Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Coop har en del bra deals faktiskt. Köpte häromdagen 2 st paket 800 gram nötfärs för 60 kr. Dom brukar ha kraftigast rabatter. Kan skilja rejält.

ICA och hemköp är de dyraste i mitt område. Coop, willys och lidl är billigast, kan bero på att coop och willys bokstavligen ligger ett stenkast ifrån varandra.

Jo precis. Ica och Axfood (Hemköp och Willys) består väl mestadels av franchising liksom, alltså att butikerna inte ägs av Ica eller Axfood centralt, så priser och utbud varierar ju rätt mycket beroende på inriktning och konkurrensen i området bland annat. Coop tror jag är mer centralstyrt, men likväl måste de ju förhålla sig till övriga konkurrenter.

Jag vet inte varför Coop är så kassa häromkring. Jag har en Konsum rätt nära som har legat här sen innan jag föddes, och den är mörk, trång och rätt skitig. Utbudet är mycket sämre än ens Ica Hemma som ligger närmare. En bit bort finns Ica Maxi, "stora" Willys och en stor Coop rätt tätt, typ samma storlek på dem allihop. Coop är relativt nybyggd men på något sätt lyckades de få in varor som känns som de har stått och blivit dammiga (eller rostat) i flera år även när butiken bara hade funnits i någon månad liksom. Dessutom är det mörkt och murrigt. Willys är ju hyfsat fräsch däremot, men utbudet är ju rätt budgetbetonat och likaså inredningen. Maxi har rätt bra utbud däremot, och apotek och typ vaccinering i butiken och liknande.

är man ute efter mer obskyra matvaror är Ica Focus sjukt bra. Den ligger inte så nära mig, och är inte billig, men jag åker dit emellanåt ändå för att hitta saker som inte finns någon annanstans. Sjukt bra utbud av typ italienska eller franska matvaror, eget bra bageri med konditor, egen slaktare, sjukt bra ostdisk och så. Och vill man ha riktigt skumma grejer så har de typ zebrakött, krokodil, levande hummer och så vidare. Eller hundratals sorters läsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Ica och Axfood (Hemköp och Willys) består väl mestadels av franchising liksom, alltså att butikerna inte ägs av Ica eller Axfood centralt, så priser och utbud varierar ju rätt mycket beroende på inriktning och konkurrensen i området bland annat. Coop tror jag är mer centralstyrt, men likväl måste de ju förhålla sig till övriga konkurrenter.

Jag vet inte varför Coop är så kassa häromkring. Jag har en Konsum rätt nära som har legat här sen innan jag föddes, och den är mörk, trång och rätt skitig. Utbudet är mycket sämre än ens Ica Hemma som ligger närmare. En bit bort finns Ica Maxi, "stora" Willys och en stor Coop rätt tätt, typ samma storlek på dem allihop. Coop är relativt nybyggd men på något sätt lyckades de få in varor som känns som de har stått och blivit dammiga (eller rostat) i flera år även när butiken bara hade funnits i någon månad liksom. Dessutom är det mörkt och murrigt. Willys är ju hyfsat fräsch däremot, men utbudet är ju rätt budgetbetonat och likaså inredningen. Maxi har rätt bra utbud däremot, och apotek och typ vaccinering i butiken och liknande.

är man ute efter mer obskyra matvaror är Ica Focus sjukt bra. Den ligger inte så nära mig, och är inte billig, men jag åker dit emellanåt ändå för att hitta saker som inte finns någon annanstans. Sjukt bra utbud av typ italienska eller franska matvaror, eget bra bageri med konditor, egen slaktare, sjukt bra ostdisk och så. Och vill man ha riktigt skumma grejer så har de typ zebrakött, krokodil, levande hummer och så vidare. Eller hundratals sorters läsk.

Ja jag känner tjejen som äger(om det är så man säger) hemköps butiken nära mig. klagar alltid på priserna när vi ses men jag får väl kika på deras rabatter som enligt henne ska vara bra, inte kollat så mycket på det.

ICA butikerna brukar ligga bra till och vara trevligast att gå runt i faktiskt. Coop är det nästan alltid lite folk i så man slipper köa, Willys bredvid drar mer folk och där är det alltid fullt så har man bråttom eller hatar att köa och trängas som jag så är Coop perfekt.
Coop vid mig är enbart 2 år gammalt så det är fräscht där. Willys, lidl och citygross upplever jag som de fulaste och otrevligaste butikerna att gå runt i.

Området formar nog prisbilderna rätt bra tror jag, speciellt med konkurrens i närheten som både hemköp och ica hos mig saknar.

Måste kolla in ICA focus, verkar intressant vi hade en liknade som hette ICA pulsen och priserna där var rätt bizarra, tyvärr gick dom i konkurs.
Dom hade ohållbara priser på saker. En stor chips påse kostade tex enbart 10 kr och kexchoklad brukade reas ut för 4 kronor. Antar att dom tappade kraft när dom var tvugna att öka priserna för att överleva, då försvann kunderna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det varierar nog rätt kraftigt beroende på butik (och typ "underkedja" eller vad man ska kalla det, Maxi är inte så billiga men bra utbud, Supermarket är billiga med lite mindre utbud, Nära är mer lokala småbutiker och är därmed dyrare). Jag handlar mest på Ica, inte för att de är billigast visserligen, men det skiljer inte mycket och ofta inget mot typ Willys eller så, och Ica har generellt mycket bättre utbud än några lågpriskedjor. Hemköp gillar jag också, men närmaste för mig har tappat en del i kvalitet på senare år så jag har nästan slutat handla där. Coop däremot förstår jag inte varför man handlar på, förutom av några ideologiska skäl då. Dåligt utbud, skitiga butiker, ointresserad personal och väldigt dyrt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Coop har en del bra deals faktiskt. Köpte häromdagen 2 st paket 800 gram nötfärs för 60 kr. Dom brukar ha kraftigast rabatter. Kan skilja rejält.

ICA och hemköp är de dyraste i mitt område. Coop, willys och lidl är billigast, kan bero på att coop och willys bokstavligen ligger ett stenkast ifrån varandra.

Verkar verkligen som att det skiljer en del beroende på vart man bor. Här där jag bor så är ICA (Kvantum) och Willys ganska likvärdiga i pris över lag. Willys kan ta in tillfälliga partier av varor ibland som det är lite bättre pris på. Coop är i särklass dyrast på i stort sett allt. Lidl är aningen billigare än dom andra, men är ingen favorit hos mig så jag handlar aldrig där.

Har aldrig sett så högt pris som 2 Pringles rör för 75:- på ICA här. Kexchoklad var ett annat exempel här i tråden, kostar 30:- för 4 st. Har varit så lågt som 4 för 20:- för bara några få år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Verkar verkligen som att det skiljer en del beroende på vart man bor. Här där jag bor så är ICA (Kvantum) och Willys ganska likvärdiga i pris över lag. Willys kan ta in tillfälliga partier av varor ibland som det är lite bättre pris på. Coop är i särklass dyrast på i stort sett allt. Lidl är aningen billigare än dom andra, men är ingen favorit hos mig så jag handlar aldrig där.

Har aldrig sett så högt pris som 2 Pringles rör för 75:- på ICA här. Kexchoklad var ett annat exempel här i tråden, kostar 30:- för 4 st. Har varit så lågt som 4 för 20:- för bara några få år sen.

Har noterat att 3 kexchoklad för 25kr verkar vara en grej, när det brukade vara 4 för 20. Så jag har inte köpt ngt på ett bra tag, dom kan ta sina kexchoklad som dom nog har en massiv vinst på och köra upp dom någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det varierar nog rätt kraftigt beroende på butik (och typ "underkedja" eller vad man ska kalla det, Maxi är inte så billiga men bra utbud, Supermarket är billiga med lite mindre utbud, Nära är mer lokala småbutiker och är därmed dyrare). Jag handlar mest på Ica, inte för att de är billigast visserligen, men det skiljer inte mycket och ofta inget mot typ Willys eller så, och Ica har generellt mycket bättre utbud än några lågpriskedjor. Hemköp gillar jag också, men närmaste för mig har tappat en del i kvalitet på senare år så jag har nästan slutat handla där. Coop däremot förstår jag inte varför man handlar på, förutom av några ideologiska skäl då. Dåligt utbud, skitiga butiker, ointresserad personal och väldigt dyrt.

Alla Supermarket vi har här (Umeå) är ju sjukt mycket dyrare än ICA Maxi, så är intressant att du har supermarket som är billigare än Maxi. Här där jag brukar handla så:
ICA Supermarket Mariehem, helt sjukt jävla dyr, jag är där och plockar lockvararor.
Finns två mindre Coops som jag aldrig är inne i....lol
Stora Coop som kan ha bra erbjudanden, vilket Maxi oftast inte har, men dyrare än Maxi generellt.
Willys, kan väl ha hyfsade priser.
Lidl, ofta roliga kampanj veckor med riktigt bra priser, hittar faan inget där så får alltid ta en butik till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Har noterat att 3 kexchoklad för 25kr verkar vara en grej, när det brukade vara 4 för 20. Så jag har inte köpt ngt på ett bra tag, dom kan ta sina kexchoklad som dom nog har en massiv vinst på och köra upp dom någonstans.

På Maxi här kostar en Kexchoklad 8,50 och ett åtta-pack 56,95. Men Kexchoklad finns ju ofta i lösvikt nu och det är ju generellt billigare än så.

Permalänk
Medlem

Efter en motionsvända ville jag kolla nyheter på datorn. Inget internet. Ska man felsöka så är det ju bäst att kolla om felet är hos mej eller hos leverantören. Ringer på hos grannar för att kolla läget. Ingen hemma. Provar att ansluta direkt till fiberburken. Jodå, där fungerar det. Kopplar in resten av burkarna och routern och då fungerar det. Det som irriterar är att man inte hittar felet. Glappkontakt kanske? Får säga som min pappa brukade säga: "det är mycket med det elektriska".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Alla Supermarket vi har här (Umeå) är ju sjukt mycket dyrare än ICA Maxi, så är intressant att du har supermarket som är billigare än Maxi. Här där jag brukar handla så:
ICA Supermarket Mariehem, helt sjukt jävla dyr, jag är där och plockar lockvararor.
Finns två mindre Coops som jag aldrig är inne i....lol
Stora Coop som kan ha bra erbjudanden, vilket Maxi oftast inte har, men dyrare än Maxi generellt.
Willys, kan väl ha hyfsade priser.
Lidl, ofta roliga kampanj veckor med riktigt bra priser, hittar faan inget där så får alltid ta en butik till.

Ja det verkar variera mycket mellan olika platser. Här verkar Supermarket vara lite större affärer, inte alls som Kvantum eller Maxi, men stora nog att ha kundvagnar, kanske tre-fyra kassor och så, med lite sämre utbud och lite lägre priser. Maxi är inte så billig här dock, däremot ett väldigt stort utbud av "vanliga" grejer, men kanske inte dit man går för att hitta mer obskyra utländska produkter eller så. Det känns som Maxi är en butik för "svenskar" som bor i hus och kör bil typ. Massivt utbud av Kungsörnen och Barillas pasta exempelvis, men inte alls lika bra på lite lyxigare pastasorter än ens min lokala Hemköp som är max en tiondel så stort.

Angående Lidl så är det ju ett problem att de inte har så mycket välkända grejer liksom. Deras vaniljglass är säkert jättebra men jag går ju inte runt och läser tester i affären liksom, så välkända varumärken går före. De har också väldigt mycket tyska konstiga grejer, speciellt typ smörgåspålägg och liknande saker, skum rökt leverpastej eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Efter en motionsvända ville jag kolla nyheter på datorn. Inget internet. Ska man felsöka så är det ju bäst att kolla om felet är hos mej eller hos leverantören. Ringer på hos grannar för att kolla läget. Ingen hemma. Provar att ansluta direkt till fiberburken. Jodå, där fungerar det. Kopplar in resten av burkarna och routern och då fungerar det. Det som irriterar är att man inte hittar felet. Glappkontakt kanske? Får säga som min pappa brukade säga: "det är mycket med det elektriska".

Jag köpte ett klistermärke med IT-Crowd-citatet: "Have you tried turning it off and on again" som jag tänkte sätta på min jobbdator. Inte för att håna andra utan på riktigt för att påminna mig själv om att det brukar lösa det mesta. Inte bara på datorn utan router, mediakonverterare, TV och all teknik som strular typ.

Permalänk
Skrivet av stigw:

Inget internet.

Brukar vara DNS problem, namnuppslagningen ballar ur. Antingen din dators, din routers, din internetleverantör eller din vpn leverantörs. Så "Internet" är anslutet och funkar, men pga dns issues upplever man att kabeln är utdragen eftersom webläsarn timar ut.
Och startar man om så funkar namnuppslagningen igen. Varför beror på villken dns app som används, men i många dns appar/proxys får dns cachen en spark i röva vid kall uppstart som får igång uppslagningen.

Så om "Internet" slutar funka fast lampor blinkar = dns issues.

FYI Det finns det två viktiga/kritiska tjänster i små som stora nät och dom är tids synkroniseringen och namn uppslagningen. Dessa två står för 99% av all nät issues.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Alla Supermarket vi har här (Umeå) är ju sjukt mycket dyrare än ICA Maxi, så är intressant att du har supermarket som är billigare än Maxi. Här där jag brukar handla så:
ICA Supermarket Mariehem, helt sjukt jävla dyr, jag är där och plockar lockvararor.
Finns två mindre Coops som jag aldrig är inne i....lol
Stora Coop som kan ha bra erbjudanden, vilket Maxi oftast inte har, men dyrare än Maxi generellt.
Willys, kan väl ha hyfsade priser.
Lidl, ofta roliga kampanj veckor med riktigt bra priser, hittar faan inget där så får alltid ta en butik till.

Umebo här med, håller med om ICA Maxi och stora Coop. Jag gillar stora Coop, ok normal priser samt bra erbjudanden. Men framförallt exakt lagomt avstånd för att promenad handla istället för att ta bilen. Handlar lite varje gång men ofta och promenerar istället för att ta bilen, kombinerar kvällspromenader med lite inköp och min kropp tackar mig, kilon har rasat pga detta.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

DÅ gnäller vi lite då. Vi flyttade precis in i en ny lägenhet och på inflyttningsdagen så hör vi ett kort pip ganska lågt i köket. Både jag och min sambo tänker att det var nog klockan som vi köpte av föregående hyresgäst. Det går några dagar och nu börjar det där pipet bli ganska störande. Var 30e sekund kommer ett lågt, kort pip.

Vi lyckas lokalisera detta till en vägg i köket. Vi dödade all el, plocka ur batteri i klocka etc. Och likförbannat så pep det.

Nåväl tänkte vi, det slutar väl nån gång. Nu har vi bott där drygt en månad. Och gissa vad, det piper fortfarande. Sprang på fastighetsskötaren som informerades och han kliade sig i huvudet och kunde för sitt liv inte komma på vad det är som piper.

Tills han fick en uppenbarelse. Dom hade tydligen renoverat lägenheten ovanför ett par månader innan vi flyttade dit. Troligtvis har ett digitalt verktyg/brandvarnare eller liknande tappats ner i väggen som nu börjat få batteritorsk. Så den lär nog pipa ett tag till. Well well, inte så vi blir tokiga precis, bara nästan.

Sen alla jävla stolpskott i trafiken, dom kan få lite gnäll oxå. Tack till OP för en bra och underhållande tråd.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

DÅ gnäller vi lite då. Vi flyttade precis in i en ny lägenhet och på inflyttningsdagen så hör vi ett kort pip ganska lågt i köket. Både jag och min sambo tänker att det var nog klockan som vi köpte av föregående hyresgäst. Det går några dagar och nu börjar det där pipet bli ganska störande. Var 30e sekund kommer ett lågt, kort pip.

Vi lyckas lokalisera detta till en vägg i köket. Vi dödade all el, plocka ur batteri i klocka etc. Och likförbannat så pep det.

Nåväl tänkte vi, det slutar väl nån gång. Nu har vi bott där drygt en månad. Och gissa vad, det piper fortfarande. Sprang på fastighetsskötaren som informerades och han kliade sig i huvudet och kunde för sitt liv inte komma på vad det är som piper.

Tills han fick en uppenbarelse. Dom hade tydligen renoverat lägenheten ovanför ett par månader innan vi flyttade dit. Troligtvis har ett digitalt verktyg/brandvarnare eller liknande tappats ner i väggen som nu börjat få batteritorsk. Så den lär nog pipa ett tag till. Well well, inte så vi blir tokiga precis, bara nästan.

Sen alla jävla stolpskott i trafiken, dom kan få lite gnäll oxå. Tack till OP för en bra och underhållande tråd.

Portabla vatten/fuktlarm gör väl likadant när de börjar får slut på batteri. Känns kanske troligare än en brandvarnare med tanke på platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Men framförallt exakt lagomt avstånd för att promenad handla istället för att ta bilen. Handlar lite varje gång men ofta och promenerar istället för att ta bilen, kombinerar kvällspromenader med lite inköp och min kropp tackar mig, kilon har rasat pga detta.

Precis så gör jag med. Jag gillar att ta en lugn och ganska lång kvällspromenad (1-3 timmar) och sen, precis innan jag ska hem, så går jag förbi Ica nära som ligger ca 200 m från bostaden. Handlar bara lite åt gången så jag kan ta det i handen eller i min tygpåse som jag har i fickan. Handlar bara det jag behöver. Men kollar även kylskåpet med varor med kort datum och lägre pris för att se om det finns nåt gott där. Så matkostnaden är ganska låg. Sent på kvällen är det ofta ingen kö heller. Väldigt smidigt och bekvämt, tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående Lidl så är det ju ett problem att de inte har så mycket välkända grejer liksom. Deras vaniljglass är säkert jättebra men jag går ju inte runt och läser tester i affären liksom, så välkända varumärken går före. De har också väldigt mycket tyska konstiga grejer, speciellt typ smörgåspålägg och liknande saker, skum rökt leverpastej eller så.

Tycker det är kul med nytt att testa, mycket av deras grejer är bra.
Handlar man några gånger är deras varumärken välkända också sen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

DÅ gnäller vi lite då. Vi flyttade precis in i en ny lägenhet och på inflyttningsdagen så hör vi ett kort pip ganska lågt i köket. Både jag och min sambo tänker att det var nog klockan som vi köpte av föregående hyresgäst. Det går några dagar och nu börjar det där pipet bli ganska störande. Var 30e sekund kommer ett lågt, kort pip.

Vi lyckas lokalisera detta till en vägg i köket. Vi dödade all el, plocka ur batteri i klocka etc. Och likförbannat så pep det.

Nåväl tänkte vi, det slutar väl nån gång. Nu har vi bott där drygt en månad. Och gissa vad, det piper fortfarande. Sprang på fastighetsskötaren som informerades och han kliade sig i huvudet och kunde för sitt liv inte komma på vad det är som piper.

Tills han fick en uppenbarelse. Dom hade tydligen renoverat lägenheten ovanför ett par månader innan vi flyttade dit. Troligtvis har ett digitalt verktyg/brandvarnare eller liknande tappats ner i väggen som nu börjat få batteritorsk. Så den lär nog pipa ett tag till. Well well, inte så vi blir tokiga precis, bara nästan.

Sen alla jävla stolpskott i trafiken, dom kan få lite gnäll oxå. Tack till OP för en bra och underhållande tråd.

Var en gång en byggnad som revs brevid våran. Eller renoverades. Stod två stora containers med skrot i.
Hela dagarna kom ett långt PIIIIP. inte helt regelbundet, men allt från 1 ggr timmen till flera gånger.

Jag blev less och gick ut i containern. En bit ned i den låg det en brandvarnare. Det som gjorde den pep var att den låg mot en planka som kom åt testknappen. Denna rördes med vinden.

Fiskade upp den o slog sönder den ordentligt. Inget mer piiip.

Innan jag kom på vad det var trode frugan jag var tokig för hon hörde ju aldrig det.

så en brandvarnare låter rimligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Tycker det är kul med nytt att testa, mycket av deras grejer är bra.
Handlar man några gånger är deras varumärken välkända också sen

Tja, problemet är väl att de flesta grejer av deras jag testat inte har varit så bra. Jag gick dit en del efter de kom till Sverige och testade olika grejer, blev ofta lite lockad av deras reklamblad och så, men i allmänhet har grejerna varit katastrof och jag har inte kunnat äta upp dem utan fått slänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, problemet är väl att de flesta grejer av deras jag testat inte har varit så bra. Jag gick dit en del efter de kom till Sverige och testade olika grejer, blev ofta lite lockad av deras reklamblad och så, men i allmänhet har grejerna varit katastrof och jag har inte kunnat äta upp dem utan fått slänga.

Om det är så länge sen så testa igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Om det är så länge sen så testa igen.

Kanske. Samtidigt handlar min tjej där emellanåt (när hon åker ut och handlar med hennes föräldrar som är väldigt "sparsamma") så jag får ju en del av deras vanliga produkter, hon köper aldrig halvfabrikat eller så dock, men annat, och det är inte så bra heller. Deras mjölk smakar sämre än vanlig Arla exempelvis, deras grönsaker är väl ok men sällan billigare. Den sak de har, eller i alla fall hade, som jag gillade var deras rågbröd. Inte för att det var så speciellt eller så, men rätt bra och rätt billigt.

Men den som låg närmast mig har blivit nerlagd så det är rätt långt att åka nu, och det är ju samma håll som Maxi, stora Willys och så (mot Sisjön) och då tar jag hellre de affärerna som har allt jag behöver, eller så innebär det trängselskatt, så jag lär väl inte ta mig dit ändå.

Permalänk

Köpte Samsung TV via Benefy erbjudandet jag hittade här på sweclockers forum. Men till min mor. Hon vill att tvn skall starta på den TV kanalen man hade när man stängde av tvn, tex tittade man på kanal tv4 och stängde av tvn så skall tvn starta på tv4 vid påslag. Men det gör inte tvn, den visar alltid en "Välkommen till Samsung Upplevelse" start skärm vid påslag, och om man är lite fipplig men fjärren och råkar välja nån "smart" internet tv tjänst/kanal som är svår att ta sig ur och blir sedan alltid blir default första alternativet så att det blir fippligt för en 75åring att komma "tillbaka" och att bara se en vanlig tv kanal.

Gnäll Nr 1
Samsungs support sa att detta går inte att göra något åt, spenderade en lunch på att prata med Samsungs support tills dom tillslut sa att detta går inte att förändra och att alla "mordärna" tvs är likadana.Detta är inte sant!
Man kan visst få tvn att starta på en tv kanal. Istället för att starta tvn genom den röda fjärr standby knappen, starta genom att trycka på tex "4" så startar tv på kanal 4. Enkelt! och jag kom på själv efter några dagar.
Så Samsungs kundtjänst suger är gubbgnäll nr1.

Gubbgnäll nr 2 är, varför frågade jag inte Sweclockers forum medlemmar om råd innan jag köpte tvn eller efteråt. Jag är säker på att nån här redan visste, skulle sparat mig tid och frustration. Jag suger

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Har noterat att 3 kexchoklad för 25kr verkar vara en grej, när det brukade vara 4 för 20. Så jag har inte köpt ngt på ett bra tag, dom kan ta sina kexchoklad som dom nog har en massiv vinst på och köra upp dom någonstans.

39kr för 8pack på LIDL denna vecka, brukar annars köpt 8pack för 45kr på Rusta!

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

...ganska lång kvällspromenad (1-3 timmar)
...precis innan jag ska hem
...min tygpåse som jag har i fickan
...Handlar bara det jag behöver
...kollar även kylskåpet med varor med kort datum och lägre pris för att se om det finns nåt gott där
...matkostnaden är ganska låg
...Sent på kvällen är det ofta ingen kö heller.
...Väldigt smidigt och bekvämt, tycker jag.

Check på allt! Är du jag???

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Försvenskningar av engelska ord, som är helt onödiga då vi har motsvarigheter, stör mig.
Limiterad - Begränsad
Kanselera - Avbryta
Purra - Spinna (tänker på katter, men kanske inte så vanligt uttryck)
Picklad - Inlagd

Kommer inte på fler exempel i skrivande stund, men jag har hört fler än ovan.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Försvenskningar av engelska ord, som är helt onödiga då vi har motsvarigheter, stör mig.
Limiterad - Begränsad
Kanselera - Avbryta
Purra - Spinna (tänker på katter, men kanske inte så vanligt uttryck)
Picklad - Inlagd

Kommer inte på fler exempel i skrivande stund, men jag har hört fler än ovan.

Du är kanske kommittad i denna fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du är kanske kommittad i denna fråga?

-_-

Ytterligare ett exempel.
Jag har fått lära två av mina syskonbarn de svenska orden när de sagt "fel".
Språk utvecklas, jag vet, men jag tycker ändå de ska kunna de svenska orden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag håller med Dej Thomaseron. Det som irriterar är när engelska ord används för att det ska låta märkvärdigt. Men fler än vi som uppskattar våran svenska. kolla: http://www.språkförsvaret.se/sf/

Permalänk

Fick göra "bevisa att du inte är en robot" provet när jag skulle logga in.

Den sa: Klicka i alla bilder med motorcycklar.

Alla bilder var på mopeder.

Permalänk
Medlem

Folk som inte vet när man skall använda "De" respektive "Dem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Fick göra "bevisa att du inte är en robot" provet när jag skulle logga in.

Den sa: Klicka i alla bilder med motorcycklar.

Alla bilder var på mopeder.

Japp, fick nyss en bild med en buss som täckte alla rutorna, så jag bockade i alla rutorna. Gissar att jag fick fel på den. Efter det fick jag mopeden där jag ska bocka i rutorna med motorcyklar i, så jag hoppar över den och får trafikljus istället, som funkade som man tycker att det borde göra. Mysko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Folk som inte vet när man skall använda "De" respektive "Dem".

Dessutom kan de som anser sig reda ut saken inte heller reglerna. På Panang finns en sida Så enkelt skiljer du mellan ”de” och ”dem” där man en bit ner på sidan påstår att det finns fall då man kan använda antingen "de" eller "dem", t.ex. i meningen ”Var din arbetsplats en av de/dem som vi besökte?”, men där är det (i alla fall för mig) tydligt att det ska vara "de" eftersom det dels är fråga om en satsförkortning och dels finns en ytterligare restriktion i "som"-satsen "som vi besökte". Det blir ännu tydligare om man inte förkortar meningen (normalt förutsätter man att alla förstår syftningen): "Var din arbetsplats en av de arbetsplatser som vi besökte?"

Samtidigt är det lika tydligt att man, om man redan diskuterat huvudfrågan om att man besökt ett antal arbetsplaster, kan syfta tillbaka med en kortare mening, t.ex.:
"I samband med vår undersökning om jämställdhet besökte vi ett stort antal arbetsplatser. Var din arbetsplats en av dem?" men där skulle det ju räcka med "Var din en av dem?"