DDR4 5600+/6000mhz till Asrock z590 oc formula.

Permalänk

DDR4 5600+/6000mhz till Asrock z590 oc formula.

På deras sida så framgår 6000mhz och på kartongen 5600+. Vilka är de bästa minnena med belysning som passar till detta kort och vilka minnen kan vara bäst att undvika? Vet att de kan beror på vilken processor som man har med. Tänkte börja med en i5 tills jag har fått pengar till en större.

Permalänk

Är välingen garanti på att du kan köra över typ 3200-4000Mhz (gissar att det är ddr4?) Eller något åt hållet beroende på cpu egentligen då det helt och hållet hänger på hur pass bra tur du hade med din processor som huserar minneskontroller.

Sen så testar ju moderktstillverkarna ofta hastigheter betydligt högre men är ingen garanti på att det kommer fungera med just din övriga hårdvara men vanligtvis brukar det palla med upp till iaf en 5200-5600Mhz men har du haft värsta oflytet är det inte säkart att din cpu pallar mer än jedec standardet äns om än ganska ovanligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lika bra att jag laddar ner moderkortsmanualen till min disk också
Svaret finns i manualen, den är jättebra att lusläsa eftersom det är den platform du bygger ditt system på.
Notera att de två översta är överklockningshastigheter. (XMP?)

* 11th Gen Intel® CoreTM Processors support DDR4 non-ECC, un-buffered memory up to 6000+(OC)* * 10th Gen Intel® CoreTM Processors support DDR4 non-ECC, un-buffered memory up to 5000+(OC)* * 11th Gen Intel® CoreTM (i9/i7/i5) support DDR4 up to 3200; CoreTM (i3), Pentium® and Celeron® support DDR4 up to 2666. * 10th Gen Intel® CoreTM (i9/i7) support DDR4 up to 2933; CoreTM (i5/i3), Pentium® and Celeron® support DDR4 up to 2666. * Please refer to Memory Support List on ASRock's website for more information. (http://www.asrock.com/)

För att nå OC-hastigheterna får du välja någon av XMP-profilerna som följer med dina minnesstickor. Men om det inte räcker, bör du också vara beredd på att ägna några kvällar med att tweaka parametrar i UEFI som styr minnesbussen.

Nyare BIOS/UEFI brukar ofta förbättra kompatibiliteten med olika minneskort, öka stabiliteten på minnesbussen etc.

BIOS-notering.
Permalänk

Tänkte börja med denna tills jag kan köpa en som kan överklockas. https://www.amazon.se/Intel-Core-i5-10400F-BX8070110400F-Proc... man kanske kan finna en bättre beg på tradera. Den verkar enbart stödja DDR4-2666

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Tänkte börja med denna tills jag kan köpa en som kan överklockas. https://www.amazon.se/Intel-Core-i5-10400F-BX8070110400F-Proc... man kanske kan finna en bättre beg på tradera. Den verkar enbart stödja DDR4-2666

Inte äns 12000 serien stödjer officielt över ~4000mhz över det är klassat som överklockning.

Så är inga garantier att det kommer funka med högre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag börjar att förstå har innan bara hållt på med retro datorer och workstation dell. Min Dell T3500 666mhz/1333Mhz DDR3 24gb fungerar perfekt. Tyckte de var lite högt med 6000. Antar att 2666 är de högsta man kan uppnå inom i5?

Permalänk

Som sagt de flesta kan köra en xmp profil på en bit över 5000mhz utan problem men är inte av intel funktionstestat så är ingen garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Så man behöver alltså överklocka för att ha 6000mhz till detta kort oavsett processor? Går det att ha 6000mhz original till andra moderkort eller processorer? Har sett att de säljs 6000mhz original minnen. Blir de lägre inställda utan överklockning/tweak?

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Så man behöver alltså överklocka för att ha 6000mhz till detta kort oavsett processor? Går det att ha 6000mhz original till andra moderkort eller processorer? Har sett att de säljs 6000mhz original minnen. Blir de lägre inställda utan överklockning/tweak?

du behöver inte överklocka cpun.

men XMP prpofilen på minnen är oftast utanför intels/amds testade område för minneskontrollern i cpun så de garanterar bara inte att det kommer fungera i X frekvens över för cpun satt maxhastighet.

men som sagt troligen kommer cpu´n kunna köra iaf 5000Mhz med xmp profilen inladdad om inte t.om 5600Mhz.

XMP profilen = (inbyggd överklockningsprofil på minnet som av tillverkaren testat ska fungera på minnesstickorna)

det värsta som kommer hända är att datorn kommer krasha om inte minneskontrollern vill köra hastigheten i xmp profilen och då kan du helt enkelt testa att bara sänka lite på minnesfrekvensen tills minneskontrollern vill vara med.

prisskillnaden mellan typ 3200mhz till 5600mhz är ganska skillnad i pris och ett 5600Mhz går alltid köra långsammare medan t.ex ett 3200Mhz troligen är ganska ovilligt att köra fortare än 3200Mhz.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Jag börjar att förstå har innan bara hållt på med retro datorer och workstation dell. Min Dell T3500 666mhz/1333Mhz DDR3 24gb fungerar perfekt. Tyckte de var lite högt med 6000. Antar att 2666 är de högsta man kan uppnå inom i5?

Ja, det är ett ständigt läsande om man skall hålla sig ajour med vad som gäller för stunden. Hela den här biten med att hårdvaran idag klockar ner och reglerar sig själv, beroende på temperaturen. Det gav mig lite huvudvärk för ett år sedan med de två bärbara med samma hårdvara som presterade radikalt olika. Det krävs mer av användarna idag för att veta vad som är bra köp. På sätt och vis är det då skönt att ligga tre år efter och ta del av allt som skrivits om tänkt plattform.

Permalänk

Har som sagt tänkt att köpa en mycket större cpu som klarar mer mhz till minnen sedan innan i5. Tänkte därför köpa 6000mhz minnen så de finns, men för att få datorn att starta så behövs dom köras långsammare? 2666mhz borde vara vad i5 klarar.

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Har som sagt tänkt att köpa en mycket större cpu som klarar mer mhz till minnen sedan innan i5. Tänkte därför köpa 6000mhz minnen så de finns, men för att få datorn att starta så behövs dom köras långsammare? 2666mhz borde vara vad i5 klarar.

säker på att du inte tittar på DDR5?

kollade prisjakt och hittade inte ett enda DDR4 minne snabbare än typ 5100Mhz där.

DDR4 och DDR5 är inte kompatibla med varandras hårdvara.

och rätt säker på att modermodemet du nämnde kör DDR4 men kan ha fel i det men trodde inte DDR5 var tillgängligt förrän med 600 eller 700 serien moderkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

På deras sida så framgår 6000mhz och på kartongen 5600+. Vilka är de bästa minnena med belysning som passar till detta kort och vilka minnen kan vara bäst att undvika? Vet att de kan beror på vilken processor som man har med. Tänkte börja med en i5 tills jag har fått pengar till en större.

Du menar kanske att moderkortet har stöd för upp till 6000mhz minnen?
Med DDR4 får man vara väldigt nöjd om man kan få 4600mhz stabilt 24/7 med vettig spänning oavsett vad moderkorts tillverkare påstår.

Permalänk
Medlem

Som bosted nämner; moderkortets ledningsbanor (det finns ingen elektronik inblandad här) och sockeln är anpassade för att klara 6000-minneshastigheter (dvs en frekvens på 3 GHz). Men sen har vi att ta hänsyn till vad processorns minneskontroller kan leverera utan att brinna upp. Vid överklockning får man vara beredd på att bl.a. höja spänningarna något och se till att det finns adekvat kylning för detta. Detta är inbyggt i XMP men det är ingen garanti att det fungerar eftersom, återigen, processorn har med det att göra också.

Man kan väl summera det som att moderkortet inte sätter gränserna i ditt fall, det är andra komponenter (CPU och RAM) som lägger ribban. Det blir så när tre olika företag pratar om just sina produkter. Minsta gemensamma nämnaren är vad du till slut kan köra i.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kanske försöka besvara din fråga också Det beror på! Vill du köra säkert enligt processorn, eller välja något lite mer vågat från QVL-listan på Asrocks hemsida. Eller gå all in och ta något snabbt från hyllan (och tillbringa tid till att få det att fungra på okända nivåer).

Det blir en tid och kostnadsfråga för dig. Mitt råd är att köpa något som är prisvärt, men som ändå har lite höjd. Kanske gå upp till 3600 som är prisvärda och används mycket på AMD-sidan. Du kommer ju aldrig att kunna använda 12000-serien på detta moderkort eftersom Intel byter sockel varannan generation, så vi vet ju redan idag var ribban ligger. Googla lite på den processor du bestämmer dig för och se vilka hastigheter folk kör i.

Om du vill ha mer att läsa så finns det ju snabbare minnen, trotts att de har samma MHz-värden. Dessa har ett lägre CAS-värde (CL) och kan kosta det dubbla. Du kan jämföra minnen genom att räkna på en höft CL/MHz*2000 för att få cykeltiden i nanosekunder. På AMD-platformen landar DDR4 sweetspot oftast på 10 ns. Allt finns beskrivet i https://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency