Köpråd för Film/TV-tittande och musik i ett mindre vardagsrum - Hjälp mig hitta vägen i högtalardjungeln

Permalänk

Köpråd för Film/TV-tittande och musik i ett mindre vardagsrum - Hjälp mig hitta vägen i högtalardjungeln

Jag och tjejen ska flytta till en ny lägenhet och i samband med det tänkte jag försöka uppgradera ljudet hemma och är nu på jakt efter nya högtalare.

Just nu har vi en soundbar från Panasonic med tillhörande subwoofer (SU-HTB690). Den är klart bättre än tevens (LG B8) inbyggda ljud men inte mycket mer än så.

Budgetmässigt tänker jag kring 10 000kr. Högtalarna kommer att användas för att främst kolla på TV/Film och sekundärt att streama musik från Spotify. I nuläget streamar vi mest film från Netflix/Disney+/HBO och även 4K Blurays via Plex. TVn kommer stå i ett mindre vardagsrum ungefär 2,5-3m från soffan. Värt att lägga till är att tjejen helst skulle se att högtalarna var osynliga. I och med att de ska användas i en lägenhet behöver ljudet inte heller vara megahögt.

Jag har riktat in mig på Argon Audio Forte A5 MK2 plus eventuell tillhörande subbas i Argon Audio Bass8 MK2 för att komplettera. Från vad jag har sett verkar dessa få bra omdömen från olika håll.

Fördelar med denna lösning ser jag som:

  • Prisvärd lösning (6999kr + 3798kr)

  • Enkel installation med aktiva högtalare så att man slipper förstärkare, recievers och allt vad det är

  • Relativt små men ska ändå ha bra ljud för storleken

  • Kan enkelt pluggas in till TVn via HDMI där både film och musik kan spelas genom

  • Relativt snygga

  • Har inte en massa onödig funktionalitet som aldrig kommer nyttjas

  • Lagom storlek med tanke på rummet

  • Lyft i ljudkvalitet jämfört med nuvarande lösning

Nackdelar/Frågetecken

  • Subbas kanske inte behövs då rummet är litet och kanske väsnas för mycket hos grannarna?

  • Går inte att utöka systemet i efterhand

Vad tror ni om den här lösningen. Är jag på rätt spår eller helt ute och cyklar? Har ni förslag på andra högtalare eller lösningar som ni tror är bättre?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Vad är fördelen med att använda en sådan? Högtalarna har ju blåtand och så kan jag streama musik via Spotify i TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiderpigbegins:

Vad är fördelen med att använda en sådan? Högtalarna har ju blåtand och så kan jag streama musik via Spotify i TVn?

Kör man med bluetooth så går ljudet via mobilen till högtalarna medans kör man spotify connect så går det direkt från spotify:s server till högtalarna man väljer bara i app:en spela upp på högtalarna.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Kör man med bluetooth så går ljudet via mobilen till högtalarna medans kör man spotify connect så går det direkt från spotify:s server till högtalarna man väljer bara i app:en spela upp på högtalarna.

Men om man streamar via Spotify appen på TVn, går inte ljudet också från Spotify då?

Permalänk
Skrivet av Spiderpigbegins:

Men om man streamar via Spotify appen på TVn, går inte ljudet också från Spotify då?

Visst gör det det, men med Spotify Connect så tar du bort telefonen som mellanhand hemma. Mindre risk för störningar och buffringar och antagligen bättre ljudkvalite.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Skrivet av Spiderpigbegins:

Men om man streamar via Spotify appen på TVn, går inte ljudet också från Spotify då?

Vet ej hur appen fungerar. Som regel om du använder TV ljud så skall ljudet gå via TV.
Har du ny modern TV kan du också casta till TV.