YouTube laggar men nätverket fungerar bra överlag

Permalänk
Medlem

YouTube laggar men nätverket fungerar bra överlag

Hejsan, har för några månader sedan köpt en ny router (ASUS RT-AX82U) och har varit otroligt nöjd fram tills ungefär en vecka sedan. På sistone har jag upptäckt att nätverket agerat lite "ojämnt". När jag kör hastighetstest har jag ungefär 250/250 (vilket är det jag betalar för), det laggar aldrig när jag spelar online men av någon anledning tar youtube väldigt lång tid att starta olika videos. När jag trycker på videon så blir videon svart och buffer ringen kommer fram, men så fort den försvinner har jag inga som helst problem med att videon laggar eller laddar långsamt. Det är alltså bara själva starten av videon som tar väldigt lång tid. Detta gäller på alla mina enheter, min PC som är kopplad med ethernet, min laptop med wi-fi och min iPhone med wi-fi.
Jag har även märkt av att FaceTime har laggat betydligt mer under denna perioden också.
Min router har en särskild funktion för att prioritera "Mobile Gaming" (om jag förstått det rätt så prioriteras all trafik till den enheten som startat detta mode), när jag har detta igång så startar alla videos direkt när jag trycker, endast på den enhet då såklart.

Tror ni detta går att lösa med någon inställning på routern? Eller har det kanske inte alls med routern/nätverket att göra?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem men inte alltid, började för någon vecka sedan (felet) ligger nog hos Youtube.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar andra sidor som visar video, Netflix, Vimeo osv?
Om du startar om routern och testar, är det någon skillnad?
När uppdaterades FW, kan det ha börjat i samband med det (samma gäller ju justeringar på inställningar när problemet började).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Jag har samma problem men inte alltid, började för någon vecka sedan (felet) ligger nog hos Youtube.

Har inte heller problemet varje gång men om man jag sitter och kollar på 5 videos så skulle jag säga att det händer på ungefär 3 utav dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur fungerar andra sidor som visar video, Netflix, Vimeo osv?
Om du startar om routern och testar, är det någon skillnad?
När uppdaterades FW, kan det ha börjat i samband med det (samma gäller ju justeringar på inställningar när problemet började).

Netflix, Disney+ och Prime Video fungerar hur bra som helst, inga problem alls.
Jag har startat om routern både genom en "Norsk Reset" men även genom asus appen, har även startat om det som jag tror kallas ett fibermodem (Grejen som sitter på väggen inomhus där dem dragit in vårt fiber). Men detta har inte gjort någon som helst skillnad.

Jag antar att FW står för programvaran och isåfall uppdaterade jag den senast igår (har inte märkt någon skillnad efter det heller). Jag är inte särskild kunnig inom just detta ämnet så har inte vågat mig på att pilla på de olika inställningarna särskilt mycket, jag läste någonstans att man kunde ändra DNS till Googles (8.8.8.8 och 8.8.4.4) men det gjorde inte heller någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att du använder adblock och det är en ad som spelas som du inte ser? Youtube har väl börjat försöka stoppa adblock.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Kan det vara att du använder adblock och det är en ad som spelas som du inte ser? Youtube har väl börjat försöka stoppa adblock.

Jag använder faktiskt adblock, både på min PC och min laptop, men jag har inte tillgång till det på min iPhone men ändå har jag problem där. Kan det fortfarande bero på adblock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

snarare hos er/eran operatör skulle jag nog tro låg det hos youtube hade det vart större skriverier.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 512GBm2 med 32GB Optane - 1TB SSD
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att inaktivera adblock, vet att jag läste/hörde något om adblock och youtube för någon vecka sedan men minns inte detaljerna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Tror youtube har problem, jag har laggande och buffrande på samtliga enheter i mitt nätverk. Men det som får mig att tro att det är ett problem hos youtube och inte utanför är att det endast sker när jag spelar upp shorts, vilket inte är ofta alls.

Adblock på PCn ingen annan enhet, men kör med premium.

Permalänk
Medlem

Senaste två veckorna har YT buffrat mer än vanligt för mig (Tele2 Fiber). Händer ofta att 4K videos stannar och jag måste vänta eller ladda om videon. Funkade fint innan dess så förmodligen något med YT.

Permalänk
Medlem

Det som fått mig till att tro att det skulle vara routern/nätverket är testerna jag gjort på min mobil. Som jag skrev fungerar det felfritt på mobilen när jag startat det så kallade "Mobile Gaming Mode":et, fungerar även hur bra som helst när jag stänger av wi-fi på mobilen och kör på 4G istället

Edit: Jag har Bahnhof som leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipzip:

Det som fått mig till att tro att det skulle vara routern/nätverket är testerna jag gjort på min mobil. Som jag skrev fungerar det felfritt på mobilen när jag startat det så kallade "Mobile Gaming Mode":et, fungerar även hur bra som helst när jag stänger av wi-fi på mobilen och kör på 4G istället

Kör du samma upplösning på mobilens YT som datorn?
För mig är det dom högre upplösningarna som buffrar. Oftast 4K medans mobilen kör 720P eller något standard.

Permalänk
Medlem

Är ipv6 igång https://test-ipv6.com/ ?
Använder du Bahnhof DNS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kör du samma upplösning på mobilens YT som datorn?
För mig är det dom högre upplösningarna som buffrar. Oftast 4K medans mobilen kör 720P eller något standard.

Det är 1080p både på datorn/laptopen och 720p på mobilen men har provat sänka upplösningen men verkar inte ha någon effekt på laddtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipzip:

BRa test.

Du kan ju utöka testet och ha din mobil som "Wifi-hotspot" och koppla upp laptopen emot den. Justera så du kör samma upplösning som vanligt.

Får du det att funka där så är det nog dina inställningar i routern.
Kolla om det finns någon generell inställning som rör trafikprioritering.
Stäng av QoS och eventuella antivirus (tror Asus kör trend) och testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Är ipv6 igång https://test-ipv6.com/ ?
Använder du Bahnhof DNS?

Visste inte Bahnhof hade DNS, har som sagt använt Googles DNS.
Och när jag kör det där testet får jag "Ingen IPv6-adress upptäckt". Är det bra eller dåligt? Något jag borde ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

BRa test.

Du kan ju utöka testet och ha din mobil som "Wifi-hotspot" och koppla upp laptopen emot den. Justera så du kör samma upplösning som vanligt.

Får du det att funka där så är det nog dina inställningar i routern.
Kolla om det finns någon generell inställning som rör trafikprioritering.
Stäng av QoS och eventuella antivirus (tror Asus kör trend) och testa igen.

Ska prova det direkt!
Jag försökte pilla lite på QoS men märkte ingen skillnad så stängde av den

Edit: När jag internetdelar från min mobil till laptopen laddar alla videos utan problem precis som när jag kör på 4G på mobilen