Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Permalänk
Medlem

ööö nej tack... redan idag är det en enorm attackvektor mot bankid, varför göra den ännu större??.
Samt att det är fan så mycket lättare för myndigheter att makulera något digitalt än fysiskt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Du behöver nationellt ID-kort eller pass för att kunna registrera och skapa ditt digitala ID-kort. Det kommer inte finnas ett digitalt pass. Inte än i alla fall. Innan det blir aktuellt måste i första hand EU bestämma sig för en gemensam standard men i praktiken hela världssamfundet med organisationer som ICAO (FN) i främsta ledet.

Ja, digitala pass lär det dröja innan vi kommer se.

Detta är i alla fall ett steg framåt, men vore skönt om vi kunde tillåta digital körkort också som de har i usa i flera delstater nu. Säkerheten är ju ändå lägre på våra körkort så det vore ingen konstig sak att tillåta digital ditto:n kan jag som lekman tycka.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Samt att det är fan så mycket lättare för myndigheter att makulera något digitalt än fysiskt.

Misstänksam mycket? Myndigheter har inga problem att makulera ditt fysiska id-kort heller, de markerar dig som avliden i systemen så är du i alla fall körd trots fysiskt id-kort.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Intressant. Får se om det kräver uppkoppling som folk nämnt. Annars: en attack på mobilnätet å ingen kan längre identifierat sig sen när det blivit standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur reser du runt

I don't! Iaf inte utanför Sverige.

Skrivet av Nozomi:

eller identifierae dig? Körkort?

Körkort jepp, funkat 100% i Sverge hittils.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk

Det finns svar på en del frågor och funderingar som ställts i den här tråden på BankID:s sida Frågor om digitalt ID-kort och allmän info på Ditt digitala ID-kort.

@landmarks kanske något att lägga till i artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Detta är i alla fall ett steg framåt, men vore skönt om vi kunde tillåta digital körkort också som de har i usa i flera delstater nu. Säkerheten är ju ändå lägre på våra körkort så det vore ingen konstig sak att tillåta digital ditto:n kan jag som lekman tycka.

Du behöver inte åka så långt. NORGE har digitalt körkort, och har för mig att finnarna har det också.

Permalänk
Medlem

TLDR
Tror detta är ett steg i rätt riktning.
Men tror inte att det kommer få mig bära med mig körkortet överallt. Det sitter i mobilens skal tillsammans med de mest använda korten.

Permalänk
Medlem

Körkort är till skillnad från vad många tror inte definierad som en säker legitimering. Inom EU jobbar man på att ta bort körkort som godkänd legitimation i framtiden eftersom bilden på körkort inte nödvändigtvis behöver stämma. En person kan skicka in en ny bild för när ett körkort förnyas som inte alls måste vara den personen vars personnummer står på kortet i fråga.

När det gäller pass eller nationellt-id kort är inte så fallet eftersom man måste till Polismyndigheten för att fotografera sig samtidigt som man legitimerar sig när man ansöker om pass/nationellt id kort. Därför kan man fortsatt ha tillförlitligheten till de korten. På samma sätt gör bankerna, att de legitimerar användare med korrekt legitimation innan de skapar konton och allokerar bankID identiteter till användaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Inte bara inom schengen, utan hela EU och EES (dvs t.ex. Irland)

Så inge England

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Du behöver inte åka så långt. NORGE har digitalt körkort, och har för mig att finnarna har det också.

I know... men jag vill ju ha det oxå!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så inge England

Inte längre, men när de var med i EU använde jag mitt nationella ID-kort utan problem, och de var utanför schengenområdet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Misstänksam mycket? Myndigheter har inga problem att makulera ditt fysiska id-kort heller, de markerar dig som avliden i systemen så är du i alla fall körd trots fysiskt id-kort.

Jag har ett par kompisar som jobbar inom polismyndigheten med pass/legitimation och dom skräckhistorierna är inte roliga att höra :/, kort historia så använder alla fysiskt leg just p.g.a. hur lätt det är makulera digitala id-kort jämfört med fysiska.
Att bli markerad som avliden kräver mycket mera arbete ifrån myndigheter ;).. jag tänker fan inte göra det lätt för dom av rena principer ;).. men som du säger, staten gör vad staten vill

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

vad är nytt med detta? när behövs pass/id, där man inte kan använda bankid? Speciellt om detta ändå kräver att partern har bankid systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag har ett par kompisar som jobbar inom polismyndigheten med pass/legitimation och dom skräckhistorierna är inte roliga att höra :/, kort historia så använder alla fysiskt leg just p.g.a. hur lätt det är makulera digitala id-kort jämfört med fysiska.

Ja, det är en helt annan historia, jag skulle inte enbart förlita mig på digitala ditto:n utan det ser jag mer som ett komplement.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur reser du runt eller identifierae dig? Körkort? Är väl inte riktigt samma sak för staten.

Nationellt id kort är ju inte dyrt iaf. Och fungerar inom schengen.

Var räcker inte körkort inom Sveriges gränser? Reser jag utomlands tar jag med mig passet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kul med pass i mobilen, men hur kommer det fungera om man reser utomlands? Kan tänka mig att det blir strul vid passkontrollerna om man dyker upp med endast det digitala passet.

Det är inte ett pass i mobilen. Det är en ID-kort. Du använder passet för att bekräfta din identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

vad är nytt med detta? när behövs pass/id, där man inte kan använda bankid? Speciellt om detta ändå kräver att partern har bankid systemet.

Närmast till hands är väl de runt 15, 18 och 20 år för legitimering vid köp av energidryck, snus, respektive sportdryck med 20-års gräns.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Borde fungera som körkort med.
De kollar ändå upp dig i datorn och då ser de om du har er giltig körkort.

OBS!
Detta är inte ett råd. Som nån verkar tro.
Bara en önska.
😂😂😂😂😂😂😂😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Borde fungera som körkort med.
De kollar ändå upp dig i datorn och då ser de om du har er giltig körkort.

Nej. Sluta ge råd som kan göra att folk får böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Be deras hemländer fixa med tekniken också

Nu är det ju inte staten som lanserar en ny tjänst utan BankID ett företag ägt av banker...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte ett pass i mobilen. Det är en ID-kort. Du använder passet för att bekräfta din identitet.

#20081465

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Sverige har fullt upp med att ta hand om sina egna medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej. Sluta ge råd som kan göra att folk får böter.

tror det funkar. Alltså, även utan körkort kan man komma undan, de kan kolla upp dig i deras datorer. Mest vilket humör poliserna är på, men digitalt id kort bör räcka.
Såklart bäst att fråga polisen/trafikverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var räcker inte körkort inom Sveriges gränser? Reser jag utomlands tar jag med mig passet.

Precis. Jag har inte haft ID-kort sedan jag tog körkort.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kommer nog vara något folk behöver bli vana med.
Några år sen betalade jag med mobilen på coop och kassörskan (äldre dam) trodde jag var en warlock som ”hackade” kortterminalen och centrumvakten blev inkallad… Jag skulle inte förlita mig på att lämna idkortet hemma än om jag t.ex ska till systemet.

Roligaste jag läst på länge, tack!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej. Sluta ge råd som kan göra att folk får böter.

Fan pratar du om?
De var bara ett önsketänkande.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Körkort får räcka! Allt annat är för moppemojkar

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

bra komplement o verkligen på tiden

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

ööö nej tack... redan idag är det en enorm attackvektor mot bankid, varför göra den ännu större??.
Samt att det är fan så mycket lättare för myndigheter att makulera något digitalt än fysiskt.

Well mitt körkort och pass blev värdelösa med hjälp av ett samtal från mig när jag trodde att jag hade tappat bort dom. så uppenbarligen är det extremt enkelt att göra fysiska kort värdelösa så ser inte riktigt skillnaden. Sure du kan visa upp passet fortfarande på typ systembolaget osv men ska man väl använda det till att resa eller verifiera något så är dom lika enkla för myndigheter att makulera som digitala.

Visa signatur

here we go!