Permalänk
Medlem

Råd om 49" Ultrawide 4 ms

Hej,

jag klurar på en Asus Rog Strix XG49VQ

Jag har idag 2 st 27" HP Omen med 240 hz och 1 ms responstid och dom lirar bra. Vad gäller ultrawideskärmen så har den 144hz och det har jag insett räcker gott för mig. Men den har 4 ms responstid och jag fattar ungefär vad det innebär men hur mycket kommer det påverka mig?

Jag kör mest F1 22 och WRC 10 där refreshrate är helt avgörande för upplevelsen.

Vad innebär 4 ms responstid för mig?

Visa signatur

7800X3D med tillbehör parat med 7900XTX

Permalänk
Bildexpert 📺

"1 ms" och "4 ms" är påhittade siffror. Tanken är "påvisa" eftersläpsnivåer och det ämnet är mycket mer komplext och beror på en rad omständigheter och parametrar som inte kan speglas genom en enda siffra. Än mindre att det kan bli en ärlig och objektiv siffra när tillverkarna anger vad de själva tycker är "rätt" siffra.

Asus Rog Strix XG49VQ är en VA-panel och dessa har som regel högre eftersläpsnivåer. Som regel får du också mindre eftersläp ju högre frekvens du kör. Så en HP Omen med IPS eller TN-panel och högre frekvens: den rimliga slutsatsen är att du får mer eftersläp än vad du har.

Men det är förstås bara du som själv kan avgöra om och när eftersläp utgör ett problem. Du kanske inte ser någon skillnad alls för den typ av spel du kör.

WRC 10 verkar vara ett spel som inte är det bästa på att använda hög frekvenser i vilket fall? Kanske en UW-skärm bättrar på upplevelsen på andra sätt. Samtidigt sitter du med två skärmar som du är nöjd med. Det enda du vinner med en XG49VQ är att du slipper skarven mellan skärmarna. I övrigt riskerar det bli försämringar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Visa signatur

7800X3D med tillbehör parat med 7900XTX