Största nyheterna i Apples operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Största nyheterna i Apples operativsystem

Till hösten debuteras Apples uppdaterade operativsystem, som bland annat lägger ned "Hej Siri", kommer med journalapplikation och gör widgets interaktiva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En rätt stor grej är att Apple har gjort en översättningsfunktion för DX12 så det ska gå att skriva DX-spel som funkar på MacOS.

https://twitter.com/isaacmarovitz/status/1666209780031971341

https://www.thurrott.com/apple/284110/apple-game-porting-tool...

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen miniräknare för ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Fortfarande ingen miniräknare för ipad

Saknar också möjligheten att splitscreena med applikationerna ovan och under istället för bredvid varandra...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Låsskärmen för Ipads kommer också göras mer personlig med hjälp av nya bakgrunder, rörliga livebilder, widgets och anpassningsbara typsnitt och färger.

Tittar folk verkligen på låsskärmen? Jag tror inte jag har spenderat mer än några sekunder på låsskärmen när jag öppnar ipaden.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hm. Får nog ligga kvar på Monterey (12). Dels för att det är enklare för min hårdvara, dels för att förändringarna som MacOS fått på senare år inte tilltalat mig. Hade inte Mojave slutat få säkerhetsuppdateringar, krånglat med Brew etc, så hade jag fortfarande legat på kvar på Mojave (10.14).

Noterbart är att om man exempelvis köpte en Imac 2018 så kan man alltså inte köra senaste MacOS 2023. Det är lite drygt IMHO.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Fortfarande ingen miniräknare för ipad

Är det inte i de flesta fall betydligt snabbare och tydligare att skriva sina uträkningar direkt i sökrutan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det inte i de flesta fall betydligt snabbare och tydligare att skriva sina uträkningar direkt i sökrutan?

Jag hade mycket hellre haft en miniräknare som håller kvar historik och resultat än att behöva använda sökrutan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

En rätt stor grej är att Apple har gjort en översättningsfunktion för DX12 så det ska gå att skriva DX-spel som funkar på MacOS.

https://twitter.com/isaacmarovitz/status/1666209780031971341

https://www.thurrott.com/apple/284110/apple-game-porting-tool...

Ja, det är absolut en intressant funktion.

Något som framstår som rejält förvirrat i rapporteringen är väl dock detaljerna kring vad det är som Apple själva gjort respektive vad som är en ompaketering av Codeweavers/Wine, men funktionen är intressant oavsett om det är Apple som gjort jobbet eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det inte i de flesta fall betydligt snabbare och tydligare att skriva sina uträkningar direkt i sökrutan?

Tydligen inte eftersom jag tar upp miniräknaren på telefonen (Android dessutom) om den ligger i närheten, alternativt en fysisk miniräknare... Svaret på varför man enbart ska kunna få till miniräknarfunktion bakvägen eller via separat installerade appar är fortfarande obesvarad. Det verkar ju mest vara Apples tjurskallighet, för det kan inte gärna vara att de inte har råd att skriva en app som är anpassad till större skärm.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är absolut en intressant funktion.

Något som framstår som rejält förvirrat i rapporteringen är väl dock detaljerna kring vad det är som Apple själva gjort respektive vad som är en ompaketering av Codeweavers/Wine, men funktionen är intressant oavsett om det är Apple som gjort jobbet eller ej.

Tyckte också det kändes lite förvirrande, men finns en förklaring på Codeweavers hemsida

"We are ecstatic that Apple chose to use CrossOver’s source code as their emulation solution for the Game Porting Toolkit. We have decades of experience creating ports with Wine, and we are very pleased that Apple is recognizing that Wine is a fantastic solution for running Windows games on macOS. We did not work with Apple on this tool, but we would be delighted to work with any game developers who try out the Game Porting Toolkit and see the massive potential that Wine offers."

Man får kanske testa när det hittar ut till Homebrew, verkar som Apple kommer lägga upp det där.

Lite svårt att vara entusiastisk kring detta. Om Wine och emulering/binäröversättning ingår i mer än en väldigt kortsiktig övergångsplan ser då i alla fall jag som PC-spel som fortsatt dött på MacOS (Apple Arcade har dock en hel del bra spel av lite enklare typ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lol... "Personliga kontaktkort"?
Ursäkta, men är det en funktion som verkligen kommer NU till Apple enheter!?
Känns som jag haft den möjligheten på alla mina telefoner jag haft sedan 2006, med personliga ringsignaler, info om e-post, nummer, egen inlagd bild osv. Finns det ens T9-snabb-ringning-funktion i iPhone än, där man bokstaverar namnet i nummerform? 😅 Vill jag ringa Pelle så slår man 73553.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Jag hade mycket hellre haft en miniräknare som håller kvar historik och resultat än att behöva använda sökrutan.

Skrivet av ztenlund:

Tydligen inte eftersom jag tar upp miniräknaren på telefonen (Android dessutom) om den ligger i närheten, alternativt en fysisk miniräknare... Svaret på varför man enbart ska kunna få till miniräknarfunktion bakvägen eller via separat installerade appar är fortfarande obesvarad. Det verkar ju mest vara Apples tjurskallighet, för det kan inte gärna vara att de inte har råd att skriva en app som är anpassad till större skärm.

Alltså så här: jag tycker det är en blunder att en miniräknare saknas: Paddan med sin stora fina skärm hade dessutom kunnat vara en fantastisk programmerbar + grafritande räknare. Men för vad folk oftast gör med miniräknare funkar spotlight väldigt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tyckte också det kändes lite förvirrande, men finns en förklaring på Codeweavers hemsida

"We are ecstatic that Apple chose to use CrossOver’s source code as their emulation solution for the Game Porting Toolkit. We have decades of experience creating ports with Wine, and we are very pleased that Apple is recognizing that Wine is a fantastic solution for running Windows games on macOS. We did not work with Apple on this tool, but we would be delighted to work with any game developers who try out the Game Porting Toolkit and see the massive potential that Wine offers."

Man får kanske testa när det hittar ut till Homebrew, verkar som Apple kommer lägga upp det där.

Lite svårt att vara entusiastisk kring detta. Om Wine och emulering/binäröversättning ingår i mer än en väldigt kortsiktig övergångsplan ser då i alla fall jag som PC-spel som fortsatt dött på MacOS (Apple Arcade har dock en hel del bra spel av lite enklare typ).

Intressent med deras perspektiv.

Mjo, det verkar som att det går att fippla med redan nu om man installerat Sonoma någonstans:
https://gist.github.com/Frityet/448a945690bd7c8cff5fef49daae8... och/eller https://github.com/IsaacMarovitz/Whisky

Sen så är det ju, som du är inne på, inte lösningen man *egentligen* vill ha i något längre perspektiv, Men det är en lösning som är praktiskt möjlig att genomföra trots att spelutvecklare saknar intressere för plattformen, och det har ju iaf en chans att få bollen i rullning. (Man sitter väl fast i vinkelvolten; det finns "inga" spelare / det finns "inga" spel.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gällande miniräknare och iPad så svarade Craig Federighi, Vice President of Software Engineering på Apple, lite svävande för några år sedan att de skulle göra en sådan om de kände att de kunde göra något distinkt bättre än vad som redan finns på AppStore. Lite konstigt i och med att det bara borde vara att slänga in Iphones kalkylator rakt av, känns som en basfunktion på en hårdvara idag.
https://youtu.be/Q2aaCDNjWEg?t=871

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Lol... "Personliga kontaktkort"?
Ursäkta, men är det en funktion som verkligen kommer NU till Apple enheter!?
Känns som jag haft den möjligheten på alla mina telefoner jag haft sedan 2006, med personliga ringsignaler, info om e-post, nummer, egen inlagd bild osv. Finns det ens T9-snabb-ringning-funktion i iPhone än, där man bokstaverar namnet i nummerform? 😅 Vill jag ringa Pelle så slår man 73553.

Och det du beskriver finns redan och har funnits i urminnes tid på iPhone också. Så det är nog något annat specifikt de menar antar jag. Har ej kikat exakt men det verkar inte du heller ha gjort 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Till hösten debuteras Apples uppdaterade operativsystem, som blad annat lägger ned "Hej Siri", kommer med journalapplikation och gör widgets interaktiva.

Läs hela artikeln här

Fan va intressant med macfeber här på swec. Är intresset för den överglorifierade bsd-klonen så aktuellt alltså? När berättade ni senast om nya funktioner och förbättringar i Debian eller Arch? Skrivs ju mer om iOS och Apple OS än Steam OS här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Och det du beskriver finns redan och har funnits i urminnes tid på iPhone också. Så det är nog något annat specifikt de menar antar jag. Har ej kikat exakt men det verkar inte du heller ha gjort 😁

Name Drop. Nudda två (åtminstone) iPhones mot varandra så får en välja vilka uppgifter som skickas.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

En rätt stor grej är att Apple har gjort en översättningsfunktion för DX12 så det ska gå att skriva DX-spel som funkar på MacOS.

Som typ DX-Ball? Det hade varit coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Fan va intressant med macfeber här på swec. Är intresset för den överglorifierade bsd-klonen så aktuellt alltså? När berättade ni senast om nya funktioner och förbättringar i Debian eller Arch? Skrivs ju mer om iOS och Apple OS än Steam OS här.

Det är klart de skriver om det som är populärt och av allmänintresse. Sitter själv nästan dagligen och pillar i Debian och ibland till och med Arch, men inte fan vill jag ha sådana snustorra nyheter på Sweclockers 😁

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Lol... "Personliga kontaktkort"?
Ursäkta, men är det en funktion som verkligen kommer NU till Apple enheter!?
Känns som jag haft den möjligheten på alla mina telefoner jag haft sedan 2006, med personliga ringsignaler, info om e-post, nummer, egen inlagd bild osv. Finns det ens T9-snabb-ringning-funktion i iPhone än, där man bokstaverar namnet i nummerform? 😅 Vill jag ringa Pelle så slår man 73553.

Kort och gott: Du har helt missförstått poängen.

Med tanke på ditt inlägg så låter det ju helt klart som att du antingen trollar eller är helt ignorant.

Hur som helst; Med ett personligt kontaktkort så väljer du själv vilken bild du vill ska synas när du ringer till andra. Du väljer själv vilka telefonnummer som ska visas, vilka mailadresser, eventuella hemsidor, Twitter och liknande. Sedan för du telefonen nära en annan och så överförs precis dom uppgifterna som du själv har valt.

Dvs. istället för att du ger någon ditt visitkort, eller istället för att du tar någons telefon och skriver in ditt nummer.

Att manuellt kunna fylla i samma information har alltid funnits.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

När skall man kunna ringa med en Ipad med GSM funktionalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

När skall man kunna ringa med en Ipad med GSM funktionalitet?

Förmodligen aldrig... eller då "nånting nånting jailbreak".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag saknar fortfarande möjlighet att justera snooze-tid i IOS inbyggda klocka/väckarklocka. Blir ändå lite arg när jag tänker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

En rätt stor grej är att Apple har gjort en översättningsfunktion för DX12 så det ska gå att skriva DX-spel som funkar på MacOS.

https://twitter.com/isaacmarovitz/status/1666209780031971341

https://www.thurrott.com/apple/284110/apple-game-porting-tool...

Jag är Mac-användare (bl a, även Windows, Debian, AIX ...) men jag skulle inte spela med en. Har testat flera gånger genom tiderna men .. nä. Det är otroligt seg hårdvara i jämförelse t o m med rent av rätt mediokra Windows-spelmaskiner. Förvänta dig inte mycket av detta om du är riktig gamer själv. Det är inte riktigt som med emulering under Linux, som i sin tur är undermåligt för det flesta som bryr sig om en bra gamingupplevelse. För med en Linuxmaskin kan du ändå ha hyfsad gaminghårdvara som boostar vid förlusterna kring emuleringen. Inte så mkt så med en Mac.

Skrivet av ThurahT:

Fan va intressant med macfeber här på swec. Är intresset för den överglorifierade bsd-klonen så aktuellt alltså? När berättade ni senast om nya funktioner och förbättringar i Debian eller Arch? Skrivs ju mer om iOS och Apple OS än Steam OS här.

Du kan skicka in artiklar om Debian och Arch om du lägger lite tid på att skriva sådana. Skriver du tillräckligt bra så lär SweC publicera dem. Du kan t o m tjäna pengar på sådant .. dvs, om tillräckligt många intresserar sig och klickar / genererar annonsintäkter.

T o m du själv som verkar anti-Apple går in på en Apple-artikel och kommenterar. SÅ pass intressant är det med Apple-nyheter. Tänk lite på det ...

Du försöker tala ner produkten med ord som "överglorifierade bsd-klonen". Ja, Apple har tagit en BSD till grund för sitt OS. Nåt fel med det, Linux-fan boi? Hur gör man i Linux-världen då? Klonar man inte till höger och vänster? Varför är du så anti när ingen tvingar dig till detta OS som du inte uppskattar? Kan du inte glädjas för andras skull och bara fortsätta med ditt?

Skrivet av landmarks:

Jag saknar fortfarande möjlighet att justera snooze-tid i IOS inbyggda klocka/väckarklocka. Blir ändå lite arg när jag tänker på det.

Oh! Det har jag med saknat. Har du hört av dig till Apple och önskat denna funktion? De har sätt för oss alla att kontakta dem för att både rapportera om buggar + önska nya funktioner. Do it!

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Oh! Det har jag med saknat. Har du hört av dig till Apple och önskat denna funktion? De har sätt för oss alla att kontakta dem för att både rapportera om buggar + önska nya funktioner. Do it!

I princip alla enheter som kan vara Apple är Apple hemma hos mig. Men det här har jag märkt är något ganska unikt för Apple-användare;

Om en funktion inte finns så blir man ombedd att skicka in en feature-request. Man ser aldrig något sådant för andra operativsystem oavsett om det är Windows, Linux, Android, Android TV eller annat. Men just när det kommer till Apple så är det bara att "skicka in ett förslag".

Jag menar inte att det är något negativt, för visst är det bra om folk faktiskt skickar in förslag via officiella vägar, utan snarare att det är något som man sällan ser för något annat än Apple.

Troligtvis har folk skickat in dessa feature-requests miljontals gånger när det kommer till en kalkylator för iPad men som vi vet så finns det fortfarande ingen officiell kalkylator till iPad över 13 år efter dess release.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I princip alla enheter som kan vara Apple är Apple hemma hos mig. Men det här har jag märkt är något ganska unikt för Apple-användare;

Om en funktion inte finns så blir man ombedd att skicka in en feature-request. Man ser aldrig något sådant för andra operativsystem oavsett om det är Windows, Linux, Android, Android TV eller annat. Men just när det kommer till Apple så är det bara att "skicka in ett förslag".

Jag menar inte att det är något negativt, för visst är det bra om folk faktiskt skickar in förslag via officiella vägar, utan snarare att det är något som man sällan ser för något annat än Apple.

Troligtvis har folk skickat in dessa feature-requests miljontals gånger när det kommer till en kalkylator för iPad men som vi vet så finns det fortfarande ingen officiell kalkylator till iPad över 13 år efter dess release.

Man behöver inte heller vara något större geni för att inse att Apple mycket väl vet att man i Googles klockapp kan ställa in "snooze" i enminutersintervall mellan 1 och 30 minuter.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av mar3ld:

Oh! Det har jag med saknat. Har du hört av dig till Apple och önskat denna funktion? De har sätt för oss alla att kontakta dem för att både rapportera om buggar + önska nya funktioner. Do it!

Visste faktiskt inte att det gick! Är hyfsat nybliven IOS-användare, men det är en av vardagsgrejerna jag saknar från Android Får se till att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Visste faktiskt inte att det gick! Är hyfsat nybliven IOS-användare, men det är en av vardagsgrejerna jag saknar från Android Får se till att göra det

Om vi ska vara rättvisa så finns "Send feedback" i menyn under de tre punkterna i klockappen i Android (Googles egen alltså).