Permalänk
Medlem

Fråga ang coil whine 6950xt

Halloj!

Så fort jag startar world of warcraft, så drar kortat igång å börjar tjuta, är detta normalt?

Enligt butik så är de vanligt å inget dom gör något åt.
Lät inte tillräckligt högt, eller något sånt.

Men till min fråga, är detta ett vabligt problem bland radeon 6950xt korten?

Permalänk
Medlem

Tjuter det hela tiden, eller är det endast i menyerna?

Hur många FPS får du i menyn och inne i spelet?

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Tjutar det hela tiden, eller är det endast i menyerna?

Hur många FPS får du i menyn och inne i spelet?

Tjuter ifrån att jag loggar in i wow, räcker med att stå i staden, tror butiken fick 120fps i spelet, i meny kan jag kolla sen.

Men är detta ett normalt problem? Eller ska man försöka lösa ett nytt kort? Annat märke eller är detta kanske bara ett måndags ex?

Permalänk
Medlem

Coilwhine är tyvärr ganska vanligt på en mängd kort från en mängd tillverkare. Mitt 2060 tjöt som fasen tills en av fläktarna började låta (mer) och överröstade gnället. Mitt nya XFX 6950 xt låter inte alls, vilket var en trevlig förändring.

Permalänk

Inte exakt samma men mitt 6900xt tjöt väldigt mycket under heavy load eller höga fps de första månaderna. Nu har det blivit tystare. Eller så har jag bara vant mig. Ljuddämpande headset är nästan ett måste vid hög coil whine.

Permalänk
Medlem

Jag har också coilwhine på mitt 7900xtx när jag har otroligt hög fps i tex loading screens och mindre krävande spel. Lösningen för mig är att cappa fpsen till under ca 300 fps så försvinner det helt.

Permalänk
Medlem

Har satt max fan curve 55% i radeon software för mitt 6950, lagom för kylning å ljudnivå..

om du inte ändrat de innan kan du se det här: https://youtu.be/Y9xQTEsfSeE?t=847

Permalänk

Hade mycket coil whine på mitt 6900xt de första månaderna, sen började det försvinna gradvis. Bra hörlurar är ett hett tips.