Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Inaktiv

Tips på NAS till nybörjare

Intresserad av en NAS och skulle vilja ha förslag på modeller. Har inte hunnit läsa på så mycket om NAS än men är främst intresserad av Synology (verkar omtyckt, ska fungera med flera plattformar och ha enkel/bra mjukvara).

Behöver inte mycket utrymme så två diskar duger mer än väl för mig. Viktigast är ett lågt pris och enkel installation och användning. Ska funka med alla plattformar (Windows, Mac, Linux, Android, iOS).

Har främst tänkt att använda det som lagring och backup. Har även en extern HDD som jag tänker kan placeras utanför hemmet om något oväntat händer, har dock ingen aning om var jag ska placera den utanför hemmet... Hur gör ni?

Förutom att föra över t.ex. foto- och videor från t.ex. telefonen så tänker jag att man enkelt kan hämta nått från sitt "bibliotek" för att visa på telefon/TV?

Kan en NAS sättas upp och användas utan en dator d.v.s. bara telefon? Inte nödvändigt just nu men undrar ändå.

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med YubiKey, kan man använda det med NAS?

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Hur är det med YubiKey, kan man använda det med NAS?

https://www.youtube.com/watch?v=d6MhuAnGfeM

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Någon produkt från Synology låter som ett bra alternativ för dig. Har själv en av deras NAS-enheter, men med fyra diskar och möjlighet att köra docker. Man betalar lite extra men får mycket för det i form av användarvänlighet och säkerhet. Du bör kunna starta och konfigurera den utan en sedvanlig dator, en webbläsare i mobiltelefonen borde räcka (men jag tar inte gift på det). Finns bra appar iaf för iOS avseende att komma åt filer, foton, med mera. En entusiast eller fackman på området nätverk/IT kan säkert tycka att det finns fördelar med att bygga ett eget system mer från grunden, själv är jag väldigt nöjd med min enhet.

Permalänk
Medlem

Hej Jane!

Jag kan också tipsa dig om Qnap, som också tillverkar NASar. När jag letade min första NAS tänkte jag också Synology i förstahand, men valde i slutänden en Qnap 2diskars Qnap eftersom den modellen jag valde lät mig köra en mängd roliga småprojekt som t.ex virtuella linux installationer. Gällande dina frågor:

Förutom att föra över t.ex. foto- och videor från t.ex. telefonen så tänker jag att man enkelt kan hämta nått från sitt "bibliotek" för att visa på telefon/TV

Det beror till stor del på vilken NAS man väljer och vad man har för programvara på både NASen och klienten (Telefonen/TVn). På min kör jag exempelvis programvara som heter Plex som låter mig strömma ljud och videofiler till andra enheter, SMB för att göra diskarna tillgängliga för mitt eget hemmanätverk och lite Docker-containers.

. Har även en extern HDD som jag tänker kan placeras utanför hemmet om något oväntat händer, har dock ingen aning om var jag ska placera den utanför hemmet... Hur gör ni?

Det beror nog lite på vilka resurser du är beredd att lägga på det projektet? I slutändan kommer du behöva en server på extern plats, med portar öppna för inkommande trafik från din NAS. Beroende på mängden lagring kan det vara enklare och kanske mer kostnadseffektivt som privatperson att använda konnersiell molnlagring för off site backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Intresserad av en NAS och skulle vilja ha förslag på modeller. Har inte hunnit läsa på så mycket om NAS än men är främst intresserad av Synology (verkar omtyckt, ska fungera med flera plattformar och ha enkel/bra mjukvara).

Behöver inte mycket utrymme så två diskar duger mer än väl för mig. Viktigast är ett lågt pris och enkel installation och användning. Ska funka med alla plattformar (Windows, Mac, Linux, Android, iPhone).

Har främst tänkt att använda det som lagring och backup. Har även en extern HDD som jag tänker kan placeras utanför hemmet om något oväntat händer, har dock ingen aning om var jag ska placera den utanför hemmet... Hur gör ni?

Förutom att föra över t.ex. foto- och videor från t.ex. telefonen så tänker jag att man enkelt kan hämta nått från sitt "bibliotek" för att visa på telefon/TV?

Kan en NAS sättas upp och användas utan en dator d.v.s. bara telefon? Inte nödvändigt just nu men undrar ändå.

Japp. Gjorde min egen Spotify+Sonos lösning hemma. Synology med all musik och deras app i telefon som strömmade till min AirPort Express kopplad till stereon. Har även kunnat söka efter och ladda ner media med hjälp av den inbyggda torrentklienten och sedan strömma det materialet till min telefon. Hur smutt som helst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ccghjgh:

Någon produkt från Synology låter som ett bra alternativ för dig. Har själv en av deras NAS-enheter, men med fyra diskar och möjlighet att köra docker. Man betalar lite extra men får mycket för det i form av användarvänlighet och säkerhet. Du bör kunna starta och konfigurera den utan en sedvanlig dator, en webbläsare i mobiltelefonen borde räcka (men jag tar inte gift på det). Finns bra appar iaf för iOS avseende att komma åt filer, foton, med mera. En entusiast eller fackman på området nätverk/IT kan säkert tycka att det finns fördelar med att bygga ett eget system mer från grunden, själv är jag väldigt nöjd med min enhet.

Vad är docker?

Kommer använda Android, Linux och ev. Windows. Att jag ändå skrev Mac/iOS var mer för att jag vill ha en NAS oberoende av plattform (sånt kan ju ändras).

Att bygga ett eget system låter avancerat när bara en NAS låter avancerat. Tror en färdig lösning räcker gott och väl för mig.

Skrivet av Paxicon:

Hej Jane!

Jag kan också tipsa dig om Qnap, som också tillverkar NASar. När jag letade min första NAS tänkte jag också Synology i förstahand, men valde i slutänden en Qnap 2diskars Qnap eftersom den modellen jag valde lät mig köra en mängd roliga småprojekt som t.ex virtuella linux installationer. Gällande dina frågor:

Förutom att föra över t.ex. foto- och videor från t.ex. telefonen så tänker jag att man enkelt kan hämta nått från sitt "bibliotek" för att visa på telefon/TV

Det beror till stor del på vilken NAS man väljer och vad man har för programvara på både NASen och klienten (Telefonen/TVn). På min kör jag exempelvis programvara som heter Plex som låter mig strömma ljud och videofiler till andra enheter, SMB för att göra diskarna tillgängliga för mitt eget hemmanätverk och lite Docker-containers.

. Har även en extern HDD som jag tänker kan placeras utanför hemmet om något oväntat händer, har dock ingen aning om var jag ska placera den utanför hemmet... Hur gör ni?

Det beror nog lite på vilka resurser du är beredd att lägga på det projektet? I slutändan kommer du behöva en server på extern plats, med portar öppna för inkommande trafik från din NAS. Beroende på mängden lagring kan det vara enklare och kanske mer kostnadseffektivt som privatperson att använda konnersiell molnlagring för off site backup.

Hört talas om QNap också men har för mig att jag har läst att Synology hade bättre gränssnitt (kanske en smaksak?) samt var mer kompatibelt med t.ex. Mac/iOS. Även om Mac/iOS inte är min prioritet så vill jag hålla alla dörrar öppna och inte begränsa mig till plattformar.

Jag kommer köra Android + Google TV/Chromecast.

Angående lagring på extern plats. Vad menar du med "portar öppna för inkommande trafik från din NAS"? Jag behöver inte nå min NAS hemifrån utan vill helst undvika att koppla den till Internet och bara ha tillgång till den hemma. Därför tänkte jag att min externa HDD kan agera backup på extern plats (vilket iofs tvingar mig att göra manuell backup regelbundet). Kommersiell molnlagring innebär att min data alltså ska ligga hos något företag (troligtvis mot nån kostnad) och jag är inte riktigt pigg på det. Samtidigt ser jag omständligheten med att manuellt göra backup och förvara en extern HDD utanför hemmet. Jag får ta och fundera lite på hur jag ska göra.

Permalänk
Inaktiv

Såg att Synology hade en NAS-väljare på sin hemsida. Perfekt! Finns ju på tok för många modeller för mig att förstå skillnaden på.

Min val:

  • Hemma- eller mindre kontor

  • Filserver och synkronisering + Säkerhetskopiering av data

Sen låter både Multimedianav och Produktivitet bra men jag är inte riktigt hundra på vad som menas eller hur det fungerar.

Virtuell maskin på NAS förstår jag inte alls och är nog inget jag behöver.

Fick följande förslag (2 fack):

  • DiskStation DS218

  • DiskStation DS218play

  • DiskStation DS720+

  • DiskStation DS220+

Varav DS218 och DS218play verkar stödja både Multimedianav och Produktivitet utöver filserver/synkronisering och säkerhetskopiering. Så tänker att nån av dessa två kanske ger mest.

Även DiskStation DS118 (1 fack) ska stödja detta.

1 eller 2 fack?
Undrar varför man ska välja 1 eller 2 fack? Jag skrev 2 fack trots att jag har väldigt lite lagringsbehov i dagsläget. Däremot tänkte jag att 2 fack ger större säkerhet om hårddisk 1 går sönder så agerar hårddisk 2 sekundär backup? Tänker jag rätt eller finns det inget värde av 2 diskar även för en person med lågt lagringsbehov (som utrymmesmässigt klarar sig med 1 fack)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Såg att Synology hade en NAS-väljare på sin hemsida. Perfekt! Finns ju på tok för många modeller för mig att förstå skillnaden på.

Min val:

  • Hemma- eller mindre kontor

  • Filserver och synkronisering + Säkerhetskopiering av data

Sen låter både Multimedianav och Produktivitet bra men jag är inte riktigt hundra på vad som menas eller hur det fungerar.

Virtuell maskin på NAS förstår jag inte alls och är nog inget jag behöver.

Fick följande förslag (2 fack):

  • DiskStation DS218

  • DiskStation DS218play

  • DiskStation DS720+

  • DiskStation DS220+

Varav DS218 och DS218play verkar stödja både Multimedianav och Produktivitet utöver filserver/synkronisering och säkerhetskopiering. Så tänker att nån av dessa två kanske ger mest.

Även DiskStation DS118 (1 fack) ska stödja detta.

1 eller 2 fack?
Undrar varför man ska välja 1 eller 2 fack? Jag skrev 2 fack trots att jag har väldigt lite lagringsbehov i dagsläget. Däremot tänkte jag att 2 fack ger större säkerhet om hårddisk 1 går sönder så agerar hårddisk 2 sekundär backup? Tänker jag rätt eller finns det inget värde av 2 diskar även för en person med lågt lagringsbehov (som utrymmesmässigt klarar sig med 1 fack)?

Två fack ger större flexibilitet, både i termer av säkerhet (RAID [ja, jag vet att RAID inte är backup, osv...]) eller att enkelt kunna utöka lagringsutrymmet framöver. Finns egentligen ingen nackdel förutom ett något högre pris.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

1 eller 2 fack?
Undrar varför man ska välja 1 eller 2 fack? Jag skrev 2 fack trots att jag har väldigt lite lagringsbehov i dagsläget. Däremot tänkte jag att 2 fack ger större säkerhet om hårddisk 1 går sönder så agerar hårddisk 2 sekundär backup? Tänker jag rätt eller finns det inget värde av 2 diskar även för en person med lågt lagringsbehov (som utrymmesmässigt klarar sig med 1 fack)?

Skulle definitivt gå för 2 fack. Även om du kanske inte behöver så mycket just nu, så vem vet vad du kommer vilja spara i framtiden? Om du kör på en disk just nu som täcker dina behov för något/några år framöver så kan du enkelt ploppa in en extra disk när din första börjar ta slut, istället för att behöva köpa en helt ny och behöva migrera/köra på två naser när du behöver extra utrymme.

Skulle också avråda dig från att köra RAID på två diskar istället för att köra en dedikerad backup-lösning i molnet ex. Dels tror jag inte du behöver prestandaskjutsen utifrån vad du ska använda den till, dels är RAID inte en backup. Så skulle du av misstag råka radera massa filer, eller blixten slår ner, så kommer inte någon RAID lösning i världen rädda dig. Enda gången en RAID1 skulle hjälpa är för att slippa "down-time" om en hårddisk skulle gå sönder, men gissar att du kanske skulle överleva om du är utan den datan i några dagar, tills du köpt en ny disk och återställt från backup.

Så en disk just nu som täcker dina behov, för att sen kunna använda det andra facket vid framtida behov

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Två fack ger större flexibilitet, både i termer av säkerhet (RAID [ja, jag vet att RAID inte är backup, osv...]) eller att enkelt kunna utöka lagringsutrymmet framöver. Finns egentligen ingen nackdel förutom ett något högre pris.

Kollade på priset nu mellan DS118, DS218 och DS218play. DS218 var 891 kr dyrare medan DS218play bara var 391 kr dyrare.

Vad skiljer DS218 mot DS218play?

Inte tillräckligt stor prisskillnad, speciellt inte för DS218play mot DS118.

Skrivet av martengooz:

Skulle definitivt gå för 2 fack. Även om du kanske inte behöver så mycket just nu, så vem vet vad du kommer vilja spara i framtiden? Om du kör på en disk just nu som täcker dina behov för något/några år framöver så kan du enkelt ploppa in en extra disk när din första börjar ta slut, istället för att behöva köpa en helt ny och behöva migrera/köra på två naser när du behöver extra utrymme.

Skulle också avråda dig från att köra RAID på två diskar istället för att köra en dedikerad backup-lösning i molnet ex. Dels tror jag inte du behöver prestandaskjutsen utifrån vad du ska använda den till, dels är RAID inte en backup. Så skulle du av misstag råka radera massa filer, eller blixten slår ner, så kommer inte någon RAID lösning i världen rädda dig. Enda gången en RAID1 skulle hjälpa är för att slippa "down-time" om en hårddisk skulle gå sönder, men gissar att du kanske skulle överleva om du är utan den datan i några dagar, tills du köpt en ny disk och återställt från backup.

Så en disk just nu som täcker dina behov, för att sen kunna använda det andra facket vid framtida behov

När jag läste detta kände jag att 1 fack duger tills jag kollade upp prisskillnaden som är för liten för att köpa 1 fack. Även om behovet inte finns idag eller på ett tag.

Vad är det för prestandaskjuts att använda RAID?

Uppskattar dock klargörande att RAID inte hjälper om jag av misstag råkar radera massa filer eller blixten slår ner. Trodde detta först. Så RAID gör bara nytta om en av hårddiskarna går sönder men inget annat?

En sista fråga då angående RAID. Om jag sätter in en disk nu och vill sätta in en till om några år, ska man använda RAID då eller hur fungerar det?

Ska absolut ta och fundera mer på en backup-lösning i molnet. Vad finns det för fler alternativ till backup-lösning utöver molnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kollade på priset nu mellan DS118, DS218 och DS218play. DS218 var 891 kr dyrare medan DS218play bara var 391 kr dyrare.

Vad skiljer DS218 mot DS218play?

Inte tillräckligt stor prisskillnad, speciellt inte för DS218play mot DS118.

När jag läste detta kände jag att 1 fack duger tills jag kollade upp prisskillnaden som är för liten för att köpa 1 fack. Även om behovet inte finns idag eller på ett tag.

Vad är det för prestandaskjuts att använda RAID?

Uppskattar dock klargörande att RAID inte hjälper om jag av misstag råkar radera massa filer eller blixten slår ner. Trodde detta först. Så RAID gör bara nytta om en av hårddiskarna går sönder men inget annat?

En sista fråga då angående RAID. Om jag sätter in en disk nu och vill sätta in en till om några år, ska man använda RAID då eller hur fungerar det?

Ska absolut ta och fundera mer på en backup-lösning i molnet. Vad finns det för fler alternativ till backup-lösning utöver molnet?

Play har 1 Gb ram. 218 har 2 GB. Utifrån vad du har skrivit får jag intrycket att play räcker.
Jag skulle verkligen rekommendera att gå upp till 2 bay. Det gör din nas mer långlivad.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad är det för prestandaskjuts att använda RAID?

Uppskattar dock klargörande att RAID inte hjälper om jag av misstag råkar radera massa filer eller blixten slår ner. Trodde detta först. Så RAID gör bara nytta om en av hårddiskarna går sönder men inget annat?

En sista fråga då angående RAID. Om jag sätter in en disk nu och vill sätta in en till om några år, ska man använda RAID då eller hur fungerar det?

Ska absolut ta och fundera mer på en backup-lösning i molnet. Vad finns det för fler alternativ till backup-lösning utöver molnet?

Prestandaskjutsen man kan vänta sig med RAID1 (det finns olika raids, men för 2 diskar är det 1 jag skulle rekommendera) så är det att man i teorin kan läsa data dubbelt så snabbt, då datan ligger duplicerad på två diskar, så hälfen från ena disken och sen hälften från andra disken, men samtidigt.

Och ja, det enda raid gör är att se till att du kan fortsätta använda systemet utan avbrott om nån av diskarna skulle gå sönder (eller om nån bit här å där skulle bli fel efter ett tag) eller öka prestandan vid fler diskar.

Om du vill sätta in en till disk om några år ska du inte använda raid, iaf om det handlar om 2 diskar bara, om det är fler än så är det en annan femma.
När du väl köper en till disk i framtiden väljer du istället att utöka den tillgänliga lagringsytan med den nya disken så 2 st 2TB diskar skulle totalt bli 4TB lagring. Men hade du kört raid1 så hade den enda disken behövt spegla den andra, så trots att du har 2 st 2TB diskar skulle du bara ha totalt 2TB lagringsutrymme då den sparar samma data dubbelt.

Permalänk
Medlem

Modern 3.5" snurrdisk går från 200 MB/s och högre och kommer inte vara den begränsade delen i överföringen utan det kommer vara din NIC - alltså Ethernet-kopplingen - så det där att fundera på olika RAID-moders hastighet är mer för servrar som gör en massa lokala operationer än om det är en ren fillagrings-NAS för dina mediafiler - med två NIC för en del lite dyrare modellerna så kanske enskilda diskhastigheter börja bli påverkande men där är det mer att söktiderna kommer vara det som sänker hastigheterna - det oavsett RAID eller inte.

Jag personligen tycker att en NAS behöver minst 4 diskar, 2 är för lite när du har krångel och oflexibelt att utöka då NAS-firmware dessvärre ofta inte betraktar extern inkopplade USB-diskar något som kan utöka en RAID med, utan typ enbart för backupper.

Linux i sig har inga sådana begränsningar utan är syntetisk hinder insatta i NAS-mjukvaran i många fall och är typiskt sådana grejor man sätter in för att inte få sin support nedringt med folk med misslyckade RAID-konfigurationer med externa USB-diskar inblandat och vill att supporten skall lösa åt dem...

Om man fastnat för Synology-spåret så skulle jag kosta mig på +-modellerna och 4 diskplatser då de kör BTRFS och därmed kan ta bakgrunds-snapshot av data dolt i bakgrunden och är det påslaget så kan du ångra raderingar av filer även efter ganska lång tid liksom tex. att ransomware har krypterat upp alla dina data synliga över nätverket på NAS:en via virus i någon klientdator - och då kan få fram en äldre version innan angreppet.

Just det här är jättesvårt att få till om man inte kör COW-filsystem som BTRFS är, även om det går att göra en del saker med LVM och ext4 som det är de billigare modellerna utan '+' använder sig av.

observera att ovanstående inte innebär att man kan strunta i backupper på egna (externa) diskar som kopplas ur när inte backupjobb görs eller ha annan lösning med molnlagring eller mot annan NAS med dold snapshot-hantering ...
---

Att tänka på är att det går att bygga en NAS-lösning med RPI4 och några USB-diskar med helt OK prestanda på NIC (runt 95 MByte/s) och då med ett 'riktigt' OS typ Raspian eller tom. Ubuntu - men man får göra sakerna själv, men det är inte så svårt då det finns många ställen att läsa på hur man tex. konfigurerar samba-server mm. Som filsystem skulle jag också köra BTRFS, dels för att det går att göra snapshot (och kan tex använda snapper som bakrundsscript för hidden snapshot med Readonly snapshot och automatisk upprensning och utglesning av gamla snapshot enlig schema då var snapshot kan tas bort individuellt utan beroende mellan varandra eller volymen som det gjordes snapshot på) men på just externa USB-diskar har väldigt bra överlevnadsförmåga och repar sig vid glapp, kontaktrassel på USB-ledningar, strömavbrott etc. samt lätt att utöka volymen med fler diskar, välja RAID-moder och konvertera mellan dem under drift etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kollade på priset nu mellan DS118, DS218 och DS218play. DS218 var 891 kr dyrare medan DS218play bara var 391 kr dyrare.

Vad skiljer DS218 mot DS218play?

Synology har två olika serier. J (och Play, men tror de pensionerat den benämningen) samt +. J och Play är de allra enklaste, billigaste NASarna där Play har inbyggd hårdvaruavkodning av media om du vill streama direkt från NASen och det du streamar till inte har stöd för filformatet.
+ är premiumserien med alla funktioner från J och Play men där den stora, och i mina ögon absolut viktigaste skillnaden, är att den har en riktig x86-processor som klarar av att köra virtuella maskiner och/eller Docker. Även om du inte använder det idag är det otroligt smidigt att ha möjligheten att köra i princip vilken applikation som helst, så länge det fungerar via Docker.
Ska du *enbart* ha det som filyta är en J bättre, eftersom den är billigare och har exakt samma grundfunktioner.

Siffran 18 i DS218 är för övrigt lanseringsår. Synology supporterar dem länge men köper du en i år så är den redan 4 år gammal.
DS220+ eller DS220j är de som är aktuella just nu.

Skrivet av anon315148:

När jag läste detta kände jag att 1 fack duger tills jag kollade upp prisskillnaden som är för liten för att köpa 1 fack. Även om behovet inte finns idag eller på ett tag.

Vad är det för prestandaskjuts att använda RAID?

1 fack är riktigt dassigt. Kör 2. Eller slå till på en DS920+ och använd den som hemmaserver med en klase Docker eller ett par virtuella maskiner. Plex, pihole, home assistant.. allt i ett smidigt paket tillsammans med din lagring.

Prestandaskillnaden med raid är meningslös över gigabitnätverk hemma.

Skrivet av anon315148:

Uppskattar dock klargörande att RAID inte hjälper om jag av misstag råkar radera massa filer eller blixten slår ner. Trodde detta först. Så RAID gör bara nytta om en av hårddiskarna går sönder men inget annat?

Ja ungefär. Det är bara en spegling till en till disk. Trycker du delete (eller om ett virus krypterar filerna) så görs det på båda diskarna samtidigt.
RAID är alltså inte backup utan ett sätt att kunna fortsätta använda NASen om en hårddisk går sönder eller medan du byter till en större disk. Jag har kört 4 diskar i flera år vilket gör att jag kan swappa ut en disk under drift till en större utan att behöva flytta filer eller göra filerna otillgängliga ett tag. Jag bara swappar, får mer utrymme och kör vidare.

Skrivet av anon315148:

En sista fråga då angående RAID. Om jag sätter in en disk nu och vill sätta in en till om några år, ska man använda RAID då eller hur fungerar det?

Har du två diskplatser är det bättre att du kör utan raid och låter varje disk vara sin egen volym. Tänk "C:" och "D:" på en windowsdator. Kör du fler diskplatser kan du spara in SHR-1 vilket gör att 3 eller fler diskar kan fungera som en större volym med en disks feltolerans.

Skrivet av anon315148:

Ska absolut ta och fundera mer på en backup-lösning i molnet. Vad finns det för fler alternativ till backup-lösning utöver molnet?

Med synology (och säkerligen alla andra tillverkare också) kan du backa till alla möjliga platser. Jag kör dels en backup till en annan NAS hos en släkting via HyperBackup varje natt. Dels tar jag en manuell backup cirka en gång i månaden till en USB-disk som är utdragen övrig tid.
Mitt tips är att du ser till att du har en automatisk backup som går även om du skulle glömma bort den. Backup till molnet är supersmidigt i det fallet. Med synologys HyperBackup finns en hel drös supporterade leverantörer som gör det supersmidigt.

Permalänk
Inaktiv

Utifrån all information jag har fått här så låter onekligen RAID inte som något jag behöver. Tack för klargörandet.

Skrivet av xxargs:

Jag personligen tycker att en NAS behöver minst 4 diskar, 2 är för lite när du har krångel och oflexibelt att utöka då NAS-firmware dessvärre ofta inte betraktar extern inkopplade USB-diskar något som kan utöka en RAID med, utan typ enbart för backupper.

Linux i sig har inga sådana begränsningar utan är syntetisk hinder insatta i NAS-mjukvaran i många fall och är typiskt sådana grejor man sätter in för att inte få sin support nedringt med folk med misslyckade RAID-konfigurationer med externa USB-diskar inblandat och vill att supporten skall lösa åt dem...

Utrymmesmässigt är 4 diskar overkill. Jag fyller inte ens en intern 120 GB SSD. Endast 25 GB lagring utgörs av foto/videor/dokument som jag vill ha tillgång till via en NAS (ja, fick dubbelkolla, mindre än jag trodde, trodde jag låg på ca 50 GB). Dock har jag ett större digitaliseringsprojekt (ska digitalisera fotografier) men trots det tror jag inte att jag kommer upp i många GB. När folk skriver TB så känner jag lite "om hundra år kanske".

Skulle lätt klara mig med 1 fack egentligen.

Skrivet av xxargs:

Om man fastnat för Synology-spåret så skulle jag kosta mig på +-modellerna och 4 diskplatser då de kör BTRFS och därmed kan ta bakgrunds-snapshot av data dolt i bakgrunden och är det påslaget så kan du ångra raderingar av filer även efter ganska lång tid liksom tex. att ransomware har krypterat upp alla dina data synliga över nätverket på NAS:en via virus i någon klientdator - och då kan få fram en äldre version innan angreppet.

Just det här är jättesvårt att få till om man inte kör COW-filsystem som BTRFS är, även om det går att göra en del saker med LVM och ext4 som det är de billigare modellerna utan '+' använder sig av.

observera att ovanstående inte innebär att man kan strunta i backupper på egna (externa) diskar som kopplas ur när inte backupjobb görs eller ha annan lösning med molnlagring eller mot annan NAS med dold snapshot-hantering ...

Vad har bakgrunds-snapshot för betydelse om man ändå har en backup? Kanske om man tar bort något man ångrar (som därmed inte finns på backup) men jag vet inte hur vanligt scenario det är.

Skrivet av Kamouflage:

Synology har två olika serier. J (och Play, men tror de pensionerat den benämningen) samt +. J och Play är de allra enklaste, billigaste NASarna där Play har inbyggd hårdvaruavkodning av media om du vill streama direkt från NASen och det du streamar till inte har stöd för filformatet.
+ är premiumserien med alla funktioner från J och Play men där den stora, och i mina ögon absolut viktigaste skillnaden, är att den har en riktig x86-processor som klarar av att köra virtuella maskiner och/eller Docker. Även om du inte använder det idag är det otroligt smidigt att ha möjligheten att köra i princip vilken applikation som helst, så länge det fungerar via Docker.
Ska du *enbart* ha det som filyta är en J bättre, eftersom den är billigare och har exakt samma grundfunktioner.

Tack för förklaringen. Vet inte ens vad virtuella maskiner och Docker är eller vad det används för. Kollade snabbt på Wikipedia och en sak jag reagera på var användningsområdet som "webbhotell". Kan jag alltså ha en egen hemsida på min NAS om den stödjer virtuella maskiner/Docker?

Annars tror jag precis som du skriver att en enklare och billigare NAS funkar för mig. Skulle dock gärna vilja kunna se mina bilder/videoklipp på TV från NAS.

Skrivet av Kamouflage:

Siffran 18 i DS218 är för övrigt lanseringsår. Synology supporterar dem länge men köper du en i år så är den redan 4 år gammal.
DS220+ eller DS220j är de som är aktuella just nu.

Oj! Det hade jag ingen aning om! Fick dessa förslag när jag använde NAS-väljaren på Synologys hemsida. Konstigt att de visar gamla modeller?

Tack för denna info!

Skrivet av Kamouflage:

1 fack är riktigt dassigt. Kör 2. Eller slå till på en DS920+ och använd den som hemmaserver med en klase Docker eller ett par virtuella maskiner. Plex, pihole, home assistant.. allt i ett smidigt paket tillsammans med din lagring.

Är inte så teknisk att jag förstår allt detta ens.

Skrivet av Kamouflage:

Med synology (och säkerligen alla andra tillverkare också) kan du backa till alla möjliga platser. Jag kör dels en backup till en annan NAS hos en släkting via HyperBackup varje natt. Dels tar jag en manuell backup cirka en gång i månaden till en USB-disk som är utdragen övrig tid.
Mitt tips är att du ser till att du har en automatisk backup som går även om du skulle glömma bort den. Backup till molnet är supersmidigt i det fallet. Med synologys HyperBackup finns en hel drös supporterade leverantörer som gör det supersmidigt.

Tack för tips! Angående supportade leverantörer. Finns det molntjänster baserade i Sverige som supportas?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kamouflage:

Synology har två olika serier. J (och Play, men tror de pensionerat den benämningen) samt +. J och Play är de allra enklaste, billigaste NASarna där Play har inbyggd hårdvaruavkodning av media om du vill streama direkt från NASen och det du streamar till inte har stöd för filformatet.
+ är premiumserien med alla funktioner från J och Play men där den stora, och i mina ögon absolut viktigaste skillnaden, är att den har en riktig x86-processor som klarar av att köra virtuella maskiner och/eller Docker. Även om du inte använder det idag är det otroligt smidigt att ha möjligheten att köra i princip vilken applikation som helst, så länge det fungerar via Docker.
Ska du *enbart* ha det som filyta är en J bättre, eftersom den är billigare och har exakt samma grundfunktioner.

Mycket bra genomgång. Det man kan gå bort sig lite på är detta med Play och hårdvaruavkodning. Man kan lätt få för sig att man behöver Play bara för att man ska spara och spela upp filmer från NAS'en, men i de flesta fall använder man inte streaming utan bara läser filmerna över nätverket som vilken fil som helst. I TS fall hade jag gått på en J-modell.

Kan också säga att jag har en DS412+ och kör en del grejer på den. Även om den nu är 10 år gammal så finns ingen anledning att byta. Den bara rullar på. Det kommer fortfarande uppdateringar till den även efter så här många år.

Det funkar utmärkt att köra NAS'en mot telefoner och plattor. Det finns många appar som låter dig ta backup på foton osv, inkl från Synology själva. Dock kan det vara bra att ha en lite större skärm när man först installerar NAS'en tycker jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är vilka protokoll som bestämmer om du kan använda eller inte - och många av molntjänsterna baseras på AWS S3-protokollet (Amazon Simple Storage Service) och det bör finnas ganska stor urval, även om du troligen inte gillar prislappen för lagring inom Europa, och du kan bygga egen sådan S3-server med tex. Minio, men jag skulle nog hellre köra på SSH om jag bygger en backup-NAS baserat på en RPI4 och inkopplad extern USB-disk. Till detta har man openvault och nextvault mfl. programpaket om man vill hosta egna backuplagringar.

Till och med Blackblaze har S3-support som komplement till sin egna B2-protokoll, och är man inte rädd för potentiell amerikansk inblick på sina filer (svårt om de är krypterade) så hör de till de molnlagrings-tjänsterna med bland de lägsta i lagringskostnad, men precis som AWS så kostar det betydligt mer att ladda tillbaka data den dagen man behöver detta. Blackblaze har numera europeiska servrar så man behöver inte sända sitt data över halva jorden längre (och det går långsammare).

Om man letar runt lite finns förvisso erbjudande om lagring i obegränsad mängd för en fast pris - men de brukar kapsejsa efter en tid så sådana lockar till sig datahorder och trycker upp +30 TB med data bara för att se om det går och om någon reagerar och så rycks mattan under fötterna med annan prismodell och sällan att någon hinner rädda ut några filer innan tjänsten stängs då alla vill ladda tillbaka samtidigt och ingen får ut någon data... det finns minst 1 berömd fall där just detta hände och det gav eko i hela molnlagrings-branchen.

---

Om du inte räds för kommandon i terminal så titta på 'rclone' och det finns beskrivning hur man kan få den krypterande av filer innan leverans till molntjänst för lagring och också hur man installerar/aktiverar rclone i synology med att sätta upp för automatisk backup med 'cron' (Unix/linux version av schemaläggare av processer och program, och nej det är ingen GUI utan man skriver textsträngar med kommandon på vad man vill köra i textfiler...)

rclone kan hantera typ 40 olika moln-protokoll inklusive alla de stora, givetvis också SSH, webdav etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Skulle lätt klara mig med 1 fack egentligen.

Det är inte bara en fråga om lagring utan en fråga om hur enkelt det är att sköta. Att t.ex. kunna byta hårddisk i nasen och (om du kör utan raid) ändå kunna flytta allting från gamla till nya disken internt utan att behöva kludda med usb-diskar och sånt är rätt skönt.

Plus att lagring är lite av en lösning som letar efter ett problem. När du plötsligt HAR 4TB lagring så kanske du hittar något att använda det till. Tänk dig att du tar en automatisk backup av datorn, mobilen, kanske låter dina föräldrar köra backuper till samma enhet.. pang så har man två nasar med totalt 12 diskar och 50TB lagring. Har jag hört..

Om du inte hittar en endiskars nas till ett MYCKET lägre pris så råder jag dig att köpa en med två slots och låta en vara tom tills den behövs.

Skrivet av anon315148:

Vad har bakgrunds-snapshot för betydelse om man ändå har en backup? Kanske om man tar bort något man ångrar (som därmed inte finns på backup) men jag vet inte hur vanligt scenario det är.

Kör du backup med versionshantering (Inbyggt och automatiskt i HyperBackup) så får du samma funktion, ungefär. I mina ögon är det en sån där nördfråga vad som är bäst och det är ofta extremt starka åsikter om vad som är bäst. Jag är mer traditionell så jag kör inte snapshots, men jag kör backup med versioner varje natt så raderar jag en fil som är äldre än ett dygn så lever den kvar ändå.

Skrivet av anon315148:

Tack för förklaringen. Vet inte ens vad virtuella maskiner och Docker är eller vad det används för. Kollade snabbt på Wikipedia och en sak jag reagera på var användningsområdet som "webbhotell". Kan jag alltså ha en egen hemsida på min NAS om den stödjer virtuella maskiner/Docker?

Docker är ett sätt att paketera program, så ja, du kan t.ex. köra en webbserver och ha din hemsida på den. Just en simpel webbsida klarar synologys enkla nasar (J) även utan Docker eftersom det finns inbyggt i dem. Docker är för de program som inte officiellt supportas av Synology.

Skrivet av anon315148:

Annars tror jag precis som du skriver att en enklare och billigare NAS funkar för mig. Skulle dock gärna vilja kunna se mina bilder/videoklipp på TV från NAS.

Det kan du med alla NASar, enda är att din enhet du spelar upp det på måste stödja bild/videoformatet. I praktiken är det inget problem med en modern TV, chromecast, de flesta TV-boxar o.s.v för de har bra stöd för alla vanliga codecs.

Skrivet av anon315148:

Tack för tips! Angående supportade leverantörer. Finns det molntjänster baserade i Sverige som supportas?

Dessa leverantörer finns plus synologys egna C2 Storage. Är du orolig för datasäkerheten så har HyperBackup stöd för kryptering så filerna krypteras lokalt på din NAS innan de skickas iväg och lagras. Utan ditt lösenord kan ingen läsa filerna.

Det finns också stöd för alla leverantörer som supporterar rsync eller webdav.

Sett till dina frågor och vad du säger att du ska använda det till tror jag DS220j och t.ex. en Seagate Ironwolf på 1-4TB vore perfekt. 4TB är oftast bra pris/TB och du bör tänka 3-5 år in i framtiden. Kör utan raid.
Kolla in listan på synologys inbyggda appar https://www.synology.com/sv-se/products/DS220j t.ex. Photos, Video och Drive och strunta i docker, virtuella maskiner o.s.v.
Se till att du gör backup antingen till en molntjänst (perfekt för dig som har rätt lite data!) eller allra minst till en billig USB-disk. Hur du än löser backup så lös backup och gör det direkt. Ingen har någonsin ångrat att de satt upp en backup men många har ångrat att de inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Det är inte bara en fråga om lagring utan en fråga om hur enkelt det är att sköta. Att t.ex. kunna byta hårddisk i nasen och (om du kör utan raid) ändå kunna flytta allting från gamla till nya disken internt utan att behöva kludda med usb-diskar och sånt är rätt skönt.

Plus att lagring är lite av en lösning som letar efter ett problem. När du plötsligt HAR 4TB lagring så kanske du hittar något att använda det till. Tänk dig att du tar en automatisk backup av datorn, mobilen, kanske låter dina föräldrar köra backuper till samma enhet.. pang så har man två nasar med totalt 12 diskar och 50TB lagring. Har jag hört..

Tvivlar starkt på att jag kommer upp i 4 TB om ens 5 år, men visst, ingen gnäller för att de har för mycket utrymme. Att erbjuda min förälder möjlighet till backup lät intressant (även om det rör sig om väldigt lite här också).

Skrivet av Kamouflage:

Om du inte hittar en endiskars nas till ett MYCKET lägre pris så råder jag dig att köpa en med två slots och låta en vara tom tills den behövs.

Vad är mycket lägre pris? Tillräckligt med 35% billigare?

Skrivet av Kamouflage:

Kör du backup med versionshantering (Inbyggt och automatiskt i HyperBackup) så får du samma funktion, ungefär. I mina ögon är det en sån där nördfråga vad som är bäst och det är ofta extremt starka åsikter om vad som är bäst. Jag är mer traditionell så jag kör inte snapshots, men jag kör backup med versioner varje natt så raderar jag en fil som är äldre än ett dygn så lever den kvar ändå.

Docker är ett sätt att paketera program, så ja, du kan t.ex. köra en webbserver och ha din hemsida på den. Just en simpel webbsida klarar synologys enkla nasar (J) även utan Docker eftersom det finns inbyggt i dem. Docker är för de program som inte officiellt supportas av Synology.

Tack för info.

Skrivet av Kamouflage:

Det kan du med alla NASar, enda är att din enhet du spelar upp det på måste stödja bild/videoformatet. I praktiken är det inget problem med en modern TV, chromecast, de flesta TV-boxar o.s.v för de har bra stöd för alla vanliga codecs.

Toppen. Har inga konstiga filformat vad jag vet om och kör Google TV/Chromecast.

Skrivet av Kamouflage:

Dessa leverantörer finns plus synologys egna C2 Storage. Är du orolig för datasäkerheten så har HyperBackup stöd för kryptering så filerna krypteras lokalt på din NAS innan de skickas iväg och lagras. Utan ditt lösenord kan ingen läsa filerna.
<Uppladdad bildlänk>
Det finns också stöd för alla leverantörer som supporterar rsync eller webdav.

Vill hålla lagringen inom Sverige av olika skäl men ska se över alternativen.

Skrivet av Kamouflage:

Sett till dina frågor och vad du säger att du ska använda det till tror jag DS220j och t.ex. en Seagate Ironwolf på 1-4TB vore perfekt. 4TB är oftast bra pris/TB och du bör tänka 3-5 år in i framtiden. Kör utan raid.
Kolla in listan på synologys inbyggda appar https://www.synology.com/sv-se/products/DS220j t.ex. Photos, Video och Drive och strunta i docker, virtuella maskiner o.s.v.
Se till att du gör backup antingen till en molntjänst (perfekt för dig som har rätt lite data!) eller allra minst till en billig USB-disk. Hur du än löser backup så lös backup och gör det direkt. Ingen har någonsin ångrat att de satt upp en backup men många har ångrat att de inte.

Tack för dina tips och råd. Funderade på vad jag ska köpa för hårddisk för det finns ju en uppsjö.

Det sista håller jag verkligen med om. I ungdomen trodde jag att jag hade förlorat allt när en extern hårddisk hade havererat (föll i golvet) men som tur var hade jag på den tiden kvar det mesta på CD/DVD-skivor. Kör just nu backup av datorn med en äldre LaCie Rugged 500 GB som fungerat felfritt (kör inte medföljande mjukvara eller kryptering). Även om jag gör backup regelbundet så hade jag föredragit mer automatisering även om jag alltid gör backup när jag har fått tillskott av saker jag värdesätter (inte lika hysterisk varje gång jag redigerat ett dokument såsom när nya viktiga bilder/videoklipp tillkommit).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det man kan gå bort sig lite på är detta med Play och hårdvaruavkodning. Man kan lätt få för sig att man behöver Play bara för att man ska spara och spela upp filmer från NAS'en, men i de flesta fall använder man inte streaming utan bara läser filmerna över nätverket som vilken fil som helst. I TS fall hade jag gått på en J-modell.

Precis vad jag funderade på. Då är det inget argument till att välja Play som jag förstod inte heter så längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad är mycket lägre pris? Tillräckligt med 35% billigare?

DS120j kostar cirka 1300 och DS220j cirka 2000. Är 700kr avgörande för dig så är den billiga snuskigt billig (eller snarare, båda har gått upp i pris ). Jag skulle starkt avråda dig från att inte köpa med två slots, även om du tror att du kanske inte kommer använda det någonsin. Men 700kr är 700kr..

Skrivet av anon315148:

Kör just nu backup av datorn med en äldre LaCie Rugged 500 GB som fungerat felfritt (kör inte medföljande mjukvara eller kryptering). Även om jag gör backup regelbundet så hade jag föredragit mer automatisering även om jag alltid gör backup när jag har fått tillskott av saker jag värdesätter (inte lika hysterisk varje gång jag redigerat ett dokument såsom när nya viktiga bilder/videoklipp tillkommit).

Då har jag goda nyheter, du kan plugga in den disken direkt i NASen.
Du kan sedan synka din dator till NASen via Synology Drive och sedan backa Synology Drive via HyperBackup till hårddisken, helt automatiskt. Du har då tre kopior. En på din dator, en på NASen och en på en extern disk.
Du har fortfarande lite känslighet för t.ex. en kryptolocker eftersom den kan äta upp både dator, nas och backup (men externa usb-disken kan skydda dig där) eller att huset brinner ned. Men backar du också det viktigaste till molnet har du en (bokstavligt talat) bombsäker backupstrategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Intresserad av en NAS och skulle vilja ha förslag på modeller. Har inte hunnit läsa på så mycket om NAS än men är främst intresserad av Synology (verkar omtyckt, ska fungera med flera plattformar och ha enkel/bra mjukvara).

Behöver inte mycket utrymme så två diskar duger mer än väl för mig. Viktigast är ett lågt pris och enkel installation och användning. Ska funka med alla plattformar (Windows, Mac, Linux, Android, iOS).

Har främst tänkt att använda det som lagring och backup. Har även en extern HDD som jag tänker kan placeras utanför hemmet om något oväntat händer, har dock ingen aning om var jag ska placera den utanför hemmet... Hur gör ni?

Förutom att föra över t.ex. foto- och videor från t.ex. telefonen så tänker jag att man enkelt kan hämta nått från sitt "bibliotek" för att visa på telefon/TV?

Kan en NAS sättas upp och användas utan en dator d.v.s. bara telefon? Inte nödvändigt just nu men undrar ändå.

Synology är bättre än Qnap för att den har fler funktioner/integreringar med andra (moln)system.

Ju flera slottar du har desto större möjlighet att skydda dig mot dataförlust.

Köp bara senaste generationen.

Då finns bara dessa två att välja på. Det som skiljer är processor och RAM, skillnaden är markant oavsett användning men i ditt fall kanske det inte spelar roll.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5419184,5304622

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

DS120j kostar cirka 1300 och DS220j cirka 2000. Är 700kr avgörande för dig så är den billiga snuskigt billig (eller snarare, båda har gått upp i pris ). Jag skulle starkt avråda dig från att inte köpa med två slots, även om du tror att du kanske inte kommer använda det någonsin. Men 700kr är 700kr..

Tråkigt att båda gått upp i pris men man märker det på allt numera. Saker jag köpte för ett tag sedan (möbler) har också gått upp i pris vilket känns konstigt. Brukar alltid vara det motsatta.

Ja, 700 kr är ju 700 kr. Jag får ta och fundera lite. Har planer på diverse inköp och pengarna ska ju räcka till allt.

Frågan är om det inte är bättre att köpa 1 fack nu och istället köpa en ny om det dröjer flera år innan jag behöver 2 fack. Då kanske det har skett nån annan utveckling med NAS som försvarar ett nyköp? Miljönissen inom mig säger att det är sämre för miljön förstås...

Skrivet av Kamouflage:

Då har jag goda nyheter, du kan plugga in den disken direkt i NASen.
Du kan sedan synka din dator till NASen via Synology Drive och sedan backa Synology Drive via HyperBackup till hårddisken, helt automatiskt. Du har då tre kopior. En på din dator, en på NASen och en på en extern disk.
Du har fortfarande lite känslighet för t.ex. en kryptolocker eftersom den kan äta upp både dator, nas och backup (men externa usb-disken kan skydda dig där) eller att huset brinner ned. Men backar du också det viktigaste till molnet har du en (bokstavligt talat) bombsäker backupstrategi.

Låter bra. Backup i molnet hjälper ju vid inbrott eller brand. Sen kryptolocker (fick söka på det, ransomware tydligen) tror jag minst på. Ska inte vara naiv men aldrig råkat ut för nått. Dock får jag aldrig okänd e-post längre och jag har aldrig öppnat okänt/skumma meddelanden (vägrar ibland att klicka på okända länkar som folk skickar). Kan ju komma nya påfund som på nått sätt lyckas förstås så man ska ju alltid ha en plan B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Då kanske det har skett nån annan utveckling med NAS som försvarar ett nyköp?

Nån längre upp i tråden skrev att han har en DSx12-nånting och inte tycker han behöver uppgradera. D.v.s en tio år gammal.
NASar är väldigt ospännande produkter och det mesta som är spännande (T.ex. Docker) kan du köra på en extern enhet (t.ex. en Raspberry Pi) men ändå använda din gamla NAS som lagring. Så det finns en uppgraderingsväg om du vill ha någon cool mjukvara men fortfarande använda din befintliga nas om 5-10 år.
Eller så kan du köpa en coolare NAS hemma och använda din gamla NAS som backup-mål hos någon annan så slipper du köra "molnet" utan kan köra backup offsite helt själv. Billigt och garanterat svenskt!

Konkret är det nästa som kommer hända på NASar att de får 2.5 eller 10 gigabit nätverk. Jag saknar 2.5G nätverk ibland men jag har det ju heller inte på min dator eller mina switchar så det skulle kosta 5000 (utöver en ny NAS!) att uppgradera ändå.. Jag tror 1G nätverk kommer hålla länge till, för de flesta.

Skrivet av anon315148:

Ska inte vara naiv men aldrig råkat ut för nått.

Här har du lite skrämselpropaganda: Länk
Kort och gott så hade en bunt NASar en funktion för att automatiskt göra sig tillgängliga från internet. Sen hittade någon ett säkerhetshål i det och så pang tjong krypterades tonvis med NASar världen över.
Eller varför inte detta?: Länk
Ett säkerhetshål hittades i routrar (som för de flesta är deras enda skydd mot 'internet') som gjorde att lösenord läckte ut och vem som helst kunde komma åt filer de hade på "NAS"-funktionen i routern.

Jag jobbar inom IT och jag är övertygad att vi inom 10 år kommer se någon typ av supervirus a la digitalt covid. Jag har allt viktigt offline av den anledningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

Tråkigt att båda gått upp i pris men man märker det på allt numera. Saker jag köpte för ett tag sedan (möbler) har också gått upp i pris vilket känns konstigt. Brukar alltid vara det motsatta.

Ja, 700 kr är ju 700 kr. Jag får ta och fundera lite. Har planer på diverse inköp och pengarna ska ju räcka till allt.

Frågan är om det inte är bättre att köpa 1 fack nu och istället köpa en ny om det dröjer flera år innan jag behöver 2 fack. Då kanske det har skett nån annan utveckling med NAS som försvarar ett nyköp? Miljönissen inom mig säger att det är sämre för miljön förstås...

Jag hade också satsat på två slots. Då kan du utöka med en ny disk om platsen tar slut. Alternativet just nu är ju annars att safe'a och köpa en större disk för att det ska räcka längre.

Sedan kommer du att märka att diskarna slits. Synology har ett program som kollar diskarna med jämna mellanrum, och den säger till om du börjar få dåliga SMART-värden på diskarna så att du vet när det är dags att fundera på att byta ut dem.
Jag har som sagt haft min NAS sedan 2012/2013 någon gång, och jag har bytt diskarna två gånger. Senast ganska nyligen, så de håller 4-5 år. Har du en extra slot i NAS'en som inte används så kan du lätt sätta i en ny disk och köra över allt.

Men för att vara nyanserad så funkar så klart både en och två slots. Håll dig dock undan från x18J-serien. x20J är ett mycket bättre köp på grund av en bättre CPU som dessutom verkar användas i flera av de senaste modellerna. x18J har en annorlunda CPU än 218Play och 218+. Att köpa en CPU som fortfarande används innebär förmodligen att du snabbare får uppdateringar till systemet samt att det kommer uppdateringar under längre tid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag behöver uppdatera vad jag skrev senast. DS 120J använder samma CPU som DS 118J. Det ser ut som att Synology håller på att byta sin lineup till CPU'er till Realtek istället för Marvel. Förmodligen behöver man utveckla fixar individuellt för dessa två, och om jag hade varit utvecklare på Synology skulle jag börja med den nuvarande, dvs Realtek. Det innebär att det tar längre tid att få kritiska fixar till DS 120J jämfört med DS 220J. Man kan också fundera på hur längre Synology kommer leverera uppdateringar till enheterna med Marvel-CPU om de inte längre tillverkar dessa enheter. Det betyder i så fall att DS 220J kommer att hålla längre.

En annan detalj med DS 120J är att USB-portarna bara är 2.0. DS 220J har USB 3.0. Har du tänkt göra backup till en modern USB-hårddisk så gör detta en gigantisk skillnad i hastighet. USB 3.0 är minst 10 ggr snabbare än USB 2.0.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En RPI4 har mer kraft på alla plan och kan köra en fullvuxen Linux-distrubition, och kan fås med mer RAM än de flesta ARM-baserade billigare NAS, ja utom i avseende bandbredd mot diskar och inte riktigt full fart på NIC (ca 90-95 MByte/s - NIC 1 Gbit/s kan ge runt 112 MByte/s när det är fullt maxat)

Bandbredden mot diskarna över USB3 är inget stort problem då man kan få ut runt 3 ggr farten som NIC kan överföra mot nätverk, det innebär att det är utrymme för att köra olika RAID-konfigurationer mm. utan att det flaska mot NIC i fart när man skriver och läser filer.

Nu kanske man inte vill ha en Lös RasperryPI 4 och en extern USB-disk som sin ordinarie NAS

- Men som backup-NAS utplacerad hos vänner/föräldrar som offsite-backup är en pengamässigt klart överkomlig lösning gentemot fullsize NAS - speciellt om man vill ha saker som bakgrunds-snapshot (gör generationshantering av backupper så att man inte förlorar allt på ett bräda när ordinarie NAS:en synkar sina redan av ransomware krypterade filer under semestern och man upptäcker det först 4 veckor efter - ransomware-kampanjer brukat starta kring semestrar och inför storhelger, just för att få tiden att härja fritt innan man upptäcker det på underbenmannad IT-avdelning eller som privat är på semester) och då vill man ha BTRFS som filsystem för bakgrunds readonly snapshotbackup och dessa hittar man inte i förrän de lite dyrare Synology med '+' i sin produkt-benämning och en sådan lyx-maskin är kanske inte vad man riktigt vill kosta på som offsite-NAS

- en RPI4 med ubuntu-distrubition så är BTRFS på sina externa diskar en smal sak att fixa och en cron-script eller färdig paket som snapper för generation-backupper med bakgrunds-snapshot (inklusive utrensning över tiden) inte så bökigt att få till. För synkning mellan NAS så skulle jag börja med att försöka lösa det med SSH och tex rsync, men även rclone.

Med pull-backup kan man låta offsite-NAS med SSH-nycklar ta sig in den ordinarie NAS och göra sina backupper med rsync/rclone medans den ordinarier NAS har ingen aning om var backupperna ligger någonstans och har inga SSH-nycklar för att komma åt offsite-NAS heller - med detta får man en viss resistans även i fallet som att själva NAS:en blir övertagen av Ransomware

Att det är en risk för kommersiella NAS vet vi redan - både QNAP och Asustor har haft lyckade angrepp med ransomware-krypterade filer på NAS:en som följd, och det är bara en 'när' det är Synologys tur. - det är alla appar, mediaspelare, docker mm. som är ingångsväg för olika virusangrepp medans själva grundläggande NAS-funktionen, om man nöjer sig med enbart dem, är sällan något som man lyckas hacka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Nån längre upp i tråden skrev att han har en DSx12-nånting och inte tycker han behöver uppgradera. D.v.s en tio år gammal.
NASar är väldigt ospännande produkter och det mesta som är spännande (T.ex. Docker) kan du köra på en extern enhet (t.ex. en Raspberry Pi) men ändå använda din gamla NAS som lagring. Så det finns en uppgraderingsväg om du vill ha någon cool mjukvara men fortfarande använda din befintliga nas om 5-10 år.
Eller så kan du köpa en coolare NAS hemma och använda din gamla NAS som backup-mål hos någon annan så slipper du köra "molnet" utan kan köra backup offsite helt själv. Billigt och garanterat svenskt!

Konkret är det nästa som kommer hända på NASar att de får 2.5 eller 10 gigabit nätverk. Jag saknar 2.5G nätverk ibland men jag har det ju heller inte på min dator eller mina switchar så det skulle kosta 5000 (utöver en ny NAS!) att uppgradera ändå.. Jag tror 1G nätverk kommer hålla länge till, för de flesta.

Här har du lite skrämselpropaganda: Länk
Kort och gott så hade en bunt NASar en funktion för att automatiskt göra sig tillgängliga från internet. Sen hittade någon ett säkerhetshål i det och så pang tjong krypterades tonvis med NASar världen över.
Eller varför inte detta?: Länk
Ett säkerhetshål hittades i routrar (som för de flesta är deras enda skydd mot 'internet') som gjorde att lösenord läckte ut och vem som helst kunde komma åt filer de hade på "NAS"-funktionen i routern.

Jag jobbar inom IT och jag är övertygad att vi inom 10 år kommer se någon typ av supervirus a la digitalt covid. Jag har allt viktigt offline av den anledningen.

1 GB nätverkshastighet lär absolut räcka länge, har inte i närheten av dessa hastigheter (försöker hålla nere mina månadskostnader).

Tack för länkar. Även om jag inte känner mig så skrämd så är det alltid bra att vara uppmärksam eller medveten om vad som sker.

Ja, är man nöjd med en tio år gammal NAS kanske det inte är värt det/kul att behöva köpa en ny bara för en extra hårddiskplats.

Skrivet av giplet:

Jag hade också satsat på två slots. Då kan du utöka med en ny disk om platsen tar slut. Alternativet just nu är ju annars att safe'a och köpa en större disk för att det ska räcka längre.

Sedan kommer du att märka att diskarna slits. Synology har ett program som kollar diskarna med jämna mellanrum, och den säger till om du börjar få dåliga SMART-värden på diskarna så att du vet när det är dags att fundera på att byta ut dem.
Jag har som sagt haft min NAS sedan 2012/2013 någon gång, och jag har bytt diskarna två gånger. Senast ganska nyligen, så de håller 4-5 år. Har du en extra slot i NAS'en som inte används så kan du lätt sätta i en ny disk och köra över allt.

Men för att vara nyanserad så funkar så klart både en och två slots. Håll dig dock undan från x18J-serien. x20J är ett mycket bättre köp på grund av en bättre CPU som dessutom verkar användas i flera av de senaste modellerna. x18J har en annorlunda CPU än 218Play och 218+. Att köpa en CPU som fortfarande används innebär förmodligen att du snabbare får uppdateringar till systemet samt att det kommer uppdateringar under längre tid.

Tack för info. Jag kommer absolut välja en x20J modell. Ingen prisskillnad vad jag kunde se och självklart vill jag ha det senaste då.

Skrivet av giplet:

Jag behöver uppdatera vad jag skrev senast. DS 120J använder samma CPU som DS 118J. Det ser ut som att Synology håller på att byta sin lineup till CPU'er till Realtek istället för Marvel. Förmodligen behöver man utveckla fixar individuellt för dessa två, och om jag hade varit utvecklare på Synology skulle jag börja med den nuvarande, dvs Realtek. Det innebär att det tar längre tid att få kritiska fixar till DS 120J jämfört med DS 220J. Man kan också fundera på hur längre Synology kommer leverera uppdateringar till enheterna med Marvel-CPU om de inte längre tillverkar dessa enheter. Det betyder i så fall att DS 220J kommer att hålla längre.

En annan detalj med DS 120J är att USB-portarna bara är 2.0. DS 220J har USB 3.0. Har du tänkt göra backup till en modern USB-hårddisk så gör detta en gigantisk skillnad i hastighet. USB 3.0 är minst 10 ggr snabbare än USB 2.0.

Mycket bra info, tack. Speciellt det sista. USB 2.0? Min gamla externa HDD har blå USB så det är USB 3.0. USB 2.0 är väl bara på saker som headset, webbkamera osv. Inte hårddiskar.

Får kanske punga ut 700 kr extra för 2 fack. Känner att jag har fått lite mer/bättre förklaringar till varför jag ska välja 220J nu. För bara ett extra fack vägde inte tungt nog för mig som har extremt lågt lagringsbehov.