Fysiska böcker VS digitala böcker?

Permalänk
Medlem

Ljudböcker eller på webben, inte läst en vanlig bok på många år

Permalänk
Medlem

Problemen uppstår med digitala när "butiken" stänger ned, då försvinner ju alla böcker man köpt? fast man kanske bara hyr eller lånar dom som ett bibliotek?

Fysiskt vinner alltid i min värld, det kan aldrig förvinna eller förgås på samma sätt som digitalt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en läsplatta med e-ink (Kobo Libra H2O) som jag tyvärr inte använder så ofta som jag vill, men jag älskar fortfarande fysiska böcker, så jag är lite kluven i detta.

MEN, då du ska ha läroböcker så bör du verkligen fråga dig, kommer du i framtiden vilja återgå till böckerna och läsa i dem om något år för att fräscha upp minnet? Ha då i åtanke att det verkar vara vanligt för digitala böcker av denna typ att vara licensbaserade. Under pandemin pluggade jag och köpte två läroböcker digitalt, båda dessa betalade jag typ 90% av priset som en fysisk bok, men dessa digitala varianter var tidsbegränsade, ena var ett halvår, andra var ett helt år vill jag minnas. Resterande böcker köpte jag fysiskt. Ska jag betala i stort sett fullpris så ska jag fasen ha tillgång till dem när jag vill och inte vara begränsad till en viss tid.

Vet inte om denna tidsbegränsning är inom vissa inriktningar eller så, kan också säkert diffa mellan förlag, men värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemen uppstår med digitala när "butiken" stänger ned, då försvinner ju alla böcker man köpt? fast man kanske bara hyr eller lånar dom som ett bibliotek?

Fysiskt vinner alltid i min värld, det kan aldrig förvinna eller förgås på samma sätt som digitalt.

Aldrig förstått varför man skulle hyra en bok via en sån sida, i så fall ska man ju få den DRM-fritt nedladdningsbar efter köp så den gäller för alltid

Permalänk
Medlem

Föredrar fysisk beroende på vilken bok förstås, men digitalt går bra det med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att läsa fysisk bok, men jag läser i princip bara på läsplatta nu för tiden (så hur svarar man på frågan då? ). Största anledningen för plattan är möjlighet för direktköp, hyra via bibliotek, ändra fontstorlek etc. Jag har försökt läsa på telefon/surfplatta/dator men det är för mig vedervärdigt. Jag blir trött direkt i ögonen och efter ett tag har jag huvudvärk, men med e-ink så är det inte samma tack och lov

Böcker man köpt på nätet lägger man in på Calibri eller liknande så har man en backup där

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Läser denna nu så ja röstade fysisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fördelen med digitala böcker har ju redan nämnts. Tyvärr har vi ju nackdelen dock att vi människor och våra hjärnor är "analoga" till vår natur och behandlar strålad och reflekterad information olika. I naturen förekommer ingen viktig information i strålad information utan allt viktigt är reflekterad information som kommer till våra ögon och hjärna. Vår hjärna måste ta extra steg för att memorera information från en strålad skärm. Det är således mer effektivt att läsa fysiska böcker/papper när man pluggar tråkig information, blanda man in flera sinnen som kan stärka den reflekterade informationen tex genom att involvera muskelminnet genom att använda blyertspenna och anteckningsblock så stärks inlärnings/minnesprocessen ytterligare. Viktigt att här använda just blyerts och inte bläckpennor eftersom dessa inte förmedlar tröghet/vibrationer på samma sätt. Kombinerar man detta genom handgjorda highlights och mind-maps så hjälper det också till. Om man är djupt intresserad av det man läser så går det dock lättare att minnas även digital strålad information men ofta när man pluggar så handlar det ju om nötning och tråkiga uppgifter. Där har det analoga stark fördel!

Jag kunde inte hålla med mindre, att läsa på en behaglig e-pappers skärm är fantastiskt och det är även möjligt att annotera direkt på e-papper. Inga böjda läsytor som har glatta och störande ytor, usch för tryckta böcker, inte heller erbjuder dem direkt översättning av ord som saknas i ens eget vokabulär. Go digital my friends.

Permalänk
Avstängd

För skolböcker absolut fysisk, skönlitteratur funkar bra på en Kindle eller så dock. Känns som det fastnar bättre med en riktig bok på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemen uppstår med digitala när "butiken" stänger ned, då försvinner ju alla böcker man köpt?

Nej, jag har mina nedladdade på datorn.

Permalänk
Medlem

Har inte ens hört eller sett uttrycket "läsplatta" tidigare än den här tråden. "Ebokläsaren" jag har, en Kobo Glo som är säkerligen 10år gammal vid det här laget, funkar ännu fint. Mellan den och en fysisk bok...well den har inbyggd belysning vilket gör att slipper ha nattduksbord/pannlampa/taklampa på när läsa. Den är inte blixten så tar flera gånger mer tid att bläddra till en karta eller ett appendix och tillbaka till där jag var igen. Det är trevligt att kunna söka. Det är trevligt med elektroniska böcker eftersom fysiska hamnar i flyttkartonger till sist.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Läser numera bara digitala böcker och bara på en Kobo läsplatta, en fördel är också att digitala böcker är billigare än vanliga fysiska böcker

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Helt klart digitala! Köpte första kindle när den kom och har nu en paperwhite med några år på nacken. Väldigt skönt att läsa digitalt och sedan kunna gå tillbaka och söka bland böckerna efter något specifikt.
Läser mycket facklitteratur och mindre skönlitterärt när jag pendlar.

Jag gillar dock konceptet med att sitta i en fåtölj med "en god bok", gärna i ett gammaldags bibliotek

Edit: Nej, men om man skulle ta och bli jätterik så man kan ha ett bibliotek hemma? isf skulle jag nog läsa mer fysiska böcker!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Båda har sina fördelar. Digitala böcker på resande fot och för att kolla om det är värt att köpa en inbunden kopia — aldrig mer köpa facklitteratur innan jag får ett hum om innehållet är värd sin tid och pris. Fysiska böcker när fullt fokus krävs.

Permalänk
Medlem

Storförbrukare av både ljudböcker och Kindle. Tror jag har 60 ljudböcker bara i 2022.
Har inte köpt en riktig bok sedan jag skaffade Kindle för 7 år sedan. Den är helt fantastisk att läsa med.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Nej, jag har mina nedladdade på datorn.

Ja då kan man ha de kvar så länge man vill antar jag eller finns det någon "hake"? Youtube premium har ju nedladdningsfunktion men tydligen så slutar de funka efter en viss tid eller något åt det hållet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja då kan man ha de kvar så länge man vill antar jag eller finns det någon "hake"? Youtube premium har ju nedladdningsfunktion men tydligen så slutar de funka efter en viss tid eller något åt det hållet.

Öppna och DRM-fria format fungerar utan att ringa hem till moderskeppet tills lagringsmediumet kolar. Haken är max ~1MB/bok.

Permalänk
Medlem

Började köpa ett par digitala böcker för att läsa på platten för ca 8 månader sedan.
Har läst 114 böcker nu... börjar bli dyrt det här

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

jag läser både och digitalt och i bok

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har senaste 10 åren enbart läst på läsplatta. kobo H20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemen uppstår med digitala när "butiken" stänger ned, då försvinner ju alla böcker man köpt? fast man kanske bara hyr eller lånar dom som ett bibliotek?

Fysiskt vinner alltid i min värld, det kan aldrig förvinna eller förgås på samma sätt som digitalt.

Jag har laddat ner alla böcker. Lätt att backa upp då filerna är så små.

Permalänk
Medlem

Digitala, ljud böcker...

Permalänk
Medlem

Ljudboken är min vän. Var något man kunde göra på jobbet (körde tåg) men idag blir det inte lika mycket av den varan. Föredrar en fysisk bok framför den digitala men har dessvärre ingen ro att sitta och läsa i dagsläget.

Känns tråkigt då jag brukade läsa mycket förr men efter att ha gått in i väggen kan jag inte varva ner och sätta mig med en bok utan att bli stressad och tankarna börjar vandra.

Permalänk
Medlem

Fysisk!

Fysiska böcker som vi köper idag kommer finnas kvar om 100-200 år, och vara fullt läsbara om man behandlar dem väl. Detsamma kan man inte säga om digitala böcker.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

En annan fördel med läsplatta är att den har inbyggt ljus, det är mycket smidigt när man ska läsa i båt eller tält och inte vill väcka barnen/störa partnern. Har en Kobo Libra H2O som har rimligt högupplöst skärm och som jag är nöjd med, enda möjliga nackdelen är att den inte har ljud. Det har uppföljaren Libra 2, men ljudfilerna sägs vara begränsade till det man köpt/lånat via Kobo? Det verkar väldigt begränsande, kanske går det att fixa till.

Då vi generellt sett återigen bor allt trängre, och prioriterar stor TV framför bokhyllor, kanske pappersboken dessutom anses vara i vägen. Jag har nog inte mer än 5 meter böcker.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Facklitteratur föredrar jag i fysisk form. Mycket lättare att bläddra mellan olika stycken och memorera var de finns. Rätt svårt att bara på muskelminne gå direkt till den sida man vill ha.

Skönlitteratur är smidigare i elektronisk form.

Permalänk
Medlem

Facklitteratur, definitivt i fysisk form. Mycket lättare att bläddra fram och tillbaka, göra notiser, sätta markeringar etc.
Skönlitteratur däremot, där föredrar jag att nyttja min läsplatta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast

Jag har länge läst på en av mina många generationer kindle paperwhite. Jag ser bara fördelar, smidigt att gå mellan att läsa och ljudbok där med.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Läser nästan inte alls, men senast jag gjorde det så var det på en Ipad mini.

Behöver jag ens säga hur trött jag blir på att höra myten om att folk som läser mycket (gärna typ deckare och Harry Potter...) blir smartare och mer framgångsrika?

Skrivet av Alexraptor:

Fysisk!

Fysiska böcker som vi köper idag kommer finnas kvar om 100-200 år, och vara fullt läsbara om man behandlar dem väl. Detsamma kan man inte säga om digitala böcker.

Varför skulle man inte kunna säga det? Är ju knappast så att formatet som böckerna använder är på något hemligt hieroglyf-format som inte går att tolka om 100 år. Lagra en digital fil i 100 år är väl knappast några problem? Kvalitén på en digital bok går ned med exakt 0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Varför skulle man inte kunna säga det? Är ju knappast så att formatet som böckerna använder är på något hemligt hieroglyf-format som inte går att tolka om 100 år. Lagra en digital fil i 100 år är väl knappast några problem? Kvalitén på en digital bok går ned med exakt 0%.

Det stämmer inte. Digital lagringsmedia degraderar med tiden, det vill säga att datan eventuelly blir korrumperad. Därför finns det lagringsmedia som har tagits fram i arkiveringssyfte, men detta är inte något som återfinns i vanliga konsumentenheter.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|