Helgsnack: Vad har du för husdjur?

Permalänk
Medlem

Tar han om en underbar American Bully några dagar i veckan.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Djur

Jag har 1 hund och 4 katter

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Kanske inte tråden för mig då jag är allergisk och har således ingen hund. Extremt tråkigt då jag verkligen skulle vilja ha en haha, tror säkert hälften av det innehåll jag konsumerar på t ex instagram är hund-relaterat.

T ex sånt här https://youtu.be/qJXUF9_hhn4

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Har en Staffordshire Bullterrier på 2 år, Maggan. Ganska duktig, lyhörd och en fena på nosework
Vill mest mysa dock!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Passar en Jack Russel Terrier lite då och då, hur soft hund som helst!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

https://i.imgur.com/KXACZhOl.jpg

Helsvarta är Ture, min lille pojk. Den svartvita är Ebba som är adopterad från Kattkommando, vet inte historiken men det verkar som hon har trauma för hon är väldigt flyktdragen även efter dem 5-6 jag har haft henne då hon fortfarande inte vill bli rörd. Ture vill inget annat än att kela, adopterade han från en äldre man som kände att han hade en katt för mycket. Ebba visar emellanåt att hon trivs här hos mig, hon kom mycket väl överens med Ture redan första dagen och har subtila gester som säger "ja, läget är helt ok här".

Visst är man lite låst med att ha djur men där är inget vardagligt som tar mig iväg någonstans och jag behöver någon form av sällskap för det har jag inte med folk.

Haha, Tures blick där känns igen, den svarte här sätter sig gärna jättenära och stirrar precis likadant, som i "Du vet vad du ska göra, gör det nu."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Föräldrarna har en hund, en svart Labrador retriever som heter som Asus handhållna speldator, börjar vara ganska gammal nu.
Gillar att vara med mig då jag brukar vara mer aktiv än föräldrarna ids/orkar vara.
Varit mycket med både den här hunden och flera tidigare, även i mindre grad andras husdjur.

Visst är det rätt kul med de små egenheterna och glädjen man möts av när man träffar hunden/djuret, ger mycket positivt som så helt klart.

Men det är en del att göra med hund och långt ifrån enbart positivt, så pass att man bör tänka igenom det väldigt ordentligt innan man skaffar och inte ta det för lättsamt.
Det är inte bara som en pryl man skaffar och sen knappt behöver bry sig om, el en leksak/lekkamrat till barn(en).

Man måste vara ute med den flertalet gånger om dagen, oavsett väder och egen dagsform. Kan ju inte heller vara borta på t ex arbete 8-11 h och låta hunden vara ensam utan att gå ut.
En del som skaffar är inte medvetna om hur mycket ansvar och jobb det egentligen är med hund, tänker sig att det nog är ganska lätt.

Borde finnas någon slags hunduthyrning (kanske finns redan?) där folk som tänker sig att skaffa hund får prova att ha i någon vecka. Helst även någon obligatorisk utbildning/lämplighetsprövning innan.
För många skaffar hund/husdjur av fel orsaker el inser inte innan hur mycket det kräver.
Katt el en del andra djur är nog något mindre krävande än hund, men inte heller sådana helt lätta.

Även om det här kanske låter negativt så är det många gånger väldigt trevligt med djur, om man har de rätta förutsättningarna och verkligen tänkt igenom det så kan man skaffa.

Permalänk
Medlem

Visst är det roligt med sällskapsdjur men 10 års ägande av hund var tillräckligt. En Newfoundland, en minibjörn. Den passade bra ute på landsbygden men inte i en tätort och i ett hus på endast 100 m2. Dessutom tillbringar en sådan hund minst 75% av sin livstid utomhus. Då räcker det inte med små trädgårdstomter.

Permalänk
Medlem

Jobbade hemifrån under covid och var singel då.
Kände mig sjukt isolerad och tänkte att något sällskapsdjur kanske kunde vara något.
Hund går bort, jag är för lat och jobbar annars i danmark så det blir långa dagar med pendlig så det hade inte varit schysst mot stackarn.
Katter gillar jag inte, det är nock med mitt egna ego.
Funderade på gnagare, mysiga att ha i famnen och kan jobba samtidigt men de är så tråkiga annars.
Slutade med att jag drog till djuraffären och skaffade ett par undulater.
En blå hona och en grön hane. Så självklart fick de heta Zelda och Link.

Zelda var dock lite aggressiv mot Link så jag beslutade för att skaffa en till hane så att hon kunde dela sin uppmärksamhet.
Det blev en turkos/gul undulat till. Hade förbaskat svårt att komma på ett bra namn som passade i temat och som matchade färgerna.
Nya pippin var väldigt mycket fluffigare än de övriga och han hade lite av ett tjockistemprament. Inget som Zelda gjorde mot honom fick honom att reagera, han bara ruskade på axlarna och sjöng vidare som om hon inte kunde skada honom.
Så han fick heta Tjockis.

Här är tjockis i fullt fluffläge.
Ser mer ut som en boll än en fågel.

Ett år går och jag har helt fått pippin på huvudet, tänkte skaffa fler undulater för jag sett så fina färgkombinationer.
Besöker djuraffären och ser att de fått in en ny art.
Så slutade med att jag köpte en Rödpannad Kakariki.
Hon fick heta Belle för hon var så söt, älskade att dykbomba mot mitt huvud bara för min reaktions skull. Blixtsnabb som hon var så lyckades hon alltid att komma precis utanför ens periferiseende.

Belle älskade också att titta på när jag satt på toa.... -.- Helst uppe från spegeln.

Ett tag senare så ska jag handla lite grejor till fåglarna och ser en jättefin djupt havsblågrön kakari som jag blev helt kär i.
Tänkte att Belle ville ha sällskap så köpte den fågeln med.
Hon fick heta Blå.

Några dagar senare fick jag reda på att Belle faktiskt inte var en hona.
Satan vad Belle (som nu fick heta Bell istället) och blå var på varandra.
Det blev aldrig något av det för att de undviker att lägga ägg om de inte har någonstans att lägga dem.
Tyvärr dog Bell för någon dag sedan.
Vilket resulterade i ytterligare en ny fågel.
Denna gång en Sångparakit. Mest för att jag trodde att det var en Kakariki med ytterligare en ny färgkombination jag inte sett förr.

Jag har helt fått pippin på huvudet och jag älskar det.
De har alla vitt skilda personligheter.
De är underhållande, älskar att leka och busa.

Permalänk
Medlem

Jago (halsbandsparakit) ca 3 1/2 år till vänster, Petri (grönkindad parakit) ca 3 år till höger. Best birbfriends.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hundar är som blöjbäbisar, behöver torkas, bajsas, matas, tvättas

Katter är som tonåringar, kan allt själva, är självsäkra, stöddiga

Jag vet vilken jag skulle välja om inte frugan var allergisk

Det finns två läger där, men jag låter bilden tala för sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Det finns två läger där, men jag låter bilden tala för sig själv
<Uppladdad bildlänk>

Jag hävdar att katten kan allt det där också. Vad katten vill är en annan historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Bismarck 10 år, en Staffordshire Bullterrier som ägnat sina friska år till Agility och så lilla Loki, en blandras med merparten Yorkshireterrier. Loki finns tyvärr inte längre kvar med oss - saknar den lilla krabaten.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

bilden längst ner. bismarck,
ser han ut sådär på magen eller är det ett bildfel?
den vita fläcken ser suddig ut.
annars fin hund

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Min älskade hund som tyvärr fick somna in i december. Så fantastiskt fin hund som kom till mig i precis rätt tid i livet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tom76:

Jag hävdar att katten kan allt det där också. Vad katten vill är en annan historia

Med andra ord värdelös kompanjon.

Skämt åsido, katter håller ohyra borta. Annars är katter främst sällskap (på sina villkor). Att en hund kan göra mycket mer för oss är bara sanningen, men katt känns mer lämpligt för "lata" människor då en hund kräver betydligt mer. Vad man föredrar beror därför på behov och vad man kan erbjuda.

För mig råder det ingen tvekan om att en hund förgyller min vardag och hälsa mer än vad en katt gör. Inget emot katter men jag förstår hundar bättre än katter, vilket inte är så konstigt med tanke på att hundar blivit så framgångsrika för att de kommunicerar med oss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larskrister:

Min älskade hund som tyvärr fick somna in i december. Så fantastiskt fin hund som kom till mig i precis rätt tid i livet.

<Uppladdad bildlänk>

Beklagar sorgen. :'( Söt fluffboll. Vad är det för ras(er)? Samojed? Chow chow? Nån mix?

Permalänk
Medlem

Min linslus, BFF och älskade hund fick tyvärr somna in i slutet av februari.
Han var en helt jäkla underbar fluffboll. Finns ingen som han var, så unik, så förståelig, glad, empatisk, lekfull, kärleksfull och helt suverän kompis. Fick honom från ett förhållande och vi levde ihop i över 8 år tillsammans utöver de dryga 3 åren innan. Tyvärr gick han bort före sin tid, hade velat ha honom ytterligare 3-5 år till vid min sida.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Pga Allergi så har vi 3 stycken nakenkatter hemma, de kommer förmodligen när som helst att beamas upp till moderskeppet. 😁

Nakenkatter är sociala och klumpiga som hundar, pga avsaknaden av päls vill de gärna ligga hud mot hud och snylta värme.
De äter som en större hund, närmast oavbrutet matintag.

Permalänk
Medlem

Har en heltokig Labradoodle som blev en del av familjen i vintras. Älskar att ha hund men kommer aldrig i mitt liv skaffa en valp igen, jösses vad jobbig han var.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tog över Tarzan för ca 6 år sedan. Han gick ut för 2 veckor sedan, har inte kommit tillbaka. Så detta är lite tungt just nu, katter kan vandra. Men tror tyvärr inte han kommer tillbaka 😥

Jobbig smärta detta, så vet inte om man kommer skaffa ett husdjur igen, om han nu inte kommer tillbaka.

<Uppladdad bildlänk>

Sjukaste, efter ca 10 min efter jag skrev detta, fick jag en notis i Facebook.
Nu är katten tillbaka, varit på vift i 14 dagar.

Den känslan när han kom när jag ropade på honom <3

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Sjukaste, efter ca 10 min efter jag skrev detta, fick jag en notis i Facebook.
Nu är katten tillbaka, varit på vift i 14 dagar.

Den känslan när han kom när jag ropade på honom <3

<Uppladdad bildlänk>

Fan vad glad jag blev för din skull. Får ta igen lite kvalitetstid ikväll då. Härligt!

Permalänk
Medlem

Har katt hemma hos mig. Hon är en korsning mellan Norsk Skogkatt och Birma. Det innebär att hon ibland har hög energi och klättrar upp på mina bokhyllor, ibland bara ligger stilla vid min sida som en liten snarkande pälsboll.

Hon är en riktig liten chonk och gillar att åka med upp till Dalarna där hon får vara utomhus på den innätade balokongen eller käka kattmynta nere på altanen. En bostad utan husdjur kan ju aldrig bli ett hem - försök inte ens.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Tar han om en underbar American Bully några dagar i veckan.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av fredlovebot:

Har en Staffordshire Bullterrier på 2 år, Maggan. Ganska duktig, lyhörd och en fena på nosework
Vill mest mysa dock!
<Uppladdad bildlänk>

Underbara hundar bullyhundarna.
Lite för människokära att de nästan blir jobbigt ibland när man har besök

Här är min staffe på 2 1/2 år.

Permalänk
Medlem

Detta är mitt älskade husdjur. Han heter Tusse och är en blandning mellan Shih Tzu och Lhasa Apso. Han väger bara 10 kg. Tusse gillar att äta, sova och lukta. Tusse är lite av en gulleplutt

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hundar är som blöjbäbisar, behöver torkas, bajsas, matas, tvättas

Katter är som tonåringar, kan allt själva, är självsäkra, stöddiga

Jag vet vilken jag skulle välja om inte frugan var allergisk

Hunden är ett flockdjur. Människan är ett flockdjur. Katten är inte ett flockdjur. Punkt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tystast:

bilden längst ner. bismarck,
ser han ut sådär på magen eller är det ett bildfel?
den vita fläcken ser suddig ut.
annars fin hund

Jodå han ser ut sådär Tack!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Kommer ha katt(er) sålänge jag kan. enda nackdelen är att dom inte är odödliga. så tufft när dom går bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Underbara hundar bullyhundarna.
Lite för människokära att de nästan blir jobbigt ibland när man har besök

Här är min staffe på 2 1/2 år.
<Uppladdad bildlänk>

Ja dom är fantastiska (för det mesta…)
Maggan är lite skygg för nya människor, inte alls som typ alla andra staffar! Men dom hon gillar som nära familj och vänner får ju inte vara ifred, så är det

Permalänk
Medlem

Det här är Hyde.
En före detta bombhund som numera lever ett bortskämt pensionärsliv hos mig sina sista år.
Otroligt mysig gammal dam, om än lite surig av sig emellanåt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Här är min lilla kompis Dio. Han är en Whippet på 13 månader som älskar promenader och soffhäng.

Här tillsammans med bästa kompisen/närmsta kullsyskonet.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB