Lurad av Trygg Hansa

Permalänk

Lurad av Trygg Hansa

Hej

Tänkte be om råd vad jag ska göra.

Jag blev kontaktad av en säljare från TH som undrade om jag inte ville inkludera min flickvän i min olycksfallsförsäkring som jag hade hos dem.

Han skulle ge mig rabatt och efter som det bara var min försäkring så tänkte jag att det kan väl inte skada, sedan tänkte jag inte mer på det utan antog att de skulle höja min premie med vad vi kom överens om.

Märk min förvåning när min flickvän frågade mig varför hon plötsligt fick en räkning från Trygg Hansa, det visade sig att vad de hade gjort var inte bara att skapa ett konto för henne, ge henne en försäkring som inte alls hade de rabatter som vi kom överens om, utan de hade också lagt på ett påslag på 45kr för "kivra" brevlåda, något som jag inte har.

Får man verkligen göra så här? Jag är förbannad, min mening var verkligen inte att ingå ett avtal för henne med TH (får jag ens göra det?).

Jag har skickat in ett klagomål till dem där jag bestrider fakturan som TH har ignorerat, men måste min flickvän också göra det?

Permalänk
Medlem

Din flickvän måste själv ta kontakt med TH för detta. Man får inte säga upp andras avtal utan att vara förmyndare. Sen kan ju hon bara hävda att hon inte ingått något avtal med dem så måste dem avbryta.

Hur kom du överens med dem? Genom BankID? Muntliga telefonöverenskommelser gäller väl inte längre?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Ingå aldrig avtal över telefon, aldrig! gammal lärdom jag tagit med mig för längesen. Men hon bör kontakta dom snarast tycker jag.

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Din flickvän måste själv ta kontakt med TH för detta. Man får inte säga upp andras avtal utan att vara förmyndare. Sen kan ju hon bara hävda att hon inte ingått något avtal med dem så måste dem avbryta.

Hur kom du överens med dem? Genom BankID? Muntliga telefonöverenskommelser gäller väl inte längre?

Jag har sagt till henne att hon måste kontakta dem nu.

Det var med bankid, känner mig extremt korkad.

Permalänk
Medlem

Oavsett så har personförsäkringar ingen bindnings- eller uppsägningstid och betalar man inte premien så avslutas dem. Så det finns ingen risk för påminnelse, inkasso m.m.

Men det hela låter mycket märkligt. Vad stod det i avtalet som du signerade med bankid?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det var med bankid, känner mig extremt korkad.

Äsch, nu har du förhoppningsvis lärt dig tills nästa gång. Såhär är det ju ibland.

Men precis som någon sa tidigare; ingå inte avtal över telefon. Du är alltid i underläge! Jag ber alltid om att få återkomma när jag läst på. Ibland vill inte personen det (och exempelvis påstår att det är ett tidsbegränsat erbjudande eller något annat trams) och då lägger jag helt enkelt bara på för då är något lurt ändå.

Permalänk
Medlem

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-kopsatt/telefonfo...

Du eller ni har ångerrätt på 14 dagar. Nyttja detta och bestrid fakturan som självklart inte stämmer överens med vad du och telefonförsäljaren har avtalat. Exempelvis rabatterna tillkom inte och den fyndiga avgiften på Kivra nämndes aldrig.

Anmäl bolaget sedan på https://anmalan.konsumentverket.se/

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta helt dum i huvudet men hur kan du signera ett avtal åt annan person utan deras fullmakt eller som företrädare/förmyndare?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Med risk för att låta helt dum i huvudet men hur kan du signera ett avtal åt annan person utan deras fullmakt eller som företrädare/förmyndare?

För att han blev lurad? Av en icke seriös försäkringsmäklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Oavsett så har personförsäkringar ingen bindnings- eller uppsägningstid och betalar man inte premien så avslutas dem. Så det finns ingen risk för påminnelse, inkasso m.m.

Men det hela låter mycket märkligt. Vad stod det i avtalet som du signerade med bankid?

Det stämmer inte. Men som före detta anställd i ett försäkringsbolag så håller jag med om att det oftast går till såsom du skriver: att betalar du inte så händer inget mer än att försäkringen avslutas. Men det är ändå bra att veta att juridiskt sett har försäkringsbolaget full rätt att kräva betalning för den period du varit försäkrad och försäkringen slutar normalt inte gälla bara för att du inte betalar fakturan. I praktiken brukar försäkringsbolagen dock regelmässigt efterskänka dessa belopp (dvs från förfallodatum tills dess försäkringen avslutas av försäkringsbolaget). Men vill man vara helt på det torra ska man alltså säga upp sin försäkring.

Permalänk
Medlem

1. De kan inte teckna ett avtal för din flickvän genom dig, de kan men det är ogiltigt.

2. Snacka aldrig med telefonsäljare oavsett om du redan är kund hos dem eller inte, allt du säger spelas in och ett ja i fel ställe så har du gått med i ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Med risk för att låta helt dum i huvudet men hur kan du signera ett avtal åt annan person utan deras fullmakt eller som företrädare/förmyndare?

Det kan TS inte. Det är inte ett giltigt avtal och det callcenter som ombesörjt detta samtal agerar i strid med gällande lagstiftning, förutsatt givetvis att TS uppgifter stämmer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

1. De kan inte teckna ett avtal för din flickvän genom dig, de kan men det är ogiltigt.

2. Snacka aldrig med telefonsäljare oavsett om du redan är kund hos dem eller inte, allt du säger spelas in och ett ja i fel ställe så har du gått med i ett avtal.

ett ja håller inte juridiskt i dessa fall, man måste skriva under då det har skett för många fulingar ifrån oseriösa företag

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag ställer alltid frågan om säljaren är anställd och får lön av själva företaget de säger sig ringa ifrån, ungefär 50% säger ja på den frågan.

Då följer jag upp med; "du jobbar alltså inte på ett annat företags callcenter som arbetar på uppdrag av X?", där erkänner typ 9/10 som svarat ja på första frågan att det är precis vad de gör.

Jag skulle aldrig gå med på något avtal med en säljare för ett callcenter företag, då ringer jag hellre upp och beställer varan/tjänsten av företaget själv (ja, jag vet att en del företag köper in kundtjänst av callcenters, men då har de också befogenheter på ett helt annat sätt).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hon har ju inte ens ingått något avtal, varför ligger något av det här på henne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hon har ju inte ens ingått något avtal, varför ligger något av det här på henne?

Visst är det så, men jag skulle ändå bestrida fakturan om jag var henne då det är enkelt gjort och blir fullständigt tydligt mot försäkringsbolaget att inget avtal finns.

Till TS: Det kan ju vara så att något administrativt misstag har skett här så det måste ju inte vara så att säljaren försöker lura dig, även om det kanske ligger i farans riktning. Men oavsett vad du nu har godkänt med bankid så kan du ju aldrig binda någon annan än dig själv i ett avtal (så länge du inte har en fullmakt eller är förmyndare) så din flickvän behöver ju inte bekymra sig.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Hon har ju inte ens ingått något avtal, varför ligger något av det här på henne?

Nej, precis, jag kunde inte på något sätt tänka mig att jag skulle kunna ingå ett avtal åt henne, sättet det lurade mig på var att skriva upp henne med en egen debitering och extra avgift (antagligen fick de väl betalt för att sälja dyra klarna abbonemang också) trotts att det var jag som bara godkännde att det var min försäkring som också skulle gälla henne då vi bor tillsammans.

Skrivet av Conqvistadoren:

Visst är det så, men jag skulle ändå bestrida fakturan om jag var henne då det är enkelt gjort och blir fullständigt tydligt mot försäkringsbolaget att inget avtal finns.

Till TS: Det kan ju vara så att något administrativt misstag har skett här så det måste ju inte vara så att säljaren försöker lura dig, även om det kanske ligger i farans riktning. Men oavsett vad du nu har godkänt med bankid så kan du ju aldrig binda någon annan än dig själv i ett avtal (så länge du inte har en fullmakt eller är förmyndare) så din flickvän behöver ju inte bekymra sig.

Nu har min flickvän ringt in och förhoppningsvis lyckats avsluta försäkringen.

De enda jag vet nu är att kundtjänst var extremt ovilliga att låta mig få reda på något alls om den försäkringen som jag hade beställt. De sa att om jag ville göra något alls med den så måste jag kontakta deras klagomålslåda där jag blivit ignorerad. Jag kunde fortfarande vid den tidpunkten inte ens tänka mig att kontraktet var på henne.

Hade jag fått brottas med felaktiga fakturor/påminnelser/betalningsanmärkelser så hade det varit en sak, men nu skulle hon få göra det vilket var vad gjorde mig så arg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det stämmer inte. Men som före detta anställd i ett försäkringsbolag så håller jag med om att det oftast går till såsom du skriver: att betalar du inte så händer inget mer än att försäkringen avslutas. Men det är ändå bra att veta att juridiskt sett har försäkringsbolaget full rätt att kräva betalning för den period du varit försäkrad och försäkringen slutar normalt inte gälla bara för att du inte betalar fakturan. I praktiken brukar försäkringsbolagen dock regelmässigt efterskänka dessa belopp (dvs från förfallodatum tills dess försäkringen avslutas av försäkringsbolaget). Men vill man vara helt på det torra ska man alltså säga upp sin försäkring.

Självklart bäst för alla parter att man meddelar om man vill ångra/avsluta en tjänst/vara, men jag har då aldrig hört talas om att premien för en personförsäkring har gått vidare till annat än en påminnelsefaktura (utan påminnelseavgift).

Skrivet av GuuFi:

1. De kan inte teckna ett avtal för din flickvän genom dig, de kan men det är ogiltigt.

2. Snacka aldrig med telefonsäljare oavsett om du redan är kund hos dem eller inte, allt du säger spelas in och ett ja i fel ställe så har du gått med i ett avtal.

Om det är säljsamtal till privatperson så behövs det ett skriftligt avtal, så vad som sägs i själva samtalet/inspelning spelar mer eller mindre ingen roll längre (ny lag sedan några år tillbaka).

Skrivet av Selmalagerlöf:

ett ja håller inte juridiskt i dessa fall, man måste skriva under då det har skett för många fulingar ifrån oseriösa företag

Precis. Skriftligt avtal krävs.

Skrivet av Irregular Programming:

Nej, precis, jag kunde inte på något sätt tänka mig att jag skulle kunna ingå ett avtal åt henne, sättet det lurade mig på var att skriva upp henne med en egen debitering och extra avgift (antagligen fick de väl betalt för att sälja dyra klarna abbonemang också) trotts att det var jag som bara godkännde att det var min försäkring som också skulle gälla henne då vi bor tillsammans.

Nu har min flickvän ringt in och förhoppningsvis lyckats avsluta försäkringen.

De enda jag vet nu är att kundtjänst var extremt ovilliga att låta mig få reda på något alls om den försäkringen som jag hade beställt. De sa att om jag ville göra något alls med den så måste jag kontakta deras klagomålslåda där jag blivit ignorerad. Jag kunde fortfarande vid den tidpunkten inte ens tänka mig att kontraktet var på henne.

Hade jag fått brottas med felaktiga fakturor/påminnelser/betalningsanmärkelser så hade det varit en sak, men nu skulle hon få göra det vilket var vad gjorde mig så arg.

Försäkringsbolagen är nästan lika strikta som banker när det gäller kontakt från 3:e part (alltså annan person än den som står på avtalet). Men i detta fall var det du som signerade avtalet, så det är inte helt självklart att du inte skulle kunna sköta kontakten med bolaget (om ny TH kan se att avtalet blev signerar av dig och inte din partner).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Inte mycket till hjälp men har varit med om liknande saker med både telefonileverantörer och försäkringsbolag. Lärdomen är att säljarna i telefon är enbart ute efter att sälja och få sin provision. Om det sen inte blir som dom har lovat skiter dom i och hoppas klara sig undan när man klagar.
Numera säger jag att dom får skicka hem papper som jag kan läsa igenom först, det brukar inte säljarna gilla...

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Alla samtal från telefonförsäljare finns sparade, be Trygg Hansa lyssna på samtalet så löser det sig.

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men rubriken fick mig att tänka på denna klassiska låt av galenskaparna:
https://www.youtube.com/watch?v=1jUaKhri6UM

Uppenbarligen verkar Trygg Hansa än i dag inte vara det bästa företaget direkt..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur säljaren kan tro att det är OK att teckna ett avtal med dig åt tredje part. Om nu inte flickvännen fick godkänna via sitt bank-id också?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Hur orkar ni ens prata med säljare, jag lägger alltid på direkt.

Ett enda ja någonstans kan vara potentiellt förödande.