Överdrivet snålande på datorer är dock ändå lite fascinerande när man har hyfsat dyr arbetskraft, särskilt när det inte rör sig om att bara svara på mail och skriva enkla Word-dokument o dyl. Hur mycket arbetstid går bort på sirapsbeteende över 3-5 år? Och om det dessutom är slött redan dag ett...
Exakt. Jag har tjatat om det i åratal och alla förstår ju problemet, men det hjälper inte. Vi hör till en stor koncern som inte har IT som sin huvudsyssla, även om vi har det, så vi är bundna av deras upphandlingsprocesser och liknande och de, den centrala IT-funktionen alltså, förstår inte våra behov eller hur mycket tid deras pissiga lösningar tar. Ett tag fick vi instruktioner om att tidrapportera "datorstrul" på ett speciellt projekt, men det höll inte så länge, jag antar att de inte ville se problemet så tydligt.
På tal om det, för ett år sedan rapporterades denna antieffektivitetsnyhet:
https://www.dagensps.se/teknik/sjukskoterskor-lagger-15-proce...
Jo det är ju katastrof. Men det känns som problemet inte så mycket är Windows som att de måste logga ut och in om och om igen hela tiden. Min jobbdator är också seg att starta upp förstås, men därför startar jag inte om den i onödan utan bara låser när jag går på lunch exempelvis, och strömsparläge när jag jobbat färdigt för dagen.