Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad är RAM cache? Har denna det? Western Digital Red SA500 SATA SSD 2.5" 2TB

RAM cache är att SSDn har RAM minne som den kan använda, sedan finns det diskar utan RAM cache där de (tror jag) behöver använda systemets minne.

Diskar med cache är att föredra - diskar utan är ofta(st) billigare.

Om du googlar diskarna du väljer mellan så kan du där få reda på om de har cache eller inte.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav-P:

RAM cache är att SSDn har RAM minne som den kan använda, sedan finns det diskar utan RAM cache där de (tror jag) behöver använda systemets minne.

Diskar med cache är att föredra - diskar utan är ofta(st) billigare.

Om du googlar diskarna du väljer mellan så kan du där få reda på om de har cache eller inte.

Känns enklare att köpa en som marknadsförs för NAS. Då borde den vara lämplig för det. Tyckte omdömena var bra på WD Red men såg att Seagate IronWolf också har SSDs för NAS men med mer TBW (2800), men den kostar också det dubbla. Några omdömen klagade på DOA vilket kanske kan hända alla produkter men det var flera som fick (de får givetvis en ny dock). Seagate IronWolf kostar dock nästan det dubbla så kan inte köpa den.

Permalänk
Inaktiv

Enligt en snubbe behöver jag ingen NAS om jag inte har massor av lagringsbehov eller vill öppna upp den mot Internet (vill inte göra det för att inte utsätta den för risk för intrång). Undrar hur jag kan nå min lagring från olika enheter om jag kör extern hårddisk och då sa han att jag kan ha på min dator 24/7 vilket inte kändes så lockande. Finns det alternativ? Behöver inte lyssna på honom men undrar om det finns vettigare alternativ för mig. Koppla extern hårddisk till router går inte då min router inte ha USB och jag har även läst att det inte är rekommenderat då routern ha ännu mer begränsad kraft. Annars kunde jag köpa en ny router (men vore det mer vettigt eller billigare än en NAS?).

Kan jag med bara extern hårddisk och molnlagring göra det jag vill dvs. göra automatiskt backup från då extern hårddisk till molnet (när denna är ansluten) och samtidigt nå min lagring från valfri enhet via molnet istället? Istället för att ha min dator på 24/7. Behöver ändå off-site backup. Dock undrar jag hur jag enklast gör backup från telefon till både moln och hårddisk. Behöver jag ansluta telefonen till dator/hårddisk varje gång?

Exempel JottaCloud https://docs.jottacloud.com/en/articles/1394144-the-differenc...

Tolkar det som att jag inte kan göra backup av både extern hårddisk och telefon till JottaCloud då det som finns på telefonen inte automatiskt hamnar på extern hårddisken då. Så jag får först lägga det på externa hårddisken som i sin tur gör backup av det till JottaCloud? Vill jag sen nå nått av detta när jag inte är hemma eller datorn är avstängd så hämtar jag det från JottaCloud till t.ex. telefonen för att spela upp på t.ex. TV?

Är detta mer vettigt än att köpa en NAS? Om jag inte har flera TB i lagringsbehov. Exakt vad behovet kommer vara efter skannat tusentals fotografier vet jag inte, men jag tror ändå inte att jag kommer upp i 2 TB eller ens 1 TB. Fast det vet jag ju först då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

då sa han att jag kan ha på min dator 24/7 vilket inte kändes så lockande. Finns det alternativ?

En NAS är ingenting magiskt, det är helt enkelt en strömsnål och i övrigt anpassad dator som passar bra för att vara igång 24/7 och hantera lagring. Så alternativet du söker är ju en NAS.

Skrivet av anon315148:

Annars kunde jag köpa en ny router (men vore det mer vettigt eller billigare än en NAS?).

Din router kommer då agera NAS men som du säger så är de i regel extremt begränsade. Det har vart lite högt och lågt vad du faktiskt har för behov så det kanske skulle duga för dig. Personligen skulle jag aldrig köra så, jag har aldrig träffat någon som är nöjd med det.
Sen är det ju det faktum att din router obönhörligen sitter rakt ut på internet så agerar den NAS så tappar du ett lager av skydd. Se t.ex. https://arstechnica.com/information-technology/2014/02/dear-a...

Skrivet av anon315148:

Kan jag med bara extern hårddisk och molnlagring göra det jag vill dvs. göra automatiskt backup från då extern hårddisk till molnet (när denna är ansluten) och samtidigt nå min lagring från valfri enhet via molnet istället?

Ja det går men det blir några steg extra. Enklast är om du ser din molnlagring som själva huvudprodukten och sätter upp någon synk mellan din externa hårddisk (via din vanliga dator) och molnet.
Dvs du synkar
mobil -> molnet
dator -> molnet
usbdisk -> (dator) -> molnet
Men om du gör så måste du komma ihåg att du behöver ta en backup på det som är i molnet. Molnet är INTE säkert och du måste ha det i molnet + någon annan stans för att anse det backupat.

Vill du däremot se din USB-disk som primära produkten så den är 'master' och allt ska gå via den blir det väldigt meckigt.

Skrivet av anon315148:

Om jag inte har flera TB i lagringsbehov. Exakt vad behovet kommer vara efter skannat tusentals fotografier vet jag inte, men jag tror ändå inte att jag kommer upp i 2 TB eller ens 1 TB. Fast det vet jag ju först då.

Kan du inte göra en höft på det? Mina raw-foton (vilket motsvarar en inscanning i bra kvalitét) är cirka 30MB styck, så 10'000 bilder blir alltså 0.3TB
Om du har 0.3TB data är molnet ett fullgott alternativ till rimligt pris. Har du 3TB data brukar det bli väldigt dyrt.

Skrivet av anon315148:

Är detta mer vettigt än att köpa en NAS?

Nä, det tycker jag inte

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är fortfarande en NAS, minst 2 diskar i den som du kör i SHR-1 eller Raid1 vid 2 diskar eller Raid5 vid tre eller fler diskar (fast köra Raid5 med tre diskar är hål i huvve kör minst 4 diskar).

Har du lagt några timmar på YT att titta på olika kreatörers jämförelser och diskussioner kring olika lagringslösningar (färdig byggd NAS, egenbyggd med NextCloud, UnRaid etc)?

Du kan böra med Nascompares på YT och välja ett tiotal av hans videor, du kan behöva skrolla tillbaka en del i historiken men där lär du hitta mycket - just denna tjommen tycker om att prata så hans videor är längre och han förklarar saker om och om igen (tycker jag).

JottaCloud har jag inte använt själv så kan kan inget säga om det.
Men oftast är det så att "billiga" lösningar betalar du med din egen tid att söka svar på hur saker fungerar eller ska sättas upp.
Köper du en färdig lösning så är oftast det mesta färdigt för dig att använda.

Så du får bestämma dig - vill du betala i pengar eller i tid?
Med tanke på att du ställer alla frågor till oss så verkar det som att du inte vill betala i tid.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

En NAS är ingenting magiskt, det är helt enkelt en strömsnål och i övrigt anpassad dator som passar bra för att vara igång 24/7 och hantera lagring. Så alternativet du söker är ju en NAS.

Min dator må vara strömsnål men i övrigt är den inte anpassad för backup såsom en Synology eller är menad att stå påslagen 24/7 (fast alla datorer kanske kan vara påslagna 24/7). Sen kvarstår problemet med extern hårddisk som "master" då datorn har fast disk med begränsat utrymme som jag vill frigöra helt från lagring och endast använda som arbetsdisk.

Skrivet av Kamouflage:

Din router kommer då agera NAS men som du säger så är de i regel extremt begränsade. Det har vart lite högt och lågt vad du faktiskt har för behov så det kanske skulle duga för dig. Personligen skulle jag aldrig köra så, jag har aldrig träffat någon som är nöjd med det.
Sen är det ju det faktum att din router obönhörligen sitter rakt ut på internet så agerar den NAS så tappar du ett lager av skydd. Se t.ex. https://arstechnica.com/information-technology/2014/02/dear-a...

Håller ändå med om att en router vore fel väg att gå. Kan jag lika gärna lägga pengarna på en NAS.

Förstår om man är förvirrad över mina behov då jag har svarat lite olika. Blev påverkad av "allt man kan göra" med en NAS om man väljer Plus-modell. Fast i ärlighetens namn är det nog inget jag behöver utan det är främst smidig lagring, backup och åtkomst jag vill åt. Även om jag ibland blir förvirrad när folk nämner att Plus-modell krävs för encoding men som jag förstår behövs inte detta om man t.ex. hämta nått från NAS och spelar upp i t.ex. VLC som man sen visar på valfri skärm? Minns inte varför man behöver encoding men får nog backa lite i tråden och läsa. Annars behöver jag inte installera massa saker, kameraövervakning etc. Bara en enkel NAS som hjälper mig centralisera och organisera då jag just nu upplever det krångligt och osynkat med nuvarande externa hårddisk.

Skrivet av Kamouflage:

Ja det går men det blir några steg extra. Enklast är om du ser din molnlagring som själva huvudprodukten och sätter upp någon synk mellan din externa hårddisk (via din vanliga dator) och molnet.
Dvs du synkar
mobil -> molnet
dator -> molnet
usbdisk -> (dator) -> molnet
Men om du gör så måste du komma ihåg att du behöver ta en backup på det som är i molnet. Molnet är INTE säkert och du måste ha det i molnet + någon annan stans för att anse det backupat.

Vill du däremot se din USB-disk som primära produkten så den är 'master' och allt ska gå via den blir det väldigt meckigt.

Ja, jag vill att USB-disken är "master" och att allt ska gå via den. Molntjänsten ser jag som ett komplement (backup) till min egna disk ifall nått skulle hända den (alltså off-site backup).

Metoden du beskriver kräver dock att jag regelbundet gör backup av molnet till USB-disk vilket är lite det jag vill komma bort från. Att hela tiden "komma ihåg" att göra backup till den. Sitter jag på datorn är det kanske inte så svårt men om jag inte använder datorn på ett tag finns allt nytt från t.ex. telefon bara i molnet. Inte hela världen då det från datorn eller USB-disken oftast är viktigast för mig men ändå. Känns inte automatiserat.

Skrivet av Kamouflage:

Kan du inte göra en höft på det? Mina raw-foton (vilket motsvarar en inscanning i bra kvalitét) är cirka 30MB styck, så 10'000 bilder blir alltså 0.3TB
Om du har 0.3TB data är molnet ett fullgott alternativ till rimligt pris. Har du 3TB data brukar det bli väldigt dyrt.

Nä, det tycker jag inte

Kan se om jag kan höfta. Inte helt bestämt mig för format och sånt än. Insett att jag dragit ut på skanningen, inte bara för jag vill ha ordning på lagringen först, utan också för att nuvarande skanner-lösning är tidskrävande. Funderar på en annan skanner som gör processen mer smärtfri. Det känns övermäktigt att skanna in allt annars.

Köper nog en NAS ändå. Fast jag hade gärna sparat pengar och köpt en billig t.ex. DS220j (eller DS120j men alla avråder från 1 fack här). Tycker dock 512 MB RAM låter snålt men jag har egentligen ingen aning om hur mycket RAM som krävs. Bara märkligt att äldre DS118 hade 1 GB RAM i jämförelse. Så funderar även på nya DS223 men den ligger ju väldigt nära DS220+ så då börjar jag fundera på om jag inte lika gärna ska köpa den för det skadar ju inte att den kan göra mer även om jag inte gör mer med den. Fördelen med DS223 och DS220+ är USB Copy om jag skulle vilja göra en tredje backup.

Skrivet av Gustav-P:

Min rekommendation är fortfarande en NAS, minst 2 diskar i den som du kör i SHR-1 eller Raid1 vid 2 diskar eller Raid5 vid tre eller fler diskar (fast köra Raid5 med tre diskar är hål i huvve kör minst 4 diskar).

Har du lagt några timmar på YT att titta på olika kreatörers jämförelser och diskussioner kring olika lagringslösningar (färdig byggd NAS, egenbyggd med NextCloud, UnRaid etc)?

Du kan böra med Nascompares på YT och välja ett tiotal av hans videor, du kan behöva skrolla tillbaka en del i historiken men där lär du hitta mycket - just denna tjommen tycker om att prata så hans videor är längre och han förklarar saker om och om igen (tycker jag).

JottaCloud har jag inte använt själv så kan kan inget säga om det.
Men oftast är det så att "billiga" lösningar betalar du med din egen tid att söka svar på hur saker fungerar eller ska sättas upp.
Köper du en färdig lösning så är oftast det mesta färdigt för dig att använda.

Så du får bestämma dig - vill du betala i pengar eller i tid?
Med tanke på att du ställer alla frågor till oss så verkar det som att du inte vill betala i tid.

2 diskar? Varför ska jag ha två diskar om en räcker? Vad jag förstår är RAID ingen backup utan handlar väl mer om redundans? Förutsatt att inget händer alla diskar samtidigt.

Jag har faktiskt inte övervägt något hemmabygge då jag inte ens kan bygga en dator. Betalar hellre för en färdig lösning och Synology verkar omtyckt och passar flera system.

JottaCloud var bara ett exempel men intressanta. Även fundrat på BackBlaze.

Tiden i sig är väl inte problemet utan mer mitt tålamod och intresse. Så jag betalar hellre för en färdig lösning om det var det du menade. Däremot vill jag ju inte betala mer än nödvändigt dvs. köpa onödigt dyr NAS om mina behov ändå inte kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Sen kvarstår problemet med extern hårddisk som "master" då datorn har fast disk med begränsat utrymme som jag vill frigöra helt från lagring och endast använda som arbetsdisk.

Skrivet av anon315148:

Bara en enkel NAS som hjälper mig centralisera och organisera då jag just nu upplever det krångligt och osynkat med nuvarande externa hårddisk.

Skrivet av anon315148:

Ja, jag vill att USB-disken är "master" och att allt ska gå via den. Molntjänsten ser jag som ett komplement (backup) till min egna disk ifall nått skulle hända den (alltså off-site backup).

Skrivet av anon315148:

Metoden du beskriver kräver dock att jag regelbundet gör backup av molnet till USB-disk vilket är lite det jag vill komma bort från. [...] Känns inte automatiserat.

Det är precis sånt här som gör att jag rekommenderar även relativa it-nybörjare eller folk med låga behov att skaffa t.ex. en DS220J. De är simpla, tillräckligt snabba och är från grunden designade att göra det du vill göra. Samla saker på en plats, göra en mindre beroende av enskilda datorer eller mobiler och automatisera backuper (av ens enheter och offsite av NASen).

Men det gäller att man går lite all-in på dem. Börjar man själv lägga lite direkt i molnet, lite på NASen, lite på datorn, mekar med automatiska (eller ännu värre manuella) synk hit och dit och så vidare så börjar man ju jonglera lagring igen och poängen faller.

Skrivet av anon315148:

Fördelen med DS223 och DS220+ är USB Copy om jag skulle vilja göra en tredje backup.

USB Copy finns på DS220j också. https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/USBCopy (tillämpade modeller längst ned).

--

Jag tror du fastnat i en evighetssnurra eftersom din krav är så låga att alla modeller skulle passa dig bra, samtidigt som du är på Sweclockers så folk (t.ex. jag) försöker få dig att köpa saker "i fall att" som man gärna gör när man vill nörda ned sig i tekniken. Du hakar t.ex. upp dig på att den har 512MB ram, men tänker du dig att det ska vara så lite att produkten inte går att använda? Skulle Synology släppa en sådan pryl? Nä.

Här bjuder jag istället på en punktlista som jag är övertygad om att du kan följa rakt upp och ned och bli nöjd. Det här är vad jag skulle rekommendera till alla hemanvändare som bara vill ha en central, säker punkt för att samla sina filer och inte ställer krav på coola dockercontainrar, transcoding eller annat som de allra, allra flesta aldrig använder:
Köp:
1 * 2149kr DS220j
1* 899kr Samsung SSD (för visst var SSD ett krav p.g.a ljudet? Kolla det uppskattade lagringsbehovet och justera storleken efter det)

Använd:
* DS File för att ta backup av din mobil och för att flytta filer till eller från NASen
* Hyperbackup till en suppporterad molntjänst för versionshanterad backup. Förslagsvis Synologys egna C2

Bli:
Nöjd och glad!

Permalänk
Medlem

Hoppar in och lånar tråden.

Ska bygga om min NAS setup, har en Synology DS412+ med 4st 10 TB diskar kör dessa i jbod? (var disk för sig alltså) tänkte gå över till en raid lösning, men ska man gå på SHR eller raid 5?

Har läst på lite och kika yt kanaler om ämnet och vad jag har förstått är SHR rätt väg att gå då man kan blanda olika diskar, samt blir enklare vid byte till ny NAS, tänker jag rätt här eller är det någon detalj som jag missat?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ska bygga om min NAS setup, har en Synology DS412+ med 4st 10 TB diskar kör dessa i jbod? (var disk för sig alltså)

JBOD är om du kör alla diskar som en enda stor volym, men utan någon typ av raid. Den absolut sämsta varianten i princip helt utan rimligt användningsområde. Är det det du kör så får du problem om du plockar ut en enda disk, så kolla att du verkligen kör dem en och en och har fyra volymer så du inte råkar välta korthuset

Skrivet av bärplockaren:

tänkte gå över till en raid lösning, men ska man gå på SHR eller raid 5?

[...]då man kan blanda olika diskar, samt blir enklare vid byte till ny NAS[...]

SHR-1 är RAID-5 med synologys special sauce för att ha olika diskstorlekar. Du kan ha olika storlekar även med RAID-5, men de anpassar sig efter den minsta disken. Med SHR är det lite mer matematik, men alltid i SHRs fördel.

Jag tror inte det är någon fördel med SHR när man byter NAS. Byter du synology->synology gör det ingen skillnad vad du kör men byter du t.ex. synology->något annat så är vanliga RAID-5 en fördel eftersom det inte fungerar annars. Du kan fortfarande läsa ut datan på en vanlig dator som din NAS dör dock. Se länk

Så ja, du vill antagligen ha SHR och det finns inget speciellt att tänka på egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

JBOD är om du kör alla diskar som en enda stor volym, men utan någon typ av raid. Den absolut sämsta varianten i princip helt utan rimligt användningsområde. Är det det du kör så får du problem om du plockar ut en enda disk, så kolla att du verkligen kör dem en och en och har fyra volymer så du inte råkar välta korthuset

SHR-1 är RAID-5 med synologys special sauce för att ha olika diskstorlekar. Du kan ha olika storlekar även med RAID-5, men de anpassar sig efter den minsta disken. Med SHR är det lite mer matematik, men alltid i SHRs fördel.

Jag tror inte det är någon fördel med SHR när man byter NAS. Byter du synology->synology gör det ingen skillnad vad du kör men byter du t.ex. synology->något annat så är vanliga RAID-5 en fördel eftersom det inte fungerar annars. Du kan fortfarande läsa ut datan på en vanlig dator som din NAS dör dock. Se länk

Så ja, du vill antagligen ha SHR och det finns inget speciellt att tänka på egentligen.

Tack för input.
Jag kör basic mode alltså var disk för sig idag, då får det nog bli SHR-1 då jag är inkörd på Synology och tycker det känns stabilt. Tack.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Det är precis sånt här som gör att jag rekommenderar även relativa it-nybörjare eller folk med låga behov att skaffa t.ex. en DS220J. De är simpla, tillräckligt snabba och är från grunden designade att göra det du vill göra. Samla saker på en plats, göra en mindre beroende av enskilda datorer eller mobiler och automatisera backuper (av ens enheter och offsite av NASen).

Men det gäller att man går lite all-in på dem. Börjar man själv lägga lite direkt i molnet, lite på NASen, lite på datorn, mekar med automatiska (eller ännu värre manuella) synk hit och dit och så vidare så börjar man ju jonglera lagring igen och poängen faller.

Ja, jag vill samla allt på ETT ställe. Inte behöva hålla koll på var olika saker ligger eller behöva tänka på göra manuella backups. Ett ställe som alla enheter synkar mot och som i sin tur gör backup mot ett moln för off-site backup. Sen kan jag alltid göra en tredje backup på en extern USB-disk men min NAS ska fortsatt vara min "huvudlagring".

Skrivet av Kamouflage:

USB Copy finns på DS220j också. https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/USBCopy (tillämpade modeller längst ned).

--

Jag tror du fastnat i en evighetssnurra eftersom din krav är så låga att alla modeller skulle passa dig bra, samtidigt som du är på Sweclockers så folk (t.ex. jag) försöker få dig att köpa saker "i fall att" som man gärna gör när man vill nörda ned sig i tekniken. Du hakar t.ex. upp dig på att den har 512MB ram, men tänker du dig att det ska vara så lite att produkten inte går att använda? Skulle Synology släppa en sådan pryl? Nä.

Så bra att den också har USB Copy, trodde på allvar att jag behövde dyrare modeller för det. För det känns som en funktion jag faktiskt skulle kunnna få för mig att använda.

Ja, jag har nog fastnat i en evighetssnurra. Först tekniknördar här som gjorde mig osäker på val av modell (lätt hänt) och sen en privat snubbe som påstår att jag slänger pengar i sjön baserat på mitt lagringsbehov (verkar inte förstå att NAS inte bara handlar om stora lagringsdiskar).

Du har givetvis rätt om DS220j och RAM-minne. Varför skulle den inte funka för ändamålet. Kör bestämt på den nu då priset är lättare att smälta.

Skrivet av Kamouflage:

Här bjuder jag istället på en punktlista som jag är övertygad om att du kan följa rakt upp och ned och bli nöjd. Det här är vad jag skulle rekommendera till alla hemanvändare som bara vill ha en central, säker punkt för att samla sina filer och inte ställer krav på coola dockercontainrar, transcoding eller annat som de allra, allra flesta aldrig använder:
Köp:
1 * 2149kr DS220j
1* 899kr Samsung SSD (för visst var SSD ett krav p.g.a ljudet? Kolla det uppskattade lagringsbehovet och justera storleken efter det)

Använd:
* DS File för att ta backup av din mobil och för att flytta filer till eller från NASen
* Hyperbackup till en suppporterad molntjänst för versionshanterad backup. Förslagsvis Synologys egna C2

Bli:
Nöjd och glad!

Tack för tipsen.

Det stämmer att jag vill ha en SSD för låg ljudnivå. Den var ju inte så dyr. Så det går lika bra att välja den från Samsung som den från WD (Red) trots att den inte märkt med "NAS"? Tror jag stirrade mig blind på det. Samsung ser ut att ha högre TBW samtidigt som den är billigare. 1TB var ju billigt men 2TB var inte så dyrt heller. Man kan väl aldrig ha för mycket men samtidigt kan jag alltid komplettera med en disk om den jag väljer skulle bli för liten i framtiden.

Ska kika på DS File och Synologys egna molntjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Så det går lika bra att välja den från Samsung som den från WD (Red) trots att den inte märkt med "NAS"? Tror jag stirrade mig blind på det. Samsung ser ut att ha högre TBW samtidigt som den är billigare.

Om du köper en snurrdisk måste du köpa en som är märkt för NAS.
Du köper dock en SSD och ska inte ens köra RAID så det som man gör med en NAS-snurrdisk (vibrationsreducering, RAID-optimerad firmware och CMR) berör dig inte alls. Din icke-NAS-SSD kommer funka i RAID också.

Du behöver inte bry dig alls om TBW för dina behov. Det är ju ett mått på hur många TB du kan skriva till disken (inte läsa från, det är inte slitande) innan du får problem. 1TB WD Red SA500 en TBW på 600.
Då ska du alltså fylla hela disken, ångra dig och ta bort allt, fylla den igen och hålla på så varje dag i nästan två år. I verkligheten kommer du sällan radera, och bara fylla på och behöver ett TBW på cirka.. 2
Jag har en SSD där det ligger 6st virtuella maskiner som hanterar transcoding, databaser, ett dussin dockercontainrar, allt möjligt mög. På 9 månader är den uppe i 3.5TB. Disken jag körde innan det (en Samsung EVO 850) har 35TB på 7 år.
Du är orolig för 600.

Jag tror som sagt du fastnar i detaljer som är så långt bort från dina faktiska behov att du inte kan relatera till dem och därför inte känner att du kan ta ett beslut. Du ska köpa en sparkcykel men kollar om 250w effekt verkligen räcker när en F-150 Lightning har 433000w.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Om du köper en snurrdisk måste du köpa en som är märkt för NAS.
Du köper dock en SSD och ska inte ens köra RAID så det som man gör med en NAS-snurrdisk (vibrationsreducering, RAID-optimerad firmware och CMR) berör dig inte alls. Din icke-NAS-SSD kommer funka i RAID också.

Du behöver inte bry dig alls om TBW för dina behov. Det är ju ett mått på hur många TB du kan skriva till disken (inte läsa från, det är inte slitande) innan du får problem. 1TB WD Red SA500 en TBW på 600.
Då ska du alltså fylla hela disken, ångra dig och ta bort allt, fylla den igen och hålla på så varje dag i nästan två år. I verkligheten kommer du sällan radera, och bara fylla på och behöver ett TBW på cirka.. 2
Jag har en SSD där det ligger 6st virtuella maskiner som hanterar transcoding, databaser, ett dussin dockercontainrar, allt möjligt mög. På 9 månader är den uppe i 3.5TB. Disken jag körde innan det (en Samsung EVO 850) har 35TB på 7 år.
Du är orolig för 600.

Jag tror som sagt du fastnar i detaljer som är så långt bort från dina faktiska behov att du inte kan relatera till dem och därför inte känner att du kan ta ett beslut. Du ska köpa en sparkcykel men kollar om 250w effekt verkligen räcker när en F-150 Lightning har 433000w.

Bra förklarat. Tack! Har bestämt mig för att slå till nu. Sitter bara och räkna på hur mycket plats jag kan tänkas behöva. Står mellan 1 och 2 TB.

Försöker räkna på det och överdriver för att ha stora marginaler. Kollade på skannade fotografier i TIFF (okomprimerade) och det går från 6-84 MB (de flesta från 20-54 MB). Dessa siffror är inte helt korrekta då jag skannade dessa i 1200 DPI om jag minns rätt (experimenterar). Tanken är att bara skanna i 600 DPI eller t.o.m. 300 DPI på stora foton (men vill inte utesluta 1200 DPI eller högre). Dock tänkte jag skanna allt dubbelt dvs. ett original + en autokorrigerad. Originalet behåller jag i TIFF men komprimerar och autokorrigeringen konvertera jag till JPEG så jag behåller ett original i komprimerad TIFF och en autokorrigerad/förbättrad i JPEG. Tänker att det då sammantaget inte bör bli mer än 100 MB för två filer av en bild eller är det snålt räknat? Tänker att jag gärna räknar för högt än för lågt för att ha stora marginaler.

Tyvärr har jag sämre koll på hur mycket bilder det faktiskt rör sig om (svårt att uppskatta utan att räkna vilket jag inte orkar). För att dra på rejält har jag räknat på 1000-3000 bilder, är det då 100 MB/st så rör det sig om 100-300 GB. Om jag inte har missbedömt mängden bilder (tror jag tar i men jag vet inte) så är det mycket kvar av en 1 TB. För det jag redan har digitalt är bara en bråkdel av detta.

Hur mycket bör man ha kvar av hårddisken? Hört nått om att man inte bör fylla den helt helst?

Permalänk

Du kan räkna så här:

1 TB är 1 000 GB eller 1 000 000 MB

1000 bilder på 50MB = 50GB. För att ta upp 1TB behöver du 20 000 bilder.

1 ljud-CD på 74minuter är ca 650 - 700MB. Det är 650-700GB för tusen diskar eller ca 1400-1500 diskar per 1TB,

1 DVD-video är på 4,5 GB / 4 500MB är den dual layer är den på ca 9GB / 9 000 MB det är drygt 100 respektive 200 diskar på 1 TB.

1 bluray på 25GB respektive 50GB (dual-layer) är 40 respektive 20 stycken bluray på 1TB.

På en 1GBit lina får du som max ut lite mindre än 100 MB per sekund.

På en 10GBit lina får du max ut lite mindre än 1GB per sekund.

En bra hårddisk avsedd för NAS ger omkring 200MB - 250MB per sekund.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hur mycket bör man ha kvar av hårddisken? Hört nått om att man inte bör fylla den helt helst?

80% är ett bra mått, men även det är med marginal. Det är inte så noga, i synnerhet inte för din applikation där du linjärt ska fylla på en disk.

Köp en 1TB disk om du tror du kommer använda typ 0.3 från start. Fyller du den så har du en 2-slots nas och kan bara plonka in en till och vid det laget kanske priset går ned så det totalt sett är billigare att köpa 1+1 än 2 direkt idag.

Litet stickspår här men:
När du säger att du ska ha ha högre DPI på större foton, tänker du rätt då? Siffran är dots per inch, d.v.s har du en dubbelt så stor bild kommer du få dubbelt så många pixlar med samma DPI och alltså lika mycket detaljer som på en liten bild. Ska du däremot scanna in en liten bild och skala upp den så vill du ha hög DPI på scanningen så att slutresultatet när bilden är flera gånger större har den DPI som du önskar.

Kom ihåg att scannar du i 1200 DPI så lär du ha några extremt detaljerade saker från början och dessutom vara intresserad av att se vartenda litet dammkorn. Om du beställer en print från ett företag idag får du oftast 300 DPI eller lägre. Kom ihåg att man sällan sitter och detaljgranskar större bilder så oavsett storlek är 300 DPI fine, eftersom man kollar på dem på längre avstånd.
En 55" 4K tv har 80 PPI.

Jag börjar se ett mönster här. Råkar du inte sitta på bilder på månlandningen och ska smälla upp det på en vägg på Louvren så är det nog svårt att göra fel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Du kan räkna så här:

1 TB är 1 000 GB eller 1 000 000 MB

1000 bilder på 50MB = 50GB. För att ta upp 1TB behöver du 20 000 bilder.

1 ljud-CD på 74minuter är ca 650 - 700MB. Det är 650-700GB för tusen diskar eller ca 1400-1500 diskar per 1TB,

1 DVD-video är på 4,5 GB / 4 500MB är den dual layer är den på ca 9GB / 9 000 MB det är drygt 100 respektive 200 diskar på 1 TB.

1 bluray på 25GB respektive 50GB (dual-layer) är 40 respektive 20 stycken bluray på 1TB.

På en 1GBit lina får du som max ut lite mindre än 100 MB per sekund.

På en 10GBit lina får du max ut lite mindre än 1GB per sekund.

En bra hårddisk avsedd för NAS ger omkring 200MB - 250MB per sekund.

Tack. Kruxet är att lista ut storlek på bildfilerna och antalet men jag får höfta.

Skrivet av Kamouflage:

80% är ett bra mått, men även det är med marginal. Det är inte så noga, i synnerhet inte för din applikation där du linjärt ska fylla på en disk.

Köp en 1TB disk om du tror du kommer använda typ 0.3 från start. Fyller du den så har du en 2-slots nas och kan bara plonka in en till och vid det laget kanske priset går ned så det totalt sett är billigare att köpa 1+1 än 2 direkt idag.

Litet stickspår här men:
När du säger att du ska ha ha högre DPI på större foton, tänker du rätt då? Siffran är dots per inch, d.v.s har du en dubbelt så stor bild kommer du få dubbelt så många pixlar med samma DPI och alltså lika mycket detaljer som på en liten bild. Ska du däremot scanna in en liten bild och skala upp den så vill du ha hög DPI på scanningen så att slutresultatet när bilden är flera gånger större har den DPI som du önskar.

Kom ihåg att scannar du i 1200 DPI så lär du ha några extremt detaljerade saker från början och dessutom vara intresserad av att se vartenda litet dammkorn. Om du beställer en print från ett företag idag får du oftast 300 DPI eller lägre. Kom ihåg att man sällan sitter och detaljgranskar större bilder så oavsett storlek är 300 DPI fine, eftersom man kollar på dem på längre avstånd.
En 55" 4K tv har 80 PPI.

Jag börjar se ett mönster här. Råkar du inte sitta på bilder på månlandningen och ska smälla upp det på en vägg på Louvren så är det nog svårt att göra fel

0.35 från start med gamla filer. Fast då tror jag att jag räknar högt, har inte riktigt koll på antalet och så men borde inte vara flera tusentals bilder. Kör på 1 TB nu.

Antar att jag kan ha olika storlekar på diskarna i en NAS också? Behöver inte bli 1+1 TB utan kan lika gärna vara 1+2 TB exempelvis? Om behovet skulle vara större i framtiden av någon anledning.

Angående sidospåret. Vet inte om jag skrev fel eller om du läste fel. Menade in varje fall tvärtom att normalstora/mindre foton i 600 DPI och stora bilder i 300 DPI. 1200 DPI om det rör sig om miniatyrer eller negativ, fast för negativt kan man nog gå ännu lite högre. Ska dock inte skanna negativ till en början. Finns några negativ men har ännu inte koll på exakt vad dessa innehåller.

I början förstod jag inte DPI alls (trodde det bara hade med kvalité och inte storlek att göra) och ibland får man höra olika bud. Vissa menar att man ska skanna så stort man orkar, att riktigt bra foton kan behöva skannas i högre upplösning osv. Känner mest att det blir rörigt. De stora fotona är alltid de som är i överlägset bäst kvalité då dessa är tagna av fotografer som trots att vissa är gamla t.ex. svartvita så ser de bättre ut än hemmatagna färgfoton från långt senare. Fotona man har tagit själv med analog kompaktkamera är allt annat än superkvalité men de är definitivt värda att spara. Tänker 600 DPI duger då många verkar köra på det för medelstora/små foton. Är det fel att då köra 300 DPI på de större fotona trots att dessa onekligen är av högre kvalité? Fanns även några mindre svartvita foton som även de var tagna i en fotostudio och ser riktigt bra ut. De kanske är i Polaroid-storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack. Kruxet är att lista ut storlek på bildfilerna och antalet men jag får höfta.

0.35 från start med gamla filer. Fast då tror jag att jag räknar högt, har inte riktigt koll på antalet och så men borde inte vara flera tusentals bilder. Kör på 1 TB nu.

Antar att jag kan ha olika storlekar på diskarna i en NAS också? Behöver inte bli 1+1 TB utan kan lika gärna vara 1+2 TB exempelvis? Om behovet skulle vara större i framtiden av någon anledning.

Angående sidospåret. Vet inte om jag skrev fel eller om du läste fel. Menade in varje fall tvärtom att normalstora/mindre foton i 600 DPI och stora bilder i 300 DPI. 1200 DPI om det rör sig om miniatyrer eller negativ, fast för negativt kan man nog gå ännu lite högre. Ska dock inte skanna negativ till en början. Finns några negativ men har ännu inte koll på exakt vad dessa innehåller.

I början förstod jag inte DPI alls (trodde det bara hade med kvalité och inte storlek att göra) och ibland får man höra olika bud. Vissa menar att man ska skanna så stort man orkar, att riktigt bra foton kan behöva skannas i högre upplösning osv. Känner mest att det blir rörigt. De stora fotona är alltid de som är i överlägset bäst kvalité då dessa är tagna av fotografer som trots att vissa är gamla t.ex. svartvita så ser de bättre ut än hemmatagna färgfoton från långt senare. Fotona man har tagit själv med analog kompaktkamera är allt annat än superkvalité men de är definitivt värda att spara. Tänker 600 DPI duger då många verkar köra på det för medelstora/små foton. Är det fel att då köra 300 DPI på de större fotona trots att dessa onekligen är av högre kvalité? Fanns även några mindre svartvita foton som även de var tagna i en fotostudio och ser riktigt bra ut. De kanske är i Polaroid-storlek.

Jag har 32k bilder på min NAS och det tar ca 600gb om jag inte missminner mig, mestadels taget från mobilkameror

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv

@Kamouflage Angående Samsungs SSD. Läst att man bör kolla upp vilka hårddiskar som är kompatibla med NAS.

Hittade Samsungs 850 EVO i listan över HDD/SSD för DS220j så antar 870 EVO inte ska vara några problem heller? https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=produc... (sida 3)

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har 32k bilder på min NAS och det tar ca 600gb om jag inte missminner mig, mestadels taget från mobilkameror

Fotar inte mycket alls och sorterar alltid. Försöker inte spara på, enligt mig, meningslösa bilder. Bilder på mat och föremål etc. som bara tas för att visa nån slängs. Sparar endast bilder som jag vet att jag vill minnas. Skulle jag fota och spara utan att tänka skulle jag inte orka kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Kamouflage Angående Samsungs SSD. Läst att man bör kolla upp vilka hårddiskar som är kompatibla med NAS.

Hittade Samsungs 850 EVO i listan över HDD/SSD för DS220j så antar 870 EVO inte ska vara några problem heller? https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=produc... (sida 3)

Fotar inte mycket alls och sorterar alltid. Försöker inte spara på, enligt mig, meningslösa bilder. Bilder på mat och föremål etc. som bara tas för att visa nån slängs. Sparar endast bilder som jag vet att jag vill minnas. Skulle jag fota och spara utan att tänka skulle jag inte orka kolla på det.

Var mer en kommentar om bilder och size på hdd 😊 vi har inte heller så mycket bilder på mat 🤣mestadels på familjen
Har också ~300gb videoklipp från semester etc

Jag har dock valt att lägga in alla dvd filmer på min NAS och ha det som en streaming tjänst och lägga alla dvds i källaren 😊
Man får tänka på vad man kan tänkas göra med den, det är alltid enklare att uppgradera diskar med 2disk nas om det mesta finns i cloud också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv

Var mer en kommentar om bilder och size på hdd 😊 vi har inte heller så mycket bilder på mat 🤣mestadels på familjen
Har också ~300gb videoklipp från semester etc

Jag har dock valt att lägga in alla dvd filmer på min NAS och ha det som en streaming tjänst och lägga alla dvds i källaren 😊
Man får tänka på vad man kan tänkas göra med den, det är alltid enklare att uppgradera diskar med 2disk nas om det mesta finns i cloud också

Tror ändå jag får svårt att fylla 1 TB på ett bra tag såvida jag inte helt har missbedömt skanningarna. Skulle det mot alla odds ta slut snabbare än trott så finns det ju alltid en diskplats ledig. Då får jag istället kanske tänka på om jag bara ska köpa 1 TB till eller dra på med 2 eller t.o.m. 4 TB om behovet skulle ha ändrats tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tror ändå jag får svårt att fylla 1 TB på ett bra tag såvida jag inte helt har missbedömt skanningarna. Skulle det mot alla odds ta slut snabbare än trott så finns det ju alltid en diskplats ledig. Då får jag istället kanske tänka på om jag bara ska köpa 1 TB till eller dra på med 2 eller t.o.m. 4 TB om behovet skulle ha ändrats tills dess.

Du får plats med rejält med bilder på 1 TB, speciellt jpg. Om du lagar en TIFF och en jpg kommer du garanterat under 100 MB per bild. Det ger att du behöver upp i över 10 000 bilder för att fylla disken. Räkna med att du hinner/orkar scanna 200 bilder per dag i snitt. Då har du att göra ett par år innan disken är full.
Så länge du inte börjar med video klarar du dig på 1 TB.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ja, när du har "bara" två diskar och inte vill köra RAID är det inget speciellt att tänka på med storleken. Men diskarna blir alltså fristående, så du kommer ha två volymer/shares som inte på något sätt slår ihop sitt utrymme eller så. Mappar du dem som en hårddisk på din dator så kommer du t.ex. ha X: på 1TB och Y: på 2TB.

Skrivet av anon315148:

Är det fel att då köra 300 DPI på de större fotona trots att dessa onekligen är av högre kvalité? Fanns även några mindre svartvita foton som även de var tagna i en fotostudio och ser riktigt bra ut. De kanske är i Polaroid-storlek.

Det enda rätta är att testa och kolla på dem och se om du faktiskt är nöjd. Du har ju märkt att kvalité på en bild är mer än bara DPI så det är svårt att säga att xxx DPI är 'tillräckligt'. Men att 300 DPI är en tumregel för ett högkvalitativt print är en bra måttstock på att allt över det (när du väl förstorat diabilderna till en lämplig storlek) är overkill.

Skrivet av anon315148:

Hittade Samsungs 850 EVO i listan över HDD/SSD för DS220j så antar 870 EVO inte ska vara några problem heller?

Jag kollade listan och hittade 850 precis som du, var delvis därför jag valde 870. Är den kompatibel? Antagligen. Finns det någon garanti att det funkar? Nä. Finns det någon annan SSD på kompatibilitetlistan som går att köpa? Också nä
Synology testar en handfull diskar precis vid lanseringen och uppdaterar det typ aldrig för sina konsumentnasar. De har en lista över inkompatibla diskar som nog egentligen är mer intressant än deras kompatibla diskar.
Sen tror jag du är en av få personer i världen som köper en DS220j tillsammans med en SSD men jag skulle inte oroa mig ändå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Sen tror jag du är en av få personer i världen som köper en DS220j tillsammans med en SSD men jag skulle inte oroa mig ändå

Hehe, inte haft snurrande disk på 10 år. Märker ganska omgående när nått har det då jag hör ljudet och finner det oerhört irriterande. Så känns rätt att köpa SSD då jag inte kan stoppa undan min NAS utan den kommer vara där jag befinner mig majoriteten av tiden.

Beställt 870 på 1 TB nu och tackar för tipset. Ska beställa DS220j lite senare när jag har möjlighet att hämta ut. Skönt att jag fick tummen ur röven tillslut.

Permalänk
Inaktiv

Sådär nu ska jag beställa. En sista fråga @Kamouflage

Förutom huvudsyftet som är centraliserad backup så vill jag kunna se saker på TV. Upptäckte att Synology har något som heter Media Server som tilläggspaket. Det stöds enligt hemsidan av DS220j. Antar att folk syftar på nått annat när de påstår att DS220j inte är bra till att "strömma film direkt från enheten"? Jag antar att med Media Server tilläggspaketet så är det TV som packar upp och spelar filmen/materialet? Förutsatt att det är ett filformat som TV:n klarar av. Antar det fungerar precis som när man stoppar in ett USB-minne i TV, med skillnaden är att en NAS gör det via nätverket istället?

Vet att jag ställt massa frågor redan men då detta är något jag kommer vilja utnyttja direkt så vill jag veta att det verkligen fungerar. Har som sagt råd med DS223 men om jag inte behöver den för mitt ändamål så sparar jag hellre pengarna. DS220+ har jag redan förstått att jag inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Sådär nu ska jag beställa. En sista fråga @Kamouflage

Förutom huvudsyftet som är centraliserad backup så vill jag kunna se saker på TV. Upptäckte att Synology har något som heter Media Server som tilläggspaket. Det stöds enligt hemsidan av DS220j. Antar att folk syftar på nått annat när de påstår att DS220j inte är bra till att "strömma film direkt från enheten"? Jag antar att med Media Server tilläggspaketet så är det TV som packar upp och spelar filmen/materialet? Förutsatt att det är ett filformat som TV:n klarar av. Antar det fungerar precis som när man stoppar in ett USB-minne i TV, med skillnaden är att en NAS gör det via nätverket istället?

Vet att jag ställt massa frågor redan men då detta är något jag kommer vilja utnyttja direkt så vill jag veta att det verkligen fungerar. Har som sagt råd med DS223 men om jag inte behöver den för mitt ändamål så sparar jag hellre pengarna. DS220+ har jag redan förstått att jag inte behöver.

Om du kör till exempel plex media server på din NAS så kan du installera appen plex på din tv (om den är någorlunda modern, annars kan du köra via chromecast).
Det blir betydligt smidigare och snyggare än vad det blir att trycka in ett USB-minne.
Och vips har du börjat nosa på hur mångsidig en NAS kan vara

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Om du kör till exempel plex media server på din NAS så kan du installera appen plex på din tv (om den är någorlunda modern, annars kan du köra via chromecast).
Det blir betydligt smidigare och snyggare än vad det blir att trycka in ett USB-minne.
Och vips har du börjat nosa på hur mångsidig en NAS kan vara

Plex kräver väl en Plus-modell t.ex. DS220+. Vad är det för skillnad på att använda Plex och Synologys Media Server tilläggspaket? Vill förtydliga att jag inte har nått stort filmbibliotek utan det är eget inspelat material och kanske två stycken gamla filmer. Sen vill jag även kunna visa bilder på TV från min NAS. Vill enkelt kunna plocka fram det på TV utan att behöver använda t.ex. ett USB-minne som du skriver. Hört talas om Kodi också. Frågan är dock varför jag ska använda det framför t.ex. Media Server tilläggspaketet och om det har nån betydelse om jag väljer DS220j eller DS223 för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Plex kräver väl en Plus-modell t.ex. DS220+. Vad är det för skillnad på att använda Plex och Synologys Media Server tilläggspaket? Vill förtydliga att jag inte har nått stort filmbibliotek utan det är eget inspelat material och kanske två stycken gamla filmer. Sen vill jag även kunna visa bilder på TV från min NAS. Vill enkelt kunna plocka fram det på TV utan att behöver använda t.ex. ett USB-minne som du skriver. Hört talas om Kodi också. Frågan är dock varför jag ska använda det framför t.ex. Media Server tilläggspaketet och om det har nån betydelse om jag väljer DS220j eller DS223 för det.

Jag använder DS video fungerar klockrent som app på tvn

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

Tillbaka på ruta ett igen?
Om du börjar läsa tråden från början så hittar du svar på dessa frågor.

Personligen hade jag skippat både Plex och Media Server. Det finns ett antal appar till din AppleTV som kan spela upp filmer från en utdelad disk. All hantering görs i din AppleTV, och kraven på prestanda på din NAS är nära noll då den är byggd för att serva dina filer på nätverket. Själv kör jag VLC, men kan tänka mig att gränssnittet kan uppfattas som väl enkelt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Tillbaka på ruta ett igen?
Om du börjar läsa tråden från början så hittar du svar på dessa frågor.

Personligen hade jag skippat både Plex och Media Server. Det finns ett antal appar till din AppleTV som kan spela upp filmer från en utdelad disk. All hantering görs i din AppleTV, och kraven på prestanda på din NAS är nära noll då den är byggd för att serva dina filer på nätverket. Själv kör jag VLC, men kan tänka mig att gränssnittet kan uppfattas som väl enkelt.

Vill bara höra eller förstå vad folk menar med "strömma film direkt från enheten". Om Media Server är detsamma som att plugga in ett USB-minne i TV så antar jag att det inte är min NAS utan TV som spelar upp det dvs. borde inte kräva mycket av min NAS? Tänkte slå till på DS220j men klart man tvekar lite när nån recenserar att den är för klen för att kunna strömma film direkt från enheten.

Har ej kvar Apple TV men vet inte om det är önskvärt att förlita sig på hårdvara i Google TV eller smart-TV.

Edit:

"The DS220j does a great job as a Plex media server and an offline photo storage service." https://www.androidcentral.com/synology-diskstation-ds220j-re...

Ja, man blir inte klok av att läsa känner jag. Nån skriver den är för klen för att strömma film direkt från enheten (kanske inget krav för mediaserver?) medan en artikel skrev att den gör bra ifrån som Plex mediaserver (även om jag tittar mer på Synologys tilläggspaket).

Läste även följande på Reddit:
"With a proper Android player like Nvidia Shield pro you won't even need to enable transcoding on your NAS plex server unless you are planning to watch content fro your Plex server over the Internet then it is a different story. If you just want to watch content in your local network then you can simply disable transcoding and leave all the work to your Android Plex client"

Jag ska inte kolla på nått över nätet utan endast eget lokalt material. Så det är kanske det nån menade med för klen för att strömma direkt från enheten? Strömma = Internet? Inte som att se nått från sin NAS på samma nätverk?

Slår väl till på DS220j och hoppas att den duger, vore surt bara om den ger sämre upplevelse än DS223. Men om jag inte märker nån skillnad för mitt ändamål spelar det ingen roll förstås. För lagring förstår jag att DS220j fungerar utmärkt i varje fall.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder DS video fungerar klockrent som app på tvn

Ska kika på Vide Station (antar det är vad du menar). Oklart vad som skiljer de åt. Vill dela både videor och bilder till TV.