Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Inaktiv

DS220+ eller DS223

Kommer aldrig till skott men har fortfarande planer på köpa en NAS. Först var den slut i lager och sen funderar jag på om man ska spara ca 500 kr och köpa från Power.se eller betala 500 kr mer och köpa från Kjell i stan.

Upptäckte dock att det har kommit en ny modell, DS223. Den verkar också ha USB/SD Copy som jag vill ha. Även om den är nyare skulle ni fortfarande rekommendera DS220+ framför den? Skiljer 200-700 kr beroende på var jag köper DS220+ så priset är inte avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kommer aldrig till skott men har fortfarande planer på köpa en NAS. Först var den slut i lager och sen funderar jag på om man ska spara ca 500 kr och köpa från Power.se eller betala 500 kr mer och köpa från Kjell i stan.

Upptäckte dock att det har kommit en ny modell, DS223. Den verkar också ha USB/SD Copy som jag vill ha. Även om den är nyare skulle ni fortfarande rekommendera DS220+ framför den? Skiljer 200-700 kr beroende på var jag köper DS220+ så priset är inte avgörande.

Jag hade gått på plusmodellen efter mina egna beräkningar. 223 är ARM-baserad så saknar en del funktioner som bara finns på plusmodellerna.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Jag hade gått på plusmodellen efter mina egna beräkningar. 223 är ARM-baserad så saknar en del funktioner som bara finns på plusmodellerna.

Oh, visste inte att den var ARM-baserad. Kanske därför den hade lägre bullernivå än både DS218 och DS220+. ARM gillar jag ju annars. Vad för funktioner saknar den som plusmodellerna har? Enda pluset jag direkt kan se är möjligheten att utöka RAM på plusmodellen men samtidigt vet jag inte om jag är en så krävande användare. Jag vill främst bara hantera min lagring, backup till en molntjänst och sen göra USB Copy för ytterligare backup. Ska köra på SSD NAS så ljudnivån har betydelse för mig då jag bor i en etta och måste ha den i mitt vardagsrum/sovrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Oh, visste inte att den var ARM-baserad. Kanske därför den hade lägre bullernivå än både DS218 och DS220+. ARM gillar jag ju annars. Vad för funktioner saknar den som plusmodellerna har? Enda pluset jag direkt kan se är möjligheten att utöka RAM på plusmodellen men samtidigt vet jag inte om jag är en så krävande användare. Jag vill främst bara hantera min lagring, backup till en molntjänst och sen göra USB Copy för ytterligare backup. Ska köra på SSD NAS så ljudnivån har betydelse för mig då jag bor i en etta och måste ha den i mitt vardagsrum/sovrum.

Du kan se en recension här som tar upp vissa negativa aspekter:
https://youtu.be/ja7HEuMZ4iA?t=1359

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BTRFS vill man ha. Finns på +-modellerna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Ska kolla på videon.

Skrivet av slipbit:

BTRFS vill man ha. Finns på +-modellerna

Nya DS223 har också det dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Videon var lite lång men såg även denna: https://youtu.be/2QVzTIf6Zlo

Personligen är jag en enkel användare och vet inte ens vad Plex, Docker osv. är. Så det är kanske inget jag värdesätter. Inget fel att ha mer än man behöver, speciellt inte när det skiljer relativt lite. Däremot är ju 220+ tre år gammal nu och att vänta på DS223+ känns drygt då man inte vet om den kommer (och var blir det för prislapp på den?).

Däremot reagerade jag mer på multimedia uppspelning (HVEC/H.265) och vad som menas med transcoding här. Vad exakt menas, kan inte spela upp (men lagra) dessa filer eller vadå?

Förstår inte riktigt heller vad han menar med svag USB-kompatibilitet. Menar han bara att man inte kan koppla olika USB-adaptrar? För det är inget jag har behov av, bara USB-minnen och hårddiskar. Inget behov av extra nätverksanslutning eller WiFi-adapter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Videon var lite lång men såg även denna: https://youtu.be/2QVzTIf6Zlo

Personligen är jag en enkel användare och vet inte ens vad Plex, Docker osv. är. Så det är kanske inget jag värdesätter.

Däremot reagerade jag mer på multimedia uppspelning (HVEC/H.265) och vad som menas med transcoding här. Vad exakt menas, kan inte spela upp (men lagra) dessa filer eller vadå?

Förstår inte riktigt heller vad han menar med svag USB-kompatibilitet. Menar han bara att man inte kan koppla olika USB-adaptrar? För det är inget jag har behov av, bara USB-minnen och hårddiskar. Inget behov av extra nätverksanslutning eller WiFi-adapter etc.

Det var därför jag hade tidsstämplat den vid det som var relevant för dig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Det var därför jag hade tidsstämplat den vid det som var relevant för dig.

Jo, jag kollade där men vet inte exakt vad du tänker på. Menar du transcodingen han tog upp?

Vad menas med transcoda på en NAS? Jag fattar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Säg att du har ett klipp i 1080 kvalite på din NAS.

Enheten som du ska spela upp det på klarar inte av att visa klippet i sin orginal kvalité, antingen beroende på att bandbredden till enheten inte kan överföra klippet tillräckligt snabbt eller att enheten inte klarar av att spela upp ett klipp med så hög kvalité

Att "transcode:a" betyder då att PLEX (eller annan programvara) gör om ditt 1080 klipp till ett (till exempel) 480 klipp innan det skickas till din enhet för att spelas upp. Detta görs direkt "on the fly".

Dvs så kodas klippet om så att du kan spela upp det på din enhet.

Om du har tillräckligt med bandbredd och att enheten klarar av att spela upp klipp i de allra högsta kvalitérna så kommer du aldrig behöva "transcode:a" och därmed är det oviktigt för dig om NASen stödjer det eller inte.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Och den transcodear bara om du spelar upp det via en applikation som stödjer det. Om du bara t.ex. har en file share och startar filen i en mediaspelare på din dator kommer den inte transcodeas. Där är det identisk funktion oavsett vilken NAS du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jo, jag kollade där men vet inte exakt vad du tänker på. Menar du transcodingen han tog upp?

Ditt usecase så är det onödigt med transcoding. Du ska ju bara lagra bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ska kolla på videon.

Nya DS223 har också det dock.

Dåså, eftersom du ska digitalisera en massa bilder. KÖP DS223. Det har ju gått ett år snart. Du behöver inget annat än en DS223. Sen köper du 2 stycken 4TB Ironwolf, kör raid 1. Sen är du klar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Ditt usecase så är det onödigt med transcoding. Du ska ju bara lagra bilder.

Jag lagrar både bilder och videor.

Skrivet av slipbit:

Dåså, eftersom du ska digitalisera en massa bilder. KÖP DS223. Det har ju gått ett år snart. Du behöver inget annat än en DS223. Sen köper du 2 stycken 4TB Ironwolf, kör raid 1. Sen är du klar.

Har prioriterat annat under tiden då jag har haft massa andra inköp att göra.

Redan bestämt mig för satsa på SSD NAS då jag inte har enorma lagringsbehov.

Även om DS223 lär duga så undrar man ju ändå om det är mer värt att köpa DS220+ (som jag har tänkt nu ett tag) då prisskillnaden inte är stor. Enda nackdelen är väl att den är äldre och kanske får kortare livslängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag lagrar både bilder och videor.

Så länge du bara ska lagra dem som filer och inte köra plex eller annan applikation som körs på NASen och gör massa mediamagi så är det samma lika.

Skrivet av anon315148:

Redan bestämt mig för satsa på SSD NAS då jag inte har enorma lagringsbehov.

SSD? Istället för mekaniska? Varför?
Även om lagringsbehovet inte är stort så betalar du mycket extra pengar för extrem prestanda som du sedan inte kommer kunna/behöva använda.

"Jag ska bara ha den för att handla så jag köper en Lamborghini, det får plats i frunken".

Permalänk
Medlem

Med ett GBit nätverk så kommer man ändå inte att få mer än ca 100 MB överföring per sekund.
Så för prestanda så är SSD inte anledningen, även en singel snurr disk har mer än 100 MB per sekund i prestanda.

*Men om man är ute efter att det ska vara tyst - ja då är SSD överlägset*

Hade också en period i mitt liv där jag la pengar på att få datorn super tyst - nu har jag den istället på andra sidan väggen och störs inte av den.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Så länge du bara ska lagra dem som filer och inte köra plex eller annan applikation som körs på NASen och gör massa mediamagi så är det samma lika.

SSD? Istället för mekaniska? Varför?
Även om lagringsbehovet inte är stort så betalar du mycket extra pengar för extrem prestanda som du sedan inte kommer kunna/behöva använda.

"Jag ska bara ha den för att handla så jag köper en Lamborghini, det får plats i frunken".

Kommer nog inte köra Plex, Docker etc. men samtidigt gillar jag tanken på att jag kan göra mer saker om jag önskar. Speciellt när det bara skiljer 200-700 kr och redan är ganska mycket pengar. Mer åldern som får mig att fundera. Hade det varit en DS223+ i samma prisklass hade valet varit enklare.

Angående SSD så är det som Gustav-P skriver här nere främst för tystnaden. Jag är ljudkänslig och behöver ha den i samma rum som jag vistas i (sover, umgås, datorarbete). Kan inte ens minnas när jag hade en mekanisk hårddisk sist. Däremot suttit vid en annans maskin med mekanisk hårddisk och fyfan vad det surrar. Min dator med SSD är knäpptyst och jag har aldrig hört den, måste kolla på lampan för att försäkra mig om när den är på och av (då jag inte ens fått fläkten att kicka igång).

Hade egentligen räckt med 1-fack NAS men då alla säger att man bör köpa 2-fack och då det känns vettigt att ha ett fack ledigt för framtiden så kör jag på 2-fack.

Skrivet av Gustav-P:

Med ett GBit nätverk så kommer man ändå inte att få mer än ca 100 MB överföring per sekund.
Så för prestanda så är SSD inte anledningen, även en singel snurr disk har mer än 100 MB per sekund i prestanda.

*Men om man är ute efter att det ska vara tyst - ja då är SSD överlägset*

Hade också en period i mitt liv där jag la pengar på att få datorn super tyst - nu har jag den istället på andra sidan väggen och störs inte av den.

Precis, ljudnivån. Kan som sagt inte ha den i ett annat rum och för mig är det inte så mycket pengar då själva NAS:en redan kostar en del. Då vill jag inte snåla på disken och köpa nått högljutt. Är ljudkänslig så vet att det skulle störa mig. Mer än att jag råkat betala mer för en bättre och snabbare hårddisk. Vem vet, köper man en DS220+ kanske jag gör något mer med den i framtiden. Jag brukar bli mer intresserad och utforska saker när jag har haft det ett tag och lärt mig grunderna.

Permalänk
Medlem

Köp ssd:er med hög TBW. Även om du inte tänker skriva mycket på de. Det är vilket som Ds220+ eller DS223. Sen kör jag fortfarande dsm 6 på min ds920+. Finns ingen anledning att uppgradera. Sen kan det vara så att Ds223 är kinkigare på vilka diskar du kör med. Du får kolla på kompatibilitetslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Sen kör jag fortfarande dsm 6 på min ds920+. Finns ingen anledning att uppgradera.

Jag kan inte uppdatera min 12-bay då Synology har slutat supportera den, men anledningar finns det då det patchas saker (funktion och säkerhet) vid varje ny släppt patch.

Så jag gör förmodligen som dig att jag inte till låter någon som helst internet trafik till min(a) NAS(ar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Så jag gör förmodligen som dig att jag inte till låter någon som helst internet trafik till min(a) NAS(ar).

Nästa stopp blir ju då när de enheter du ansluter till NASen med slutar supportera t.ex. gamla osäkra versioner av SMB osv. Men man tjänar väl i alla fall 5-10 år på att göra så. Men viktigt att komma ihåg att det en dag kan vara svårt att nå grejerna..

Permalänk
Medlem

Hur brukar ni resonera när ni köper hårddiskar? Köper ni två från olika butiker för att minska risken för att få samma batch på båda för att minska risken för diskhaveri samtidigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hur brukar ni resonera när ni köper hårddiskar? Köper ni två från olika butiker för att minska risken för att få samma batch på båda för att minska risken för diskhaveri samtidigt?

Nä, jag har backup och skulle leva med tanken att mina grejer är otillgängliga ett dygn eller två medan jag läser tillbaka dem.

Men i praktiken har jag staggrat mina. Jag började med två och utökade med en tredje för platsens skull. Sen nån gång där gick en av de andra sönder och blev bytt. Sen har jag utökat till en fjärde. Och så vidare. Det är 1-2 år mellan dem nu. 6 års aktiv snurrtid på den äldsta tror jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det där är ju best-practise, men tyvärr har jag inte orkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Gjorde så när jag köpte diskarna till 12-bay NAS:en för många herrans år sedan.

Nu när diskarna skulle köpas till den senaste så blev det alla på samma ställe. Priset var så pass bra att det var svårt att göra på annat sätt.
Blev precis som innan att av 6 köpta diskar så sitter 5 i NAS:en och den 6:e ligger på hyllan.

Och ja - det var precis likadant med diskarna till "stor" NAS:en - och den som låg på hyllan i 5+ år fick anledning att åka in i burken i November - då det tog några år men jag fick användning för den - och det var billigare än att ha försökt köpa en sådan disk nu jämfört med 5 år sedan.

Och backup fanns hela tiden till en annan NAS så jag var ganska lugn ändå.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Köp ssd:er med hög TBW. Även om du inte tänker skriva mycket på de. Det är vilket som Ds220+ eller DS223. Sen kör jag fortfarande dsm 6 på min ds920+. Finns ingen anledning att uppgradera. Sen kan det vara så att Ds223 är kinkigare på vilka diskar du kör med. Du får kolla på kompatibilitetslistan.

Väljer ju en SSD avsedd för just NAS: https://www.pricerunner.se/pl/36-5077985/Haarddiskar/Western-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Är inte jätteimponerad över den. Kostar massor, bara 1300TBW.

Min Firecuda 510 1TB har 1300TBW. Iofs nvme.

Permalänk
Medlem

@anon315148 det är lätt att gå i cirklar på vilken SSD du ska ha.

Men du får räkna lite själv. Hur mycket kommer du att skriva till disken. Du skriver att lagra lite bilder och media.
Detta kommer du inte att skriva över flera gånger om dagen.

Med det sagt så skulle jag säga att välj "vilken SSD" som helst som har RAM cache.

Men om du ska spela in video övervakning från 10 kameror 24/7 så hade jag rekommenderat Micron 5400 MAX på 1.92 TB eller högre som har en Enduarnce på 17 Petabyte written (om minne stämmer).
Du är inte där - så en "vanlig" SSD kommer att funka bra för dig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Är inte jätteimponerad över den. Kostar massor, bara 1300TBW.

Min Firecuda 510 1TB har 1300TBW. Iofs nvme.

Den du nämner är ju inte ämnad för NAS.
Vad menar du med "bara 1300TBW" när det är samma som den du nämner?
Menar du att Firecuda är dålig också då?

Svårt att se att en SSD specifikt för NAS inte skulle duga för just en NAS.
Finns det andra SSD för NAS så kan du ju nämna dessa då jag inte har fått fram andra.

Skrivet av Gustav-P:

@JaneDoe det är lätt att gå i cirklar på vilken SSD du ska ha.

Men du får räkna lite själv. Hur mycket kommer du att skriva till disken. Du skriver att lagra lite bilder och media.
Detta kommer du inte att skriva över flera gånger om dagen.

Med det sagt så skulle jag säga att välj "vilken SSD" som helst som har RAM cache.

Men om du ska spela in video övervakning från 10 kameror 24/7 så hade jag rekommenderat Micron 5400 MAX på 1.92 TB eller högre som har en Enduarnce på 17 Petabyte written (om minne stämmer).
Du är inte där - så en "vanlig" SSD kommer att funka bra för dig.

Jag vet inte hur mycket jag skriver men ja, jag ska lagra bilder och videor samt dokument. Bilder kan det bli en hel del då jag ska skanna massor, och videor är det inte så mycket av än. Har redan digitaliserat videor och det var inte mycket alls. Fast skanna foton gör man ju en gång sen är det klart, även om det blir en hel del. Så det är väl mer viktigt att ha tillräckligt med utrymme vilket jag tror/hoppas 2TB blir. Använder inte ens 256GB som datorn har idag men då jag såg hur stora filerna blir när jag skanna i TIFF så insåg jag att det kanske vore bättre att ha rejält med utrymme för det.

Vad är RAM cache? Har denna det? Western Digital Red SA500 SATA SSD 2.5" 2TB

Nej, jag ska inte ha övervakning från 10 kameror 24/7. Ibland har jag tänkt att det skulle vara intressant att sätta upp en övervakningskamera men jag vet inte om jag nånsin gör det eller ej.

Fokus för mig ligger helt klart på bilder, videor och dokument. Att få detta samlat på ett ställe med automatiserad backup samt frigöra utrymme på datorn för endast arbete dvs. ej lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Den du nämner är ju inte ämnad för NAS.
Vad menar du med "bara 1300TBW" när det är samma som den du nämner?
Menar du att Firecuda är dålig också då?

Svårt att se att en SSD specifikt för NAS inte skulle duga för just en NAS.
Finns det andra SSD för NAS så kan du ju nämna dessa då jag inte har fått fram andra.

Jag vet inte hur mycket jag skriver men ja, jag ska lagra bilder och videor samt dokument. Bilder kan det bli en hel del då jag ska skanna massor, och videor är det inte så mycket av än. Har redan digitaliserat videor och det var inte mycket alls. Fast skanna foton gör man ju en gång sen är det klart, även om det blir en hel del. Så det är väl mer viktigt att ha tillräckligt med utrymme vilket jag tror/hoppas 2TB blir. Använder inte ens 256GB som datorn har idag men då jag såg hur stora filerna blir när jag skanna i TIFF så insåg jag att det kanske vore bättre att ha rejält med utrymme för det.

Vad är RAM cache? Har denna det? Western Digital Red SA500 SATA SSD 2.5" 2TB

Nej, jag ska inte ha övervakning från 10 kameror 24/7. Ibland har jag tänkt att det skulle vara intressant att sätta upp en övervakningskamera men jag vet inte om jag nånsin gör det eller ej.

Fokus för mig ligger helt klart på bilder, videor och dokument. Att få detta samlat på ett ställe med automatiserad backup samt frigöra utrymme på datorn för endast arbete dvs. ej lagring.

Det är du som har tragglat ett helt år med att tömma forumet på kunskap gällande NAS. DU har inte köpt något, medan vi andra. Säg jag är väl på min 4:e NAS sen 2010.

Sen att WD har brandat sin SSD som anpassad för NAS. Först och främst är WD newbies på SSD. Det finns ingen etablerad standard för NAS SSD, utöver att de bör ha en hög TBW, att min 1TB Firecuda har 1300TBW medan den du kollar på är på 2TB och har snarlik TBW. En 2TB Firecuda 510 har 2600TBW. Det är därför jag inte är imponerad på en dyr ssd från WD som de själva brandar att den är NAS-anpassad. Vill du slänga pengar i sjön så varsågod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Det är du som har tragglat ett helt år med att tömma forumet på kunskap gällande NAS. DU har inte köpt något, medan vi andra. Säg jag är väl på min 4:e NAS sen 2010.

Ber om ursäkt om min tråd stör dig och att jag inte har köpt snabbt nog enligt dig. Förstår att det är svårt att förstå att vissa behöver göra prioriteringar pga. begränsad ekonomi och inte känner köphets. Gör aldrig impulsköp och tänker inte börja med det heller då mitt tankesätt har gynnat min ekonomi och tid väl.

Skulle jag vara imponerad av att du har haft NAS sedan 2010? Visste inte ens vad NAS var då eller hälften av allt annat jag vet idag.

Vi har olika liv.

Skrivet av slipbit:

Sen att WD har brandat sin SSD som anpassad för NAS. Först och främst är WD newbies på SSD. Det finns ingen etablerad standard för NAS SSD, utöver att de bör ha en hög TBW, att min 1TB Firecuda har 1300TBW medan den du kollar på är på 2TB och har snarlik TBW. En 2TB Firecuda 510 har 2600TBW. Det är därför jag inte är imponerad på en dyr ssd från WD som de själva brandar att den är NAS-anpassad. Vill du slänga pengar i sjön så varsågod.

Tydligen ska jag vet allt om SSD också.