Rejäl liten laddare för nya Gigabyte Aorus 16

Permalänk
Melding Plague

Rejäl liten laddare för nya Gigabyte Aorus 16

Färsk speldator berövas rampljuset av sin egen laddare, som krymper från tegelsten till betydligt behändigare storlek med hjälp av galliumnitrid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför har inte laptops trådlös laddning än?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Bra! Jag tycker det är för mycket fokus idag på att att ens prylar ska vara supersmå och lätta. Att man sedan behöver ha med gigantiska stora prylar för annat som bara strömförsörjning är irrelevant.

De flesta laptops nätdelar till allt är gigantiska. Till min portabla nätverksswitch är nästdelen nästan lika stor som switchen, folk som recenserar den räknar ej med nätdelen när de säger hur liten den är.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Många anledningar. Framförallt att trådlös laddning som innebär att man måste släpa med en klumpig laddplatta inte alls blir enklare att bära med sig.
Trådlös laddning i ett klassrum etc där alla datorer automatisk laddas från denna, ja det finns inte än. Men visst hade det varit smidigt. Trådlös laddning på ett kontor så en kabel mellan laptopen och dockan för ström och datatrafik är bättre just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra! Jag tycker det är för mycket fokus idag på att att ens prylar ska vara supersmå och lätta. Att man sedan behöver ha med gigantiska stora prylar för annat som bara strömförsörjning är irrelevant.

De flesta laptops nätdelar till allt är gigantiska. Till min portabla nätverksswitch är nästdelen nästan lika stor som switchen, folk som recenserar den räknar ej med nätdelen när de säger hur liten den är.

Många anledningar. Framförallt att trådlös laddning som innebär att man måste släpa med en klumpig laddplatta inte alls blir enklare att bära med sig.
Trådlös laddning i ett klassrum etc där alla datorer automatisk laddas från denna, ja det finns inte än. Men visst hade det varit smidigt. Trådlös laddning på ett kontor så en kabel mellan laptopen och dockan för ström och datatrafik är bättre just nu.

Köpte en sådan här för några år sedan - datorsticka, nätdelen var enorm och sladden supertjock och oflexibel, snacka om antiklimax när man vill ha någonting smått.

Datorn uppe till vänster.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Köpte en sådan här för några år sedan - datorsticka, nätdelen var enorm och sladden supertjock och oflexibel, snacka om antiklimax när man vill ha någonting smått.

<Uppladdad bildlänk>

Datorn uppe till vänster.

Exakt. Jag vet hur många exempel som helst på samma dumheter.

Permalänk
Medlem

En laddplatta borde väl kunna användas till flera olika laptops så att man inte behöver bära med sig den.
Vore det inte enklare med en slimmad platta än en stor klump med sladd som man dessutom förväxlar med andra stora klumpar med sladd?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Effektiviteten är väl rätt kass också? Ett problem som bara blir större för mer effekttörstiga enheter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || RTX 3090 FE || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Effektiviteten är väl rätt kass också? Ett problem som bara blir större för mer effekttörstiga enheter.

Ja den ligger runt 80-90%. Så skulle inte vilja lägga vad som i realiteten blir en värmeplatta på, i det här fallet~30-60W, under en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja den ligger runt 80-90%. Så skulle inte vilja lägga vad som i realiteten blir en värmeplatta på, i det här fallet~30-60W, under en laptop.

I just det här fallet blir det 280w

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

I just det här fallet blir det 280w

Då hade den behövt en verkningsgrad på 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade det varit totala verkningsgraden så låter det ganska bra.
Men...
Om man först har något/någon nätagg/transformator/strömadapter som har sin verkningsgrad och sen en laddplatta med sin verkningsgrad blir det sämre totalt sett.

Exempelvis
Strömadapter 80%
Laddplatta 80%

0,8x0,8=0,64

Så totala verkningsgraden i kedjan vägguttag - strömförsörjning - enhet blir 64%

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Om nu laddaren är det mest intressanta och häpnadsväckande med denna dator får väl datorn betraktas som en ganska ointressant nyhet. Den som vill uppleva denna kanske kan köpa den och koppla in till någon ur tidigare generationen dessutom...

Permalänk
Medlem

Köper aldrig mer en laptop som inte kan laddas med USB-PD. Om en maskin kräver mer än 100W laddning idag så får den så gärna vara stationär. 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Köper aldrig mer en laptop som inte kan laddas med USB-PD. Om en maskin kräver mer än 100W laddning idag så får den så gärna vara stationär. 😜

Håller delvis med, men jag sätter effekttaket högre eftersom jag vill kunna ha en hyfsat kraftfull gaminglaptop. Som väl är stöder USB PD 3.1 upp till 240 W, vilket borde räcka för de flesta laptops.