Permalänk
Medlem

HDMI VS HDMI

Nu vill jag en gång för alla få lite klarhet i om en dyr kabel kan vara bättre än en billig!
Jag har i många år lyssnat på Thomas Ytterbergs råd - endera så får man bild, eller så får man det inte!

Kablar så som Supra har därför för mig varit lite av att betala för "Lull-Lull" som man ändå inte märker någon som helst skillnad på, i normala förhållanden!

Nu efter ett besök hos HiFI-klubben där jag beställt en soundbar för närmare 26 000:- så bad säljaren mig att fundera över att även införskaffa en bättre HDMI kabel, som kopplas mellan soundbar och TV (Sony AG9), istället för den medföljande HDMI-kabeln.

Han lyfter fram fördelar så som att kabeln innehåller silver, som leder signalen bättre än koppar, och att han själv till och med på en demo hos ett företag kunde höra skillnad i ljudkvalite mellan en standard HDMI-kabel och en riktigt dyr HDMI-kabel innehållande silver som ledande material.

Vi pratade även längder på kablar, där han menar att över 3 meter, så bör man i möjligaste mån välja en dyr märkes-kabel, eftersom en vanlig kabel annars tappar data på vägen, och ger en allmänt sämre upplevelse.

Förslag på kabel från säljaren:

https://www.hifiklubben.se/audioquest-forest-hdmi-ultra-high-...

Jag påstår inte att säljaren ljuger, men jag vill bolla med er andra om det ligger någon sanning i allt detta, när vi pratar ljud i den lite högre klassen?

@Laxpudding

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Det är väl inte riktigt så enkelt att om det funkar så funkar det liksom, även om det nästan är så, på långa kabellängder eller höga upplösningar eller uppdateringshastigheter kan man ju ligga på gränsen med en sämre kabel och tappa synk i vissa lägen eller så. Å andra sidan behövs inte något fancy utan en med hyfsad kvalitet räcker ju. Den medföljande borde absolut vara dimensionerad att hantera lika mycket som enheten den följer med kan jag tycka, så länge man inte köper billig skit från Aliexpress eller liknande.

Skillnad i ljudkvalitet mellan olika digitala kablar är förstås placebo, så länge signalen kommer fram. Det finns inte kvalitetsskillnader mellan olika kabelmaterial eller liknande utan klarar den att föra över en viss signal så klarar den det. Det är mer när man verkligen börjar närma sig max för specifikationen med HDR, VRR, 4K (eller 8K) etc. som det kan ha betydelse, men inte så att bildkvaliteten blir bättre utan att allt funkar alltid, vilket inte är fallet med en kabel som inte räcker.

Permalänk
Medlem

Har en känsla att den här tråden kommer översvämmas med inlägg, men bara för att klaragöra, ska du bara transportera ljud mellan TVn och soundbaren? Eller ska du använda soundbaren som HDMI-hubb också? Är det bara ljud som ska gå, så kan väl kort konstatera att val av kabel inte kommer spela någon roll här så länge den är av någorlunda ny typ, t ex väldigt gamla kablar som inte var av typen High Speed HDMI Cable with Ethernet funkar inte (jag tror eARC använder dom extra ledarna som var tänkt för ethernet, så saknas dessa funkar inte eARC).

Annars så gäller det bara att köpa en kabel specifierad med den bandbredd som krävs för det som den ska användas för, och för långa avstånd så krävs det rätt dyra kablar för att dom ska klara t ex 48Gbps när man börjar prata några meter. Är du osäker, så har HDMI ett certifierings program, där Ultra High Speed HDMI gäller för 48Gbps, Premium High Speed HDMI för 18Gpbs, och High Speed HDMI för 10Gbps. Dessa används även som produktbeskrivning för produkter, betyder dock inte att dom är certifierade eller inte.

Kabeln kommer inte, eller snare ska inte påverka ljud eller bild alls, gör den det så är det fel på kabeln, eller så körs den utanför sin kapacitet, och det resulterar som oftast helt enkelt en trasig signal, eller ingen signal alls.

Permalänk
Medlem

När det gäller bättre kablar så är min rekommendation att få en demo av kabeln antingen i butiken eller hemma för så har jag gjort med mina kabelköp till stereon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

När det gäller bättre kablar så är min rekommendation att få en demo av kabeln antingen i butiken eller hemma för så har jag gjort med mina kabelköp till stereon.

Och vad är din slutsats när du fått höra på olika kablar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Köp en certifierad kabel. Nördic är mitt tips då de är relativt billiga.

Audioquests hela affärsidé är att utnyttja folks hjärnspöken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Och vad är din slutsats när du fått höra på olika kablar?

Detta gäller Chord:s kablar och som jag fått förklarat på kabel demo:s så ligger förbättringen i bättre skärmning och på så sätt levererar mindre störningar in i utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu vill jag en gång för alla få lite klarhet i om en dyr kabel kan vara bättre än en billig!
Jag har i många år lyssnat på Thomas Ytterbergs råd - endera så får man bild, eller så får man det inte!

Kablar så som Supra har därför för mig varit lite av att betala för "Lull-Lull" som man ändå inte märker någon som helst skillnad på, i normala förhållanden!

Nu efter ett besök hos HiFI-klubben där jag beställt en soundbar för närmare 26 000:- så bad säljaren mig att fundera över att även införskaffa en bättre HDMI kabel, som kopplas mellan soundbar och TV (Sony AG9), istället för den medföljande HDMI-kabeln.

Han lyfter fram fördelar så som att kabeln innehåller silver, som leder signalen bättre än koppar, och att han själv till och med på en demo hos ett företag kunde höra skillnad i ljudkvalite mellan en standard HDMI-kabel och en riktigt dyr HDMI-kabel innehållande silver som ledande material.

Vi pratade även längder på kablar, där han menar att över 3 meter, så bör man i möjligaste mån välja en dyr märkes-kabel, eftersom en vanlig kabel annars tappar data på vägen, och ger en allmänt sämre upplevelse.

Förslag på kabel från säljaren:

https://www.hifiklubben.se/audioquest-forest-hdmi-ultra-high-...

Jag påstår inte att säljaren ljuger, men jag vill bolla med er andra om det ligger någon sanning i allt detta, när vi pratar ljud i den lite högre klassen?

@Laxpudding

I call bullshit angående att säljaren skulle höra skillnaden på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Detta gäller Chord:s kablar och som jag fått förklarat på kabel demo:s så ligger förbättringen i bättre skärmning och på så sätt levererar mindre störningar in i utrustningen.

Nope, en firma som säljer en kort signalkabel för digitala signaler för 52890kr är scammers. Punkt.
https://www.referenceaudio.se/produkt/the-chord-company-chord...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag måste ha en optisk DYR kabel för att jag ska överöra 4K 120hz med HDR och VRR, och då för att den är längre än 3 meter. Då blir dom riktningskänsliga också, dvs det finns en "in" och "ut" på kabeln.

Är det kortare distanser eller inte 8K med skyhög bandbredd går det bra med vilken certifierad kabel som helst.

Ska du bara överföra ljud är det skitsamma, men är det 4K 120hz behöver du den där dyra.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Säljaren far med osanning, medvetet eller omedvetet.

Man får kalla en spade för en spade, det görs för litet i det här landet.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ju en utjämnare här. Jag kan nog inte tjata nog om det: Ultra High Speed-Certifieringen. Då förstås den certifiering du kan verifiera via QR-kod och Hologram. Inte att någon (vilket förekommer ofta) skriver "Ultra High Speed" på förpackningen som sedan saknar något som kan verifieras.

En UHS-kabel är exakt så teknisk kapabel som HDMI-specifikationen kräver. Signalen kommer över 100 procent intakt så länge man har också fungerande enheter i båda ändarna. Oavsett om prislappen är 100 eller 1 000 kronor.

Sedan kan en dyr kabel eventuellt addera ovanpå detta. Den kan vara väldigt välbyggd och kanske hålla för mer ovarsam hantering och fler ryck in/ut. Den dyrare kabeln kan också vara väldigt vacker i någons ögon och ha rätt färg (kabeln alltså) likt att den är vit eller liknande, snarare än anonym svart plast. Vill tillverkaren däremot stoppa in silver för att det ger deras kabel elektriska fördelar, då är det upp till dem.

Ljud som skickas över HDMI är inbakad med bilden i en datastruktur. Den är krypterad (HDCP) och utöver detta även flödeskodad, likt 8b/10b. Ljudet utgör kanske 0,1% av den totala bandbredden så om det är kabelkrångel märks det långt innan genom att bild och ljud inte alls kommer fram. Detta är alltså när man går från source till sink, alltså från källan, likt BD-spelaren, till exempelvis TV:n eller förstärkaren.

ARC/eARC är däremot annorlunda och det närmare liknas vid en s/pdif koaxial-kabel. Ingen kryptering och ingen flödeskodning utan en direkt signal. Exakt hur det skickas beror inte på kabeln utan enheterna i båda ändarna. Detta skrivs det väldigt sällan om och jag har inte full koll där. Är ju annars en evig och tröttsam diskussion om betydelsen.

Men visst, finner någon en random HDMI-kabel som är kass kan man säkert skapa en säljande och hörbar jämförelse mellan vad som kanske är en viss signalförlust jämfört med 100 procent. Men det är ju inte ett argument för en dyr silverkabel utan ett argument om att undvika skräp-kablar.

Återigen: Ultra High Speed gör att kabeln lever upp till alla krav som HDMI ställer på att kabeln ska fungera 100 procent.

Permalänk
Bildexpert

Kort sagt så är det struntprat att den dyrare kabeln kommer att låta bättre. I praktiken handlar digital signalöverföring om att bitar kommer fram och tolkas rätt. Gör de inte det så uppstår fel. Vid köp av kabel är det bättre att fokusera på de produkter som är certifierade för en viss datamängd hellre än de som ser dyra eller på annat vis påkostade ut.

Ska man vara riktigt pragmatisk så tillåter HDMI-protokollet max ett bitfel per en miljon bitar mellan källa och sink. En slumpmässig, feltolkad bit som motsvarar mindre än en promille av signalen kommer inte att göra ljudet mer oklar eller bilden suddig utan kan orsaka dropouts, vita pixlar eller på annat vis göra att signalen tappar synk.

I de fallen HDMI-signalen är krypterad, vilket den är med källor för film (Blu-Rayspelare, streamingboxar etc), kommer ett bitfel att orsaka flera bitfel i följd och således göra signalen mer eller mindre korrupt. Av det enkla skälet kan det vara en bra idé att ha HDCP aktiverat även för källor som inte kräver kryptering.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev, Nördic har fina kablar till resonabla priser:
https://noerdic.se/collections/certified/products/hdmi-2-1-3m...

Permalänk
Medlem

Använder 2 st 2 m (ca 160 kr) å 1 m (ca 150 kr) Nördic certifierade Ultra High Speed kablar. 1 st mellan en hemmabio recvier (Marantz NR 1711) till TV:n, 1 st mellan 4K Apple TV kopplad till recviern å 1 st mellan Blu ray spelaren (4K Sony UDP - X700) kopplad till recviern. Funkar kanon.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett litet kabeltest när vi skulle EMC certifiera en produkt på jobbet. Testade en handfull olika kablar i olika prisklasser. Det intressanta var att i vår mätuppställning för luftburen emission så var kabeln från Deltaco bäst, bättre än kablar flera gånger dyrare för 8K m.m.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kino:

Gjorde ett litet kabeltest när vi skulle EMC certifiera en produkt på jobbet. Testade en handfull olika kablar i olika prisklasser. Det intressanta var att i vår mätuppställning för luftburen emission så var kabeln från Deltaco bäst, bättre än kablar flera gånger dyrare för 8K m.m.

Ultra High Speed (och gamla Premium High Speed) ställer krav på just låga EMI-nivåer. Inte sett några konkreta siffror på hur låg/hög som tillåts. Intentionen är att en HDMI-kabel ska kunna sitta tätt bredvid en annan i TV:n (eller sådant som USB-enheter) utan interferens.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Han lyfter fram fördelar så som att kabeln innehåller silver, som leder signalen bättre än koppar, och att han själv till och med på en demo hos ett företag kunde höra skillnad i ljudkvalite mellan en standard HDMI-kabel och en riktigt dyr HDMI-kabel innehållande silver som ledande material.

Rent trams.

Skrivet av YamahaDGX630:

Vi pratade även längder på kablar, där han menar att över 3 meter, så bör man i möjligaste mån välja en dyr märkes-kabel, eftersom en vanlig kabel annars tappar data på vägen, och ger en allmänt sämre upplevelse.

Nej. Däremot om man behöver en kabel längre än 3 m och transporterar 4K+HDR eller liknande när det faktiskt börjar krävas lite högre bandbredder så börjar det bli läge att investera i en optisk kabel. Men så länge den faktiskt är certifierad spelar det noll roll vilket märke det är.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Viking
Skrivet av Printscreen:

Jag måste ha en optisk DYR kabel för att jag ska överöra 4K 120hz med HDR och VRR, och då för att den är längre än 3 meter. Då blir dom riktningskänsliga också, dvs det finns en "in" och "ut" på kabeln.

Är det kortare distanser eller inte 8K med skyhög bandbredd går det bra med vilken certifierad kabel som helst.

Ska du bara överföra ljud är det skitsamma, men är det 4K 120hz behöver du den där dyra.

En sån här funkar alltså inte för 4k120 (5m lång), trots att det står det?
https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-cable-5m-white

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett väldigt bra mått och det är certifieringen. D.v.s är den certifierad för 4k120 och är 5 meter lång, då ska den klara det. Plugga i den, kolla om den klarar det och om den inte gör det så returnerar eller reklamerar du.

Jag köpte Nördic sist jag shoppade, har funkat finfint. Löste mina problem med att jag fick blankskärm i 4k ibland med en billig nonamekabel som trots att den var 3m och kostade dussintals kronor för flera år sedan och inte ens hade någon märkning klarade 4k galant i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

En sån här funkar alltså inte för 4k120 (5m lång), trots att det står det?
https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-cable-5m-white

Så länge som den är certifierad så ska den som sagt klara det. Jag kör med en Supra UHS 5m-kabel för att köra 4K@120Hz på min TV, och det fungerar fint. 4K@120Hz kräver trots allt bara ~60% av bandbredden som en UHS-kabel ska klara. Över 5m så börjar det dock bli svårt att hitta certifierade passiva kablar.

Permalänk
Medlem

Ljudet överförs digitalt med väldigt låg bitrate (sett till HDMIs kapacitet)

Även sjukt dåliga kablar klarar galant av att skicka ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu vill jag en gång för alla få lite klarhet i om en dyr kabel kan vara bättre än en billig!
Jag har i många år lyssnat på Thomas Ytterbergs råd - endera så får man bild, eller så får man det inte!

Kablar så som Supra har därför för mig varit lite av att betala för "Lull-Lull" som man ändå inte märker någon som helst skillnad på, i normala förhållanden!

Nu efter ett besök hos HiFI-klubben där jag beställt en soundbar för närmare 26 000:- så bad säljaren mig att fundera över att även införskaffa en bättre HDMI kabel, som kopplas mellan soundbar och TV (Sony AG9), istället för den medföljande HDMI-kabeln.

Han lyfter fram fördelar så som att kabeln innehåller silver, som leder signalen bättre än koppar, och att han själv till och med på en demo hos ett företag kunde höra skillnad i ljudkvalite mellan en standard HDMI-kabel och en riktigt dyr HDMI-kabel innehållande silver som ledande material.

Vi pratade även längder på kablar, där han menar att över 3 meter, så bör man i möjligaste mån välja en dyr märkes-kabel, eftersom en vanlig kabel annars tappar data på vägen, och ger en allmänt sämre upplevelse.

Förslag på kabel från säljaren:

https://www.hifiklubben.se/audioquest-forest-hdmi-ultra-high-...

Jag påstår inte att säljaren ljuger, men jag vill bolla med er andra om det ligger någon sanning i allt detta, när vi pratar ljud i den lite högre klassen?

@Laxpudding

Har alltid fått kablar när jag köpt något så dyrt när jag köpte projektor senast så fick jag kablar för 3000kr-4000kr samma när jag köpte förstärkare de brukar ha bra avans på kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Även sjukt dåliga kablar klarar galant av att skicka ljud

Om jag inte har helt fel så var väl de första åren av HDMI-kablar av någon anledning ej fullkopplade, så äldre kablar är inte garanterade att klara av ARC. Det var väl först när HDMI "with Ethernet" kom (som dock aldrig verkar ha faktiskt använts till Ethernet?) som kablarna blev fullkopplade.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu vill jag en gång för alla få lite klarhet i om en dyr kabel kan vara bättre än en billig!
Jag har i många år lyssnat på Thomas Ytterbergs råd - endera så får man bild, eller så får man det inte!

Kablar så som Supra har därför för mig varit lite av att betala för "Lull-Lull" som man ändå inte märker någon som helst skillnad på, i normala förhållanden!

Nu efter ett besök hos HiFI-klubben där jag beställt en soundbar för närmare 26 000:- så bad säljaren mig att fundera över att även införskaffa en bättre HDMI kabel, som kopplas mellan soundbar och TV (Sony AG9), istället för den medföljande HDMI-kabeln.

Han lyfter fram fördelar så som att kabeln innehåller silver, som leder signalen bättre än koppar, och att han själv till och med på en demo hos ett företag kunde höra skillnad i ljudkvalite mellan en standard HDMI-kabel och en riktigt dyr HDMI-kabel innehållande silver som ledande material.

Vi pratade även längder på kablar, där han menar att över 3 meter, så bör man i möjligaste mån välja en dyr märkes-kabel, eftersom en vanlig kabel annars tappar data på vägen, och ger en allmänt sämre upplevelse.

Förslag på kabel från säljaren:

https://www.hifiklubben.se/audioquest-forest-hdmi-ultra-high-...

Jag påstår inte att säljaren ljuger, men jag vill bolla med er andra om det ligger någon sanning i allt detta, när vi pratar ljud i den lite högre klassen?

@Laxpudding

Well, jag är kluven, iallafall när det kommer till bild!

Jag vet att det bara är binärdata som färdas i dem!
Och jag hade egentligen aldrig tvekat, om det inte vore för en sak!

Hade tre HDMI kablar och köpte in en fjärde!
Gjorde ett blindtest på en av mina polare! Han visste inte ett skit, under 3 dagar provade jag de första tre, han sade inte ett skit!

Kopplade in den fjärde som jag lagt lite mer på , en kabel från Supra-Cables!
Personligen tyckte jag att det blev en rätt fin skillnad, men eftersom jag är medveten om Placebo så tvekade jag ändå!

Han kommer hem till mig likväl den fjärde dagen, vet inte ett skit men utbrister likväl, "Oh fan vilken bra bild du har fått, vad har du gjort?"

Så jag vet inte, vissa hävdar att det finns en viss skillnad, andra hävdar motsatsen, själv skiter jag nog i allt och fixar mig en kabel från Supra igen när fliset finns för den saken!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Well, jag är kluven, iallafall när det kommer till bild!

Jag vet att det bara är binärdata som färdas i dem!
Och jag hade egentligen aldrig tvekat, om det inte vore för en sak!

Hade tre HDMI kablar och köpte in en fjärde!
Gjorde ett blindtest på en av mina polare! Han visste inte ett skit, under 3 dagar provade jag de första tre, han sade inte ett skit!

Kopplade in den fjärde som jag lagt lite mer på , en kabel från Supra-Cables!
Personligen tyckte jag att det blev en rätt fin skillnad, men eftersom jag är medveten om Placebo så tvekade jag ändå!

Han kommer hem till mig likväl den fjärde dagen, vet inte ett skit men utbrister likväl, "Oh fan vilken bra bild du har fått, vad har du gjort?"

Så jag vet inte, vissa hävdar att det finns en viss skillnad, andra hävdar motsatsen, själv skiter jag nog i allt och fixar mig en kabel från Supra igen när fliset finns för den saken!

/Lifooz

100% placebo för både dig och din vän.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert

Jag skulle nog vilja säga att det antingen är fråga om placebo eller att något annat i systemet har ändrats. Till exempel att man har använt en annan HDMI-ingång på TV:n med andra inställningar och således har resultatet påverkats av den faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

100% placebo för både dig och din vän.

Jadu, man vet aldrig!

Well, inget som spelar nån större roll i slutändan!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu vill jag en gång för alla få lite klarhet i om en dyr kabel kan vara bättre än en billig!

Här är mitt senaste kabelköp:
https://www.amazon.se/AmazonBasics-SSD0_B_6-Flätad-HDMI-kabel...

Litar mer på tiotusentals recensioner på Amazon än på HiFi-klubbens säljare i detta fallet.

Min gamla noname-kabel fixade inte 4k från min MacBook Pro 14 M1 till 4k-TV:n

En uppgradering väl värd 70:-