Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inet frågar SweClockers – Vad är viktigast i handhållet?

Permalänk
Melding Plague

Inet frågar SweClockers – Vad är viktigast i handhållet?

Efter en fullspäckad vecka på Computex 2023 laddar Inet upp inför Dubbelklick, där lanseringen av den handhållna spelkonsolen ASUS ROG Ally står i centrum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fritt OS som linux eller windows, Nintendo går fetbort!

Permalänk
Medlem

Hallå eller…
…Priset! 😊

Måste finnas en bra ratio mellan pris/prestanda - en handhållen konsol bör ju inte kosta mer än t.ex ett PS5

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

För min del är det en kombination av det som efterfrågas men med en viktig utesluten del:

- att den är innovativ, nyskapande med möjligheter som inte liknar en bärbar, stationär dator på något vis, men tillför något helt unikt som gör att en sådan konsol faktisk är en rolig pryl, alltså inte bara en minimerad version av en spelkonsol eller dator.

Ett bra exempel på detta kan vara Teenage Engineers Playdate

Vart det finns en liten svarv bredvid som integrerats i spelen på ett roligt sätt. Senaste riktiga innovation var ju Nintendo WII som skakade om hela världen med sina wiimotes och det sätt man spelar på, något som inte har riktig händ sen dess.

Jag vill se mera av den slags grej, helt nyskapande och nytänkande.

Permalänk
Medlem

Priset är ju viktigt. Jag köper i stort sett endast begagnade handhållna konsoller och det är ett starkt plus om de är "upplåsta" så man kan säkerhetskopiera barnens sparfiler ifall de tappar konsollen i asfalten.

Annars tycker jag att de flesta moderna handhållna är för stora för att vara riktigt portabla. Kanske bra i soffan, men inte på bussen, liksom.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Batteritid hamnar högt upp på listan. Prestandan är något man kommer få tumma på när det inte handlar om en stationär enhet ändå.

Permalänk
Testpilot

@Inet
Mer än något handlar det om pris/prestanda, och till viss mån batteritiden.

Jag förstår att t.ex. ASUS med ROG Ally inte kan matcha introduktionspriset av Steam Deck (64GB), inte minst för att Valve tar igen sin vinst genom Steam och försäljning av mjukvara. Däremot är det svårsmält med en bärbar konsol som kostar närmare 10 000 kronor likt ROG Ally Z1E. Speciellt då vi kommer farligt nära territoriumet av en kompetent laptop prismässigt.

Såklart kan det vara trevligt att se en 120 Hz-skärm, Hall Effect-joysticks och diverse annat lull. Men i slutändan är det inte något jag personligen premierar över ren råprestanda och batteritid när det kommer till bärbart spelande.

Jag vill kort sagt kunna stoppa ned mitt Steam-bibliotek i väskan, köra detta i 60 FPS så länge som det går och till ett så lågt pris som möjligt — allt annat är sekundärt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Batteritid och pris för min del.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Batteritid och spelutbud! Nöjd med Switch Lite som går att ladda med en liten Powerbank

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga någon generellt då allting är viktigt beroende på vad det är för typ av handhållen produkt, men för mig personligen så är nog batteritid och komfort det viktigaste (detta inkluderar ju spakar, knappar, vikt, form etc)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Batteritid samt kontroller/knappar. Det vill säga hur bra det fysiska gränssnittet är mellan människa/maskin samt hur länge man faktiskt kan använda manicken på språng.

Om dessa två klaffar så kan jag leva med att spelen och skärmen osv inte är perfekt då jag ser det som temporär speltid när jag inte har tillgång till speldatorn.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hållbarhet ifall man dänger in den i något under resan är viktigt utöver storlek och vikt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ljusstark skärm som går att spela på om man är på en någorlunda ljus plats. Spelar enbart på switchens trådlösa läge utomhus, vilken fungerar sådär om man inte sitter i ordentlig skugga med mörk bakgrund bakom sig :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Handhållet är handhållet, det är väl inget fel i att kunna koppla in den till en skärm eller så, men om det krävs för att spelen ska funka eller funka bra, eller om man behöver koppla in en mus för att kunna starta spel exempelvis, så är det ingen poäng alls i mina ögon.

Jag har en handhållen konsol med Android och den klarar ju massor av grejer, inte minst streamade spel både lokalt och från molnet, men den stora behållningen för mig har varit mestadels gamla SNES-, MD- och NeoGeo-spel typ. De passar bra på den lilla skärmen då de var gjorda för låg upplösning, men spelen är också mer tänkta att spela en kortare stund i taget liksom, inte lära sig massa komplicerade kontroller och liknande utan bara att köra.

Sen är det försåts imponerande att köra supersnygga moderna spel på den, men det är något som inte riktigt passar med typ Control eller Cyberpunk på en handhållen enhet, de är för komplexa och tidskrävande, och således spelar jag hellre de på datorn eller en (stationär-) konsol.

Permalänk
Inaktiv

Som en Linx Vision 8 med bättre prestanda så hade jag varit ganska nöjd.

Permalänk
Medlem

1. Ergonomi! Switch är trevligt till mycket, men särskilt ergonomisk är den inte utan grepp. (har inget sådant, men ska pröva att 3d-printa)
2. Batteritiden. Jag spelar gärna utan kabel när det går, tack.
3. Vikten. Går delvis in i ergonomi, men jag vill bestämma när jag har spelat färdigt. Inte låta mina handleder gör det åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Som en Linx Vision 8 med bättre prestanda så hade jag varit ganska nöjd.

Har en Linx Vision 8 här, men tycker den är lite väl stor. Prestandan går dock att lösa genom streaming mha exempelvis PS Remote Play.

Permalänk
Medlem

Annat: Ergonomi.

Dock har det aldrig funnits, och kommer sannolikt aldrig finnas, någon handhållen spelmanick som uppfyller mina personliga krav på ergonomi. Så jag befinner mig i praktiken oändligt långt från målgruppen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Annat: Ergonomi.

Dock har det aldrig funnits, och kommer sannolikt aldrig finnas, någon handhållen spelmanick som uppfyller mina personliga krav på ergonomi. Så jag befinner mig i praktiken oändligt långt från målgruppen.

Vad menar du med ergonomi i så fall?

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Annat: Ergonomi.

Dock har det aldrig funnits, och kommer sannolikt aldrig finnas, någon handhållen spelmanick som uppfyller mina personliga krav på ergonomi. Så jag befinner mig i praktiken oändligt långt från målgruppen.

Det löser du enkelt med ett skal.

Permalänk
Medlem

Fritt OS och Priset.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag ser handhållen konsol som något att förströ sig med när man är på resande fot. (Sitter på buss/tåg/väntsal etc.)

  • Ska lätt gå ner i en ficka och väga max ett hekto.

  • Inriktad på spel som funkar bra att spela i tiominutersintervall såväl som några timmar.

  • Batteritiden är rätt oväsentlig. Behöver inte klara mer än en eller ett par veckors användning före byte/laddning.

  • Okej ergonomi.

  • Ska tåla att tappas i backen upprepade gånger från 1,5 m höjd.

  • Får inte kosta skjortan. Absolut max 2000kr och gärna hälften av det.

Permalänk
Inet

Tack för all feedback, kul att läsa igenom samt att se omröstningen!
Kommer bli en liten ändring i morgondagens livestream då Backelin blivit sjuk, men vi kommer att hålla oss till agendan oavsett. Blir Molin, Daniel och Emil Hallestad som står för underhållningen denna gången.
Kanske till och med lottar ut en ROG Ally

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Valde flera saker, men Annat: Komfort. Ett vanligt switch går inte att hålla i längre stunder för mig, men efter ha köpt grepp till den så kan jag spela på den i evigheter med rätt spel.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Är ju egentligen det mesta, har du superbra skärm,batteritid osv.men kasst spelutbud så är det ju inte bra. Har du kanonbra prestanda,men kass skärm och batteri tid,då är det heller inte bra så gäller ju att få det såpass bra på alla nivåer. Sen måste man ju oftast tumma på några saker för att det ska fungera bra.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Ergonimi, kunna installera olika OS, batteritid och pris.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

En viktig egenskap är att det ska gå snabbt att komma in i det spelen så man inte fastnar i menyerna för länge.

Permalänk
Medlem

Ska va minst 120hz och 1080p

Permalänk
Medlem

Nu när recensionerna till Ally börjar släppas börjar det bli tydligt att det inte är en konkurrent till Steam Deck. Och det beror främst på operativsystemet men även chippet är inte riktigt lika vasst som det hypats om

En bra bärbar ska ha bra perf/watt, bra ergonomi och allra främst ett OS gjort för spelande. Med fast resume

Permalänk
Medlem

Viktigast för mig är att man enkelt kan spela Nintendospel direkt, utan att behöva installera emulatorer eller liknande.