnad. Ja elda för kråkorna vid full belastning, hur ofta är maskinen där? Det beror helt på om det är en kombinerad spela, videobearbeta, och surf-musiklyssna-skriva-koda-maskin.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av marcusOCZ:

Körs denna i stock och med minne på 6000 och XMP?
Med lite entusiastisk inställning till grejerna och en ram runt cpu för ca $10 så blir det ju helt andra bullar och resultat.

I produktivitets-testerna är den körd både i stock samt en vända med helt upplåst strömbudget och en AIO.
Med RAM är det samma 6000 MHz-kit med XMP aktiverat som vi har använt i alla CPU-tester.
Det går absolut att trycka ut ännu mer ur denna med rätt handpåläggning och val av minnen, anledningen till att vi inte gör detta i standardsviten är för att vi vill att så få faktorer som möjligt utöver processorerna ska påverka slutresultatet för att få jämförbara siffror i diagrammen.

Det finns dock absolut på min önskelista att testa den här med mer optimala förutsättningar för att se hur mycket jag kan kräma ur den.

Permalänk

450w från väggen. Lirar jag Uncharted 4 visar HW info runt 720w.

Kan ni aldrig använda Prime 95. Finns inget mer krävande.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det som är intressant med en 13900KS mot 13900K är ju hur bra binnad den är och då hur bra den med en riktigt bra custom loop kan klockas jämfört med vanliga K-varianten. 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Har en 12900KF, otämjd drog den ~300W i load, pillade lite och fick ner det till ~200W. Bra processor, framförallt single thread.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Får byta in min 13900K 🙂

Permalänk
Medlem

Vi behöver verkligen ett RTX 4090 för att få lite stretchade siffror här.
Ser förövrigt helt ointressant ut. Dagens CPU-släpp är verkligen meh.

Ser fram emot när nya testsviten är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur var det nu? Jo det kostar att ligga på topp!

bevhöver inte vara så, man kan köpa 13900kf och du har möjlighet att få en lika bra binnad cpu som ks modellen. kf kan inte bli binnad som en ks då den redan har kass igpu å köper du en k så är den nästan 100 att den är sämre än ks.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv

Inväntar överklockade speltester med de onödiga kärnorna avstängda men en intressant CPU nonetheless. Lite surt bara att man är tvungen att betala för e-kärnorna

Permalänk
Medlem

4K testerna i Total War: Three Kingdoms ser riktigt konstiga ut. Kan det verkligen stämma att lägsta FPS hamnar på antingen 35-36 för de flesta CPU:er och 50-51 fps för de 6 snabbaste CPU:erna (och ingen CPU alltså har en lägsta FPS mellan 36-50)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Inväntar överklockade speltester med de onödiga kärnorna avstängda men en intressant CPU nonetheless. Lite surt bara att man är tvungen att betala för e-kärnorna

mm håller med lite där, vill ju gärna se lite mer focus på vad en plattform ex erbjuder, nu får man ju chansen att stänga av e-kärnorna och ex köra med mycket snabbare ram, varför stanna på samma ribba som för alla andra ddr5 system å inte inkludera en graf med en maxad inställning oxå för att se hur mycket det finns att hämta.

minns jag fel att swec gjorde så förr innan de körde med vad en plattform enbart stödde officiellt innan de ändrade för vi tryckte på, men nu har de stannat av igen för att jämna ut?

vilka outlets testade graffen på det sättet att när ett graffe inte pallade en viss inställning/upplösning så drog de ner ett snäpp tills det blev spelbart, swec gjorde så väl oxå back in the days, eller drömmer jag igen?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx