Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Slipper man ha med sitt körkort om mana använder detta? Tänker vid poliskontroll eller så.

"För att uppfylla kraven på "styrkt och tillförlitlig identifiering" måste QR-koden scannas, vilket kräver att den som utför legitimeringen, exempelvis en butik, är ansluten till BankID och nyttjar deras gränssnitt".

Jag betvivlar att polis har utrustning med sig för att scanna QR-koder och definitivt inte är anslutna till BankID. Så rent praktiskt så skulle jag rekommendera att du har med dig ditt körkort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske en tolkningsfråga!

Från Lawline:
- Om förarens identitet genast kan fastställas

Det sagda innebär att om du blir stoppad av polisen och kan identifiera dig och därmed visa att du har ett gällande körkort eller förarbevis, t.ex. genom ett giltigt pass eller ID-kort, ska du inte ges böter.

https://lawline.se/answers/maste-jag-ha-med-korkortet-nar-jag...

Om den snälle polismannen säger att systemet för id-kontroll ligger nere och vänligt skriver ut en ordningsbot, står du för den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Om den snälle polismannen säger att systemet för id-kontroll ligger nere och vänligt skriver ut en ordningsbot, står du för den då?

Förhoppningsvis ligger även systemet för att skriva ut en ordningsbot nere då! Som många andra varit inne på här, så är körkortet enda skälet till att jag har en plånbok idag. Allt annat sker digitalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

Va, åtminstone Bring och DHL har haft BankID i ett par år. Undviker UPS så mycket jag kan, så vet inte status hos dem.

Lite osäker på var det här är tänkt att användas. Enda stället jag blivit leggad på i någon slags närtid (läs: de senaste 5+ åren) är Systembolaget, och jag vet inte om de är anslutna.

Finns det någon lista på anslutna företag/myndigheter/organisationer?

Jag har fått visa några gånger de senaste åren när jag hämtat ut redan betalda grejer i butik eller så. Ett par gånger hade jag inte med mig någon legitimation men då löste vi det genom att jag loggade in någonstans med BankID på telefonen och visade det, typ försäkringskassan. Posten och liknande stöder ju redan att man legitimerar sig med BankID genom deras app, så det är ju redan löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Förhoppningsvis ligger även systemet för att skriva ut en ordningsbot nere då! Som många andra varit inne på här, så är körkortet enda skälet till att jag har en plånbok idag. Allt annat sker digitalt.

Jag också, men eftersom man enligt lag ska ha med sig körkortet så är det ju dumt att chansa och framförallt slänga pengar i sjön på något så dumt som en eventuell bot, imho.

Permalänk
Medlem

Som yrkesförare måste jag ha med såväl körkort som färdskrivarkort och ykb-kort, åtminstone när jag jobbar. Det blir att alla följer med hela tiden för det är enklare än att dagligen hålla på fippla med vilka kort jag behöver eller inte. Känner således inte att detta är något jag direkt behöver. Passet följer med när jag åker utanför norden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Sjukt, en 0day här och Sverige kommer typ gå under...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dave:

Sjukt, en 0day här och Sverige kommer typ gå under...

Varför? Ditt fysiska pass disintegreras inte av att du skannar det med mobilen, jag har testat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

"För att uppfylla kraven på "styrkt och tillförlitlig identifiering" måste QR-koden scannas, vilket kräver att den som utför legitimeringen, exempelvis en butik, är ansluten till BankID och nyttjar deras gränssnitt".

Jag betvivlar att polis har utrustning med sig för att scanna QR-koder och definitivt inte är anslutna till BankID. Så rent praktiskt så skulle jag rekommendera att du har med dig ditt körkort.

Nu är väl "utrustningen" som krävs inget mer än en helt vanlig mobiltelefon med kamera, vilket en polis naturligtvis har med sig då de redan idag gör allehanda slagningar i olika system med sina tjänstemobiler. Sen är ju integration till BankID för validering av legitimation en annan femma, som de sannolikt inte lär ha gjort. Däremot så kan de ju plocka fram ditt passfoto i sitt egna system, så om du kan visa upp denna BankID-legitimation och de slår upp samma personnummer i sitt egna system så har jag svårt att se att de skulle bötfälla någon, men det är ju såklart endast spekulation från min sida.

Permalänk
Medlem

Mina enda invändningar mot både Leg och Bankid är att det är privata ägare som ligger bakom, i det här fallet majoriteten av sveriges banker. Stor makt och starkt egenintresse har aldrig visat sig vara en speciellt bra kombination.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag också, men eftersom man enligt lag ska ha med sig körkortet så är det ju dumt att chansa och framförallt slänga pengar i sjön på något så dumt som en eventuell bot, imho.

EU jobbar med att få fram digitala Pass och Körkort inom EU.
Det som är riktigt sjukt är att även om du visar körkortet kommer polisen slå på ditt person nummer för att se om kortet är giltigt. Det hade alltså räckt med att ha med ID kort för att styrka din identitet då de ändå kollar upp körkortet via ditt person nummer.
Böta för att ha med en lapp som är enkelt att förfalska och där man ändå inte ser om det är giltigt är så....1970.
Ditt körkort bevisar ju inte om du har rätt att köra bil eftersom det kan vara indraget. Det visar bara att du klarat körprovet och teorin en gång i tiden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Mina enda invändningar mot både Leg och Bankid är att det är privata ägare som ligger bakom, i det här fallet majoriteten av sveriges banker. Stor makt och starkt egenintresse har aldrig visat sig vara en speciellt bra kombination.

Det är (tyvärr) Bankerna som är sveriges regering. Var det inte nån fd swedbank VD som fifflade med pengar å delvis orsakade/skapade "Pengatvättlagen"?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag gjort det. Ångrar detta och vill ta bort det. Hur gör man?
Går det eller är det där för alltid?

Det jag har emot det är att infon- fotot sparas någonstans. Till skillnad mot polisen som inte sparar info, så misstänker jag att BankID kringgått detta.
Bort skall det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

DNA har de väl ändå inte? Jag är vad jag vet inte topsad.

Ditt DNA togs i samband med din födsel, blod från alla som fötts i Sverige från 1:a Januari 1975 fram tills nu finns lagrat.
Det får inte användas till utredningar, men regeringen har försökt få till en lagändring för att detta ska kunna hämtas ut, mördaren av Anna Lindh identifierades med hjälp av ett PKU-prov i samband med födsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag också, men eftersom man enligt lag ska ha med sig körkortet så är det ju dumt att chansa och framförallt slänga pengar i sjön på något så dumt som en eventuell bot, imho.

Du får en bot, men du har 10 dagar på dig att visa upp ditt körkort på en polisstation och då rivs boten.

Permalänk
Medlem

Aktiverade det på en gång. Det är ofta jag inte har med mig ID-kortet till jobbet, och så är det en dag jag ska till apoteket. Mobilen har jag alltid med mig så det är ett riktigt stort plus att jag kan gör såhär.

Äntligen används tekniken återigen till något vettigt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Rent lagligt behöver man ha körkort med sig men du kan inte straffas för att du saknar det ifall du kan styrka din identitet på annat sätt. Så om Polisen accepterar detta som en legitimation så kan man lämna körkortet hemma.

Freja eID funkar hos polisen och det lär nog Bank e-ID också göra.

Permalänk

@fastcat frågan om borttagning finns besvarad här - Kan jag avaktivera mitt digitala ID-kort om jag inte längre vill ha det?.

På samma sida finns frågan om körkort besvarad - Kan jag lämna mitt körkort hemma om jag har digitalt ID-kort? - vilket verkar vara den mest frekvent ställda frågan i den här tråden.

I en tråd med 196 svar så är det lätt att info drunknar i flödet så jag citerar mig själv och flaggar igen för @landmarks om att förslagsvis lägga till länkarna nedan i artikeln.

Skrivet av backspaze:

Det finns svar på en del frågor och funderingar som ställts i den här tråden på BankID:s sida Frågor om digitalt ID-kort och allmän info på Ditt digitala ID-kort.

Permalänk
Medlem

Jag använde det idag på kronans apotek då jag hämtade ut ett recept, inga problem.
Hon sa ingenting utan knappade lite bara.

Angående att det inte går att få med sis-id, körkort eller idkort utfärdat hos skattemyndigheten.

När en peson folkbokförs i Sverige får han ett personnummer. För de som tidigare har haft ett samordningsnummer ersätts detta med ett personnummer. När man blir folkbokförd i Sverige blir man också obegränsat skattskyldig i Sverige.

Har du inget personnummer får du inget digitalt i-kort utfärdat hos Bank-id, men du kan få det hos Freja med körkort tex.

På vårt jobb har vi ID-06 för att visa att vi är godkända att jobba, numer sen någon vecka tillbaka bara så kräver företaget genom rättvist byggande att på inskrivningsdagen uppvisa giltigt Pass eller Nationellt ID-kort.

Att inneha ID-Kort utfärdat av Bank-ID visar att du är skattskyldig här vilket kan minska sk. "svartbyggen" vilket är bra.
Finns nog andra perspektiv som också underlättar för samhället.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

hämtade ut medicin idag. tog med mig mitt fysiska id-kort ifall, men det gick bra att använda bankid. bara att godkänna prompten från apoteket som kommer upp i bankid när man står där. slipper äntligen att bära på mitt id-kort

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

hämtade ut medicin idag. tog med mig mitt fysiska id-kort ifall, men det gick bra att använda bankid. bara att godkänna prompten från apoteket som kommer upp i bankid när man står där. slipper äntligen att bära på mitt id-kort

Jag gjorde ingenting efter det att jag överlämnade telefonen..

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du får en bot, men du har 10 dagar på dig att visa upp ditt körkort på en polisstation och då rivs boten.

…och om det du säger är sant (har du någon källa btw?) så fortsätter jag bära med mig körkort, då den olägenheten är mindre än det du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

@fastcat frågan om borttagning finns besvarad här - Kan jag avaktivera mitt digitala ID-kort om jag inte längre vill ha det?.

På samma sida finns frågan om körkort besvarad - Kan jag lämna mitt körkort hemma om jag har digitalt ID-kort? - vilket verkar vara den mest frekvent ställda frågan i den här tråden.

I en tråd med 196 svar så är det lätt att info drunknar i flödet så jag citerar mig själv och flaggar igen för @landmarks om att förslagsvis lägga till länkarna nedan i artikeln.

Tackar, perfekt!
(det var väldigt enkelt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Troligen inte eftersom det inte är ett körkort. Fast man tycks kunna slippa böter om ens identitet omedelbart kan fastställas. Källa.

Kommer fortsätta ha körkortet med mig tills det blir digitalt. Iaf som det känns nu.

Jag har blivit stoppad runt 20 gånger senaste åren, ingen av gångerna har körkort efterfrågats, dom har app i sina lurar där dom får upp körkortsbild bara genom att slå regnr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

Jag har blivit stoppad runt 20 gånger senaste åren, ingen av gångerna har körkort efterfrågats, dom har app i sina lurar där dom får upp körkortsbild bara genom att slå regnr.

Hur har du lyckats med det? Jag har kört massor av bil, bland annat som budförare, och har haft körkort i över tjugo år och jag kan nästan räkna tillfällena jag blivit stoppad på ena handens fingrar, inklusive typ blåskontroller och liknande.

Permalänk
Medlem

Så blir du av med mobilen så bjuder du också tjuven på en identitet att t.ex. skriva abonnemang på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag har blivit stoppad runt 20 gånger senaste åren, ingen av gångerna har körkort efterfrågats, dom har app i sina lurar där dom får upp körkortsbild bara genom att slå regnr.

Skrivet av snajk:

Hur har du lyckats med det? Jag har kört massor av bil, bland annat som budförare, och har haft körkort i över tjugo år och jag kan nästan räkna tillfällena jag blivit stoppad på ena handens fingrar, inklusive typ blåskontroller och liknande.

Skulle gissa på att han antingen 1. Kör ofta / pendlar på väg med högre polisnärvaro. 2. Har en bil som inte tillhör det vanliga alternativt sticker ut och de tar "random" kontroller oftare, troligtvis i kombo med 1.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så blir du av med mobilen så bjuder du också tjuven på en identitet att t.ex. skriva abonnemang på.

Bli inte av med mobilen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så blir du av med mobilen så bjuder du också tjuven på en identitet att t.ex. skriva abonnemang på.

Om tjuven även tar med sig ditt finger/BankID-kod, ja.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av backspaze:

@fastcat frågan om borttagning finns besvarad här - Kan jag avaktivera mitt digitala ID-kort om jag inte längre vill ha det?.

På samma sida finns frågan om körkort besvarad - Kan jag lämna mitt körkort hemma om jag har digitalt ID-kort? - vilket verkar vara den mest frekvent ställda frågan i den här tråden.

I en tråd med 196 svar så är det lätt att info drunknar i flödet så jag citerar mig själv och flaggar igen för @landmarks om att förslagsvis lägga till länkarna nedan i artikeln.

Tack för tipset, jag fixar det