Netflix startar kontodelning i Sverige – 49 kronor för extra användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Blir alldeles fascinerad!
Tror folk på riktigt att det skulle hålla om alla delade konton?
Ett konto som hela Sverige delar på, great!

Sen får man gärna klaga på utbud, funktioner, pris (överlag), där har jag inga synpunkter men jag kan inte förstår varför folk blir arga på priset på kontodelningen (utanför hushållet).
De skulle ju lika gärna bara kunna förbjuda det helt från deras sida.

Kör Netflix Premium (delar inte), det enda jag skulle gnälla på angående priset, är när det "falskskyltas" att vissa filmer/serier har Dolby Atmos ljud. Såg idag "Blood and Gold" (tysk krigsfilm, andra världskriget) via min 4K Apple TV å ja, jag har hemmabio recvier, kör Atmos 5.2.2 . Denna film "skyltades" med att ha Atmos ljud (har säkert det i USA) , i helvete heller, får upp i recvierns display "Multi in". Apple TV:n är direkt inkopplad till recviern. Därför är jag inte nöjd med priset 179 kr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Alla som kontodelar bara sabbar för oss som använder det som tänkt, för flera i samma hushåll, typ när men kör långt och barnen kollar på varsin platta. Vill du inte betala fullpris så låt bli att ha tjänsten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Förstår verkligen inte varför det är så provocerande att de vill ha betalt om ens granne, mamma, kompis osv använder ens Netflix.
Samtidigt klagas det på utbud, tjänster, funktionalitet osv samtidigt som hälften av användarna åker gratis via en bekant?
Det är ju inte direkt utvecklingsfrämjande.
Låter mest som en kopia av piratebayargumenten som flödade för ett antal år sedan.

Har inte Netflix själv längre men det var av andra anledningar.

Var ju de själva som startade det. "Ett lösenord att dela med familj och vänner." Klart de får skit sen. Exempel.

Skrivet av ajn:

Alla som kontodelar bara sabbar för oss som använder det som tänkt, för flera i samma hushåll, typ när men kör långt och barnen kollar på varsin platta. Vill du inte betala fullpris så låt bli att ha tjänsten istället.

Prime uppmuntrar det användandet. Bara Netflix som går dåligt.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Normalt sett när man tycker nåt är för dyrt så köper man det inte.
Men som med allt annat som man kunna utnyttja så kommer de små snyltarna fram
och lipar stort när de inte längre kan snylta med sina kompisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Prime uppmuntrar det användandet. Bara Netflix som går dåligt.

Klart dom gör. De vill att alla skall använda Amazon och deras tjänster.
Amazon lever inte av Prime.
Addar ett par serier om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Kör Netflix Premium (delar inte), det enda jag skulle gnälla på angående priset, är när det "falskskyltas" att vissa filmer/serier har Dolby Atmos ljud. Såg idag "Blood and Gold" (tysk krigsfilm, andra världskriget) via min 4K Apple TV å ja, jag har hemmabio recvier, kör Atmos 5.2.2 . Denna film "skyltades" med att ha Atmos ljud (har säkert det i USA) , i helvete heller, får upp i recvierns display "Multi in". Apple TV:n är direkt inkopplad till recviern. Därför är jag inte nöjd med priset 179 kr.

Det är en bugg som Netflix inte verkar vilja fixa. Inte heller vill dom uppdatera deras app till Apple TV så att den är on-par rent funktionalitetsmässigt med appar till andra plattformar.

Vore ju också trevligt om Netflix ville implementera stöd för Apple TV-appen men Netflix tycker att dom är tillräckligt stora och vill inte dela med sig av sån data.

Men framför allt är Netflix-appen helt utdaterad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är en bugg som Netflix inte verkar vilja fixa. Inte heller vill dom uppdatera deras app till Apple TV så att den är on-par rent funktionalitetsmässigt med appar till andra plattformar.

Vore ju också trevligt om Netflix ville implementera stöd för Apple TV-appen men Netflix tycker att dom är tillräckligt stora och vill inte dela med sig av sån data.

Men framför allt är Netflix-appen helt utdaterad.

Tack för infon, antar att Atmosbuggen även flnns på Chromecast Google TV (kör även Netflix på 4K CCGTV) , mycket dåligt att driva en streamingtjänst/ett företag på detta vis. Där dom som alla företag är beroende av nöjda kunder. Borde bara kosta max 100 kr för 4K.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Tack för infon, antar att Atmosbuggen även flnns på Chromecast Google TV (kör även Netflix på 4K CCGTV) , mycket dåligt att driva en streamingtjänst/ett företag på detta vis. Där dom som alla företag är beroende av nöjda kunder. Borde bara kosta max 100 kr för 4K.

Testade precis och Atmos fungerar för mig på Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Testade precis och Atmos fungerar för mig på Apple TV

<Uppladdad bildlänk>

Det jag syftar på är att vissa filmer/serier som är "skyltade" med Dolby Atmos inte stämmer alla gånger. I "Video å ljud" meny i ATV:n, har jag i "Ljud format" - Auto, Atmos tillgängligt, direkt inkopplad till hemmabio recviern (Marantz NR 1711, certifierad Nördic Ultra High Speed kabel 1m). I serien "The irregulars" som är "skyltat" bara med 5.1 ljud, får jag Atmos ljud enligt displayen på hemmabio recviern. I filmerna "Enola Homles 1/2" är det "skyltat" Atmos å det funkar. Som sagt tidigare är det inte värt 179 kr/mån, delar inte, men blir kvar som kund. Som @nu 1 mlock nämde är det visst en bugg.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Det jag syftar på är att vissa filmer/serier som är "skyltade" med Dolby Atmos inte stämmer alla gånger. I "Video å ljud" meny i ATV:n, har jag i "Ljud format" - Auto, Atmos tillgängligt, direkt inkopplad till hemmabio recviern (Marantz NR 1711, certifierad Nördic Ultra High Speed kabel 1m). I serien "The irregulars" som är "skyltat" bara med 5.1 ljud, får jag Atmos ljud enligt displayen på hemmabio recviern. I filmerna "Enola Homles 1/2" är det "skyltat" Atmos å det funkar. Som sagt tidigare är det inte värt 179 kr/mån, delar inte, men blir kvar som kund. Som @nu 1 mlock nämde är det visst en bugg.

Hänger inte med i det du säger.

Det är skyltat Atmos och jag får Atmos, sen att det finns någon Atmos-bugg låter jag vara osagt, men det relaterar ju inte riktigt till det du säger ovan om The Irregulars..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hänger inte med i det du säger.

<Uppladdad bildlänk>

Det är skyltat Atmos och jag får Atmos, sen att det finns någon Atmos-bugg låter jag vara osagt, men det relaterar ju inte riktigt till det du säger ovan om The Irregulars..?

Det måste vara en bugg enligt @nu 1mlock skrev, testade precis , är skyltad nu med Atmos/Dolby Vision. På min 4K Chromecast Google TV skyltad med Atmos/Dolby Vision osså, funkar. Som jag skrev tidigare angående filmen "Blood å Gold" (Atmos/Dolby Vision) som jag såg igår, får jag "Multi in". Testade precis å får "Multi in" igen. 100 kr/mån, inte mer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Det jag syftar på är att vissa filmer/serier som är "skyltade" med Dolby Atmos inte stämmer alla gånger. I "Video å ljud" meny i ATV:n, har jag i "Ljud format" - Auto, Atmos tillgängligt, direkt inkopplad till hemmabio recviern (Marantz NR 1711, certifierad Nördic Ultra High Speed kabel 1m). I serien "The irregulars" som är "skyltat" bara med 5.1 ljud, får jag Atmos ljud enligt displayen på hemmabio recviern. I filmerna "Enola Homles 1/2" är det "skyltat" Atmos å det funkar. Som sagt tidigare är det inte värt 179 kr/mån, delar inte, men blir kvar som kund. Som @nu 1 mlock nämde är det visst en bugg.

En sak jag la märke till då jag hade Netflix var att serier kunde vara flaggade att ha Dolby Vision och Atmos på seriens sida, trots att det endast var den senaste säsongen som hade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Blir alldeles fascinerad!
Tror folk på riktigt att det skulle hålla om alla delade konton?
Ett konto som hela Sverige delar på, great!

Sen får man gärna klaga på utbud, funktioner, pris (överlag), där har jag inga synpunkter men jag kan inte förstår varför folk blir arga på priset på kontodelningen (utanför hushållet).
De skulle ju lika gärna bara kunna förbjuda det helt från deras sida.

Blir ju svårt att dela ett konto med hela sverige, såvitt jag vet kan du inte ha 10 000 000 + tittare på ett och samma konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Blir ju svårt att dela ett konto med hela sverige, såvitt jag vet kan du inte ha 10 000 000 + tittare på ett och samma konto.

Nej men 4 samtidigt och det blir som du säger svårt men om alla tittar 1 sekund var per månad så blir det exakt så det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

kan nån förklara varför jag som ensam skall betala fullt, medans snyltarna får bara betala 49:-

För att det inte är du och snyltare. Det är ett ni, ex en familj.

Permalänk
Medlem

har noterat att när en annan person i "icke hushållet" loggar in så måste de bekräfta via mejl att det faktiskt är "jag". Någon som har testat längre?

Permalänk
Medlem

Idag betalade jag min sista Netflix-faktura. Nu har jag och sambon en månad på oss att se det vi vill och skriva ned lite serier/filmer som vi inte hinner med.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av greyguy:

Omodernt, Netflix!

Lite mer info från Netflix svenska hjälp:

”Internetuppkoppling” avser din trådbundna eller trådlösa internetanslutning. Om du har flera Wi-Fi-nätverk kan vi bara koppla ett av dem till ditt Netflix-hushåll. Om du vill titta på Netflix med enheter som är anslutna till Wi-Fi-nätverk via andra internetleverantörer, eller som har andra externa IP-adresser, kan du behöva verifiera att enheten ingår i ditt Netflix-hushåll. Se till att ställa in eller uppdatera ditt Netflix-hushåll från en enhet som är ansluten till den internetuppkoppling du föredrar eller använder mest.

https://help.netflix.com/sv/node/128339

Det är just detta som fått mig att avsluta min tjänst. Man snackar om ett hushåll som en familj som bor tillsammans och har tillgång, men den tekniska lösningen man har satt på plats begränsar streamandet till en plats över ett specifikt nätverk. Sedan finns det sätt att gå runt detta, men det är ju samma logik som att helt enkelt plocka filmer och serier via torrent.

Sedan är det också oklart om det faktiskt hjälper att betala extra. Vilket är då det extra nätverk jag ska betala för? Jag vill kunna streama när jag är på jobbresa, semester, i stugan osv. Oavsett hur man vänder och vrider på det så måste jag då vara förutseende och aktivt se till att Netflix fungerar.

Netflix hade behövt arbeta om hela sin betalningsmodell för att få detta att fungera som tänkt. Kanske som Spotify's familjekonto. Nu valde man att bara försämra för kunden i hopp om att tjäna mer pengar.

För varje person som väljer att säga upp sitt Premium-abonnemang behöver Netflix sälja 3,65 extra användare. Borde gå ganska snabbt att räkna ut att det inte kommer att hända.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Idag betalade jag min sista Netflix-faktura. Nu har jag och sambon en månad på oss att se det vi vill och skriva ned lite serier/filmer som vi inte hinner med.

Samma här! Har inte kollat så mycket ändå men min syster kollade en del så behöll det av den anledningen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är just detta som fått mig att avsluta min tjänst. Man snackar om ett hushåll som en familj som bor tillsammans och har tillgång, men den tekniska lösningen man har satt på plats begränsar streamandet till en plats över ett specifikt nätverk. Sedan finns det sätt att gå runt detta, men det är ju samma logik som att helt enkelt plocka filmer och serier via torrent.

Sedan är det också oklart om det faktiskt hjälper att betala extra. Vilket är då det extra nätverk jag ska betala för? Jag vill kunna streama när jag är på jobbresa, semester, i stugan osv. Oavsett hur man vänder och vrider på det så måste jag då vara förutseende och aktivt se till att Netflix fungerar.

Netflix hade behövt arbeta om hela sin betalningsmodell för att få detta att fungera som tänkt. Kanske som Spotify's familjekonto. Nu valde man att bara försämra för kunden i hopp om att tjäna mer pengar.

För varje person som väljer att säga upp sitt Premium-abonnemang behöver Netflix sälja 3,65 extra användare. Borde gå ganska snabbt att räkna ut att det inte kommer att hända.

Håller med på varje punkt.
Folk kan ju skrika bäst de vill om hur andra är snyltare men Netflix behöver verkligen se över sin betalningmodell för att kunna förse sina kunder med det de efterfråga, i slutändan har kunden alltid rätt ändå.

Tror absolut de har bitit sig själva i foten här, tiden får väl utvisa hur det kommer gå eller om de gör fler ändringar i sin affärsmodell.

Permalänk

Hur fungerar det?

Har försökt läsa mig till på netflix men hittar inte.
Jag har ett hem och tre mobiler.
Menar de att mina mobiler som jag kör utan wifi kommer sluta fungera eller måste jag tex ansluta mig med en enhet på mittt hemma wifi typ 1 gång i veckan och starta netflix där?

Det är ju görbart iaf, svårare med stugans ChromeCastTv eller kan man ta med sig den hem då o då ?

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbledore76:

Har försökt läsa mig till på netflix men hittar inte.
Jag har ett hem och tre mobiler.
Menar de att mina mobiler som jag kör utan wifi kommer sluta fungera eller måste jag tex ansluta mig med en enhet på mittt hemma wifi typ 1 gång i veckan och starta netflix där?

Det är ju görbart iaf, svårare med stugans ChromeCastTv eller kan man ta med sig den hem då o då ?

Du måste ansluta en gång i månaden till samma nätverk där huvudenheterna finns enligt tidigare info.

Permalänk
Medlem

Då var Netflix avslutat här med. Jag liksom känts ok att ha kvar, dels för att de var lite pionjärer och jag tycker att de förtjänat lite kärlek för det och sedan deras tidigare inställning att kunna dela konton som gjort att deras högre prisnivå varit ok. Men nu får man väl ta sig i kragen och inse att det helt enkelt inte är värt det... Tror de skulle vinna på ett konkurrenskraftigt pris på UHD med 1 el 2 skärmar valbart.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Turkiska Netflix som inte har krav på att ansluta hem en gång per månad kostar ca 70kr/mån för 4K Premium annars.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Turkiska Netflix som inte har krav på att ansluta hem en gång per månad kostar ca 70kr/mån för 4K Premium annars.

Det borde UHD för 1 skärm kosta här i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

De borde ju banta ner UHD till 1-2 skärmar för 99kr/mån och så får man lägga till fler användare istället.
Bakvänt att ta dyrt betalt och sedan hindra användare.

Permalänk
Medlem

Skjuta sig själv i båda fötterna.

De skulle tagit bort 4k, 4 enheter eller döpt om det till "Familjeabonnemang" istället.

Jag som singelhushåll borde inte få fortsätta betala 179:- eller vad det är för 4k 4enheter med 49:- extra per användare. Då blire ju lixom "7" enheter istället...

4k 1 enhet för 99:- istället så har jag kvar Netflix. Då kan brorsan och morsan skaffa eget Netflix istället.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Framgångsrikt drag av Netflix, åtminstone på kort sikt.
https://variety.com/2023/digital/news/netflix-password-crackd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Framgångsrikt drag av Netflix, åtminstone på kort sikt.
https://variety.com/2023/digital/news/netflix-password-crackd...

Citat:

Netflix average daily sign-ups reached 73,000 from May 25-28, a 102% increase from the prior 60-day average.

Dubbelt inflöde mot normalt alltså. I vaddå? Antal nya lösenord eller dollar? Troligen det förstnämnda, folk gör det Netflix har tänkt sig och skapar extrakonton till befintliga konton.

Det säger inte nödvändigtvis något alls om nettot, dvs hur många som också tröttnat och säger upp sitt konto jämfört med normalt. Ett uppsagt konto är ju betydligt mer värt än ett tillagt extrakonto. Valet av precis de fyra dagarna är antagligen gjort med ett specifikt syfte. Vilket? Hur skiljer de fyra dagarna sig mot de efterföljande?

Typisk dålig journalistik och dålig källkritik. Risken med en så dålig artikel är såklart att den driver en agenda. I bästa fall är den att behandla som underhållning, inte som användbar information om hur förändringen påverkat sista raden för Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Dubbelt inflöde mot normalt alltså. I vaddå? Antal nya lösenord eller dollar? Troligen det förstnämnda, folk gör det Netflix har tänkt sig och skapar extrakonton till befintliga konton.

Det står ju i det du citerar? Sign up = nya konton.