Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Har du följt de steg jag angav?
Kan du se vilket totalvärde du har idag? Svar: ja.
Kan du se värdeutvecklingen i absoulta kronor idag? Svar: ja.
Kan du vid varje enskild tidpunkt (dvs 1 jan, 1 apr osv) se värdeutvecklingen i absoluta kronor? Svar: ja.

Exempelvis: Anta att du har ett totalvärde på 1 000 000 kronor idag.
Anta att du har en absolut värdeutveckling på 250 000 kronor idag.
Anta att du har en absolut värdeutveckling på
* 1 januari: 50 000 kronor
* 1 april: 100 000 kronor
* 1 augusti: 150 000 kronor
* 1 december: 150 000 kronor

Ditt ursprunligen insatta kapital var 750 k (1 miljon-250k).
Värdet 1 december och 1 augusti var 900 k (750k+150k)
Värdet 1 april var 850 k (750k+100k)
Värdet 1 januari var 800 k (750k+50k)

Du behöver förstås hämta data från ditt eget Nordnet. För att få dem följer du de steg jag angav i tidigare inlägg.

Kan vi inte ta mitt exempel på 10 000 kr och 10% utveckling. Det är lättare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska det vara enkel matematik? Som jag skrev ovan vill jag veta det exakta värdet i början av varje kvartal? Förstår inte din uträkning.

Låt säga att jag har ett värde på 10 000 kr och med en värdeökning på 10% sedan nyår och att vi nu befinner oss i slutet av December. Hur räknar jag ut hur mycket jag får betala 2023?

Låter som att du krånglar till det.
Klart som korvspad att du kan få ut data om hur mycket som fanns på kontot vid tillfälle X. Kontakta din kundtjänst så löser det detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska det vara enkel matematik? Som jag skrev ovan vill jag veta det exakta värdet i början av varje kvartal? Förstår inte din uträkning.

Låt säga att jag har ett värde på 10 000 kr och med en värdeökning på 10% sedan nyår och att vi nu befinner oss i slutet av December. Hur räknar jag ut hur mycket jag får betala 2023?

Ta värdet på kontot vid början på varje kvartal och addera insättningarna du gjort, sedan delar du den summan med 4 och sedan multiplicerar du det med 0.00882. Då får du fram exakt hur mycket du ska betala. Men om man vill göra det enkelt för sig så kan man bara tänka ungefär vad snittvärdet på kontot varit/kommer vara under året och så tar man det * 0.00882. Typ 9 kr skatt per 1000 kr på kontot, så har du 100 lökar är det 900 kr, 1 mille 9000 kr etc. Jag menar det är inte så stora summor så man behöver inte räkna särskilt exakt anser jag, man behöver bara kontrollera det när man deklarerar nästa år helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan vi inte ta mitt exempel på 10 000 kr och 10% utveckling. Det är lättare.

Välj en av tre nedan.

1) Det är småpengar. Strunta i det.
2) Fråga kundtjänst.
3) Följ stegen jag angav. Du behöver logga in på ditt konto. Procentuell utveckling räcker inte.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan vi inte ta mitt exempel på 10 000 kr och 10% utveckling. Det är lättare.

Du anger för lite information för att man skall kunna ge ett exakt svar. Cirka 90 kr som tidigare sagt stämmer rätt så bra.

Permalänk
Medlem

Var får ni december ifrån? Det är

Värdet vid ingången av första kvartalet (1 januari)
Värdet vid ingången av andra kvartalet (1 april)
Värdet vid ingången av tredje kvartalet (1 juli)
Värdet vid ingången av fjärde kvartalet (1 oktober)
+
Insättningar under året

Delat på 4

Källa

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Var får ni december ifrån? Det är

Värdet vid ingången av första kvartalet (1 januari)
Värdet vid ingången av andra kvartalet (1 april)
Värdet vid ingången av tredje kvartalet (1 juli)
Värdet vid ingången av fjärde kvartalet (1 oktober)
+
Insättningar under året

Delat på 4

Källa

Lönar det sig att ta ut allt ifrån isk nån dag innan dessa tidpunkter? Om cortagen är mycket mindre än skatten? Man skulle tappa nån vecka på börsen varje gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Lönar det sig att ta ut allt ifrån isk nån dag innan dessa tidpunkter? Om cortagen är mycket mindre än skatten? Man skulle tappa nån vecka på börsen varje gång

Nej för insättningar räknas in i kapitalunderlaget.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/invest...

Men om du ska ta ut pengar och aldrig sätta in igen så är det förstås bättre att göra det innan början av nästa kvartal.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kan inte sluta snegla på kursen för SBB, som att se en krock i slow-motion.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan vi inte ta mitt exempel på 10 000 kr och 10% utveckling. Det är lättare.

* 1 januari: 10 000 kronor
* 1 april: 10 250 kronor
* 1 augusti: 10 500 kronor
* 1 oktober: 10 750 kronor

10 000 + 10 250 + 10 500 + 10 750 = 41 500.

41 500 / 4 = 10 375

10 375 * 0,00882 = 91,5075

Avrundat till 92 kronor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan inte sluta snegla på kursen för SBB, som att se en krock i slow-motion.

Visst gör det ont när knoppar som majoriteten av fårskocken inte orkat kolla upp hur de gör business utan bara följer strömmen och investerar utan att göra sin hemläxa brister.

Permalänk
Medlem

Testade Sigmastocks efter det nämndes här. Verkar funka okej. Avgift 0.35%, courtage ingår. Går att köra 100% aktier. Dock verkar inköp göras endast en gång i veckan eller mer sällan. Tillgängliga marknader är Sverige, Europa, USA.

Finns inte jättemycket val; det går att välja vilket geografisk område att fokusera mest på och antingen standard/tillväxt/utdelnings-aktier. Samt att svartlista individuella bolag man önskar undvika. Finns ingen mobilapp och hemsidan är väldigt enkel. Aktieutbudet skriver dom är 900 totalt varav 90 i Sverige.

La in 10k och den lyckades köpa för 95%, även om fördelningen var lite skev (inställt: 100% aktier, standard [=Sverige 50%, 30% US, europa 20%], standard)

Kul att se exakt vilka aktier man äger, men sidan saknar mer analys och nyckeltal. Vi får inte veta hur dom väljer aktierna heller. Låg avgift iom courtage är inkluderat, men antar vi att dom inte slår index så är alla kostnader tråkiga. Gött att utdelningar återinvesteras automatiskt!

Vad tror ni om det?
Kanske ett automatiskt och billigt sätt att investera i Europa och USA, givet att deras formel inte är sämre än index.

I övrigt köper jag fonder för att få exponering mot Asien (personligen unviker jag dock Japan, Kina, Taiwan), och i vanliga fall, aktier.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som händer med kurslarmen på Avanza? Blivit helt banans med att de blandas hej vilt och istället för storleksordning så är det nån skev datumordning. Förstör ju totalt hela översikten och halva grejen med att ha kurslarmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Vad tror ni om det?

Min känsla är att det är svårt att få vettig riskspridning om man investerar små belopp. En stor del av aktierna som återfinns i S&P 500 har ett pris som gör att det är svårt att få in dessa aktier om man inte har ett relatvit stort sparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Min känsla är att det är svårt att få vettig riskspridning om man investerar små belopp. En stor del av aktierna som återfinns i S&P 500 har ett pris som gör att det är svårt att få in dessa aktier om man inte har ett relatvit stort sparande.

Hur definierar du vettig riskspridning? Han har fått olika 25 aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur definierar du vettig riskspridning? Han har fått olika 25 aktier.

Om jag har 3000 kr att investera på den amerikanska börsen så känner jag personligen att jag får en bättre riskspridning genom att lägga pengarna i en index-fond jämfört med att köpa aktier i 5-6 bolag.

Som svar på din fråga om definition på riskspridning så har jag inget bra svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Min känsla är att det är svårt att få vettig riskspridning om man investerar små belopp. En stor del av aktierna som återfinns i S&P 500 har ett pris som gör att det är svårt att få in dessa aktier om man inte har ett relatvit stort sparande.

Så vitt jag vet så har man fraktionella aktier i sigma stocks?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så vitt jag vet så har man fraktionella aktier i sigma stocks?

Jag tror inte det.

Från deras hemsida (https://www.sigmastocks.com/om-tjansten/var-forvaltning/):

”Eftersom du som kund behöver köpa hela aktier i din portfölj, så kan du köpa fler olika bolag om varje aktie har ett lägre pris. Amerikanska och vissa europeiska börser har mycket högre genomsnittspriser på aktier, ofta kostar aktier över 1000 kronor styck. Dessa dyrare aktier kommer alltså vara svårare att handla om du sparar ett lägre belopp”

Permalänk
Medlem

Intressant att SBB får falla hur mycket som helst men när den rusar så ska den handelsstoppas. Blev väl lite för synd om blankarna..

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Intressant att SBB får falla hur mycket som helst men när den rusar så ska den handelsstoppas. Blev väl lite för synd om blankarna..

Det var väl för att kommunicera VD-bytet som den stoppades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var väl för att kommunicera VD-bytet som den stoppades?

Sant, bra någon är vaken!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Avanza totalt nere??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Avanza totalt nere??

Verkar så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Verkar så.

Frukstansvärt illa. Närmar sig 40 minuter nu sedan öppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Testade Sigmastocks efter det nämndes här. Verkar funka okej. Avgift 0.35%, courtage ingår. Går att köra 100% aktier. Dock verkar inköp göras endast en gång i veckan eller mer sällan. Tillgängliga marknader är Sverige, Europa, USA.

Finns inte jättemycket val; det går att välja vilket geografisk område att fokusera mest på och antingen standard/tillväxt/utdelnings-aktier. Samt att svartlista individuella bolag man önskar undvika. Finns ingen mobilapp och hemsidan är väldigt enkel. Aktieutbudet skriver dom är 900 totalt varav 90 i Sverige.

La in 10k och den lyckades köpa för 95%, även om fördelningen var lite skev (inställt: 100% aktier, standard [=Sverige 50%, 30% US, europa 20%], standard)

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kul att se exakt vilka aktier man äger, men sidan saknar mer analys och nyckeltal. Vi får inte veta hur dom väljer aktierna heller. Låg avgift iom courtage är inkluderat, men antar vi att dom inte slår index så är alla kostnader tråkiga. Gött att utdelningar återinvesteras automatiskt!

Vad tror ni om det?
Kanske ett automatiskt och billigt sätt att investera i Europa och USA, givet att deras formel inte är sämre än index.

I övrigt köper jag fonder för att få exponering mot Asien (personligen unviker jag dock Japan, Kina, Taiwan), och i vanliga fall, aktier.

Det finns mobil app jag kör med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

För patienter som får diagnosen PAH (pulmonell arteriell hypertension) är en graviditet minsta problemet. Sjukdomens dödlighet likställs med allvarligare former av cancer i dagsläget.

Jag diskuterar sällan aktier i detalj, framförallt inte med någon som själv inte är investerad i det aktuella bolaget då det lätt kan uppfattas som att jag försöker sälja in något.

Men för att svara på din fråga varför detta lilla bolag fått så mycket uppmärksamhet i Sverige (och USA) skulle jag hänvisa till cerenos senaste presentation på "Aktiespararna" den 15 maj. Tycker dom paketerar bolaget på ett enkelt och överskådligt sätt.

Då du har erfarenhet kring läkemedel, hade jag varit nyfiken på och höra dina tankar efter att ha sett presentationen (ca 30min).

Jag hittade lite tid att titta igenom presentationen.
VD:n verkar sympatisk och ger förstås en så bra bild som möjligt av företaget. Han står ju med håven i handen och försöker få småsparare att investera, eftersom de större investerarna tycker att bolaget är för litet.
Det är uppenbart att de behöver gå i mål med sin fas II och då bli uppköpta. I annat fall får de försöka med ytterligare nyemissioner.

Probability of success? Svårt att dra slutsatser utifrån presentationen (i princip uteslutande data från djurstudier). Fas II-studien är väldigt liten - 10 patienter på respektive dos i 12 veckor. De kommer att ha svårt att dra några slutsatser kring sjukdomsmodifierande effekt från det. Intressant blir att se dos/responssamband mellan doserna och om studien är tillräckligt stor för att ge vägledning för fas III-studien. Även om de har effektmått i fas II har de ingen komparator annat än patienterna vid baslinjen. Han pratar om att nuvarande behandlingar leder till en genomsnittlig överlevnad på 7,5 år. Det kommer att krävas en väldesignad fas III för att övertyga marknaden om en överlevandsfördel för deras molekyl.

Om de lyckas - framförallt med för senare indikationer (förmaksflimmer) med antitrombos-programmet - så är marknaden stor. NOAC som ersatte warfarin säljer för tiotals miljarder dollar årligen. VD:n lyfter det bredare anslaget vs NOAC som en fördel, men jag är inte säker på att det verkligen är det utifrån säkerhet/tolerabilitet. Bättre att ha en verkningsmekanism som slår på rätt ställe i kaskaden, vilket faktor X-hämmarna gör.

Kort sagt:
- utifrån forskningsperspektivet mycket spekulationer på data som de i alla fall inte delat, bra exempel på förhoppningsbolag. Helt OK att investera i det om man har extremt hög riskaptit.
- dessutom utifrån IR-perspektivet en emission som får anses vara misslyckad. I min bok duger det inte att hänvisa till att "marknaden är som den är" och att många tech-bolag straffats. Det de gör är att erbjuda en teckningskurs som är _högre_ än marknadskursen på marknaden. Det är att sälja tiokronor och begära tjugo kronor i betalning. Det tyder på omognad och det gör att jag håller mina pengar borta.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Det finns mobil app jag kör med den

Så här står det på deras hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Så här står det på deras hemsida

<Uppladdad bildlänk>

Ja okej men det går att loga in och göra sina ärenden. fick väll
En genväg som jag trodde var en app.

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på hur folks sparande ser ut och ev tanken bakom

Så här ser mitt ut

Pengarna ligger på ett konto med 3% ränta

Sålde av allt (förutom norweigan) i februari/mars förra året pga bostadsaffär och har hållit på att investera tillbaka sedan oktober/ november. Tänkte först att investera allt jämnt utspritt över 10 månader (ca 10% /månad) med det mesta i billiga fonder och lite aktier. Men förutom att jag investerade i banker när de sjönk i pris så har jag kört mest på Avanza global.

Läser ofta att det bästa (sett över lång tid) är en billig index fond -> om inget annat händer så kommer resterande att läggas i Avanza global då jag har för dålig fantasi (eller är för försiktig) för att "hitta" guldkorn. Ev. sälja av lite bank aktier och lägga de i global fonden då jag har en övervikt i banksektorn.

Mitt mål är att använda pengarna senare.. Kan vara om 2-3 år eller om 10år

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Är nyfiken på hur folks sparande ser ut och ev tanken bakom

Så här ser mitt ut

https://i.imgur.com/3ZSKLOh.png

Pengarna ligger på ett konto med 3% ränta

Sålde av allt (förutom norweigan) i februari/mars förra året pga bostadsaffär och har hållit på att investera tillbaka sedan oktober/ november. Tänkte först att investera allt jämnt utspritt över 10 månader (ca 10% /månad) med det mesta i billiga fonder och lite aktier. Men förutom att jag investerade i banker när de sjönk i pris så har jag kört mest på Avanza global.

Läser ofta att det bästa (sett över lång tid) är en billig index fond -> om inget annat händer så kommer resterande att läggas i Avanza global då jag har för dålig fantasi (eller är för försiktig) för att "hitta" guldkorn. Ev. sälja av lite bank aktier och lägga de i global fonden då jag har en övervikt i banksektorn.

Mitt mål är att använda pengarna senare.. Kan vara om 2-3 år eller om 10år

En investeringshorizont på 2-3 år kräver egentligen en annan investeringsstrategi än en investeringshorizont på 10 år. Borde du inte försöka minska volatiliteten istället för att försöka maximera avkastningen?