Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Permalänk
Melding Plague

Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Från och med idag kan den som önskar lämna plånboken hemma och ansluta nationellt ID eller pass till BankID i telefonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer nog vara något folk behöver bli vana med.
Några år sen betalade jag med mobilen på coop och kassörskan (äldre dam) trodde jag var en warlock som ”hackade” kortterminalen och centrumvakten blev inkallad… Jag skulle inte förlita mig på att lämna idkortet hemma än om jag t.ex ska till systemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

För att uppfylla kraven på "styrkt och tillförlitlig identifiering" måste QR-koden scannas, vilket kräver att den som utför legitimeringen, exempelvis en butik, är ansluten till BankID och nyttjar deras gränssnitt.

Hm, så i korthet är det inte alls samma sak som att ha ID-kortet med sig?
Kommer antagligen lägga in mitt ändå utifall att man någon gång skulle vara utan plånboken och behöver ID, men det låter ju inte som en självklarhet att detta hjälper då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kommer nog vara något folk behöver bli vana med.
Några år sen betalade jag med mobilen på coop och kassörskan (äldre dam) trodde jag var en warlock som ”hackade” kortterminalen och centrumvakten blev inkallad… Jag skulle inte förlita mig på att lämna idkortet hemma än om jag t.ex ska till systemet.

inte riktigt så allvarligt för mig, men när Blipp först kom ut så blippade jag å hon i kassan, Va gjorde du nu ??

Permalänk
Medlem

"För att använda funktionen krävs antingen nationellt ID-kort eller pass"

Sist jag hade något av dessa var omkring när jag mönstrade.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kommer nog vara något folk behöver bli vana med.
Några år sen betalade jag med mobilen på coop och kassörskan (äldre dam) trodde jag var en warlock som ”hackade” kortterminalen och centrumvakten blev inkallad… Jag skulle inte förlita mig på att lämna idkortet hemma än om jag t.ex ska till systemet.

Systembolaget är informerade om detta, så du behöver inte oroa dig

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

"I Have a Bad Feeling About This"

/solo

Permalänk
Medlem

Det blir väl som med Freja eid+ det är helt upp till den som den ska visas upp för accepterar det eller inte. Jag har haft Freja i några år nu. Inte funnit nån mer större nytta med den än att logga in på vissa sidor istället för med bankid.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithos:

"För att använda funktionen krävs antingen nationellt ID-kort eller pass"

Sist jag hade något av dessa var omkring när jag mönstrade.

Hur reser du runt eller identifierae dig? Körkort? Är väl inte riktigt samma sak för staten.

Nationellt id kort är ju inte dyrt iaf. Och fungerar inom schengen.

Permalänk

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Watertrue:

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Be deras hemländer fixa med tekniken också

Permalänk
Medlem

Smidigt kan man säga de är eller för dom som glömmer saker och ting hela tiden kan ju va en lättnad tills de glömmer mobilen.

Men hur ser säkerheten ut egentligen lär nog va en säkerhetsrisk, för kriminella eller hackers är nog detta en fin godishylla att snoka runt i.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Officiell jultomte

Undrar hur det fungerar med att köra bil?
Vet att jag har blivit stoppad och glömt plånboken men då var det lugnt om jag uppgav personnummer. Men vad säger reglerna idag? Kommer Digitalt ID-kort gå att visa upp?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Smidigt kan man säga de är eller för dom som glömmer saker och ting hela tiden kan ju va en lättnad tills de glömmer mobilen.

Men hur ser säkerheten ut egentligen lär nog va en säkerhetsrisk, för kriminella eller hackers är nog detta en fin godishylla att snoka runt i.

Måste väl ändå säga att med tanke på hur viktigt bank-id har varit så har de klarat sig rätt bra hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

"För att använda funktionen krävs antingen nationellt ID-kort eller pass"

Sist jag hade något av dessa var omkring när jag mönstrade.

Sist jag var utan pass var när jag var nyfödd...

Permalänk
Medlem

Kul med pass ID i mobilen, men hur kommer det fungera om man reser utomlands? Kan tänka mig att det kommer blir strul vid passkontrollerna med folk som dyker upp med endast det digitala passet ID:t.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

"För att använda funktionen krävs antingen nationellt ID-kort eller pass"

Sist jag hade något av dessa var omkring när jag mönstrade.

Vad legitimerar du dig i allmänhet då? Är det inte lag på att kunna identifiera sig för t.ex polis...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur reser du runt eller identifierae dig? Körkort? Är väl inte riktigt samma sak för staten.

Nationellt id kort är ju inte dyrt iaf. Och fungerar inom schengen.

Körkortet håller i 10 år vilket gör det väldigt smidigt.

Permalänk

Man behöver alltså ha internetuppkoppling när man legitimerar sig? Kan ju bli problematiskt i vissa situationer där täckningen är dålig. Personligen tycker jag det hade varit mer användbart om all data låg sparad i enheten istället så att det alltid är tillgängligt, men det kanske kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Vilken synnerligen märklig kommentar 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Undrar hur det fungerar med att köra bil?
Vet att jag har blivit stoppad och glömt plånboken men då var det lugnt om jag uppgav personnummer. Men vad säger reglerna idag? Kommer Digitalt ID-kort gå att visa upp?

Troligen inte eftersom det inte är ett körkort. Fast man tycks kunna slippa böter om ens identitet omedelbart kan fastställas. Källa.

Kommer fortsätta ha körkortet med mig tills det blir digitalt. Iaf som det känns nu.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kul med pass i mobilen, men hur kommer det fungera om man reser utomlands? Kan tänka mig att det blir strul vid passkontrollerna om man dyker upp med endast det digitala passet.

Om jag inte har helt fel är det så här.

Du behöver nationellt ID-kort eller pass för att kunna registrera och skapa ditt digitala ID-kort. Det kommer inte finnas ett digitalt pass. Inte än i alla fall. Innan det blir aktuellt måste i första hand EU bestämma sig för en gemensam standard men i praktiken hela världssamfundet med organisationer som ICAO (FN) i främsta ledet.

Permalänk
Medlem

Bra bra, man får väl hoppas att Freja eID+ och nu detta gör så man kan slippa ha med sig ett enda plastkort, inkl körkort.

Polisen accepterar Freja eID+ som digital verifiering, då borde ju även en polis godkänna det om jag blir stoppad i bilen.
Att ha med sig körkort är inte kravet, kravet är att du ska kunna identifiera dig.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kul med pass i mobilen, men hur kommer det fungera om man reser utomlands? Kan tänka mig att det blir strul vid passkontrollerna om man dyker upp med endast det digitala passet.

Det handlar nog i förta hand om att man ska kunna legitimera sig i Sverige hos de aktörer som ansluter sig till Bank-IDs lösning. På sikt kanske det kan fungera i andra länder, men ingen kommer acceptera en "bild" på ditt ID-kort i ett annat land...

Skrivet av Terrell:

Körkortet håller i 10 år vilket gör det väldigt smidigt.

Fast det är endast giltig legitimation bland våra nordiska grannar. Du kan inte resa inom EU på endast ett körkort och förvänta dig "smooth sailing".

Skrivet av Swe_downhill:

Man behöver alltså ha internetuppkoppling när man legitimerar sig? Kan ju bli problematiskt i vissa situationer där täckningen är dålig. Personligen tycker jag det hade varit mer användbart om all data låg sparad i enheten istället så att det alltid är tillgängligt, men det kanske kommer senare.

Du behöver alltid uppkoppling för Bank-ID, där den främsta anledningen torde vara säkerhet. Man ska inte kunna kopiera och distribuera bilder på ett Bank-ID som sedan kan visas upp och verifieras (med skanningsbar QR-kod) utan att enheten är online. QR-koden kommer alltså endast vara giltig en kort kort tid. Men "ständig" uppkoppling så kan QR-koden bara genereras om med täta intervaller, och någon som får tag på en "gammal" bild med en "gammal" QR-kod så nekas alltså verifieringen. Det går inte att uppnå om enheten tillåts vara "offline" en längre tid, men ändå med en giltig QR-kod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Terrell:

Körkortet håller i 10 år vilket gör det väldigt smidigt.

Ok men körkort är ej giltig dom id handling utomlands bara. Så om du åker utomlands eller så behöver du id kort eller pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Troligen inte eftersom det inte är ett körkort. Fast man tycks kunna slippa böter om ens identitet omedelbart kan fastställas. Källa.

Kommer fortsätta ha körkortet med mig tills det blir digitalt. Iaf som det känns nu.

Mig veterligen så kan polisen bara slå i databasen för att se om du har körkort eller inte.
Antar att dom ser hela handlingen (med foto) och det är nog därför det till och med kan räcka med att endast uppge sitt personnummer.
Med det sagt så kliver jag aldrig utanför dörren utan plånbok så körkortet är alltid med...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Fast Norge VILLE ju inte vara i union med Sverige, nu får de stå sitt kast!

Nej men det är ju inte realistiskt att tillgodose alla specialfall. Detta är något som eventuellt förenklar vardagen för den stora massan. Lansera det nu eller vänta fem år och täck in ett par specialfall till.

EU standard på detta så man kan resa med endast sin mobil, tack.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Om jag inte har helt fel är det så här.

Du behöver nationellt ID-kort eller pass för att kunna registrera och skapa ditt digitala ID-kort. Det kommer inte finnas ett digitalt pass. Inte än i alla fall. Innan det blir aktuellt måste i första hand EU bestämma sig för en gemensam standard men i praktiken hela världssamfundet med organisationer som ICAO (FN) i främsta ledet.

Skrivet av Blomman90:

Det handlar nog i förta hand om att man ska kunna legitimera sig i Sverige hos de aktörer som ansluter sig till Bank-IDs lösning. På sikt kanske det kan fungera i andra länder, men ingen kommer acceptera en "bild" på ditt ID-kort i ett annat land...

Fast det är endast giltig legitimation bland våra nordiska grannar. Du kan inte resa inom EU på endast ett körkort och förvänta dig "smooth sailing".

Såpass! Så detta är endast ett digitalt ID, och inte ett digitalt pass/nationellt ID -> Kommer ej kunna resa med detta.

Hoppas detta förtydligas i appen! Såg en person som blev nekad boarding på mitt flyg hem från Bryssel för denne endast hade med sig sitt svenska körkort, så kan tänka mig att det blir liknande problem med detta digitala ID.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur reser du runt eller identifierae dig? Körkort? Är väl inte riktigt samma sak för staten.

Nationellt id kort är ju inte dyrt iaf. Och fungerar inom schengen.

Inte bara inom schengen, utan hela EU och EES (dvs t.ex. Irland)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Vad legitimerar du dig i allmänhet då? Är det inte lag på att kunna identifiera sig för t.ex polis...

Nej. Du behöver inte äga ett ID. Det är inte en diktatur polis/militärstat.
Däremot om det hänt nåt o polisen vill identifiera dig så kan dom hålla din inlåst tills du är identifierad. Men då ska du vara misstänkt för brott har jag för mig.
Dom kan inte stoppa en på stan o ba Få se på ID!

Allt blir väldigt jobbigt i samhället utan ID dock. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros