Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600 50 grader i idel

Hej!
Har nyligen köpt en begagnad dator med en Ryzen 5 3600 cpu som ligger på 50 grader i idel med original fläkten som snurrar i 1200-1300 rpm.
Är det normalt eller är det ny kylpasta som behövs?

Permalänk
Medlem

Damm? 50 grader låter lite varmt, utan att veta hur övriga komponenter ser ut (chassi, fläktar o sånt) Skulle nog tatt en titt, bytt pasta om jag hade det till hands och sett till att kylaren var korrekt monterad.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det är 50 grader med chassisidan öppen och var samma med den på.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylare?
Har du installerat om Windows? Dubbelkollat att inte någon process ligger och kör i bakgrunden?
Testa att byta kylarpasta till att börja med.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Kanske inte jättekonstigt om det är Wraith Spire-fläkten som medföljer och heller ingenting som är farligt. Vad som är desto mer relevant är snarare hur det ser ut vid load, t.ex om du kör Cinebench eller annat som sätter lite press på CPU?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Låter normalt för gammal kylpasta och originalkylare, speciellt med eventuell egendefinierad fläktkurva. Smeta på med ny Arctic mx4 men värm upp cpun innan byte så släpper AMDs kylpasta taget lättare.

Är inte helt fel köpa en billig kylare med i vart fall ett par heatpipes, exempelvis begagnad wraith prism för en hundring eller två.

Så är det med originalfläkt att processorn allmänt bör låtas gå lite varmare än annars för att slippa oljud.
Kan också prova lätt undervolt, min 3600 fick relativt mycket spänning och var varm.

Min 3600 inkluderade wraith stealth, ingen vidare kombo hur man än vrider på det.
Lägg bara inte en massa pengar på fläkten då en ryzen 5600 är både snabbare och svalare tillsammans med vadän fläkt du redan har. Men kylpasta bör du köpa på dig oavsett så börja där.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Det är väl den kylaren som följer med Wraith Spire tror jag. Windows var nyinstallerat när jag köpte den för en vecka sen. Ser inte att det är någon process som arbetar.

Har nu köpt och lagt på ny kylpasta. Verkar inte göra någon större skillnad i HWinfo.
Prövade belasta processorn med HeavyLoad och då gick den upp till 83 grader innan jag stängde av det, då står det i HWinfo att fläkten snurrar i 2500 rpm. Jag hör att den varvar upp men det låter inte i mina öron som det är 2500 rpm borde låta mer.

Nästa steg är väl då att köpa en ny processorfläkt. Kan ni rekommendera någon, Cooler Master Hyper 212 EVO V2 verkar vara populär och hyfsat billig?

Det kan inte vara någon inställning i UEFI som är fel, jag har dålig koll på UEFI har aldrig överclockat eller sådant?

Permalänk
Medlem

Tittade mer i HWinfo där det finns en sensor som heter: avvikelse för energiförbrukningsrapportering (noggranhet) där minimum har varit 81.2% och maximun på 160.7.

Är det något som är fel eller normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av autoatom:

Tack för alla svar.
Det är väl den kylaren som följer med Wraith Spire tror jag. Windows var nyinstallerat när jag köpte den för en vecka sen. Ser inte att det är någon process som arbetar.

Har nu köpt och lagt på ny kylpasta. Verkar inte göra någon större skillnad i HWinfo.
Prövade belasta processorn med HeavyLoad och då gick den upp till 83 grader innan jag stängde av det, då står det i HWinfo att fläkten snurrar i 2500 rpm. Jag hör att den varvar upp men det låter inte i mina öron som det är 2500 rpm borde låta mer.

Nästa steg är väl då att köpa en ny processorfläkt. Kan ni rekommendera någon, Cooler Master Hyper 212 EVO V2 verkar vara populär och hyfsat billig?

Det kan inte vara någon inställning i UEFI som är fel, jag har dålig koll på UEFI har aldrig överclockat eller sådant?

För förtydligande bara, så är Wraith Spire själva namnet på kylaren.

Jag kylde en 3600 med någon av Wraith-varianterna, vill minnas att det var Spire, och jag kunde nog ligga och nosa på 45 grader i idle, så det är nog inga konstigheter. I stresstester med Cinebench och sånt kunde temperaturen sticka upp över 80 grader, så det behöver inte vara något fel på grejerna. Däremot får du ju en betydligt behagligare ljudnivå med typ vilken tornkylare som helst. En Hyper 212 borde räcka finfint (en 3600 behöver inte direkt några hutlösa grejer). Samma sak med Pure Rock 2 eller andra budgetkylare runt 200-300 spänn.

Att det låter som att fläkten blåser snålt kan ha att göra med en sniken fläktkurva i UEFI, alltså en inställning som säger åt processorfläkten att blåsa si och så mycket vid den och den temperaturen. Det är lätt att kolla och lätt att ställa in.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

När min server som står svalt till i källaren ligger på ~10% CPU belastning så ser det ut enligt bilden.
3600, AMDs originalkylare och en tyst fläktkurva. Men då är det som sagt i en sval källare.

Så 50 grader är väl inte jätte konstigt om det är i ett varmare rum.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Okej det är alltså så med den kylaren.
Den varvar ju upp till 2500 rpm med en gång nästan men vet inte om jag kan lita på sensorn då jag tycker att 2500 rpm borde låta mer. Kanske kan vara fläkten som har gjort sitt.

Det får bli en Hyper 212, känns tryggare om tempen var lägre.

Tack än en gång för svaren.

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur fläktkurvan ser ut i BIOS?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det jag hittade i BIOS var att step down och step up är på 0 sekunder. Har prövat att byta läge från standar till turbo då blev tempen lite mindre och rpm lite högre men under belastning med HeavyLoad går den ändå upp till 83 grader innan jag stänger av programmet. Max rpm ligger då på 2500.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en gamingdator åt sambon med en 5 3600 och skulle nog säga att den ligger mellan 40-50 i idle och 50-70 vid gaming. Kyls med en be quiet pure rock slim.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Jag har en Ryzen 5 3600, det är normalt det du beskriver. Jag skulle rekommendera en vattenkylare då jag tycker den ligger lite för högt på 70-80grader vid load även om den klarar det. Med en vattenkylare så ligger det på mid 50grader för mig.

Smaksak kanske, men vill man spela bra spel så ska man nog uppgradera cpun (Den flaskhalsar min Rtx 4070 med ca 20% enligt pc-builds.com)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shotajm:

Jag har en Ryzen 5 3600, det är normalt det du beskriver. Jag skulle rekommendera en vattenkylare då jag tycker den ligger lite för högt på 70-80grader vid load även om den klarar det. Med en vattenkylare så ligger det på mid 50grader för mig.

Smaksak kanske, men vill man spela bra spel så ska man nog uppgradera cpun (Den flaskhalsar min Rtx 4070 med ca 20% enligt pc-builds.com)

du behöver då för i bövelen ingen vattenkylare till de här.. Då är det bättre köpa en ryzen 5600 istället med vilken dassig kylare som helst. Speciellt om du också har en 4070! Du kastade pengar i sjön. 70-80 grader e fint det sålänge den är tyst, och det är det många luftkylare som är.

Din 3600 flaskhalsar mkt mer än 20%, de där siffrorna betyder inte mycket heller.. funkar väl om du har 60hz skärm, men efter det ligger din CPU konstant efter.

Permalänk
Medlem

50-83 grader låter fullt normalt. Allt under 90 grader är lugna puckar. Vissa moderkort kan dock brassa på med en hel del volt till CPU i onödan. Kika i BIOS/UEFI så att det inte drar iväg till 1.45-1.5V, då kan man sätta en off-set på -0.1 till -0.2V.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.