Först och främst stort tack till JaneDoe som skapade denna tråd och till alla er som svarat och kommit med inspel! Guld värt för oss som är nybörjare på detta
Om det är bättre att jag skapar en ny tråd än fyller på denna - säg gärna till.
Jag har en Windows PC med OneDrive (1TB lagringsutrymme) aktiverat på.
På datorn så är OneDrive inställt på att synka alla mina filer (dokument, bilder, skrivbord, personliga foldrar). Allt som allt c:a 500GB.
Detta innebär att jag har allt lokalt på en hårddisk på min dator och även i molnet hos MS/OneDrive.
Bilder jag tar med mobilen skickas även de till OneDrive och då kommer de också till min dators disk eftersom det är synkat. Jag har även aktiverat Synology Photos, så det blir kanske lite kaka-på-kaka där.
Nu när jag har skaffat en Synology NAS så är jag lite osäker på vad som är bäst tillvägagångssätt;
För tillfället så har jag, via Synology Cloud Sync, sagt till NAS'en att "Endast ladda ned från OneDrive" samt att "inte radera filer från NAS'en även om de tas bort från OneDrive".
Den håller just nu på att hämta alla 200.000+ filer men när den är klar med det så tänkte ansluta en Extern disk via USB och köra Hyperbackup för att ta backup på alla dessa filer. Därefter kopplar jag ur USB-disken och ansluter den med jämna mellanrum (1 gång/månad) för att på så sätt ha en extra säkerhet.
På det här viset blir det som att OneDrive är "Master", men vore det bättre att t.ex. ha NAS'en som Master och att den skickar data till OneDrive, min dator och USB-disken? Eller spelar det kanske ingen roll?