Vilken socket bör jag välja för att framtidssäkra?

Permalänk
Medlem

Vilken socket bör jag välja för att framtidssäkra?

Sista 15 åren när jag tänkt uppgradera något bortsett från grafikkort har den där jävla CPU-socket:en stått i vägen och det har ofta slutat med att jag istället köpt en ny dator.

Mängden val minskar alltid så drastiskt. Är ofta moderkort jag vill byta för någon funktion.
Har till och med beställt et moderkort från kina en gång för att det skulle passa min processor.

Köpte en ny dator för mindre än ett år sedan, billig @ 11k förvisso och färdig produkt så de rensade kanske ut det gamla, men. Nu vill jag ha en andra M.2-disk, så ser jag att det bara finns 2 moderkort att välja från (i den marknad jag handlar från), varav bara 1 har 2 M.2-slots. Möjligen 0 alternativ när jag lägger till storleksbegränsningen (har liten låda).

Så får väl köpa en helt ny dator. Igen.

Vilken socket ska jag då ha som kan tänkas vara något framtidssäkrad? Både gällande Intel och AMD då jag inte bestämt mig vad jag vill/ska ha.
Hur länge brukar en socket-typ hålla innan det enda man kan köpa till den är från restlager?

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig köpa hårdvara med förväntan att den kommer vara "framtidssäkrad". Men jag hade själv nog satsat på AMD's AM5. Intel's LGA1200 är till 12e och 13e generationen, så de kommer troligtvis byta den ut snart.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom Intel aldrig brukar ha samma sockel länge så bör du välja AM5 för den lär vara den som är gångbar längst tid av det som är nytt och går att köpa idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Intel har ofta bytt varannan generation medan AMD håller samma socket längre. Men när det gäller hur utrustat moderkortet är så spelar socket mindre roll. Köper du ett budgetkort så kanske det ändå inte har plats för det du vill utöka med även om socketen fortfarande är vid liv. Så du kan ju behöva se till att du köper ett moderkort med bra uppgraderingsmöjligheter också.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till att köpa helt nytt kan vara att köpa ett PCIe-kort för M.2 NVMe.

Två exempel:
https://www.komplett.se/product/1165530/datorutrustning/dator...
https://www.inet.se/produkt/1903144/asus-hyper-m-2-x16-card-p...

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är oftast poänglöst att köpa med tanken att göra det framtidssäkert när det gäller moderkort/cpu, enda gången det spelar roll är om du är på extremt tight budget och köper typ billigaste cpun för platformen med planer att uppgradera till en dyrare senare. Mid tier CPU's håller oftast längre än vad din platform gör dock om du nu inte har väldigt höga krav och har tänkt uppgradera varje ny generation som släpps eller nått sånt.

Tycker det är smartare att köpa en CPU som kommer hålla ett bra tag direkt vilket kommer betyda att du nästan garanterat kommer behöva byta moderkort nästa gång du uppgraderar CPU ändå. Detta är förutsatt att du nu faktiskt har råd med det eller kan spara tills du har råd, som sagt tight budget ändrar mycket.

Bara se till att platformen/moderkortet du köper har allt du vill ha så klart, så som M.2 enheter stöd etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Personligen tycker jag det är oftast poänglöst att köpa med tanken att göra det framtidssäkert när det gäller moderkort/cpu, enda gången det spelar roll är om du är på extremt tight budget och köper typ billigaste cpun för platformen med planer att uppgradera till en dyrare senare. Mid tier CPU's håller oftast längre än vad din platform gör dock om du nu inte har väldigt höga krav och har tänkt uppgradera varje ny generation som släpps eller nått sånt.

Tycker det är smartare att köpa en CPU som kommer hålla ett bra tag direkt vilket kommer betyda att du nästan garanterat kommer behöva byta moderkort nästa gång du uppgraderar CPU ändå. Detta är förutsatt att du nu faktiskt har råd med det eller kan spara tills du har råd, som sagt tight budget ändrar mycket.

Bara se till att platformen/moderkortet du köper har allt du vill ha så klart, så som M.2 enheter stöd etc.

CPU'n har jag aldrig behövt uppgradera, då det för min användning alltid hållit väldigt bra i prestanda länge. Det är moderkortet (antingen uppgradera eller köpa nytt för att det rasat).
Men när det ska bytas finns det så få alternativ, att jag måste köpa ny CPU med ny socket - som slutar med att jag likaväl kan köpa en helt ny PC så jag inte missar något viktigt som DDR-version (ja det har hänt), och får garanti på skiten så inget gammalt spänner över och slår ut det nyköpta.

Moderkort är min akilleshäl, och orsaken jag slutade gilla bygga egna datorer för 20 år sedan, och orsaken jag fortfarande inte återfunnit glädjen i det.

Permalänk
Medlem

De som säger att det inte går framtidssäkra har fel.

Tänk de som köpte Ryzen 2000 cpu med B450 moderkort, de har möjligheten att byta upp sig till 3000 och 5000 serien. 5000 presterar jäkligt mycket bättre än 2000. Speciellt om det är gaming fokuserat där man kan välja 5800X3D för ännu mer prestanda.

Jag märkte stor skillnad i BF5 när jag gick från 3600 till 5900x med X570.

AM5 all the way för framtidssäkring

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom Intel aldrig brukar ha samma sockel länge så bör du välja AM5 för den lär vara den som är gångbar längst tid av det som är nytt och går att köpa idag.

Detta argumentet köper jag inte, en ny cpu bör du kunna ha minst 5 år, vilket betyder att det är nya sockets när det väl är dags att köpa nytt.
Prestandavinsten har aldrig motiverat att uppdatera cpun för spel iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

CPU'n har jag aldrig behövt uppgradera, då det för min användning alltid hållit väldigt bra i prestanda länge. Det är moderkortet (antingen uppgradera eller köpa nytt för att det rasat).
Men när det ska bytas finns det så få alternativ, att jag måste köpa ny CPU med ny socket - som slutar med att jag likaväl kan köpa en helt ny PC så jag inte missar något viktigt som DDR-version (ja det har hänt), och får garanti på skiten så inget gammalt spänner över och slår ut det nyköpta.

Moderkort är min akilleshäl, och orsaken jag slutade gilla bygga egna datorer för 20 år sedan, och orsaken jag fortfarande inte återfunnit glädjen i det.

Vad specifikt är det du behövt från nytt moderkort? Tror inte att funktioner på moderkortet någonsin varit anledningen till att jag uppgraderade personligen. Men min senaste uppgradering så gick jag från en i7 3930k på LGA2011 platformen till AM5 då jag äntligen hade spel där jag inte fick tillräckligt med CPU prestanda. Funktionerna på moderkortet var aldrig anledningen dock, visst den hade inte M.2 stöd ens men 2.5" SATA SSD räckte fint och var aldrig någon begränsning egentligen.

Handlar det om att du vill köpa saker för det är kul och du vill ha det eller behöver du faktiskt det? Är stor skillnad där och att köpa saker för du vill ha det gör det till en helt annan historia.

Letar du efter att kunna använda samma CPU på flera moderkort generationer dock är kan du automatiskt utesluta Intel då de generellt sett kör 2~ generationer CPU per platform sen byter de. AMD var bättre på den fronten när det gäller AM4 men det var också deras första platform på väldigt länge som inte var rätt kass eller super lågbudget. Det återstår att se om AM5 kommer leva lika länge som AM4 dock, eller vad för uppgradering det kommer handla om med nya chipsets för samma platform.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Vad specifikt är det du behövt från nytt moderkort?

Denna gång är det plats för 2st M.2 som nämnt i trådstarten.
Förra gången var det varit Wifi och Bluetooth.
Någon gång har det varit för att krympa lådan.
Där mellan har minst 3 moderkort varit orsaken till döden.

De andra delarna har jag inte behövt uppgradera eller byta ut, mer än grafikkortet, men det var mycket oftare för 15 år sedan. Nu håller de länge för mitt bruk.

Permalänk
Medlem

Många ropar AM5, så kapar min egen tråd och går lite off topic. Om jag köper en PC med moderkort som stödjer:

AM5
DDR5
PCIe5.0
(555, måste vara ett bra tecken)

Har jag någorlunda framtidssäkrat mig då? Är det något mer jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Wifi och bluetooth är inte nått du behövt byta moderkort till för att skaffa nytt till åtminstone, finns gott med lösningar för det utan att behöva byta ditt moderkort...

AM5 har flera olika tiers av chipsets som har stöd för olika grejer så du behöver kolla där och se vad det är du behöver av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryzer:

Detta argumentet köper jag inte, en ny cpu bör du kunna ha minst 5 år, vilket betyder att det är nya sockets när det väl är dags att köpa nytt.
Prestandavinsten har aldrig motiverat att uppdatera cpun för spel iallafall.

Amd byter generellt bara sockel när det verkligen behövs typ nu med övergången till ddr5 och kollar man på skillnaderna som varit över AM4s livstid är de stora och många kan nog motivera att bara göra ett cpu/apu byte men behålla moderkortet och minnen, jag är själv i den kategorin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Amd byter generellt bara sockel när det verkligen behövs typ nu med övergången till ddr5 och kollar man på skillnaderna som varit över AM4s livstid är de stora och många kan nog motivera att bara göra ett cpu/apu byte men behålla moderkortet och minnen, jag är själv i den kategorin.

Det är ju något man får känna efter. För egen del kändes dom ynka få fpsen inte värda. Sen var man väl mer eller mindre tvungen att ha ett dyrt chipset för att det ens skulle gå att uppdatera?
Mitt minne sviker.

Men enlig mig så är det bättre att lägga de extra tusen på en bättre gpu. Det vinner man mycket mer på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryzer:

Det är ju något man får känna efter. För egen del kändes dom ynka få fpsen inte värda. Sen var man väl mer eller mindre tvungen att ha ett dyrt chipset för att det ens skulle gå att uppdatera?
Mitt minne sviker.

Men enlig mig så är det bättre att lägga de extra tusen på en bättre gpu. Det vinner man mycket mer på.

Am4 har inneburit minst dubbla cpuprestandan för samma cpupengar om man jämför över dess livstid så om man inte bara låser sig till spel där ändå grafikkorten brukar vara det mest betydelsefulla så har ju plattformen stått sig väl.
Och ska man spela i lägre upplösningar så har det också hänt mycket med x3d cpuerna.
Am4 har varit en plattform där det för många varit vettigt att bara byta cpun för nare moderkorte har inte tillfört så mycket mer än att priserna har skenat till löjliga nivåer på en del modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren.
Det blev en AM5.

Med DDR5 & PCIe5.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iknight:

Man kan aldrig köpa hårdvara med förväntan att den kommer vara "framtidssäkrad". Men jag hade själv nog satsat på AMD's AM5. Intel's LGA1200 är till 12e och 13e generationen, så de kommer troligtvis byta den ut snart.

Vill inte vara en sån där som.... ja du vet vad, men du menar nog LGA 1700?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

am5. Den ger dig snabbaste spelprocessorn idag, och flertrådad prestanda på nästa generation Ryzen som helt klart kommer slå intels 13900K.

men måste du ha mest möjlig flertrådad prestanda i högt parallelliserad mjukvara från och med idag, är det intels 13900 som gäller.