Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Överdrivet snålande på datorer är dock ändå lite fascinerande när man har hyfsat dyr arbetskraft, särskilt när det inte rör sig om att bara svara på mail och skriva enkla Word-dokument o dyl. Hur mycket arbetstid går bort på sirapsbeteende över 3-5 år? Och om det dessutom är slött redan dag ett...

Exakt. Jag har tjatat om det i åratal och alla förstår ju problemet, men det hjälper inte. Vi hör till en stor koncern som inte har IT som sin huvudsyssla, även om vi har det, så vi är bundna av deras upphandlingsprocesser och liknande och de, den centrala IT-funktionen alltså, förstår inte våra behov eller hur mycket tid deras pissiga lösningar tar. Ett tag fick vi instruktioner om att tidrapportera "datorstrul" på ett speciellt projekt, men det höll inte så länge, jag antar att de inte ville se problemet så tydligt.

Citat:

På tal om det, för ett år sedan rapporterades denna antieffektivitetsnyhet:
https://www.dagensps.se/teknik/sjukskoterskor-lagger-15-proce...

Jo det är ju katastrof. Men det känns som problemet inte så mycket är Windows som att de måste logga ut och in om och om igen hela tiden. Min jobbdator är också seg att starta upp förstås, men därför startar jag inte om den i onödan utan bara låser när jag går på lunch exempelvis, och strömsparläge när jag jobbat färdigt för dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

15 % kommer från ett citat i originalartikeln (som är låst, varför jag inte länkade direkt dit) och inte en beräkning från någon journalist och det var väl lite slarvigt uttryckt (eller avsåg egentligen en annan beräkning):

"Många anställda vittnar om att det tar mycket tid och skapar stress, inte minst för att hela tiden logga in och ut i operativsystemet Windows. En tidsstudie där personalen exakt följde alla regler och rutiner visade att en sjuksköterska under ett vanligt arbetspass på åtta timmar i värsta fall kunde lägga så mycket som 53 minuter på olika välkomsthälsningar från Windows.

– Det är en fullständigt meningslös tidsspillan som motsvarar 15 procent av arbetstiden. Bortkastad tid som kostar pengar, men som framför allt tas från patienterna, säger läkaren och tidigare it-konsulten Emmanuele Patti."

Går man efter ett annat citat så blir det betydligt värre, om man hamnar på det teoretiska maxvärdet:

"– Men när man sedan kommer tillbaka och sätter i kortet måste man börja om från början igen och det tar mellan 30 sekunder och tre minuter varje gång innan man kan öppna journalsystemet och röntgenprogram­met med mera. När det händer 20–40 gånger på en dag så blir det väldigt mycket bort­kastad tid. Och så här ser det ut på de flesta akutmottagningar och vårdavdelningar, säger han."

Det ger ett teoretiskt spann mellan 2 och 25 % av arbetstiden (om den är 8 timmar), men ytterligheterna är väl inte så troliga.

Nu ska man väl kanske jämföra med hur det var tidigare, med helt manuell hantering, när man skulle hämta journalen för just den patienten och skriva in för hand de nya uppgifterna och sedan ställa tillbaka journalen eller stoppa tillbaka den i hängmappen i mappskåpet. Det tog nog mer tid.

I o f s kan man säkert effektivisera genom att ha ett inloggningssystem liknande det jag såg på ett företag (som körde Linux rakt av), där satte en person in sitt kreditkortsliknande inloggningskort i en terminal, var som helst på företaget, och vips hade hen upp exakt den miljö hen hade vid senaste inloggning, vilket i de citerade fallen skulle betyda att jornalen eller röntgenprogrammet var öppet direkt efter det att kortet satts in. Det betyder ju att man hade centrala servrar som hela tiden körde alla anställdas miljö och delade ut dem till de terminaler där användaren just loggade in. Lite liknande men inte lika avancerat hade vi på KTH redan runt 2000. Där körde man på stora centrala servrar som använde AFS ("Andrew file system", ett distribuerat filsystem) som datorerna, som också körde AFS, anslöt sig till vid inloggning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Nu ska man väl kanske jämföra med hur det var tidigare, med helt manuell hantering, när man skulle hämta journalen för just den patienten och skriva in för hand de nya uppgifterna och sedan ställa tillbaka journalen eller stoppa tillbaka den i hängmappen i mappskåpet. Det tog nog mer tid.

I o f s kan man säkert effektivisera genom att ha ett inloggningssystem liknande det jag såg på ett företag (som körde Linux rakt av), där satte en person in sitt kreditkortsliknande inloggningskort i en terminal, var som helst på företaget, och vips hade hen upp exakt den miljö hen hade vid senaste inloggning, vilket i de citerade fallen skulle betyda att jornalen eller röntgenprogrammet var öppet direkt efter det att kortet satts in. Det betyder ju att man hade centrala servrar som hela tiden körde alla anställdas miljö och delade ut dem till de terminaler där användaren just loggade in. Lite liknande men inte lika avancerat hade vi på KTH redan runt 2000. Där körde man på stora centrala servrar som använde AFS ("Andrew file system", ett distribuerat filsystem) som datorerna, som också körde AFS, anslöt sig till vid inloggning.

Ja precis. Första gången jag pluggade på Chalmers hade de en liknande lösning med Unix men också Windows. Loggade man in på valfri dator så var man på "sitt" skrivbord med sina program och så, alltså tunna klienter. Men det hade ju kunnat lösas med mer generiska konton och en typ webbtjänst för journalhantering så kunde datorerna vara inloggade (men låsta är nog bäst) och så är det bara för användaren att autentisera sig för att komma åt rätt tjänst, kanske med en QR-kod om man vill, eller smartcard.

Permalänk

Inte lätt att kunna ta emot en leverans av Fedex. "Någon gång under dagen" och sen kan man inte få en uppdatering om beräknad tid budet når din adress. Är det år 2023 nu eller har jag bara drömt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick som nämnt en ny jobbdator som inte riktigt var en solklar förbättring. Mer minne men färre kärnor och i övrigt inte direkt bättre, mycket sämre tangentbord och så men det är sekundärt. Hela morgonen har den sett ut som nedan på grund av AV-genomsökning. Värre än den (fem år) gamla datorn. Vad är det de inte förstår? Processorkraft och många kärnor är det absolut viktigaste i mitt jobb och ändå får jag denna mediokra maskin. Jag har inte ens igång några containers, normalt har jag över 30 snurrande, men likväl 100% CPU konstant.
<Uppladdad bildlänk>

Jag fick förfrågan om jag ville byta min jobblaptop förra månaden mot en "2-generationer nyare som ska ha lite mer kraft", eller avvakta. Tycker nuvarande funkar bra så sade att jag avvaktar, just för att inte behöva lägga tid på eventuella problem

Har också haft problem med att antivirus och dylikt stör arbetet tidigare. I nuläget är det dock mest att fläkten drar igång när den köttar bakgrundsprocesser, väldigt sällan det påverkar prestandan och det tenderar att vara rätt kortvarigt och marginellt i vilket fall.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Jag fick förfrågan om jag ville byta min jobblaptop förra månaden mot en "2-generationer nyare som ska ha lite mer kraft", eller avvakta. Tycker nuvarande funkar bra så sade att jag avvaktar, just för att inte behöva lägga tid på eventuella problem

Har också haft problem med att antivirus och dylikt stör arbetet tidigare. I nuläget är det dock mest att fläkten drar igång när den köttar bakgrundsprocesser, väldigt sällan det påverkar prestandan och det tenderar att vara rätt kortvarigt och marginellt i vilket fall.

Igår var det helt sjukt faktiskt, de första tre timmarna jag jobbade så var det en fördröjning på typ fem sekunder för varje bokstav jag skrev. Det gör det inte lätt att vara produktiv precis.

Permalänk

Idioter på Facebook.
På övriga ställen jag är på i internet så vet folk om att uthängningar av personer är olagligt, på vissa ställen i internet vet folk om detta, men de skiter i det då de är anonyma och kan göra det.
Men på de lokala ortfacebookgrupper jag är på så hängs folk ut som bara tusan, någon blir anklagad för att köra bil full, annan kör för snabbt inne i stan, någon är raggar på småbarn, lite uppmaningar till dumheter för att få dem sluta etc. Det finns aktiva medlemmar på facebookgrupperna som är områdespoliser, men de verkar inte bry sig det minsta.

Det mest korkade tycker jag är när folk skriver att de har nu polisanmält en person för ett brott som ändå inte är supergrovt, ja grattis, ni har själva i samma veva begått ett förtalsbrott när ni hängde ut personen. Konstigt nog verkar rättsväsendet ej bry sig så mycket, för de fortsätter med detta betande.

Någon skriver att man inte borde hänga ut personer, ja den personen blir idiotförklarad på alla möjliga sätt. Argument som var ska man annars hänga ut personer, förklarar du personens beteende osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Idioter på Facebook.
På övriga ställen jag är på i internet så vet folk om att uthängningar av personer är olagligt, på vissa ställen i internet vet folk om detta, men de skiter i det då de är anonyma och kan göra det.
Men på de lokala ortfacebookgrupper jag är på så hängs folk ut som bara tusan, någon blir anklagad för att köra bil full, annan kör för snabbt inne i stan, någon är raggar på småbarn, lite uppmaningar till dumheter för att få dem sluta etc. Det finns aktiva medlemmar på facebookgrupperna som är områdespoliser, men de verkar inte bry sig det minsta.

Det mest korkade tycker jag är när folk skriver att de har nu polisanmält en person för ett brott som ändå inte är supergrovt, ja grattis, ni har själva i samma veva begått ett förtalsbrott när ni hängde ut personen. Konstigt nog verkar rättsväsendet ej bry sig så mycket, för de fortsätter med detta betande.

Någon skriver att man inte borde hänga ut personer, ja den personen blir idiotförklarad på alla möjliga sätt. Argument som var ska man annars hänga ut personer, förklarar du personens beteende osv.

Inget nytt egentligen. Jag var en av användarna av KOM-systemet, FOAs kommunikationssystem, som 1982 öppnade en koppling till ARPANET och därmed kopplades ihop med universitetsvärlden. Där var det vanligt med personpåhopp och en person, Eskil Block på FOA, var väldigt mycket ute och hoppade på resp. hängde ut personer. Det är av intresse eftersom han under en debatt 1985 bl.a. påstod att Maj Wechselmann var sovjetisk spion och landsförrädare och 1988 dömdes han för förtal av Maj Wechselmann den första domen för förtal i ett elektroniskt medium. Vi var många som tyckte att Block skulle portas från KOM-systemet och alla blev påhoppade av Block och till slut blev han alltså dömd och portad från systemet men först efter att av domstolen blivit tvingad att (som en del av domen) dels be om ursäkt på KOM-systemet och dels publicera domen i sin helhet på just KOM-systemet.

Så här kommer det in lite skryt, eftersom ARPANET gjordes om till att använda IP och därmed blev en del av det nya "internet" så har jag använt internet innan internet fanns tillgängligt för allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick som nämnt en ny jobbdator som inte riktigt var en solklar förbättring. Mer minne men färre kärnor och i övrigt inte direkt bättre, mycket sämre tangentbord och så men det är sekundärt. Hela morgonen har den sett ut som nedan på grund av AV-genomsökning. Värre än den (fem år) gamla datorn. Vad är det de inte förstår? Processorkraft och många kärnor är det absolut viktigaste i mitt jobb och ändå får jag denna mediokra maskin. Jag har inte ens igång några containers, normalt har jag över 30 snurrande, men likväl 100% CPU konstant.
<Uppladdad bildlänk>

Känner igen detta, min nuvarande arbetsdator har en i7-8550U.

Igår eftermiddag satt jag och svor ordentligt, försökte dra hem lite dependencies med gradle och då sparkade den igång en (fem) virussökning.

Resultatet blev 100% belastning med en härlig klockfrekvens på 1.3GHz.

Att slänga igång tester mot en lokal server var bara att glömma.

Nåväl, får en ny dator snart, fingers crossed för en 13th gen cpu (även om jag tror mer på en 10th eller 11th)

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Inte lätt att kunna ta emot en leverans av Fedex. "Någon gång under dagen" och sen kan man inte få en uppdatering om beräknad tid budet når din adress. Är det år 2023 nu eller har jag bara drömt det?

Hur gick det? Fick du ditt paket eller en notis via SMS att de kommer vid något annat tillfälle?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Inget nytt egentligen. Jag var en av användarna av KOM-systemet, FOAs kommunikationssystem, som 1982 öppnade en koppling till ARPANET och därmed kopplades ihop med universitetsvärlden. Där var det vanligt med personpåhopp och en person, Eskil Block på FOA, var väldigt mycket ute och hoppade på resp. hängde ut personer. Det är av intresse eftersom han under en debatt 1985 bl.a. påstod att Maj Wechselmann var sovjetisk spion och landsförrädare och 1988 dömdes han för förtal av Maj Wechselmann den första domen för förtal i ett elektroniskt medium. Vi var många som tyckte att Block skulle portas från KOM-systemet och alla blev påhoppade av Block och till slut blev han alltså dömd och portad från systemet men först efter att av domstolen blivit tvingad att (som en del av domen) dels be om ursäkt på KOM-systemet och dels publicera domen i sin helhet på just KOM-systemet.

Så här kommer det in lite skryt, eftersom ARPANET gjordes om till att använda IP och därmed blev en del av det nya "internet" så har jag använt internet innan internet fanns tillgängligt för allmänheten.

Sveriges första näthatare, underbar historia!
Du borde skicka in den till internetstiftelsen, de brukar ju ha utställningar om sånt där.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sk/sj/sh/sch/osv - rena snurren. Norge: sj.

Finns gott om andra knäppheter också, g/j/hj som alla uttalas samma, C som uttalas som S ibland och K ibland... Rena stollen. Språket och dess stavning brukade förändras mycket över tid, tills läs och skrivförståelse blev vida spritt i samhället, och nu har mer eller mindre frusit i en inte särskilt fördelaktig form.

Bättre ta skuren vid hornen och få det hjort någon gång!

Var det inte Steffo i nyhetsmorgon som höll på få ett bryt när någon försökte sig på att reformera det phonetiska alfabetet. Så istället för K som i Kalle skulle det bli K som i Khaled, uttalades Chaaled. "Man kan väl för fan inte..." tror jag Steffo sa. Och jag håller med.
Inte hört något mer om detta. Det lades förhoppningsvis ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Igår eftermiddag satt jag och svor ordentligt, försökte dra hem lite dependencies med gradle och då sparkade den igång en (fem) virussökning.

Nåväl, får en ny dator snart, fingers crossed för en 13th gen cpu (även om jag tror mer på en 10th eller 11th)

Varför kan inte IT lägga virussökningen utanför arbetstid?
Jag bad IT köra den när jag går på lunch och det fungerar bra.
Får också en påminnelse att det är lunch. Varför låter fläktarna och CPU går på 100%, Ahhh dags att äta 😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kruxet med U-processorerna (just den har jag haft) är att de är begränsade till 15 W över tid, så även om den skulle vara kylskåpskall så kan den inte ligga och köra full turbo. Bra för batteritiden, men mindre bra om man behöver prestanda mer än korta toppar.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Hur gick det? Fick du ditt paket eller en notis via SMS att de kommer vid något annat tillfälle?

Kul att du frågar.
Kan meddela att jag fick tag på budet dagen efter som då erbjöd sig att svänga förbi mitt jobb dagen efter det. Den dagen är idag och jag har fått mitt paket. Så tack vare ett trevligt bud har det löst sig. Fick ett mejl om ytterligare en misslyckad leverans men datorn är bara dåligt uppdaterad på läget som vanligt.

Så måste tacka budet på Fedex för en smidig lösning trots allt. Glatt bemötande utan det minsta sura miner trots att samma person behövt leverera mitt paket tre gånger.

Permalänk

jag stör mig en aning på att en operatör på skiftgång tjänar lika mycket som en ingenjör som pluggat i 5 år, inom industrin

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag stör mig en aning på att en operatör på skiftgång tjänar lika mycket som en ingenjör som pluggat i 5 år, inom industrin

Jämfört med en ingenjör som kommer direkt från skolan så tjänar operatören mer. Över tid så lär det jämna ut sig.

Skiftgång är mer ansträngande och sämre för hälsan än normala arbetstider, så det är fullt rimligt att de som arbetar skiftgång får bra betalt.

Permalänk
Medlem

De är nog avundsjuka på dig som lättare kan sätta rutiner och ha ett "normalt" liv för samma lön.

Permalänk

Om man ska tro Sweclockers så tjänar du hälften så mycket som någon som är nyexad och "jobbar med data" som också pluggat 5 år.

Permalänk
Medlem

Jobbade tre-skift en gång i tiden, hade bra lön, bättre än många av ingenjörerna men det höll inte i längden, utbildade mig och var nöjd med den lägre lönen. Slet hårt på hälsan med tre-skift, tre dagar med 8-16, en dag ledigt, tre dagar med 16-24 en dag ledigt, tre dagar med 24-08, två dagar ledigt. Man hann liksom aldrig ikapp dagtiden, visste knappt om det var dag eller natt, var alltid trött på nåt sätt. Enda fördelen var att man inte behövde fundera över jobbet på fritiden, det gick att koppla bort jobbet helt och hållet. Utom då det hänt en olycka bland maskinpersonalen då funderade man extra på om det var värt pengarna. Och till slut var det inte det.

Permalänk
Medlem

Det där kan nog variera en del. De som jobbar natt på min arbetsplats, som "operatör", tjänar likväl under svensk genomsnittslön, något en nyanställd civilingenjör för all del också kan göra men inte hos oss. Men visst, jobbar man femskift på SKF eller något mer profilerat företag och jobbar många timmar (ibland 12-14 timmar) vissa lördagar och söndagar då blir det en rätt ok timlön och en del ledighet här och var.

Jag har jobbat på min arbetsplats (fordonsindustri) i 8 år, och inom industri/lager till och från i 20 år (give or take), har ännu inte haft en kollega som gått i pension vid 65 års ålder, alla har gått minst ett par år tidigare om de ens kommit så långt. Jag inser att det såklart finns industriarbetare som går i ålderspension, det måste det väl göra, men jag har alltså inte stött på någon än otroligt nog, och då har jag givetvis haft hundratals kollegor. Har inte heller jobbat på "startups" med ung personal utan på ganska gamla företag där de med lång anställning har fallit bort efter hand av olika skäl (oftast hälsorelaterade).

Trösta dig med att ingenjören i mycket högre utsträckning kan jobba till 65, 67, eller vad som det nu kan förväntas bli framöver, medan operatören får ägna de sista åren av arbetslivet åt att stappla fram i diverse åtgärder (antingen företagsinternt eller via samhället) innan det blir permanent, lågbetald, semester, i några år kortare än ingenjören trots tidigare hemgång.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det där kan nog variera en del. De som jobbar natt på min arbetsplats, som "operatör", tjänar likväl under svensk genomsnittslön, något en nyanställd civilingenjör för all del också kan göra men inte hos oss. Men visst, jobbar man femskift på SKF eller något mer profilerat företag och jobbar många timmar (ibland 12-14 timmar) vissa lördagar och söndagar då blir det en rätt ok timlön och en del ledighet här och var.

Jag har jobbat på min arbetsplats (fordonsindustri) i 8 år, och inom industri/lager till och från i 20 år (give or take), har ännu inte haft en kollega som gått i pension vid 65 års ålder, alla har gått minst ett par år tidigare om de ens kommit så långt. Jag inser att det såklart finns industriarbetare som går i ålderspension, det måste det väl göra, men jag har alltså inte stött på någon än otroligt nog, och då har jag givetvis haft hundratals kollegor. Har inte heller jobbat på "startups" med ung personal utan på ganska gamla företag där de med lång anställning har fallit bort efter hand av olika skäl (oftast hälsorelaterade).

Trösta dig med att ingenjören i mycket högre utsträckning kan jobba till 65, 67, eller vad som det nu kan förväntas bli framöver, medan operatören får ägna de sista åren av arbetslivet åt att stappla fram i diverse åtgärder (antingen företagsinternt eller via samhället) innan det blir permanent, lågbetald, semester, i några år kortare än ingenjören trots tidigare hemgång.

Kan skriva under på detta också. Jag utbildade mig, fick bättre jobb med lite sämre lön. Utbildade mig vidare och fick till slut mycket bättre lön, dessutom på ett jobb (KTH) där jag slutade undervisa vid 67 och gick då officiellt i pension men jobbade kvar med annat, lite mer än halvtid tills jag var 73. Det hade jag aldrig orkat om jag varit kvar i skiftjobbet, varken fysiskt eller mentalt. Efter pensionen gjorde jag bara roliga saker. Då orkar man

Permalänk

Har folk idag blivit whiners eller har diverse butiker och tjänster blivit sämre?

Jag funderar på att köpa en bok inget speciellt. Bokus och Adlibris har boken och jag har köpt hur mycket som helst från de båda för över 10 år sedan, aldrig några problem.
Jag kollade snabbt in deras betyg nu:
https://se.trustpilot.com/review/www.bokus.com (1,4)
https://se.trustpilot.com/review/www.adlibris.com (1,7)

Förr i tiden så imponerades alla jag kände på att man kunde köpa böcker billigare där, visst var det lite långa leveranstider ibland men man fick beställa i god tid, d.v.s några månader innan kursen började. Jag är fundersam på om tjänsterna har blivit sämre eller om det är köparna som har blivit detsamma? Alltså med dessa låga betyg så vill jag ej beställa därifrån.

Köp boken någon annanstans säger alla som ger butikerna betyg. Ja, någon annanstans är Amazon som jag ej litar mer på.

Permalänk
Medlem

Har folk idag blivit whiners eller har diverse butiker och tjänster blivit sämre?

Jag funderar på att köpa en bok inget speciellt. Bokus och Adlibris har boken och jag har köpt hur mycket som helst från de båda för över 10 år sedan, aldrig några problem.

Förr i tiden så imponerades alla jag kände på att man kunde köpa böcker billigare där, visst var det lite långa leveranstider ibland men man fick beställa i good tid, d.v.s några månader innan kursen började. Jag är fundersam på om tjänsterna har blivit sämre eller om det är köparna som har blivit detsamma? Alltså med dessa låga betyg så vill jag ej beställa därifrån.

Köp boken någon annanstans säger alla som ger butikerna betyg. Ja, någon annanstans är Amazon som jag ej litar mer på.

Har handlat från båda ganska mycket i närtid, båda har fungerat alldeles utmärkt. Kundtjänst på Adlibris kan inte ha haft mycket att göra häromveckan när jag hade fått en skadad bok, de svarade efter bara några minuter efter att jag mailat och löste ärendet snabbt och snyggt. Bokus har stundtals haft lite långa leveranstider men mina personliga betyg blir fyror på båda handlarna.

Permalänk
Medlem

Användargränssnittet på en modern iPad. Fy bubblan vad jag har svurit! Hur ska en intuitivt förstå hur en stänger av en app som hängt sig? Spenderade lätt 5 minuter med att lista ut förfarandet. Även nu när jag tror mig veta hur en gör, tar det mig lätt flera minuter att lyckas swipa på precis rätt sätt för att få upp menyn. Det blir inte heller lättare när en har blöta/kladdiga fingrar för en försöker laga mat samtidigt som kidsen skriker att barnkanalen inte fungerar. Vill tillägga att jag nog ändå är normalbegåvad när det kommer till UX då det är en stor del i min roll som industridesigner att se till att användare lätt förstår hur saker ska användas.

Om en manual behövs för att förstå är det FAIL!
Keep It Simple, Stupid!
Gör om gör rätt!
osv..

Tack Snajk för korren
Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttrickio:

Användargränssnittet på en modern iPad. Fy bubblan vad jag har svurit! Hur ska en intuitivt förstå hur en stänger av en app som hängt sig? Spenderade lätt 5 minuter med att lista ut förfarandet. Även nu när jag tror mig veta hur en gör, tar det mig lätt flera minuter att lyckas swipa på precis rätt sätt för att få upp menyn. Det blir inte heller lättare när en har blöta/kladdiga fingrar för en försöker laga mat samtidigt som kidsen skriker att barnkanalen inte fungerar. Vill tillägga att jag nog ändå är normalbegåvad när det kommer till UX då det är en stor del i min roll som industridesigner att se till att användare lätt förstår hur saker ska användas.

Om en manual behövs för att förstå är det FAIL!
Keep It Simple Stupid!
Gör om gör rätt!
osv..

Keep It Simple, Stupid. Kommat är viktigt där.

"Håll det enkelt och dumt", inte "-enkelt dumskalle".

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Har handlat från båda ganska mycket i närtid, båda har fungerat alldeles utmärkt. Kundtjänst på Adlibris kan inte ha haft mycket att göra häromveckan när jag hade fått en skadad bok, de svarade efter bara några minuter efter att jag mailat och löste ärendet snabbt och snyggt. Bokus har stundtals haft lite långa leveranstider men mina personliga betyg blir fyror på båda handlarna.

Instämmer, jag har handlat mest på Adlibris och aldrig haft problem. Har inte handlat så mycket från Bokus men då jag gjort det har det fungerat bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttrickio:

Hur ska en intuitivt förstå hur en stänger av en app som hängt sig?

Svep uppåt från skärmens botten för att ta fram appbläddraren. Bläddra fram den strulande appen, svep uppåt på den. Vips, fixat och klart, vet inte exakt hur man kan göra det enklare än så här om jag ska vara ärlig.

Tyvärr inte lika enkelt fixat på Apple Watch, dock... :/

Permalänk
Medlem

Förr i tiden så imponerades alla jag kände på att man kunde köpa böcker billigare där, visst var det lite långa leveranstider ibland men man fick beställa i god tid, d.v.s några månader innan kursen började. Jag är fundersam på om tjänsterna har blivit sämre eller om det är köparna som har blivit detsamma? Alltså med dessa låga betyg så vill jag ej beställa därifrån.

Det luktar recensionsbombning eller så har väldigt många låg hjärnkapacitet. Såg någon klaga på att böckerna hamnar fel, att de kan hamna i grannens brevlåda. Precis som att det är butiken som styr detta.

Många verkar nu för tiden dessutom ha leveransADD och måste ha varan samma dag. Folk kan inte längre vänta en vecka. Vilket märks på recensionerna.
Detta är nog dessutom något som många missar eller helt enkelt inte vet om.
https://www.postnord.se/om-oss/pressmeddelanden/framtidens-po...

Har förövrigt sett en del butiker som bara skriver (Finns på lager). De skriver dvs inte ut det exakta antalet och räknar inte heller av varan direkt när en beställning är lagd, utan som först när beställnigen har godkänts. Då kan jag förstå att det blir fel om flera personer beställer samma vara sammtidigt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Svep uppåt från skärmens botten för att ta fram appbläddraren. Bläddra fram den strulande appen, svep uppåt på den. Vips, fixat och klart, vet inte exakt hur man kan göra det enklare än så här om jag ska vara ärlig.

Tyvärr inte lika enkelt fixat på Apple Watch, dock... :/

Absolut, men hur vet en det om du aldrig gjort det? Vad är ledtrådarna som guidar en förstagångsanvändare att göra rätt? I princip inga. Kass UX med andra ord. Finns säkert jättemånga exempel på kass UX från andra tillverkare också men det här var en jag stött på som var extra frustrerande.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita