Anmäl dig till Roborock Challenge!

Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Är det markant sämre bild generellt eller är det bara under spelande eller annat?

Det är mest under spelandet jag märkt det.

Permalänk
Medlem

Jag blev tillslut "tvingad" till att köpa 65" QN95B för 8990:- Med råge sämsta dealen av allihop men kundservice var helt bakbundna och kunde inte erbjuda något annat. Nu är alla 3 modellerna på landningssidan slutsålda. Det stod mellan att få ångest att helt gå miste om ett bra erbjudande eller få ångest över att köpa något jag egentligen inte ville ha vad gäller storlek och rabattens storlek som blev mindre jämfört med de större modellerna. Dessutom betala mer för 10" mindre än den andra 75" som erbjöds fastän det är samma TV utan one connect boxen. Skillnaden från 65" upp till 75" är väl typ 40% bildyta? Tanken var ju att kunna ersätta projektorn men det kommer inte ske nu. Så jävla dumt...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Det är mest under spelandet jag märkt det.

Kör du på PS5 så tyckte jag mest det var ljusstyrkan som blev satt SJUKT högt. Sänkte jag ned till 15 (från 50 som var default) så såg det riktigt bra ut för mig åtminstone.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YEAHYEAH:

Lista hellre vad som är fel, rätt i uppdateringar eller om du drabbas av något eller om det fungerar. Sitta och dra rövarhistorier som du tycker eller hört blir vi inte klokare av. Gärna senaste uppdateringen också, vilket är det som gäller just nu om man väljer att uppgradera hela vägen.

Läs igenom ägartrådarna på AVSForum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag blev tillslut "tvingad" till att köpa 65" QN95B för 8990:- Med råge sämsta dealen av allihop men kundservice var helt bakbundna och kunde inte erbjuda något annat. Nu är alla 3 modellerna på landningssidan slutsålda. Det stod mellan att få ångest att helt gå miste om ett bra erbjudande eller få ångest över att köpa något jag egentligen inte ville ha vad gäller storlek och rabattens storlek som blev mindre jämfört med de större modellerna. Dessutom betala mer för 10" mindre än den andra 75" som erbjöds fastän det är samma TV utan one connect boxen. Skillnaden från 65" upp till 75" är väl typ 40% bildyta? Tanken var ju att kunna ersätta projektorn men det kommer inte ske nu. Så jävla dumt...

Isåfall kanske varit bättre att vara utan? Alternativt får du väl sälja till en vän för inköpspris om du onte har nytta. Jag lider med dig men känn dig inte tvingad att köpa en vara.
Jag har missat så många bra deals på precis samma sätt som du med detta och det kommer alltid nya. Kanske inte alltid samma men något dyker alltid upp.
Den allra bästa dealen jag gjort senaste 5 åren var nog de två läderjackorna jag köpte från amazon (150kr styck istället för 1500), dem har jag haft i 3 år och används fortfarande idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ni som haft OLED innan era 75QN95B: är denna markant sämre än OLED? Jag tänker framförallt på svärtan i mörkare rum?

Permalänk
Medlem

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Isåfall kanske varit bättre att vara utan? Alternativt får du väl sälja till en vän för inköpspris om du onte har nytta. Jag lider med dig men känn dig inte tvingad att köpa en vara.
Jag har missat så många bra deals på precis samma sätt som du med detta och det kommer alltid nya. Kanske inte alltid samma men något dyker alltid upp.
Den allra bästa dealen jag gjort senaste 5 åren var nog de två läderjackorna jag köpte från amazon (150kr styck istället för 1500), dem har jag haft i 3 år och används fortfarande idag.

Beklagar, jag är dessvärre inte förvånad.

Jag hade dock likt Sh4d0wfi3nd valt att avstå helt.

Permalänk
Skrivet av Fedge:

Ni som haft OLED innan era 75QN95B: är denna markant sämre än OLED? Jag tänker framförallt på svärtan i mörkare rum?

Som svar på den frågan kan jag rekommendera LTTs recension av Samsung QN65A där de jämför direkt mot en LG OLED. De är imponerade minst sagt.
https://youtu.be/jM-ED97_vKo

QN75B lär ju inte vara sämre direkt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Beklagar, jag är dessvärre inte förvånad.

Jag hade dock likt Sh4d0wfi3nd valt att avstå helt.

Jag tror det här ger mindre ångest ändå än att helt bli utan eftersom jag inte kommer kunna köpa något bättre för samma peng och således kommer bli helt utan modern TV. Får ställa soffan närmre antar jag... Vill ju ha FALD om jag nu inte ska köpa OLED. Och 144Hz och VRR till PS5 med bra HDR är väl det jag prioriterar här. Men samtidigt om man inte har ordentligt stor bild så vet jag inte hur kul det blir med alla de här egenskaperna som HDR, VRR, 144Hz osv. Är ju van vid 100" projektorduk så...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Kör du på PS5 så tyckte jag mest det var ljusstyrkan som blev satt SJUKT högt. Sänkte jag ned till 15 (från 50 som var default) så såg det riktigt bra ut för mig åtminstone.

Jag spelar på xbox serie x.

Det som jag stör mig på när jag tex spelar rdr2 online är att vissa färger som blå, gul och röd blir bleka och konstiga.

Sen tex om jag går in i scope när man ska tex snipe.... Då ljusnar bilden i siktet upp sjukt mycket och kan ibland blända en från att se, och man missar skottet.

När jag sen går ur scope/snipe då hinner inte dimmingen med att dimma ner direkt...vilket man märker tydligt på minimap.

Annars tycker jag bilden är ok i ljusstyrkan

Men helt klart är något fel....
Önskar man kunde gå tillbaka till 1310 versionen istället

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

NUUU fattar jag varför allt blev konstigt...
Fast jag hade att den INTE skulle uppdatera automatiskt, gjorde den det ändå 🤬

Och nu har jag v 1430 istället för 1310

Inte konstigt att färger och allt blev konstiga😪
Detta är inte sjyst av Samsung.

Ska kontakta dom i morgon men har inga förhoppningar att dom kan göra nått så jag kan få tillbaka 1310.

Npgon skrev nått här innan idag Ang om man hade 1430 och Gaming i HDR, att man var tvungen att slå på nått varje gång man skulle spela i hdr.

Men kommer inte ihåg vem som skrev det, eller vad man ska göra 😪

Det var jag som skrev det. Jag har nämnt det tidigare men kan nämna det igen.

Här är en bra video om Firmware 1430: https://www.youtube.com/watch?v=TvDR9br8NmQ&ab_channel=Classy...

Så några av guruerna på Avsforumet säger att dessa inställningar är bra för firmware 1430:
De har ändrat lite från vad videon ovan säger, och här är deras inställningar för SDR och HDR:

Samsung QN95B:
Standard SDR
(film och vanlig TV-tittande): TvEnthusiast från AVS-forumet + classy youtube settings Film-läge
Ljusstyrka: 12 (ändra efter behag)
Kontrast: 45 Skärpa: Färg: 28
Lokal dimning: Hög
Kontrastförstärkare: Av eller (låg vid serier och filmer)
Färgton: Varm 2
Gamma: BT1886: 0
Skuggdetaljer: -3 (när du strömmar från appen) 0 om du tittar på live-TV direkt från kabelboxen
Färgutrymmesinställningar: Auto
Dynamisk svartjustering: 0

Kom ihåg att stänga av energisparläget. VIKTIGT - På alla lägen (Filmmakare, film, standard osv).

Serier i HDR enligt TvEnthusiast + classy
Film-läge

HDR-tonmappning: Hdr10+ av, HDR\HGIG på
Ljusstyrka: 50
Kontrast: 50 (ibland ner till 43)
Skärpa: 0
Färg: 20
Kontrastförstärkare: Av
Vitbalans: Gamma: ST2084: -3 eller 0 (om bilden är för mörk, ändra till 0 och Skuggdetaljer till 0 + Kontrast 43)
Skuggdetaljer: -1
Färgutrymmesinställningar: Auto – DCI-P3 – Gå till Anpassat, välj DCI-P3, sedan auto igen. (En bugg i firmware 1430.)
Testa judderreducering 1-3 – less is more.

Spelläge HDR:
Goku spelläge och PC-läge-inställningar för konsol - Firmware 1430:

Aktivera spelläge och PC-lÄGE:

Byt källa så kommer du vara i PC-läge och kan aktivera spelläget för PC-läget.
HDR-spel
HDR-tonmappning: Hdr10+ av, HDR\HGIG på. Spel Motion Plus: AV
Kontrast: 50
Skärpa: 10
Färg: 32
Färgton: Varm 1
Vitbalans: Nej
Gamma: ST2084: +3 (Stäng av HDR\Hgig, ändra ST2084 till +3, aktivera HDR\Hgig

HDR setup PS5:

CE = Kontrastförstärkare
När du ställer in HDR-inställningarna på PS5 bör du följa det han skriver ovan.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för någon, så kan ni använda detta som en utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Det var jag som skrev det. Jag har nämnt det tidigare men kan nämna det igen.

Här är en bra video om Firmware 1430: https://www.youtube.com/watch?v=TvDR9br8NmQ&ab_channel=Classy...

Så några av guruerna på Avsforumet säger att dessa inställningar är bra för firmware 1430:
De har ändrat lite från vad videon ovan säger, och här är deras inställningar för SDR och HDR:

Samsung QN95B:
Standard SDR
(film och vanlig TV-tittande): TvEnthusiast från AVS-forumet + classy youtube settings Film-läge
Ljusstyrka: 12 (ändra efter behag)
Kontrast: 45 Skärpa: Färg: 28
Kontrastförstärkare: Av eller (låg vid serier och filmer)
Gamma: BT1886: 0
Skuggdetaljer: -3 (när du strömmar från appen) 0 om du tittar på live-TV direkt från kabelboxen
Färgutrymmesinställningar: Auto

Kom ihåg att stänga av energisparläget. VIKTIGT - På alla lägen (Filmmakare, film, standard osv).

Serier i HDR enligt TvEnthusiast + classy
Film-läge

HDR-tonmappning: Hdr10+ av, HDR\HGIG på
Kontrast: 50 (ibland ner till 43)
Skärpa: 0
Färg: 20
Vitbalans: Gamma: ST2084: -3 eller 0 (om bilden är för mörk, ändra till 0 och Skuggdetaljer till 0 + Kontrast 43)
Skuggdetaljer: -1
Färgutrymmesinställningar: Auto – DCI-P3 – Gå till Anpassat, välj DCI-P3, sedan auto igen. (En bugg i firmware 1430.)
Testa judderreducering 1-3 – less is more.

Spelläge HDR:
Goku spelläge och PC-läge-inställningar för konsol - Firmware 1430:

Aktivera spelläge och PC-lÄGE:
<Uppladdad bildlänk>

Byt källa så kommer du vara i PC-läge och kan aktivera spelläget för PC-läget.
HDR-spel
HDR-tonmappning: Hdr10+ av, HDR\HGIG på. Spel Motion Plus: AV
Kontrast: 50
Skärpa: 10
Färg: 32
Färgton: Varm 1
Vitbalans: Nej
Gamma: ST2084: +3 (Stäng av HDR\Hgig, ändra ST2084 till +3, aktivera HDR\Hgig

HDR setup PS5:
<Uppladdad bildlänk>
CE = Kontrastförstärkare
När du ställer in HDR-inställningarna på PS5 bör du följa det han skriver ovan.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för någon, så kan ni använda detta som en utgångspunkt.

Att sätta den på pc hjälpte lite faktiskt.

Men har lite problem fortfarande med dimming.
Som jag skrev ovan när man använder snipe/scope i tex rdr2 online, så ljusare bilden upp sig och blir så ljus ibland att det blir svårt att se det man siktar på.

Det är samma om jag går ut och in i snipe/scope, då simmar inte bilden ner direkt som den brukar, utan det tar nån milli sekund.

Ingen annan som lirar rdr2 online och märker av detta?

Spelar på xbox serie x

Permalänk
Medlem

Jag tror det här ger mindre ångest ändå än att helt bli utan eftersom jag inte kommer kunna köpa något bättre för samma peng och således kommer bli helt utan modern TV. Får ställa soffan närmre antar jag... Vill ju ha FALD om jag nu inte ska köpa OLED. Och 144Hz och VRR till PS5 med bra HDR är väl det jag prioriterar här. Men samtidigt om man inte har ordentligt stor bild så vet jag inte hur kul det blir med alla de här egenskaperna som HDR, VRR, 144Hz osv. Är ju van vid 100" projektorduk så...

Jag vill absolut inte framstå som att jag attackera dig... Men dina inlägg här i tråden har varit grymt entitled till att just du ska få ta del av ett limiterad erbjudande och din ångestresa.
Det kanske vore bättre att lägga lite tid på att jobba med dig själv än att lägga så mycket tid på ett TV-köp? Om du nu köpte en produkt som du egentligen inte vill ha endast för att undvika FOMO-ångest måste man väl ändå fundera ett varv till?

Obs! Jag uttrycker mig väldigt klumpig ovan men detta inlägg är välmenat.

Permalänk

Jag funderar på att köpa 55" QN90B då min beställning makulerades för QN95B. Men det verkar ju vara osäkert om det är VA- eller IPS-panel. Vore ju dumt att köpa TV för dyra pengar och sen få en dålig TV som verkar vara de flestas intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Jag funderar på att köpa 55" QN90B då min beställning makulerades för QN95B. Men det verkar ju vara osäkert om det är VA- eller IPS-panel. Vore ju dumt att köpa TV för dyra pengar och sen få en dålig TV som verkar vara de flestas intryck.

Du har 30 dagar på dig att be dem komma och hämta upp TVn om du ångrat dig. Det behöver faktakollas och även premisserna kring ånger, att du kan packa upp och testa TVn osv. Förutsatt att det stämmer är det minst sagt ganska trevligt och inte mycket risk för dig involverat.

Permalänk
Medlem

Äh, hur långvarig är den ångesten egentligen? Jag hade fortfarande inte köpt något jag inte vill ha bara för att det är ett bra pris. Faktum är att jag nog varit avtänd på en Samsung-TV för längesedan om jag var i din sits. Nu kommer du istället ständigt påminnas om skiten. Jag hade bara gått vidare.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag sätter på tv, så sätts mitt xbox igång av sig själv.

Någon som vet vart ich hur man ändrar detta?

Permalänk
Medlem

Samt dyker detta upp

Detta är rätt irriterande när både xboxet sätter igång sig själv när man trycker på tv.

Och sen detta

Hur ändrar jag så detta inte händer varje gång jag sätter på tv?

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Samt dyker detta upp

<Uppladdad bildlänk>

Detta är rätt irriterande när både xboxet sätter igång sig själv när man trycker på tv.

Och sen detta

På tidigare års Samsung har man kunnat komma runt detta genom att ha en annan källa vald när man stänger av TV:n (någon annan HDMI-port eller någon av streamingtjänsts inbyggda app.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Samt dyker detta upp

<Uppladdad bildlänk>

Och sen detta

Har inte fått min än men leta efter HDMI-CEC i menyerna sen stänger du av det 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Du har 30 dagar på dig att be dem komma och hämta upp TVn om du ångrat dig. Det behöver faktakollas och även premisserna kring ånger, att du kan packa upp och testa TVn osv. Förutsatt att det stämmer är det minst sagt ganska trevligt och inte mycket risk för dig involverat.

Har handlat en hel del direkt från Samsung genom åren och även returnerat en hel del, och det har aldrig varit några problem annat än att kundtjänsten av och till varit lite överbelastad.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt är teven i min hemstad och jag fick äntligen SMS:et att välja datum och tid.

Expected delivery
Friday, 2 June between 09:00 and 16:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Helt plötsligt är teven i min hemstad och jag fick äntligen SMS:et att välja datum och tid.

Expected delivery
Friday, 2 June between 09:00 and 16:00.

Gick det välja senare tid? Hade varit Nice att slippa dra från jobbet en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Fick min igår. Kunde välja 16:00 - 20:00 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Beror nog på lokala förhållanden. Jag hade 8-12 och 13-17 som val. Bring är det som sköter min leverans. Växjö.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag fick också min 75:a igår.. vilket stork jäkla as! Som tur var kunde grubbarna som bar bära ner den i källaren utan tjafs, det hade blivit svettigt för mig och frugan. Nu återstår bara att få upp den på väggen..

Leverans via Bring, kunde välja 17-22.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Fick hem min igår och är generellt väldigt nöjd! Tänkte återanvända mitt väggfäste men inser att de M8-skruvar jag hade till förra TVn är på tok för långa, skulle behöva typ M8x10 eller M8x8 mm för att det ska lira med denna 75" Q95B. Dock att hitta sådana skruvar var inte det enklaste, någon som stött på liknande problematik? Gängorna i TVn är bara 5-6mm djupa.

Permalänk
Medlem

55:an har anlänt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freppa87:

Fick hem min igår och är generellt väldigt nöjd! Tänkte återanvända mitt väggfäste men inser att de M8-skruvar jag hade till förra TVn är på tok för långa, skulle behöva typ M8x10 eller M8x8 mm för att det ska lira med denna 75" Q95B. Dock att hitta sådana skruvar var inte det enklaste, någon som stött på liknande problematik? Gängorna i TVn är bara 5-6mm djupa.

Jag köpte M8x12 och sen dubbla brickor på det. Fanns på Hornbach med insex. Köpte 6 tycken för 12 kronor.

https://www.hornbach.se/p/kullrig-maskinskruv-med-flans-insex...

5-6mm djup i tv.
3mm tjocklek på väggfäste
2*2mm brickor.

Då satt den som en smäck

(Jag vet, inte perfekt, men det funkar! Kände heller inte att det var lönt att köpa Samsungs slim-fäste)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Skrivet av mstoltz:

Varje gång jag sätter på tv, så sätts mitt xbox igång av sig själv.

Någon som vet vart ich hur man ändrar detta?

Turn Off.

PS! Kom ihåg att även aktivera HDMI Signal Plus på alla HDMI-ingångar på raden nedanför.