Permalänk
Medlem

Skärbrädor med bra anti-glid fötter. Sen om det är plast eller trä skiter jag i.
Så störigt att behöva lägga inläggningsringar / disktrasa under för skitet ska ligga stilla på en hal diskbänk.

Blandar skärbrädor osv också, hemma är inget kommersiellt kök där hygien är viktigaste.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mc68000:

Skärbräda???? Jag håller kniven i höger hand och det jag skall skära i vänster. Om man gör fel så syns en röd signal och då är det bara att lära om och bli bättre. (Sker aldrig numera.) Därav skall man undvika de allra vassaste knivarna när man skär i mjuka material.

Kniven? Ta svärdet och så kastar du upp det som ska skivas och hugger det i luften, man får vara snabb om man ska göra nått mer än att skära EN skiva men det går med lite träning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kniven? Ta svärdet och så kastar du upp det som ska skivas och hugger det i luften, man får vara snabb om man ska göra nått mer än att skära EN skiva men det går med lite träning

Fruit Ninja VR är bra träning tror jag.

Permalänk

Skärbrädor i trä är mest hygieniska

Skärbrädor i trä är att föredra detta då trä är till viss del antibakteriellt. Ja, det finns studier även i detta ämne.

Nej, jag källhänvisar inte. Vill du ha hjälp med att göra en sökning så tar jag endast 30 000 per konsultationstillfälle...

Skärbrädor i plast duger de också. Köpte ett par tunna olikfärgade i plast på IKEA. Så då kan en färg användas för grönsaker o. dyl. och den andra färgen för kött.

Men nog diskar väl varenda vettig människa dem mellan de olika produkterna. Att hetta upp dem är rent nonsens. Phaa! Sunt förnuft kommer vi långt på.

Ja, jag har förövrigt gått ett flertal hygienutbildningar med diplom.

Permalänk
Medlem

En anekdot om smitta från skärbrädor:
På studenttiden hade jag en kinesisk gästforskare som korridorsgranne. Vi hade delat kök, där varje rum hade sin skåp- och lådkolumn. Mannen lagade mat varje dag, oftast kyckling, och när han hade skurit kycklingen och hackat grönsakerna på sin skärbräda, lade han brädan i lådan rakt av, utan att skölja den ens!
Jag trodde jag skulle bli magsjuk bara av att titta på det, men jag klarade mig. Även han, intressant nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Skärbrädor i trä är att föredra detta då trä är till viss del antibakteriellt. Ja, det finns studier även i detta ämne.

Var det inte de en tant på radio nyss sa att de var en myt som fortfarande lever kvar efter alla år... Plast var det absolut bästa alternativet.
Sen skulle man ju byta ut sina plast skärbrädor minst en 3 -4 ggr året för ha dom fräsha.

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkart läsa igenom alla kommentarer, men för kött och fisk så använde jag alltid en skärbräda av trä på den tiden jag åt kött.
Och jag rengjorde den genom att skölja av den noggrant och sedan strödde jag salt över och gnuggade in det.
Saltet tar död på bakterierna och saltet kommer in genom snitten på brädan vilket det inte hade gjort på en plast på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Var det inte de en tant på radio nyss sa att de var en myt som fortfarande lever kvar efter alla år... Plast var det absolut bästa alternativet.
Sen skulle man ju byta ut sina plast skärbrädor minst en 3 -4 ggr året för ha dom fräsha.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31113021/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31159115/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16640304/

https://www.researchgate.net/publication/369940932_Wood_Cutti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vårt hem har de senaste åren gått igenom en plast städning, d.v.s vi har efterhand ersatt plastredskap med ex trä eller stål. När det gäller skärbrädor har vi numera 3 skärbrädor i bambo från IKEA som fungerar utmärkt, vi har dock aldrig funderat nämnvärt på vad för livsmedel de används till.

Enligt experterna finns det en risk med att använda en bräda till både kyckling och ex sallad(som inte hättas upp). Lösningen är att ha en bräda till varje typ av livsmedel ex fisk, fågel, fläsk\ox, sallad\bröd. Men räcker detta? Enligt tester är det vanligt att bakterier sätter sig djupt i skärbrädor och det spelar ingen roll om det är trä eller plast. Fördelen med plast är att man oftast kan köra dem i diskmaskinen på 70 grader vilket ska göra dem helt rena men nackdelen är såklart att de är gjorda av plast(ej organiskt).

Lösningen skulle kunna vara att köra fisk\fågel\fläskt\ox på plastbräda som får gå i diskmaskinen medan resterande rengörs med vanligt diskmedel och varmt vatten.

Sen kan man dock fråga sig, räcker det verkligen inte med att tvätta med varmt vatten och diskmedel? Hur gjorde man förr? Blev man oftare sjuk på grund av detta? Det är uppenbart att det finns kvar mer bakterier i en bräda som inte går i diskmaskinen men frågan är om det har någon betydelse?

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/aptitlig-skaerbraeda-bambu__0896405_pe609820_s5.jpg?f=xll
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/sysselsaetta-skaerbraeda__0896491_pe647179_s5.jpg?f=xl

Just nu är jag inne på 1 st APTILIG till sallad och bröd samt 2 st SYSSELSÄTTA där en bräda används till fågel och fisk och den andra till fläsk och ox.

EDIT : Det kan såklart finnas en fråga om mjukhet på skärbrädan, ju hårdare ju mindre spår som bakterier kan sätta sig i men ju mer slits kniven. Bambo är egentligen aningen för hårt sägs det till vanliga köksknivar.

Rent generellt så brukar man på restauranger ha ollika skärbrädor. en för grönsaker, en för fågel, en för kött och en för fisk.
Det för att mimimera risken att man kontaminerar maten med bakterier.
Utöver det så finns det inte speciellt stora vinster med att köra skärbrädan i diskmaskinen förutom att du slipper manuell disk.
Vatten och diskmedel har den egenskapen att det förstör cellmembranen på bakterierna så att dom dör. Det är bevisat i studier att det inte har någon betydelse alls huruvida du har bakteriedödande medel (av typ diclosan)i diskmedlet eller om det bara är "vanligt diskmedel".

Dvs så länge som du diskar skärbrädan ordentligt så är risken oerhört liten att du skall bli sjuk av att du tidigare har skurit exempelvis kyckling på den.
Dels så dör minst 99% av alla bakterier av en vanlig disk med diskmedel. Förutsatt då att du inte slarvar.
Dels så krävs det en viss mängd bakterier för att man ska bli sjuk.
Du blir inte sjuk av att få i dig 1 salmonellabakterie. Inte heller 1000. Det krävs ett relativt stort antal.

Så under förutsättning att du diskar skärbrädorna ordentligt åtminstone mellan att du skiftar typer av livsmedel så spelar det egentligen ingen som helst roll om du kör med plast eller trä.
Att köra i diskmaskinen har den största fördelen att det minimerar manuell diskning. Visst är det något effektivare än manuell disk men det är marginellt.

Permalänk
Medlem

Plast är mest använt för det är enklast att rengöra i diskmaskin, därför det används i princip i alla restauranger världen över.
Träskärbrädor används inte i restaurang kök av en anledning, det är ett jävla jobb att rengöra dom, torka, underhålla etc.

Hemma är det skitsamma, man behöver inte oroa sig för eventuell smittspridning på samma sätt när du ansvarar för dig själv.
Jag personligen är inte direkt noga hemma, men när jag jobbade som kock var det såklart andra rutiner.

Permalänk
Medlem

I mitt Michelinkök används en i trä modell större, så att man kan hålla saker på sin olika kant — så att säga.

Brukar hälla kokande vatten på han samt i övrigt vårda med olja osv.

Än har jag hälsan i behåll.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Jag är inte förtjust i plast alls, enbart för att jag ogillar att de inte bryts ner om de inte eldas upp. Trä är bra, väger lite mer dock.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

. För 120 år sedan innan de raffinerade matoljorna kunde de globala fallen räknas på fingrarna

Förlåt. Du menar alltså att man brydde sig om död från "dåliga matoljor" innan år 1903 så mycket, att man faktiskt lade resurser på att bokföra varje fall av specifikt detta? Fel prioriteringar, minst sagt, om det du säger stämmer

Ge mig gärna något kvantitativt mätesätt som kan skilja TGL, VLDL, LDL, IDL samt HDL emellan i mänskligt serum, från början av 1900-talet. Jag är nöjd nog om jag får 3 av 5 mätesätt.

Jag har egna inga påståenden i detta inlägg; allt är direkta frågor som jag vänder tillbaka till dig eftersom du kan så mycket om detta område

Mvh,
En läkare som faktiskt har reell kunskap om genomförandet av epidemiologisk datainsamling och verkliga studier där pålitliga resultat erhålles. Så att desinformation inte sprids, särskilt inte i massiv skala över internet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Utöver det så finns det inte speciellt stora vinster med att köra skärbrädan i diskmaskinen förutom att du slipper manuell disk.
Vatten och diskmedel har den egenskapen att det förstör cellmembranen på bakterierna så att dom dör. Det är bevisat i studier att det inte har någon betydelse alls huruvida du har bakteriedödande medel (av typ diclosan)i diskmedlet eller om det bara är "vanligt diskmedel".

Stämmer. Det är "fettlösande" som är den relevanta egenskapen, så i princip vilket rengöringsmedel som helst tar död på bakterierna.

I de fall det finns högre krav på rengöring och dödande av bakterier och virus så duger inte en vanlig diskmaskin.
Inom vården maskindiskas många instrument och verktyg till nivån "höggradigt ren", och då finns bland annat krav på att vattnet måste hålla en temperatur över 60 grader i minst tio minuter. Här fallerar som regel vanliga diskmaskiner eftersom de slutar värma vattnet så fort det når måltemperaturen, varvid vattnets temperatur direkt sjunker (när den överförs till de föremål som diskas och till maskinen).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fredag:

Trä är givet då plast inte är vidare nyttigt att få i sig. Av samma anledning gjutgärnspanna.

Vanlig ättika är ganska rejält bakteriedödande och lukten försvinner när det dunstat. Har färdigblandat i en blomspruta vid disken.

Kokosolja är bäst för den regelbundna hanteringen och släpper inte smak när den gått in i träet.

Offtopic:

Kokosoljan används med fördel till maten också, då de gula oljorna har för mycket Omega 6, vilket är giftigt för människan när den hamnat i fel balans mot Omega 3. Idag får folk cancer som flugor. För 120 år sedan innan de raffinerade matoljorna kunde de globala fallen räknas på fingrarna. Ändå är rapsolja/majsolja högt prisad/erkänd i många studier och används i nästan all färdiglagad mat i butikerna. Lite off topic, men kändes viktigare än lite bakterier i en planka som är så lätt att få bort. Kan ta PM runt det om någon vill veta mer, så slipper det bli OT i tråden.

Dold text
Skrivet av XFTality:

Förlåt. Du menar alltså att man brydde sig om död från "dåliga matoljor" innan år 1903 så mycket, att man faktiskt lade resurser på att bokföra varje fall av specifikt detta? Fel prioriteringar, minst sagt, om det du säger stämmer

Ge mig gärna något kvantitativt mätesätt som kan skilja TGL, VLDL, LDL, IDL samt HDL emellan i mänskligt serum, från början av 1900-talet. Jag är nöjd nog om jag får 3 av 5 mätesätt.

Jag har egna inga påståenden i detta inlägg; allt är direkta frågor som jag vänder tillbaka till dig eftersom du kan så mycket om detta område

Mvh,
En läkare som faktiskt har reell kunskap om genomförandet av epidemiologisk datainsamling och verkliga studier där pålitliga resultat erhålles. Så att desinformation inte sprids, särskilt inte i massiv skala över internet.

Matoljor är nått relativt nytt i svenska kök, i början av 1900 talet var det få som använde såna utan jag är rätt övertygad om att de var ovanliga före 2a världskriget, de var i vart fall inte lätta att få tag på och inget medelsvensken brukade använda utan de hade smör, ister och andra animaliska fetter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Stämmer. Det är "fettlösande" som är den relevanta egenskapen, så i princip vilket rengöringsmedel som helst tar död på bakterierna.

I de fall det finns högre krav på rengöring och dödande av bakterier och virus så duger inte en vanlig diskmaskin.
Inom vården maskindiskas många instrument och verktyg till nivån "höggradigt ren", och då finns bland annat krav på att vattnet måste hålla en temperatur över 60 grader i minst tio minuter. Här fallerar som regel vanliga diskmaskiner eftersom de slutar värma vattnet så fort det når måltemperaturen, varvid vattnets temperatur direkt sjunker (när den överförs till de föremål som diskas och till maskinen).

Fast om vattnet värms till 70 grader som det gör i vår så borde det ta ett litet tag innan värmen sjunker under 60 grader. Dessutom dör ex Salmonella bakterier nästan direkt vid 70 grader.

Vi kör alltid 70 grader i vår diskmaskin men eftersom det är otydligt om all plast tål denna värme utan att läcka kemikalier så skippar vi plasten. Oftast är plasten märkt med att klara 70 grader men inte alltid.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

som faktiskt har reell kunskap om genomförandet av epidemiologisk datainsamling

Vill man ha "verkliga studier" runt omega 6 och förhållandet mot omega 3 så finns det studier tillbaka till 1930 på möss. I nutid har det gjorts vetenskapliga studier på barns kognitiva förmåga, cancer, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar och inom genetik, vilket verkade intressera just dig. Där har man kommit fram till att höga förhållanden Omega 6 faktiskt ändrar genetiken på avkomman och det är lätt att återskapa på möss. Efter bara fyra generationer är avkomman extremt mycket fetare på exakt samma kaloriintag som kontrollmössen fått. Förhållandet 1:1 är borta hos människan idag, men det var där människan började och då existerade varken cancer eller diabetes. Idag ligger snittet på 14:1 och med viss kost kan man lätt tredubbla det förhållandet, t ex genom att äta friterad mat, chips, använda oljor från majs och raps, helfabrikat och halvfabrikat där kombinationen med att inte äta fisk och där en stor del är socker/kolhydrater kan få en person att ligga långt över 35:1 utan problem, en gränsnivå som man verkligen inte vill gå över om man tar reda på lite fakta.

Framgångarna hos sjuka patienter som återställt nivåerna i vetenskapliga tester har i hög grad blivit bättre, problematiken då det är genetiskt är att de optimala nivåerna för en cancerpatient inte är exakt samma som för en diabetespatient, där man kommit fram till värden som ligger på t ex 5:1 eller 10:1. Mönstren är tillräckligt stora för att ge rekomendationer, även om det kan svänga rejält på individnivå, beroende på omfattningen av släktträdets förhållande till intaget av Omega 6 och Omega 3.

De studier jag läst och de föreläsningar jag lyssnat på har varit väldigt djupt vetenskapliga men det finns ett stort intresse från livsmedelsindustrin att avfärda dessa studier, då nästen all mat i diskarna innehåller dessa raffinerade oljor och dessutom riktigt snabbt socker. Om du är läkare vet du ju att druvsocker prioriteras på typ samma sätt som alkohol i kroppen. Det hör bäst hemma i en banan eller bär, inte i nästan all mat som tillverkas av industrin.

Att folk kallar mig grundlurad av mumbo jumbo är egalt för mig, det bekommer mig inte. Men är man uppriktigt intresserad av forskningen bakom finns böcker, föreläsningar och intervjuer av erkända läkare varav vissa leder forskningen inom sin verksamhet. Är man utbildad läkare blir det mycket lättare att hänga med, då vanligt folk som läser en forskningsrapport ofta fastnar redan vid abstract-delen.

Känslan av ditt inlägg känns dock avfärdande mera än nyfiket, så om du seriöst inte hittar dessa studier själv via de erkända kanalerna måste jag nog ifrågasätta dina motiv och är anledningen till urvalet av mitt citat, då datainsamlig verkar vara din grej?

För andra med pågående diabetes eller cancer hjälper jag gärna via PM, då resultaten av en kostförändring om uppkomsten beror på fetma och ensidig kost är mycket positiva.

Att bråka med oupplyst folk som tror erkänd forskning är desinformativt ligger inte i min intresse och jag vill inte gå offtopic, så hänvisar alla som vill veta mera till min inkorg istället, där länkar och källor finns om jag upplever ett seriöst intresse.

Om ens diabetes är nyligen diagnostiserad och kroppen fortfarande producerar insulin kan man helt reversera sin sjukdom och bli frisk. Samma med cancer, botemedlet finns redan, men det ligger inte i varken läkemedelsindustrin eller livsmedelsindustrin ekonimiska intresse att berätta att regelbundna insulinspikar, snabba kolhydrater och Omega 6 i fel förhållande till Omega 3 tillsammans är en katalysator för cancern och anledningen till uppkomsten av flesta moderna sjukdomar som knappt existerade innan den industriella eran tog fart tidigt 1900-tal.

Tvärtom har de flesta som gått i skolan fått lära sig tallriksmodellen som är en flera decennier lögn från industriernas lobbyister i USA. Vidare att man ska spika sitt insulin minst fem gånger per dag. Att raffinerad raps och majsolja är hälsosamma och nyttiga. När ens fröken matat en med lögner som inte ens hon själv förstår att ifrågasätta, hur ska då vanligt folk misstänka att desinformationen bara följer pengarna bakom industrierna?

Idag använder folk som föddes med en mobil under näsan tiktok som medicinsk rådgivare, så det där med källkritik och insikten i motiven bakom globala industrijättar är ett enormt problem och en hopplös uppgift att ens försöka gå emot massans samlade åsikter i väletablerade lögner och där har jag tappat respekten även för de flesta som titulerar sig som läkare, då de är bland de envisaste narcissisterna att ha att göra med när det kommer till ny kunskap de missat helt.

Dold text

Med det så är det nog för offtopic för min del. Hänvisar igen till min inkorg. Eller skapa en seriösare tråd så svarar jag där.

Alla här verkar dock rörande överens om att trä av ändbit av ask eller ek är bäst som skärbräda både för kniv och bakterier och att käka plast inte är så nyttigt. Sen att ättika dödar bakterier hälsosammare än blekmedel osv får man väl hoppas alla förstår.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter